Ziua internațională a fericirii. Ce îi face fericiți pe români atunci când călătoresc
Reading Time: 5 minutePentru a celebra a zecea aniversare a Zilei Internaționale a Fericirii, Kiwi.com, o company de travel-tech, a comandat un sondaj* și a contactat psihologi pentru a afla ce îi face fericiți pe oameni atunci când călătoresc. Conform sondajului realizat de STEM/MARK, mai mult de jumătate dintre oameni își fac planuri de vacanță din timp și mai mult de jumătate devin fericiți numai planificându-și vacanțele. Pentru cei mai mulți care au răspuns la sondaj, din toate țările, cea mai fericită experiență de călătorie ar fi statul la plajă sau înotul lângă o plajă însorită.
„La Kiwi.com, credem că una dintre cele mai grozave libertăți este aceea de a alege unde ne aflăm – să fim liberi să explorăm și să descoperim. Călătoritul creează experiențe unice care pot facilita un sentiment deplin de fericire și vrem ca oamenii să celebreze asta. De aceea, ne-am întrebat comunitatea și alții care sunt momentele și locurile pe care le asociază cu fericirea”, a declarat Andrew Parker-Blagg, VP Brand și Comunicare Globală la Kiwi.com.
Turiștii își planifică excursiile din timp
Sondajul confirmă că mai mult de jumătate dintre respondenții din toate țările își planifică excursiile din timp, pentru a avea ceva care să îi entuziasmeze și despre care să vorbească. Acest lucru este adevărat pentru 54% dintre români. Pentru 53% dintre români, numai planificarea călătoriei îi face fericiți – mai ales în cazul bărbaților – 61%, comparativ cu 47% dintre femei.
Pentru 38% dintre români, numai rezervarea biletelor de avion sau a cazării le creează aceeași euforie ca excursia în sine, mai ales în cazul celor cu studii superioare (61%).
Andreea Bercea, psiholog în cadrul Prague Integration, contactată de Kiwi.com pentru a explica de ce numai planificarea unei călătorii ne face fericiți, spune: „Anticiparea unui eveniment care știi deja că iți va crea sentimente pozitive are aproape același efect cu evenimentul în sine, sau cu percepția ta despre cum va fi evenimentul. Creierul uman este deseori leneș, așa ca se bazează mult pe experiențe anterioare și funcționează pe asocieri pentru a determina viitorul. De aceea, cand ai un eveniment cu conotație pozitivă, cum este călătoritul, doar plănuitul sau rezervarea anumitor excursii va crea iluzia că deja trăiești acel eveniment și ca atare sentimentele asociate cu evenimentul în sine.”
Plajele însorite sunt cel mai fericit loc pentru 69% dintre români
Kiwi.com a realizat și un sondaj informal pe canalele sale de social media, unde comunitatea a numit numeroase orașe efervescente precum Singapore, Las Vegas, Boston și Veneția ca fiind locurile care i-au făcut neașteptat de fericiți. Cu toate acestea, conform sondajului realizat de STEM/MARK, pentru 70% dintre oamenii din toate naționalitățile contactate, o plajă însorită descrie cel mai bine cel mai fericit loc în care să călătorești. Orașele tradiționale, liniștite, munții înzăpeziți și dealurile pline de flori sunt preferate orașelor mari.
Pentru 69% dintre români, o plajă însorită este locul preferat, în timp ce 39% dintre ei au ales un oraș pitoresc, 35% au ales dealurile înflorite, iar 28% – munții plini de zăpadă. Pentru 8.5% dintre români, deșertul infinit ar fi destinația de călătorie care i-ar face fericiți – cei cu vârstele între 16 și 33 de ani sunt categoria cea mai atrasă de deșert, astfel că 15% au ales această opțiune. De asemenea, 21% dintre români au spus că o experiență fericită înseamnă să stai pe terasa unei cafenele drăguțe dintr-un oraș nou și să citești o carte.
„Încă de începutul existenţei umane, oamenii au interacţionat continuu cu natura. Ca şi orice altă fiinţă vie de pe planeta noastră, am evoluat în grija mamei natură. Oamenii uită, de obicei, că suntem parte din natură. Ne-am început viața ca orice altă ființă: în ecosistemul natural. Uităm adesea acest lucru pentru că ne place să ne gândim la civilizaţie ca la ceva care a fost eliminat din orice lucru natural care există. Abia în ultimele sute de ani oamenii au dezvoltat tehnici care ne-au separat de mediul natural. De aceea, atunci când revenim la natură, în acest caz marea, oceanul, valurile, resimțim aproape instant un efect restorativ, calmant care duce la o stare de bine și fericire pentru mintea umană. Experimentând aceste sentimente contrastante cu viața resimțită în mediile urbane, doar la simplul contact cu marea, oceanul sau valurile se creează o asociere instantanee între mediul natural și starea de bine/fericire”, adaugă Andreea Bercea.
Să te bucuri de lucruri simple sau de doze de adrenalină?
Conform sondajului, cei mai mulți oameni asociază activitățile de agrement și relaxare precum statul la plajă sau urmărirea apusului și răsăritului cu fericirea. Românii par să prefere activitățile relaxante celor pline de adrenalină, 59% dintre ei afirmând că experiența de călătorie care îi face fericiți este statul la plajă și înotul, 38% au ales condusul pe un drum spectaculos într-o țară străină, iar 35% descoperirea gastronomiei locale într-o piață plină de viață dintr-un oraș străin. În plus, 27% dintre românii intervievați au spus că se bucură de deconectarea totală de la tehnologie.
„Prea multă conectare online duce la deconectare de mediul real și palpabil. Bineînțeles că atunci când ne conectăm cu mediul real, beneficiile sunt reale și palpabile de asemenea, indiferent că este vorba de contact fizic sau mental, acesta provoacă eliberarea substanțelor care ne aduc starea de bine (dopamină, serotonină etc). Este adevărat că creierul nostru eliberează dopamină și atunci când folosim social media, acel dopamine hit, însă este de scurtă durată și nesatisfăcător, în opoziție cu conectarea la mediu real/natural” explică Andreea Bercea de ce oamenii aleg să se deconecteze de la tehnologie atunci când merg în vacanță.
Românii vizitează muzee în excursii
Dintre toate țările incluse în sondaj, România este singura în care există o diferență în preferința pentru înot și stat la plajă între bărbați – 64% – și femei – 54%. Românii care călătoresc mai des sunt mai atrași de vizitarea muzeelor (34%), de piețele pline de viață (46%) și condusul pe un drum spectaculos (48%). Pentru 24% dintre români, o seară de dans la un concert descrie cel mai bine o experiență fericită.
„Motivul pentru care oamenii călătoresc sunt la fel de multe și de variate ca destinațiile pe care le aleg prin Kiwi.com. Fie că este vorba despre descoperirea de noi culturi, cunoașterea unor oameni noi, sau pur și simplu de relaxare alături de cei dragi fără grija vieții de zi cu zi, știm că fiecare dintre ei caută propria definiție a ceea ce înseamnă fericirea. Acesta este motivul pentru care am ales să facem ceea ce facem în fiecare zi, să încercăm să oferim cât mai multor oameni călătorii accesibile la prețuri mici”, a comentat Parker-Blagg cu privire la rezultatele sondajului realizat de STEM/MARK și răspunsurile din social media.
*Sondajul a fost realizat de către STEM/MARK la comanda Kiwi.com pe un eșantion de persoane cu vârste între 18 și 41 de ani din Republica cehă, Slovacia, Ungaria, Polonia și România, care au călătorit de cel puțin 2 ori în ultimii 6 ani. Datele au fost colectate în prima săptămână a lunii martie 2023, pe câte 500 de respondenți din fiecare țară.
Andreea Bercea a crescut în Timișoara, România, și locuiește și lucrează în Praga de doi ani. Și-a obținut licența în Psihologie Clinică iar pe perioada studiilor, a făcut practică și voluntariat în poziția de consilier pentru minori încarcerați într-un centru de detenție pentru juvenili, dar și pentru copii cu deficiențe de vedere într-o școală dedicată lor. Andreea și-a continuat studiile prin obținerea unei diplome de master în Psihologie Clinică și crede că conștiința de sine este calea către schimbare. Activitatea ei acoperă domenii precum problemele de cuplu, gestionarea emoțiilor, probleme de încredere în sine, depresie, anxietate și stres.
Prague Integration este o companie ce oferă sprijin în domeniul sănătății emoționale pentru expați și localnici din Praga, Republica Cehă. În prezent, echipa are 30 de specialiști și oferă servicii de consiliere în peste 15 limbi, atât în format online cât și față în față. Aceste servicii acoperă consiliere individuală, de grup, de cuplu, pentru copii și adolescenți dar și pentru companii.
Kiwi.com este una dintre cele mai importante companii tehnologice de călătorii, cu sediul în Republica Cehă și cu peste 1500 de angajați la nivel global. Algoritmul inovativ Kiwi.com permite utilizatorilor să găsească opțiuni de călătorii și prețuri pe care alte motoare de căutare nu le pot vedea. Kiwi.com înregistrează zilnic 2 miliarde de verificări ale costurilor, analizând 95% din informațiile globale de zboruri. Pe site-ul Kiwi.com sunt efectuate zilnic 100 de milioane de căutări și vânzări de peste 60.000 de locuri.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz