Antreprenori

Yard Sale-urile din București, evenimente pentru un stil vestimentar sustenabil

Reading Time: 11 minute

Fenomenul de yard sale sau ”ce să faci cu hainele tale vechi?” a căpătat o din ce în ce mai mare amploare în București, oferind o alternativă profitabilă și sustenabilă în ceea ce privește alegerea garderobei. Sunt evenimentele care ne demonstrează că nu trebuie alocat un buget generos pentru haine, îți poți completa ținutele la prețuri avantajoase.

În plus, târgurile adoptă un stil responsabil, promovând reciclarea garderobelor uzate moral, de care v-ați plictisit. Conceptul de ”fast fashion“, în care moda se schimbă rapid de la un sezon la altul, se diminuează considerabil, astfel, yard sale-urile au efectul de a nu încuraja consumerismul.

Am făcut o vizită celor mai cunoscute târguri din Capitală pentru a afla direct de la organizatori cum le-a venit ideea și care sunt cele mai importante detalii ale procesului.

Am stat de vorbă cu Anca Munteanu, Anca Mănescu și Laura Bucur, cele trei organizatoare a celor mai relevante yard sale-uri, care oferă posibilitatea de a recicla produsele textile, de a achiziționa haine vintage sau second hand, de a face schimburi sau de a participa ca expozant.

Anca și Vlad Munteanu

Dau Haina de pe Mine” este târgul organizat de Anca și Vlad Munteanu (deja celebrul DOC de la trupa CTC), ”un deschizator de drumuri pentru prezența sexului masculin la yard sale-uri”, după cum menționează chiar Anca despre particularitatea evenimentului lor.

Yard Sale-ul se desfășoară la Jacques Pot în București și este primul eveniment de gen la care se înscriu și expozanți bărbați, aceștia fiind ușor ignorați în industrie, spre deosebire de femei.

Prima ediție a yard sale-ului ”Dau haina de pe Mine” a fost marcată de expozanți relevanți din a căror garderobă merită cel puțin să te inspiri, dacă nu chiar să cumperi dacă ai norocul să porți aceleași măsuri. De menționat, Melinda Teohari, care se ocupă de proiectul ”Charity 99”, găzduit de Club 99.

Anca Mănescu alături de sora ei, Gabi Urda, deja un nume în consultanța de imagine și stilist vestimentar, sunt creatoarele primului yard sale din București, ”The First Yard Sale”. Târgul este organizat bilunar, în diverse locații din București, având deja o experiență de șapte ani.

Pe lângă deal-urile profitable pe care le poți face la yard sale-ul Ancăi, Gabi Urda are un proiect interesant prin care oferă consultanță și sfaturi educative în ceea ce privește garderoba, vorbind pe limba hainelor.

Cel de-al treilea eveniment pe care am ales să-l prezint este cel al Laurei Bucur, ”Love Yard Sale”, cu următoarea ediție pe 31 august- 1 septembrie.

Cea mai mare satisfacție a vizitatorilor este că aici pot găsi piese ale designerilor celebri sau de brand renumit la prețuri care nu fac gaură în bugetul personal. 

Trei motive pentru a participa la cel puțin o ediție Love Yard Sale și de a cumpăra ceva, oricât de mic, din garberobele expozantelor este faptul că:

  • Deșeurile textile poluează la fel de mult ca cele din industria petrolieră, așadar moda este a doua industrie poluantă a lumii;
  • Fiecare cetățean al Uniunii Europene generează, în medie, 4,5 tone deșeuri anual, din care 50% sunt aruncate;
  • Pentru combaterea poluării este indicată reciclarea textilelor și refolosirii acestora.

Când și cum ți-a venit prima dată ideea organizării unui yard sale?

Anca și DOC: În principiu când nu mai aveam loc în casă de haine. Particip de mulți ani la yard sale-urile din București ca expozant dar și drept client, așa că pot spune că mi-a trecut de multe ori prin cap să organizez și eu un eveniment de gen.

Momentul culminant când am hotărât să organizez ”Dau haine de pe mine” a fost când, într-o zi, le-am scris organizatoarelor a două târguri manifestându-mi dorința de a participa ca expozant și nu mai erau locuri disponibile în următoarele… două luni. Era prea mult de așteptat, având în vedere că nu mai aveam loc de alte haine noi, așa că mi-am luat inima-n dinți, mi-am sunat toate prietenele pasionate de genul acesta de evenimente sau pasionate de haine și am pornit la drum.

Anca Mănescu: Ideea s-a concretizat acum aproape șapte ani.

Sora mea, Gabi Urda, a organizat un mini yard sale la ea acasă după ce și a dat seama că nu are unde să își depoziteze toate hainele adunate odată cu mutarea într-o garsonieră.

Încet, încet, târgul a căpătat amploare și a fost nevoie să căutăm locații cu spațiu mai generos.

Laura Bucur: Ideea de a organiza un târg yard sale mi-a venit acum vreo cinci ani când eram în concediu de maternitate și voiam să scap de hainele pe care nu le mai purtam din cauza schimbărilor pe care le suferise corpul meu. Aveam un prieten vechi care conducea un pub, i-am spus ideea mea, i-a plăcut și mi-a găzduit primele ediții de târg.

Cine sunt fondatorii afacerii și oamenii cheie din echipa de start? Ce motivează fondatorii și membrii echipei?

Anca și DOC: Eu și soțul, Vlad Munteanu, suntem fondatorii principali, însă am avut parte de ajutor și din partea prietenilor. Vlad este la rându-i pasionat de haine, mai ales de sneakerși și de mulți ani vinde și cumpără din online. După ce l-am convins cu greu de multe ori să vină cu mine la yard sale-uri, am ajuns amândoi la concluzia că pentru partea masculină nu există evenimente și că ar putea fi un diferențiator al evenimentelor noastre.

Fiind la început, nu există un câștig financiar și nici nu a fost acesta scopul principal. Doar că reușim să dăm mai departe lucrurile materiale care au însemnat mult pentru noi la un moment dat, plus oamenii frumoși pe care-i întâlnim la aceste evenimente, discuțiile cu oameni care au aceleași pasiuni sunt motivele care ne oferă satisfacție.

Anca Mănescu: În prezent doar eu mă ocup de organizarea târgului, după ce, în primii ani, eu și sora mea, Gabi Urda, am împărțit responsabilitățile.

Motivarea vine din cererea foarte mare atât din partea celor care vor să vândă, cât și din partea celor care vor să cumpere.

Laura Bucur: Pentru mine nu este o afacere. Este locul în care eu mă regăsesc, este ceea ce mă definește cel mai bine. Am pornit singură și a fost teribil de greu, mai ales că nu știi la ce să te aștepți când nu ai un background de organizare de evenimente.

După câteva luni mi s-a alăturat o bună prietenă pentru a-mi da o mână de ajutor și mi-a dat mai mult de două mâini. Mi-a fost partener la bine și la greu, a fost balanța și echilibrul echipei Love Yard Sale. Am adus împreună târgul la un anumit nivel pe care ni l-am dorit, i-am dat valoare și sens.

Cum funcționează un yard sale, care au fost pașii de urmat care au dus la forma actuală a ideii?

Anca Mănescu: Totul a pornit de la un yard sale ad hoc, cu o singură garderobă. Apoi a continuat cu găsirea unui spațiu, bar sau cafenea, care să găzduiască târgul.

Înscrierile se fac doar pe email, iar tipele care își pun garderobele la vânzare plătesc o taxă pentru alocarea unui loc, asa cum îi spun eu.

Cererea a devenit atât de mare în timp încât am trecut de la un târg la câteva luni, până la două târguri pe lună, în fiecare zi cu alte garderobe.

Laura Bucur: Sunt mulți pași mici, mărunți. Nu este ușor să ajungi într-un loc pe care ți-l dorești. Dar dacă faci totul cu consecvență și pasiune este imposibil să nu reușești.

După patru ani și jumătate de activitate, notorietatea și popularitatea târgului au crescut în rândul unui public foarte variat și asta nu poate decât să mă bucure.

Unde se desfășoară evenimentul și cu ce frecvență?

Anca și DOC: Evenimentul se desfășoară lunar la Jacques Pot pe perioada verii, pentru sezonul rece este posibil să-l mutam la Club 99 sau chiar să continuăm cu Jacques Pot. Nu am decis încă dar vom anunța pe pagina de Facebook a evenimentului.

Anca Mănescu: În momentul de față târgul are loc în weekend, de două ori pe lună, la bistro barul 15A, un loc relativ nou din strada General Constantin Coandă nr 15A din zona Victoriei.

Laura Bucur: În ultimii doi ani, Love Yard Sale s-a desfășurat la Coppers Pub, un pub cu o curte și o mansardă frumoase și în general are loc la un interval de 3- 4 săptămâni, în funcție de alte evenimente sau sărbători.

  

Cum poți participa în calitate de expozant?

Anca și DOC: După ce anunțăm evenimentul sau chiar înainte, persoanele interesate îmi pot scrie direct pe Facebook.

Există o taxă de participare care diferă în funcție de numărul participanților, taxă cuprinsă între 50 și 100 lei.

Nu ne concentrăm eforturile pentru un câștig financiar, suntem atenți doar să acoperim cheltuielile cu evenimentul, închirierea spațiului, pentru noi primează reciclarea hainelor și să simțim pentru o zi că shoppingul nu este chiar o corvoadă.

Anca Mănescu: Pentru participare se fac înscrieri pe email, unde se deschid listele pentru fiecare ediție în parte. După confirmarea locului se achită o taxă de participare, apoi ne dăm întâlnire în weekendul stabilit.

Laura Bucur: De trei ani încoace îmi permit să fac selecție printre expozanți. La solicitarea de înscriere cer să văd poze cu produse. Evident, filtrul este unul subiectiv, dar e relevant având în vedere că știu foarte bine ce caută vizitatorii. Interesul meu este ca participanții să vândă haine și produse care sunt căutate și vânate.

Cum preconizezi că va arăta proiectul yard sale în anul ce urmează?

Anca și DOC: Pot spune cum visez să arate și sper ca visul să se concretizeze. Vrem să transformăm yard sale-ul într-un adevărat eveniment social, să invităm DJi să pună muzică, fiecare weekend să fie caracterizat de o anume tematică. De asemenea, vrem să invităm designeri vestimentari la început de drum, influenceri, artiști muzicali și nu numai, care să vor să-și vândă hainele sau orice alte produse.

Ne propunem ca locația să servească mâncare iar pe perioada verii să putem face grătar. Luăm în calcul și posibilitatea unui spațiu mai mare astfel încât să putem invita food truck-uri.

Ne-ar plăcea să avem expozanți diverși, poate într-un colț să se vândă vinyl-uri, într-un altul piese de colecție, tablouri, timbre sau chiar aparate de fitness pe care acum ne ținem hainele.

Anca Mănescu: Yard Sale a crescut de la sine, s-a îmbunătățit în privința calității garderobelor puse la vânzare, dar și în privința atitudinii celor care aleg să cumpere de la astfel de târguri și mai puțin din magazinele ”fast fashion”. Ne gândim serios la piața online pentru că avem foarte multe cereri pentru un astfel de serviciu.

Laura Bucur: Ceea ce sper este ca LYS să fie cel puțin unde este acum. Nu cred în perfecțiune sau în schimbări radicale bruște, dar cred că dacă facem lucruri bine ne vor ajuta să devenim mai responsabili cu noi și cu planeta noastră.

Cum atrage serviciul tău potențialii clienți? Există caracteristici pe care vrei să le adaugi serviciului pe parcursul timpului?

Anca și DOC: Ne atragem 99% din clienti  pe Facebook iar la acest procent se adaugă și clienții locației respective.

Am locuit un an în Germania în adolescență și îmi amintesc că una dintre cele mai mari plăceri era să merg la finalul săptămînii la „Flohmarkt”, o piață de vechituri, de obicei sezonieră. Acolo îmi cheltuiam aproape toți banii fără regret pentru că puteam găsi orice, de la haine, la mobilă, CD-uri sau chiar casete. În plus, la fiecare colț găseai câte o terasă improvizată cu mâncare, băutură sau înghețată de unde răsuna și muzica.

Prețurile erau mici, iar evenimentul se organiza în cea mai mare parcare din centrul orașului completând o experiență nu doar de 20 de minute de shopping. Încerc să împrumut elemente de la târgurile organizare în străinătate, să le împrumut vibe-ul.

Anca Mănescu: Clienții, cumpărătorii, au prins gustul scotocelii după chilipiruri. Minuni la preț din garderobele altora, haine și accesorii din stiluri diferite, brand uri renumite, piese vintage.

Cum se diferențiază serviciul tău pe piață dat fiind că fenomenul a căpătat amploare în Capitală? Ce-mi poți spune despre concurență și ce anume dă unicitate ideii tale?

Anca și DOC: La ”Dau haina de pe mine” avem atât expozanți de sex feminin, cât și masculin. Acum poți merge la cumpărături cu prietenul, iubitul sau soțul și îi va face și lui plăcere. De asemenea, partea artistică, invitații speciali și expozanții aleși pe sprânceană.

Anca Mănescu: Probabil vechimea, având în vedere că am fost primii care au dezvoltat acest gen de eveniment, dar și organizarea și atenția la detalii. Faptul că au apărut mai multe evenimente de tipul yard sale, mai ales în ultimii doi ani, este dovada că cererea este foarte mare, multe persoane alegând să se îmbrace bine cu bani puțini, să recircule garderobele.

Cred că este mult spus că intrăm în competiție cu magazinele din simplul motiv că nu ne bucurăm de aceeași anvergură. Ne adresăm celor care au înțeles conceptul de reciclare și reutilizare, de slow fashion. Celor care aleg să își cumpere lucruri purtate, dar în condiții perfecte pentru reintegrat în garderobe. Clar costurile sunt mult mai mici și te poți îmbrăca, accesoriza cu bani puțini, dar în același timp să nu faci rabat de la calitate.

Laura Bucur: Capitala este plină de târguri yard sale care au clienții lor fideli și pasionați de cumpărături. Dar lumea nu se satură și asta e bine. Înseamnă că  oamenii au înțeles foarte bine acest concept al reciclării, absolut necesar oricărei societăți consumeriste.

Dincolo de reciclare și recirculare, de mulțumirea că unii și-au mai eliberat din dressing iar alții au plecat încântați că și-au cumpărat ceva ce și-au dorit la un preț decent, am realizat că Love Yard Sale aduce și o doză de asumare și responzabilizare care se simte nu doar în rândul adulților, ci și în rândul copiilor. Și am observat acest lucru la copiii mei. 

Fata mea cea mare a participat de multe ori la târg cu jucăriile ei, din banii adunați și-a cumpărat altceva ce și-a dorit și știa că de la noi nu poate avea. 

Mai mult decât atât, am organizat în acest an o ediție specială de târg doar cu copii expozanți. Copii de toate vârstele veneau însoțiți de părinți și își vindeau jucării sau haine. A fost foarte bine primită ideea și vreau să o repet.

Nu consider că Love Yard Sale intră în vreo competiție, nici măcar nu consider că este în concurență cu alte târguri de profil din București. Consider că este loc pentru toată lumea. Chiar mă gândeam la un moment dat să fac un soi de sindicat al celor care organizează yard sale-uri. Până la urmă scopul este unul comun: al reciclării și al unei vieți trăite asumat.

Care a fost investiția inițială? Cât de mult se poate dezvolta afacerea?

Anca și DOC: ”500 de lei si două cocktail-uri”, spune Anca râzând.

Ca la orice primă ediție a fost mai greu să ne facem auziți, să strângem mulți participanți care să fie dispuși să își plătească locul cât să putem acoperi costurile cu chiria spațiului. Ce îmi mai vine în minte pe lângă chirie sunt câteva standere pe care le-am cumpărat pentru expozanții care nu aveau.

Având în vedere unde vrem să ajungem cu evenimentul și cât de tare ne-am distrat, nu pot spune că am simțit-o ca pe o investiție. Yard sale-ul se poate dezvolta destul de mult cât să se transforme la un moment dat într-un job full time din care să reușești să-ți câștigi existența.

Anca Mănescu: Investiția este permanentă, pornind de la publicitate ediție de ediție, afișe, standere, oglinzi. Clar afacerea poate evolua, dar totul depinde de piață, de cererea pentru astfel de târguri.

Laura Bucur: Investiția a fost minimă, timpul e cel care a costat enorm. Afacerea se poate dezvolta în funcție de fiecare ce și cât își propune. Dacă e doar un hatâr de moment, nu ține mult. Dacă ești genul care crezi în această idee, atunci mergi până-n pânzele albe.

Foto: © Chernetskaya | Dreamstime.com

Team

Recent Posts

Vom produce drone românești. Protocol semnat între ministere

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…

11 minute ago

Pi2 a fost aleasă agenția de comunicare pentru Freedom24 în România și Ungaria

Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…

14 minute ago

Utilizatorii plătesc în medie 12 abonamente pentru serviciile online

În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…

6 ore ago

Ce cred angajații despre companii. Care sunt cele mai apreciate firme din 2024

JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…

6 ore ago

Cegeka: Companiile IT trebuie să schimbe mentalitatea și să atragă parteneriate strategice

Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…

7 ore ago

Danone susține centrele E.G.A.L. care oferă mese calde pentru copiii din zone defavorizate

Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…

7 ore ago