Analize Business Tech

Virusarea unei industrii

15 apr. 2020 4 min

Virusarea unei industrii

Reading Time: 4 minute

Smartphone au cel mai slab trimestru din ultimii cinci ani, marile evenimente sunt anulate, iar producția de televizoare și ecrane LCD se transformă de urgență în bandă de lucru pentru produse medicale. Nu este un scenariu de film, ci realitatea impactului coronavirusului asupra industriei IT&C. 

Când toată lumea se aștepta ca virușii informatici să pună în pericol stabilitatea piețelor internaționale, problemele au venit de la un virus “de modă veche” – coronavirusul CO­VID-19. Cu unități de producție, masă de consumatori, dar mai ales lanțuri de furnizori pen­tru numeroase companii din industria IT&C, China se află în situația de a influența negativ întreaga planetă printr-o serie de “strănuturi mortale”, transformate în epidemie și panică. Wuhan, epicentrul epidemiei de coronavirus, găzduiește mulți furnizori de echipamente electronice. De asemenea, provinciile Zhejiang, Guangdong și Henan, foarte importante pentru fabricarea de diverse componente IT, sunt și ele foarte afectate de virus. Giganți tehnologici precum Apple, Nintendo și Hitachi își au hub-urile de producție în zonă.

De altfel, companii precum Apple și Microsoft au fost printre primele care și-au anunțat investitorii în legătură cu înre­gistrarea unor rezultate financiare trimestriale sub așteptările inițiale, iar companiile de analiză de piață s-au grăbit să ilustreze primul trimestru din 2020 pe minus în mai toate domeniile. Astfel, un raport al TrendForce arată că, pentru perioada ianuarie- martie a acestui an, previziunile de piață indică un minus de 10% pentru smartphone-uri (cel mai slab trimestru din ultimii cinci ani), scădere de 16% pentru smartwatch-uri, respectiv de 12% pentru notebook‑uri. De asemenea, situația din China (cu fabrici și magazine închise pe anumite perioade, angajați bolnavi sau trimiși în concediu), coroborată cu extinderea COVID-19 în Europa și SUA, determină și o scădere de 5% pe piața de monitoare, de 4,5% pentru televizoare, res­pectiv un minus de 10% pentru console de jocuri video și 12% pentru boxe smart.

O serie de furnizori de fibră optică care reprezintă împreună 25% din producția globală își au sediul chiar în Wuhan, unde a apărut focarul de coronavirus. Ca atare, inclusiv implementarea 5G în China ar putea fi afectată din cauza nevoii mai mari de cabluri de fibre optice pentru generațiile viitoare de echipamente. Pe de altă parte, mai arată raportul citat, este puțin probabil ca piețele de memorii DRAM și NAND să fie afectate, lucru datorat stocării de materiale, precum și unui nivel ridicat de automatizare la fabricile de semiconductori ope­rate de companii precum Samsung și Hynix.

Un alt raport de piață, al celor de la IDC, arată clar că domeniul IT ar putea fi cel mai afectat din China, prognoza analiștilor fiind o scădere de cel puțin 10% pentru primul trimestru al anului. Raportul mai arată că scăderea cea mai dramatică va fi la smartphone‑uri și PC-uri, de aproximativ 30%, în timp ce pentru servere, echipamente de rețea și de stocare, scăderea pieței ar fi pe la 15 procente. Chiar dacă analiștii de la IDC sunt convinși că industria din China ar urma să își mai revină începând cu trimestrul al doilea din 2020, aceștia estimează că pe întregul an piața IT&C va suferi o scădere de aproape 6%.

De la LCD-uri la măști medicale

Așa cum în vremuri de război fabricile de frigidere, aragazuri și mașini de spălat se transformau peste noapte în producători de echipament militar, în vremuri de epidemii echipamentul medical-sanitar devine o prioritate. În loc de smartphone-uri și ecrane LCD, de pe porțile fabricilor încep sa iasă măști medicale. Tonul l-au dat și în acest caz asiaticii, printr-o strânsă coope­rare taiwanezo-niponă. Nu este scenariul unei drame inspirate din fapte reale, ci un răspuns al industriei la realități cotidiene, cu un puternic iz de business… sănătos.

Pentru că, dacă studiile de piață arată că impactul răspândirii coronavirusului la nivel global afectează întreaga industrie IT&C, în schimb cererea de măști de protecție respiratorie este într-un boom aducător de profit pentru cei care au simțul afacerii. Este angajamentul celor de la Sharp, care promit cel puțin pentru luna martie 150.000 de măști pe zi, planurile ulteri­oare crescând spre 500.000 de măști pe zi. Mișcare explicabilă nu doar prin alerta medicală (Japonia nici nu se gândește să nu găzduiască olimpiada de vară în acest an), ci și prin faptul că unitățile de producție din această industrie (pa­nouri LCD de mari dimensiuni și asamblare televizoare) au standarde de curățenie foarte ridicate. E adevărat, măștile medicale sunt o vedere obișnuită în Japonia, în special în timpul iernii, când multe persoane le poartă pentru a preveni răspândirea bolilor. Dar de când a apărut focarul COVID-19, a fost dificil să mai găsești și alte articole de uz casnic, cum ar fi hârtia igienică, majoritatea retailerilor restricționând cumpărătorii la un singur pachet, semn că panica și comportamentul în astfel de crize nu au granițe. Preluată de taiwanezii de la Foxconn, în 2016, pentru suma de 3,8 miliarde de dolari, compania japoneză Sharp a decis ca unitățile sale de producție din Kameyama, prefectura Mie, să fie redirecționate dinspre industria IT către cea medicală.

Marile  evenimente,  anulate

O lovitură deopotriv resimțită de către industrie dar și de către autoritățile catalane a fost anularea Mobile World Congress, cel mai mare eveniment al industriei telecom, găzduit de Barcelona din 2006. Organizat de GSM Association în a doua parte a lunii februa­rie, acest eveniment aducea în capitala Cataluniei în jur de 100.000 de turiști, oferea gazdelor peste 14.000 de locuri de muncă part-time, în timp ce impactul de business era estimat la aproximativ 500 de mi­lioane de euro.

Atât GSMA, cât și gazdele din Barcelona au depus eforturi uriașe pentru a ține evenimentul, dar din clipa în care marile companii expozante au început să anunțe faptul că nu vor participa din cauza răspândirii coronavirus, anularea marelui show al industriei telecom a devenit iminentă. Rând pe rând, giganți precum Ericsson, LG, Nvidia, Intel, Sony, Amazon, NTT Docomo, Cisco, Nokia, BT își anunțau absența de la MWC 2020 și în cele din urmă pe site-ul oficial a fost postat anunțul de anulare, prin vocea lui John Hoffman, CEO al GSMA, dar însoțit de promisiunea revederii în 2021. De asemenea, Facebook și-a anulat mult așteptata conferință a dezvoltatorilor, F8, iar condu­cerea Amazon a trimis mailuri angajaților cu sfatul de a nu călători “intern și  extern”.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 341 (20 martie – 15 aprilie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: