Antreprenoriat & Leadership: navigând prin viitorul businessurilor a fost tema zilei de miercuri, 6 noiembrie, prima din cele trei de la Zilele Biz.
Afaceri rămase în familie, afaceri între frați, între părinți și copii, toate cu un numitor comun: meritocrația. Să construiești un business nu este ușor nici pentru generația a doua, iar invitații zilei de antreprenoriat de la Zilele Biz au împărtășit cum au gestionat această poveste.
Ce înseamnă să construiești un business în familie, pe care să-l pregătești pentru a-l preda generației următoare? Cum gestionează antreprenorii zona de business în paralel cu moștenirea de familie și cum realizează echilibrul între tradiție și inovație, reziliență și adaptare, valorile familiei și provocările economice? Cum se creează dinastiile de business ale României și cum gândesc antreprenorii români zona de legacy? – sunt câteva din întrebările la care au răspuns invitații din primul panel al zilei.
Corneliu Bodea CEO, Adrem & Adrian Bodea, Co-Fondator Adrem & CEO MTAG Switzerland, au spus că businessul este bazat pe interesul comun. „Într-o familie, interesul comun e mai prezent decât într-un business în care nu sunt membrii împreună. Cred că la început businessul de familie e un avantaj și e un business puternic, coerent”, a arătat Adrian Bodea.
„Familia nu ți-o alegi. Mai ales când tu ești fratele cel mic nu e simplu. Faptul că te-ai născut într-o anumită familia nu-ți dă dreptul să conduci un business. Noi suntem un exemplu fericit că după 30 și ceva de ani suntem împreună. Relația de parteneriat care este un parteneriat de sânge, în viață, este bună”, a spus Corneliu Bodea.
În afacerea Adrem, energia a reprezentant principalul vehicul o lungă perioadă de timp. S-au axat mult pe tehnologii neconvenționale. „A fost greu la început pentru că ne-am ales acest drum de inovații tehnologice și nu a fost ușor. Metalurgia a fost una dintre industriile sacrificate printre primele. Și continuă să fie sacrificate. Investitorii străini vor să facă metalurgie în România. Este o industrie care nu mai este poluantă. Am ieșit pe piața internațională și avem proiecte în toată lumea. Pentru că nu am putut face nimic în România, și asta ne-a forțat să ieșim în afară. La un moment dat a trebuit să cumpărăm o firmă din Elveția”.
În businessul CrisTim, a fost vorba întâi de alinierea principiilor și valorilor între membrii familiei, a declarat Radu Timiș Junior, CEO al companiei. „E important ca cea de-a doua generație cu acces la educație, studii, să rămână ancorată în valorile și principiile inițiale. Noi am rămas aliniați la calitate, excelență în servicii și inovație. Suntem un caz fericit, pentru că am reușit să facem această tranziție. Din patru frați, doi suntem deja în business”, a mai spus acesta.
Chiar dacă CrisTim este ca spirit antreprenorial, fondatorii au adoptat acum o guvernanță corporativă. „Funcționăm pur meritocratic. Toată organizația noastră este aliniată la performanțele întregii companii. Suntem cu câțiva pași înaintea pieței. Ceea ce facem noi foarte bine este să fim o companie care livrează calitate și este un brand foarte puternic”.
Fiul cel mare al fondatorului Radu Timiș spune că „munca în familie e adesea frumoasă și uneori e urâtă. Ai libertatea să iei decizii odată ce te-ai afirmat, ce ai câștigat respectul oamenilor. Dacă nu câștigi încrederea nu poți intra în businessul de familie. Visul meu este ca grupul nsotru să devină cea mai mare companie de food din România. Avem aspirații mari dar pentru asta avem nevoie de oameni performanți. Abilitatea companiilor de a se dezvolta ține de abilitatea de a avea oameni creativi, care să vină cu idei, șă-și aducă contribuția la organizație”. Pentru el, când vine vorba de business, cuvântul definitoriu este „curaj”.
„Când vorbești despre business te gândești la a transfera bucuria de a avea un business. Am început în anii 2000. Vedeam interesul tuturor pentru tehnologie. În SUA toți spuneau că degeaba avem tehnologie dacă nimeni nu știe să o folosească. România a fost între țările foarte avansate în sensul acesta. Pornind în această zonă am găsit oportunități în piață și așa am crescut”.
Mihai Logofătu, CEO, Bittnet Group
Mihai Logofătu spune despre fratele lui, Cristian Logofătu – Board Member Bittnet Group, că este un finanțist foarte bun și a reușit să aducă finanțarea potrivită businessului lor.
Ce transmit copiilor? „Zona de valori umane care inspiră și apoi sunt elemente de bază într-o companie. Oamenii urmează oameni pentru valorile pe care le au”.
Mihai Marcu, Președinte & CEO MedLife, nu crede în businessul de familie, ci în meritocrație. Chiar dacă băiatul său studiază în străinătate și va fi foarte pregătit, asta nu-l califică, în opinia tatălui său, la a conduce o afacere de talia MedLife.
„Cred în el, dar trebuie să facă o carieră 10 ani în afară și apoi să vină pe lângă business. Este o presiune pe care o pui pe angajați, pe acționari. Închipuiți-vă ce presiune este pe management. Nu poți pune rudele oricum. Nu zic că nu se poate dar este un proces îndelungat. Dacă noi nu suntem performanți, nu mai existăm pe piață. Este un domeniu foarte competitiv, un domeniu în care trebuie să te antrenezi”.
„Acum 32 de ani, fiecare din noi am vrut să trăim mai bine, să ne bucurăm de o anumită libertate, să facem ce vrem, dar era vorba doar despre supraviețuire. Am avut șansa că atunci toate lucrurile erau plecate de la zero. Am început să învățăm, să înțelegem ce face diferența dintre noi și ceilalți. Îmi amintesc primul chioșc de 6 m și cum mi-am dorit de atunci să facem altceva decât fac ceilalți. Cum am făcut diferența? De ce am ajuns azi să fim lideri?”, rememorează Radu Timiș, Fondatorul CrisTim, primii ani ai business-ului său.
Despre Radu, fiul cel mare care a preluat acum afacerea, fondatorul spune că „este un băiat modest, a continuat visul meu dar o face mai bine ca mine. Când am vizitat în Germania Kaufland-ul am vrut să mă las de business. Totul pleacă însă de la vis. Dacă îți dorești ceva din toată inima și pui tot sufletul în ceea ce faci, lucrurile ies”, mai spune acesta.
Radu Timiș crede că, dacă vrei să te retragi, trebuie să predai afacerea cu totul. „Eu am dat pe mâna băieților de 24 și 26 de ani, fără să știu exact ce le poate pielea. Eu am stat spectator, ajung doar o dată pe lună la bord, văd că rezultatele sunt conform bugetului, m-am retras în zona vieții. Dacă mă întreabă cineva cu ce mă ocup acum, răspund că mă ocup cu viața. Cât de mult visăm, atât de mult realizăm”.
În opinia acestuia, atuurile unui lider la început de drum sunt legate de curajul de a lua decizii. „Cu cât lecțiile pe care le primim sunt mai dure, cu atât evoluăm mai repede”.
Zilele Biz este cel mai influent eveniment de business din România, care de 23 de ani aduce la un loc profesioniștii din multiple domenii și dă tonul în afaceri.
Zilele Biz 2024 înseamnă trei zile cu sesiuni concentrate, cu peste 80 de speakeri de top: Miercuri –Antreprenoriat & Leadership, Joi – Inovație & Marketing, Vineri – Sustenabilitate & CSR.
Partenerii zilei de Antreprenoriat & Leadership sunt Banca Transilvania, Kaufland, Philip Morris România, Salt Bank, ADREM, Metropolitan Life, Scandia Food, AQUA Carpatica și Provident.
Cum a reușit Mitsuharu Tsumura să facă din Maido unul dintre cele mai bune cinci restaurante din lume cu propriul…
Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…
Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…
Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…
O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…
După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…