Sunt extrovertiți, comunicativi, independenți, aventuroși, flexibili, dar au tendința să devină lideri autoritari. Faceți cunoștință cu viitorii voștri colegi de birou, reprezentanții Generației Z, o necunoscută în ecuația mediului de afaceri.
“Poezia aparține genului liric pentru că nu ții minte nimic din ea” sau “Genul liric este atunci când ploaia sună ca o liră”: acestea sunt doar câteva dintre “perlele” de la evaluarea națională susținută anul acesta de elevii din clasele a VIII‑a la proba scrisă de limba și literatura română. Acestea nu lipsesc nici de la alte materii și nici de la colegii lor mai mari. Dacă reacția inițială se rezumă la un zâmbet înțelegător, totuși în scurt timp, acesta dispare și lasă loc întrebărilor mai serioase: va avea cine să ne plătească pensiile? Va avea cine să preia ștafeta și să ne conducă companiile? Ce se va întâmpla pe piața muncii sau cu antreprenorii?
Înainte să privim către jumătatea goală a paharului, să facem un mic efort să încercăm să îi cunoaștem și să îi înțelegem pe reprezentanții Generației Z (tinerii născuți după anul 2000). Mihaela Feodorof, Managing Partner la Yourway Counseling, a realizat de curând primul studiu pe tinerii cu vârste de 8-18 ani din țară și a analizat, timp de trei ani, inclusiv modul în care învață generația născută cu acces la internet. A aflat că situația nu este așa de gravă precum tindem să credem din exemplele oferite frecvent de media, care atunci când vine vorba și despre tineri, nu promovează valorile. Potrivit studiului Yourway, tinerii învață prin practică, le place să învețe din joc, își doresc un mediu relaxant, cu acces la cât mai multe resurse, ceea ce se traduce prin faptul că se vor plictisi cu siguranță în foarte scurt timp doar de clasicele manuale.
Înainte să îi arătăm cu degetul pentru o exprimare nefericită, poate ar trebui să aruncăm o privire mai critică la sistemul educațional, care actualmente este depășit și nu mai ține pasul cu realitățile din piață. Dar, până la o potențială resuscitare a învățământului, care ar putea să mai dureze ceva vreme, ce pot face companiile ca să pună de pe acum bazele unei infrastructuri și să devină atrăgătoare în ochii viitoriilor ei angajați?
“În primul rând, să se reseteze din punctul de vedere al convenției angajat – angajator”, spune Mihaela Feodorof, Managing Partner la Yourway Counseling, companie care oferă servicii de consiliere în carieră, evaluare vocațională și coaching. “Să le dea libertatea să livreze în condiții propice lor, adică să nu îmi doresc ca manager să îl văd pe angajat stând la birou opt ore și prin aceasta să cred că o să îmi producă rezultate. Pe de altă parte, ar trebui să fie atractivi în sensul de a avea un timp alocat înțelegerii nevoilor specifice ale fiecărui angajat”, adaugă Mihaela Feodorof.
Sigur, companiile oferă și în prezent o serie de bonusuri financiare și nonfinanciare, care au scopul să atragă și să rețină angajații, printre care cele mai frecvente sunt abonamentele la săli de sport, programele de training sau de teambuilding. Dar, potrivit consultantului, angajatorii pot merge chiar mai departe cu programele de fidelizare ale viitorului. În organizațiile mari și nu numai, pot prelua de pe umerii angajaților grija familiei: în clipa în care angajatul devine părinte, compania îi poate oferi gratuit abonament la creșă, la grădiniță ori la anumite școli particulare.
Studiul realizat de Yourway pe tinerii din România mai arată că 75% dintre reprezentanții Generației Z sunt flexibili, comparativ cu restul de 25%, care se declară organizați. “Ceea ce pentru mine, din perspectiva de angajator, este un semnal de alarmă cum că trebuie să îmi pregătesc terenul pe care ei să se simtă bine atunci când vor livra pentru mine rezultate. Dacă îi vom îngrădi, nu vom ajunge la niciun rezultat bun, ei se vor lupta, pentru că mintea unui flexibil rulează în opoziție cu «trebuie», deci la tot ceea ce voi propune eu ca regulă, ca procedură, ca limitare, el va găsi soluții să le ocolească, să le încalce, sau să își facă propriile reguli. De fapt, soluția cu personalitatea flexibilă este să își creeze propriile reguli, pentru că pe acelea le va respecta. Dacă eu vin și îi impun o soluție, nu mai am nicio cale de colaborare cu el”, mai adaugă Managing Partner-ul de la Yourway.
Ziua Z: ofensiva centennialilor
După cum mai arată rezultatele studiului realizat de Yourway, viitorii angajați sunt mai degrabă emoționali decât raționali, ceea ce înseamnă că reacționează oarecum abrupt la stimulii pe care îi primesc, pentru că o personalitate emoțională trăiește tot ceea ce i se întâmplă, pe când un rațional, la polul opus, reușește să se detașeze în timp util și să nu facă o dramă din fiecare experiență care este nepotrivită. Tot raportul mai arată că tinerii români sunt extrovertiți, ceea ce se traduce prin faptul că adoră să fie în centrul atenției, să fie vizibili, să își exprime opiniile. Reprezentanții Generației Z sunt mai degrabă practici decât imaginativi, adică își doresc ca demersurile lor să producă rezultate și dacă știu pentru ce se luptă sunt capabili să facă și un efort în acest sens.
Sondajul mai scoate în evidență o trăsătură care poate transmite companiilor felul în care își vor face viitorii angajați treaba: spiritul de aventură al Generației Z este o trăsătură specifică adolescenței, dar care se va păstra în linii mari la viitorii lideri.
“Înseamnă că trebuie să îi stimulezi, să îi lași să trăiască provocările, să găsească un context favorabil schimbării provocărilor într‑o oportunitate, să creeze în organizație și abia atunci voi culege roadele de pe urma unor astfel de profiluri. Dacă însă mediul va fi monoton, munca de rutină și totul va trebui bine încadrat, vor veni la muncă precum roboțeii și vor livra în egală măsură, adică undeva în zona de mediocritate”, avertizează Mihaela Feodorof.
O altă concluzie a studiului este că tinerii din țară apreciază foarte mult independența, ceea ce înseamnă că șefii autoritari, cu stil de management “învechit”, care să le sufle în ceafă și să le impună propriile soluții, nu vor face casă bună cu viitorii lor angajați. Liderii care vor avea succes și se vor impune în viitor vor fi cu siguranță cei care nu se vor preocupa dacă angajații stau opt ore la birou, ci vor acționa precum coechipierii care au stabilit un obiectiv și se întâlnesc când proiectul sau sarcina este gata. De aceea, încrederea interpersonală este o altă trăsătură importantă, a personalității tinerilor, trăsătură extrem de importantă pe care angajatorii pot construi. Pentru că diferențele dintre generații au existat dintotdeauna, dar pentru că postmillennialii sunt mai vocali, acestea sunt mult mai vizibile în prezent.
În cazul în care companiile reușesc să identifice o formulă de încredere interpersonală între generații, atunci vor avea cu siguranță echipe mult mai puternice. “Ce este de semnalat, și ar putea să devină un pericol, e că au tendința de a deveni lideri autoritari, au conducerea dominantă sus. Eu cred că niciun angajator și nici piața de forță de muncă nu vor putea produce rezultate dacă noi ne vom lupta cine va prelua conducerea, trebuie să fim coechipieri și să găsim un mediu potrivit pentru a atenua sau a așeza în favoarea noastră această tendință de leadership autoritar”, spune Mihaela Feodorof, care adaugă că acești tineri nu vor urma turma, vor ieși întotdeauna în evidență în peisaj și nu sunt docili.
În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…