Zilele Biz 2024: Cum abordează liderii de business din România provocările unei lumi în continuă transformare
Reading Time: 5 minuteLeadershipul înseamnă să crezi în oameni, să le permiți să greșească și să învețe ceva din asta. Managerii buni mențin liniile de comunicare deschise, astfel încât angajații să se simtă liberi să împărtășească idei. În prima zi de la Zilele BIZ, ne-am îmbogățit cu idei noi și am învățat din experiența celor care sunt în eșalonul decizional într-un business.
Învățare, încredere și well-being
„Tendința umană în lidership este să privești de sus în jos… dar să crești oameni înseamnă să-i pui pe ei în față”, a spus Emma Zeicescu, Director of Communications la Philip Morris România într-un dialog cu Marta Ușurelu, owner Revista Biz.
Emma a încântat publicul prin sinceritate și naturalețe, și a recunoscut că, atunci când faci ce-ți place, nu simți că muncești. „Dar ai nevoie de o balansare între viața privată și personală. De aceea, la noi în companie în octombrie avem un focus pe well-being”.
Sensul și scopul managerului de comunicare de la Philip Morris este să dea mai departe ceea ce a primit. „Sunt propria plasă de siguranță și am mereu planul A, B și C”.
Povestea managerului Scandia Food este una a învățării și a încrederii. Andrei Ursulescu, CEO, Scandia Food povestește cum, la 27 de ani s-a întors în România, după studii în Elveția. „Am venit cu disciplina elvețiană și un anumit set de valori. M-am întors pentru că iubesc țara asta și iubesc să fiu aici pentru că sunt multe lucruri de făcut. Am fost ucenic (analist financiar) pe lângă actualul CFO, dar în 2011 s-a schimbat contextul de business și am ajuns în poziția de CEO. Am venit la un business stabil, cu 100 de ani și un brand renumit. La acel moment a trebuit să refinanțez toate datoriile firmei. La vârsta respectivă (27 de ani), am avut noroc de oameni care au crezut în mine, dar m-am întors doi ani la studii la Harvard School. Am învățat ce înseamnă achiziții, diversificare. În 2012 – o fabrică și 1000 de angajați, la finalul anului trecut o fabrică în România și una în Bulgaria și 2000 de angajați”.
Despre curaj în antreprenoriat
Antreprenoriatul este, prin definiție, sinonim cu curajul. Curaj de a construi lucruri, curajul de a forma și motiva o echipă, curajul de a recunoaște că nu ai întotdeauna toate răspunsurile și, mai ales, curajul de a cere ajutorul. Cea mai dificilă misiune a unui antreprenor, însă, este de a se ocupa și gestiona pe sine.
Pentru Gabriel Faflei Fondator, Japanos, pregătirea momentului și pregătirea produsului sunt două momente importante. Businessul său a ajuns la 5 țări pe 3 continente, dar fiecare deschidere a înseamnat o provocare. „Este mult mai interesant și greu să închizi un business decât să-l deschizi”, spune Gabriel Faflei.
Definiția succesului pentru el? „Atâta timp cât oamenii de success rămân la fel ca înainte de a avea success, este foarte valoros. Să vorbești la fel, să te porți la fel. Asta e de fapt esența succesului”.
Una din poveștile de luat acasă a fost cea legată de un aspectde recrutare, pe când deschidea un local în Paris. „Aveam o problemă legată de costurile foarte mari. Am venit cu idea de angajare a studenților. Am decis să luăm studenți fără experiență, dar acum avem reviewuri foarte bune. Oamenii așteaptă empatie și discuție sinceră, fără superioritatea ospătarilor. A fost un pariu câștigător”.
Radu Savopol Cofondator 5 to go recunoaște că contează mult și norocul într-o afacere. „Am avut o perioadă foarte bună, între 2015 – 2017; a fost o combinație de oportunitate, deschiderea către francize, taxare bună în industria ospitalității. S-a putut investi sigur pe fondul fiscalității bune, și asta a contat”. În 9 ani de zile 5 to go a ajuns la 600 de locații.
Cum arată succesul pentru el? „Probabil am făcut lucrurile din ce în ce mai bine. Dacă rămâi ancorat în realitate, vine și succesul”.
Vis-à-vis de procesul de recrutare, Savopol a povestit că toate operațiunile din Ungaria, Bulgaria și Republica Moldova sunt coordonate de oameni din Sinaia, pentru că e important să le acorzi o șansă oamenilor din orașe mai mici, consideră el. „Uneori e bine să crești oamenii din echipă dar mai trebuie și oameni noi care să-ți aducă valoare, să nu trebuiască să-i crești tu”.
Pentru Călin Alexandru Cândea Co-fondator, Maidan Events, perseverența este una dintre cele mai importante calități ale antreprenorului, urmate de optimism și încrederea în viitor.
Scalarea businessului apare, în opinia sa, în momentul potrivit. „Pe măsură ce depășești obstacole cred că asta te provoacă, e important să realizezi că nu ai rețeta sosului magic. Prima noastră locație s-a închis, ne-am gândit apoi să deschidem un lanț. Pandemia ne-a dat una din cele mai dureroase lecții dar și cea mai valoroasă”.
„Este minunat să fii antreprenor; este și greu, dar nu-mi doresc să fac altceva. În fiecare zi merg cu zâmbetul pe buze la serviciu, chiar dacă am multe pe listă. Bucuria pe care o am în fiecare zi când îmi văd colegii, sau când văd produsele noastre la consumatori (în poze). Am doi copii, m-am întors la birou după 3 săptămâni după ce i-am născut. Îmi place enorm ceea ce fac, cu toate provocările afacerii”, spune Lorina SereșCEO, AZAY Boutique.
Până la produse la vânzare în peste 4000 de locații, cel mai important atuu a fost echipa cu care a dezvoltat aceste lucruri. ”Ca antreprenor nu ești niciodată pregătit. Nu există să aștepți momentul potrivit”. După ea, capcanele succesului sunt dezechilibrul și infatuarea.
Gabriela Nistor, CEO, Salt Bank – cea mai nouă băncă de pe piața românească – nu crede că în România sunt diferențe semnificative în funcții, între cele două sexe (femei și bărbați).
La nivel macro, Gabriela Nistor crede că anul 2025 va fi un an complicat după alegeri. În ce privește Salt Bank, are planuri de creștere, de consolidare a poziției pe piață. ”Vrem să arătăm că putem crește sustenabil; vrem să dezvoltăm partea de creditare, de investiții, să ne extindem pe zona de persoane fizice autorizate, microcompanii”.
Florin Bâlcan Director General, Provident Financial Româniadespre oameni și pentru oameni”.
Mulți dintre clienții IFN-ului iau bani pentru nevoi urgente: reparații, urgențe, lemne de foc…
”Ne dorim să oferim transparență pentru oricine își dorește să afle ce facem noi. Desigur că nu toate cele opt milioane de interacțiuni sunt perfecte, dar asta este o provocare”, spune Florin Bâlcan.
Tehnologia, elementul de creștere
Fady Chreih, CEO, Regina Maria este de11 ani CEO, timp în care rețeaua de sănătate a crescut foarte mult.
Compania a ajuns într-o zonă în care toate locațiile contribuie la binele organizațional. „În privința oamenilor pornim de la încredere și nu de la control”.
Rețeaua de sănătate Regina Maria are cea mai descărcată aplicație de sănătate, după spusele liderului său, iar tehnologia este cea care îi deosebește de concurență și crește calitatea actului medical.
„Un lucru de care sunt foarte mândru este că am pornit pe calea tehnologiei de mult timp, avem peste două milioane de consultații online, suntem parte dintr-un grup select despre cum trebuie să arate o companie digitalizată din România. Inteligența artificială ne va ajuta să luăm deciziile corecte”, spune Fady Chreih, CEO, Regina Maria.
Ce înseamnă să fii un bun lider? Cum privim sustenabilitatea?
„Sunt un lider incluziv, îmi place să mă înconjor de oameni diferiți de mine. Am învățat că soluția mea nu e aproape niciodată cea mai bună soluție. Cred că rolul meu se rezumă la a găsi și promova viziunea echipei; să găsesc oamenii potriviti care să ne ducă acolo, să facilitez schimbul de idei”, spune Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România și Croația.
„În tinerețe înseamna să fiu cel mai tare om de la mine din echipă. Azi învățăm că e minunat să te înconjori de oameni mai buni decât tine și doar să coordonezi talentele. Lideship bazat pe respect” crede Oana Bejan, Country Team Unit Leader, Danone România.
„Sunt un lider servant… Dacă vrem să fim sustenabili, trebuie să avem o Românie în care putem să ne educăm copiii. Fac parte dintr-o companie care mi-a dat resursele necesare să contribui la educare. Avem nenumărate programe sustenabile prin educație: family link, youtube kids, programele Eroii Internetului; parteneriat cu Poliția română, pograme pentru adolescenți în zona de AI”, povestește Elisabeta Moraru, Country Director, Google.
„Sustenabilitatea înseamnă mai multe, cum respecți comunitatea, angajații, cum dai înapoi în comunitate, astfel încât aceste principii să funcționeze zi de zi. Trebuie ca ceea ce faci tu să se ducă până în AND-ul tău” – Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group.
„Cea mai mare provocare a liderului este să creeze contexte de evoluție, pentru a atinge un anumit obiectiv pe care nu trebuie să-l piardă din vedere. Trebuie să fim versatili”, crede Radu Nemeș, Managing partner, ONV LAW.
Pentru el, „sustenabilitatea este relevantă la nivel de cultură. Cultura, atunci când vine de la o corporație mamă din altă țară, dacă încerci să o implementezi într-o țară ca România e dificil”.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz