Vlad Craioveanu, Impact Hub: Oportunitățile spiritului antreprenorial românesc
Reading Time: 6 minuteAu românii spirit de antreprenor? Ce caută investitorii și care sunt cele mai frecvente greșeli în existența unui start-up? Am stat de vorbă cu Vlad Craioveanu, CEO & Cofondator Impact Hub Bucharest, despre noua ediție a competiției Startarium PitchDay, precum și despre oportunitățile și provocările mediului antreprenorial românesc.
Au românii spirit de antreprenor?
Spiritul antreprenorial românesc, caracterizat prin creativitate și reziliență, reprezintă un motor important al economiei. În contextul actual global, acest spirit nu doar că supraviețuiește, dar prosperă, adaptându-se continuu și contribuind la dezvoltarea economică și socială a României. Spunem de multe ori că românii sunt descurcăreți și asta vine dintr-o lungă istorie în care adaptabilitatea și creativitatea au crescut generații de oameni cu spirit antreprenorial.
Asta nu înseamnă că prezența unui puternic spirit antreprenorial este exclusiv motivul din spatele succesului antreprenorilor, însă este un foarte bun ingredient la început de drum. Mai departe educația antreprenorială, existența unui ecosistem care să încurajeze apariția și dezvoltarea de noi businessuri sunt lucruri de care este nevoie să putem scala acest spirit.
Istoria recentă ne încurajează să putem spune că avem antreprenori care au reușit să demonstreze capacitatea lor de a depăși provocări economice și sociale complexe, unii dintre ei afirmându-se pe plan internațional.
Creativitate și Inovație: În centrul antreprenoriatului românesc stă o capacitate profundă de inovație și creativitate. De la startup-uri tech (UiPath, Bitdefender) la afaceri tradiționale reimaginate (Pegas), antreprenorii români au dovedit că pot găsi soluții inedite și eficiente pentru nevoile pieței. Această tendință se manifestă nu doar în produsele și serviciile oferite, ci și în modul de abordare a afacerilor.
Reziliență și Adaptabilitate: Confruntați cu schimbări economice rapide și uneori neprevăzute, antreprenorii din România au arătat o remarcabilă capacitate de adaptare. Aceasta se manifestă atât în flexibilitatea modelelor de afaceri, cât și în capacitatea de a naviga pe piațe fluctuante, menținându-și afacerile profitabile și relevante. Putem să ne uitam la exemple precum Murfatlar sau Cărturești care au reușit să pivoteze modelel lor de business și să rămână în ton cu tendințele și așteptările consumatorilor.
Conectivitate Internațională: România se bucură de o poziție unică care facilitează legături comerciale internaționale. Antreprenorii români au folosit această oportunitate pentru a-și extinde afacerile dincolo de granițele naționale, aducând inovații și produse românești pe piețele internaționale. Exemple precum Fashion Days, Emag, Bitdefender, Druid, Softelligence sau Autonom demonstrează ca putem privi cu încredere și spre alte piețe, nu doar cea locală. Și cu siguranță sunt multe alte exemple de afaceri locale care demonstrează spiritul antreprenorial românesc iar prin evenimentul Românii sunt Antreprenori ne propunem să aducem în lumina reflectorului astfel de inițiative, fie mai mult sau mai puțin consacrate.
Ce și-a propus, cu ce așteptări a venit cea de-a cincea ediție a competiției Startarium PitchDay?
Cea de-a cincea ediție Startarium PitchDay a venit în primul rând cu dorința revitalizării uneia dintre cele mai emblematice competiții la nivel local, dedicate antreprenorilor români. Cele patru ediții anterioare, organizate între 2016 și 2019, au sprijinit peste 155 de afaceri prin oferirea de expunere, instrumente de creștere și conexiunea cu o comunitate activă de investitori și consultanți, iar 35 dintre acestea au beneficiat de premii totale în valoare de 450.000 euro.
După trei ani de pauză, datorată în principal pandemiei, a fost important pentru noi să relansăm competiția, să simplificăm procesul de aplicare și să readucem în prim plan acest demers. În 2023, Startarium PitchDay s-a desfășurat sub o nouă identitate – Românii sunt antreprenori.
Noul concept a încurajat cât mai mulți antreprenori și viitori antreprenori să se înscrie pentru șansa de a câștiga premii cumulate în valoare de 100.000 de euro, nerambursabili.
Ediția de anul acesta a venit cu o serie de noutăți suplimentare: am introdus categorii noi, precum votul de popularitate („Ideea ta”), în care participanții au fost invitați să își prezinte ideea de afacere printr-un video de maximum 60 de secunde, dar și categorii dedicate afacerilor la început de drum și celor cu operațiuni în desfășurare.
Am închis înscrierile la data de 12 noiembrie cu peste 220 de aplicări. Pe 29 noiembrie, la Radisson Blu Hotel, a avut loc evenimentul „Românii sunt antreprenori”, când cele 14 echipe finaliste ale categoriilor Startup și Running Ops și-au susținut pitch-urile live, pe scenă, în fața juriului, investitorilor, presei și publicului prezent.
Ce caută investitorii?
Ca să înțelegem ce caută investitorii trebuie să discutăm despre tipurile de investitori. Pentru că realitatea este că fiecare tipologie de investitor este diferită și de foarte multe ori chiar și investitori din aceeași grupă iau deciziile de investiție după criterii diferite.
- Investitori Privați (Angel Investors): Acești investitori sunt adesea antreprenori de succes sau profesioniști cu experiență, care investesc capital propriu în startupuri sau întreprinderi mici cu potențial ridicat.
- Fonduri de Venture Capital (VC): Aceste fonduri se concentrează pe investiții în companii aflate în fazele incipiente sau de creștere, oferind nu doar finanțare, dar și expertiză și rețele de contacte.
- Acceleratoare și Incubatoare de Afaceri: Aceste organizații oferă capital, mentorat și resurse pentru startupuri în fazele timpurii de dezvoltare. În România vorbim mai debrabă de acceleratorare și cu un grad de finanțare tip investiție mai rar, dar cu siguranță viitorul va aduce o creștere a acestui tip de suport.
- Crowdfunding și Platforme de Finanțare Participativă: Aceste platforme permit antreprenorilor să strângă fonduri de la un număr mare de oameni, făcând accesibilă posibilitatea de investiție in startupuri pentru o paletă largă de mici investitori. Un astfel de exemplu in România este Seedblink, pornită cu doar câțiva ani în urmă dar care a reușit în scurt timp să scaleze internațional.
- Investitori Corporativi: Multe companii mari investesc în startupuri sau în afaceri inovatoare pentru a-și extinde operațiunile sau pentru a integra noi tehnologii. Un exemplu local este Orange Fab, un program al Orange România dedicat sprijinirii inovației în sectorul tech.
- Bănci și Instituții Financiare: Deși băncile tradiționale oferă finanțare sub formă de împrumuturi sau linii de credit pentru afaceri, 2024 se anunță cu o schimbare de paradigmă în România și probabil vom avea primele bănci care dezvoltă componente de investiții directe.
Indiferent de tipul de investitor, stadiul sau dimensiunea investiției, există câteva elemente general valabile în a evalua o posibilă investiție: Potențialul de creștere și scalabilitate, Modelul de afaceri viabil, Echipa, Inovație și diferențiere și nu în ultimul rând Risc și rentabilitate – Investitorii evaluează raportul dintre risc și rentabilitate. Ei caută investiții care oferă un echilibru optim între potențialul de profit și riscurile asociate.
În ce zonă este cea mai mare “efervescență” pe scena startup-urilor din România în acest moment?
Răspunsul natural care apare la această întrebare este legat de tehnologie, pentru ca este un domeniu în continuă dezvoltare, si distinctiv prin dinamism și inovație. Printre zonele cele mai active în sfera tehnologiei și inovației digitale, se remarcă:
- ClimateTech – reducerea emisiilor de carbon, agricultură sustenabilă, reciclare, eficientizare în folosirea resurselor
- HealthTech – telemedicină, gestionarea datelor de sănătate și inovații în tratamentele medicale
- EdTech- soluții tehnologice pentru educație, de la platforme de e-learning la instrumente interactivă de predare și învățare
- e-Commerce– logistică, experiențe de cumpărături personalizate și soluții de plăți online
- Software as a Service (SaaS)– soluții software inovatoare pentru diverse industrii
Tehnologia este starul pe care sunt reflectoarele puse cel mai des prin prisma potențialului de scalare intenațională, costuri de development competitive comparat cu piețele mai evoluate, însă antreprenoriatul în România este în dezvoltare în multe alte sectoare.
Care sunt cele mai frecvente greșeli în existența unui startup?
Printre greșelile cele mai des întâlnite la startupuri aș puncta câteva care pot face diferența în evoluția unui startup si creșterea lui spre o afacere viabilă și investibilă.
- “Nu există competiție” – foarte multe prezentări încearcă spre prezinte o imagine supraevaluată a realității. De foarte multe ori aud antreprenori care spun ca nu există competiție, sau dacă există, este aproape inexistentă. Realitatea este însă că există întotdeauna competiție și dacă nu o înțelegi și nu o analizezi obiectiv, nu este un semnal bun. Rareori, se întâmplă să nu existe competiție și atunci trebuie să te intrebi de 10 ori de ce nu există, iar motivele posibile pot fi două mai evidente – nu există piață sau modelul de business nu este fezabil financiar sau ai găsit o soluție complet nouă. Dacă ești în ultima categorie este excelent, dacă nu, merită să verifici din nou competiția.
- “Cifrele nu contează” – aproape în orice discuție despre planul financiar, startupurile nu tratează serios cifrele. Dacă estimarile de vânzări sunt întotdeauna o curbă puternic ascendentă, ceea ce poate fi adevarat, estimările de costuri nu includ corect costurile de funcționare, respectiv echipa. Fără o echipă performantă nu poți să construiești un business, iar o echipă performantă are un cost.
- MVP vs. All in – mulți antreprenori cu care am lucrat își doresc să aibă produsul finalizat inainte de primele vânzari. De foarte multe ori construcția unui produs final durează mult și poate avea un cost mare. Ce faci dacă ti-ai consumat resursele și timpul într-o direcție greșită și nici nu ai știut? Este mai simplu să începi cu prototipuri, chiar și cu produse în faze incipiente de dezvoltare ca să generezi vânzări reale. Din vânzari reale vei primi curaj și confirmare pentru a merge mai departe.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz