Wherefrom.org: Cum măsori sustenabilitatea
Reading Time: 4 minuteWherefrom.org, o platformă britanică de sustenabilitate a produselor, cofondată de un român, își extinde echipa de cercetare și dezvoltare la Cluj și plănuiește extinderea în Olanda, Italia, Germania, SUA și Singapore.
Care sunt cel mai sustenabile produse din piață? La această întrebare ne poate ajuta să răspundem Wherefrom.org, o platformă britanică online, prin care utilizatorii pot afla informații legate de sustenabilitatea produselor alimentare, de uz casnic sau de înfrumusețare. Informațiile provin atât de la companiile producătoare, organizații acreditate de măsurare a unor indicatori – impactul CO2, etica muncii –, cât și de la utilizatori care își pot exprima părerea legată de sustenabilitatea produselor prin intermediul unui scurt chestionar.
Wherefrom.org a luat naștere în urmă cu patru ani, cu scopul de a analiza ingredientele, procesul de producție și lanțul de aprovizionare folosit în fabricarea produselor alimentare. Ideea din spatele platformei, cofondate de un român, a pornit de la necesitatea de a avea cât mai multe informații despre sustenabilitatea unui produs, bazate pe experiențele utilizatorilor și nu pe descrierile oferite de producători.
„În urma discuțiilor cu diferite branduri, a devenit evidentă discrepanța dintre ce comunicau ele în legătură cu sustenabilitatea produselor, versus ce percepeau clienții finali, așa că ne-am adaptat pieței, iar în urma unor experimente am ajuns la concluzia că și fluxul invers de date – de la client la brand – este extrem de valoros pentru branduri, mai ales prin atribuirea unei «garanții sociale» date de comunitatea utilizatorilor. Astfel s-a ajuns la forma actuală, în care schimbul de informații se face în ambele direcții, Wherefrom devenind o platformă de comunicare pentru ambele părți ale pieței”, spune Cristian Moldovan, cofondator și CTO, Wherefrom.org.
Inițial, Cristian Moldovan s-a implicat în proiectul britanic în calitate de consultant tehnic, dar odată ce a început adaptarea conceptului inițial, a găsit proiectul din ce în ce mai atractiv din punct de vedere tehnic, așa că implicarea românului a crescut treptat, până în punctul în care a ajuns să se dedice total platformei. Oportunitatea de a lucra la un proiect extrem de complex tehnic, cu surse de date atât obiective cât și subiective a fost cel mai important factor care l-a determinat să lucreze pentru o platformă de sustenabilitate. „Bonusul” a venit în momentul în care românul a realizat că anumite branduri își schimbau strategia de comunicare datorită platformei sau chiar luau decizii care să garanteze că sustenabilitatea unor produse crește.
„Probabil cel mai dificil a fost să spargem tiparul în care «comunicarea sustenabilității» este doar un mecanism de a îmbrăca în vorbe frumoase unele produse, doar de dragul PR-ului. La început, platforma a fost mult împinsă de la spate fiind o problemă clasică de tip marketplace: relevanța crește odată cu numărul recenziilor făcute de utilizatori, iar numărul utilizatorilor crește odată cu numărul brandurilor, dar și odată cu creșterea implicării acestora în comunicare. Semnul definitoriu de «product-market-fit» a apărut anul trecut, când două companii concurente au pornit un război al scorurilor de sustenabilitate, ele chemându-și utilizatorii de pe rețelele de socializare să le voteze produsele. Acesta a devenit viral, apoi prin implicarea unor retaileri s-a creat un efect de bulgăre prin care din ce în ce mai multe branduri doreau să aibă un profil pe platformă, iar din ce în ce mai mulți utilizatori ofereau recenzii sau căutau informații despre produse”, spune Cristian Moldovan, cofondator și CTO al Wherefrom.org.
Wherefrom.org este un startup cu sediul central în Londra, însă partea de cercetare și dezvoltare se face la Cluj-Napoca, fondatorii platformei anunțând, la finalul lunii trecute, că plănuiesc să își extindă echipa din România și sunt în căutare de oameni cu care împărtășesc valori comune. Clujean fiind, după aproximativ 10 an de locuit în Londra, Cristian Moldovan a revenit în orașul natal la începutul pandemiei, iar în ultimii doi ani a început colaborarea cu mai mulți programatori din țară, așa că echipa tehnică a Wherefrom.org și-a găsit casa permanentă în Cluj. Un factor care a cântărit foarte mult în luarea acestei decizii a fost și existența unor centre universitare precum cele din Cluj și București, unde există deja centre de cercetare în domeniul informaticii și matematicii sau al inteligenței artificiale. Având în vedere cantitatea uriașă de date acumulate, fondatorii platformei doresc să dezvolte parteneriate cu instituții de cercetare prin care să găsească mecanisme noi de evaluare a sustenabilității și a percepției acesteia.
Dacă inițial focusul Wherefrom.org a fost piața din Marea Britanie, odată cu înscrierea pe platformă a unor branduri din afara țării, pe agenda fondatorilor platformei au apărut și planurile de extindere. În momentul de față, echipa platformei lucrează la o serie de proiecte pilot cu retaileri din Olanda, Italia, Germania, SUA și Singapore.
„Spre surprinderea noastră, când am analizat produsele unor producători români, am constatat că scorul de sustenabilitate al lor este peste medie, dar în marea lor majoritate brandurile nu comunicau asta sau nu aveau cunoștințe despre cum se plasează în piață față de competitori, deci nici consumatorii nu aveau de unde să știe acest aspect. De asemenea, domeniul HoReCa din România ne-a atras atenția, deoarece în întreg contextul actual al pandemiei, al liniilor de aprovizionare disfuncționale, multe businessuri au găsit soluții prin achiziții de materii prime și ingrediente de la fabrici locale, nefiind nevoie de transportarea de ingrediente la distanțe mari. Prin asta se creează un lanț de efecte, ceea ce noi numim «sustainability chain» prin care crește mult calitatea produsului final prin ingrediente mai proaspete, dar scade și nivelul de poluare asupra mediului prin scăderea distanțelor de transport, iar valoarea economică nu se exportă din comunitatea locală. Ca urmare, piața din România ne-a dirijat spre «verticale» noi pe care dorim să le «activăm» precum cea a hotelurilor, restaurantelor și cafenelelor”, spune Cristian Moldovan.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz