Viitorul televiziunii
Reading Time: 5 minute<p> <strong>Giganti media, uriasi tehnologici si inovatori din online se bat pe ecranul din sufrageria ta. Rezultatul va fi un televizor mai inteligent si mai interactiv, dar si o revolutie a creatorilor de continut.</strong></p> <p> </p> <p> Sufrageria este locul unde cautam calmul dupa o zi agitata la serviciu si unde familia se reuneste de cele mai multe ori seara. Iar in centrul sufrageriei celor mai multi dintre noi se afla televizorul. Forma acestuia a evoluat, chiar radical in ultimii ani, dar modul nostru de interactiune cu acest dispozitiv nu a cunoscut modificari radicale de la aparitia telecomenzii.</p> <p> </p> <p> Cu vreo doi ani in urma a inceput nebunia 3D, care da inca dureri de cap, mai ales la capitolul continut. Dar, in ultimii ani, televizorul a inceput sa piarda usor teren in favoarea altui ecran preferat de tot mai multi, in special de tineri: ecranul computerului sau al laptopului. Insa televizorul n-a luptat peste jumatate de secol pentru suprematia in sufragerie ca sa se dea batut in fata umilului computer. Trebuie spus ca lucrurile nu aratau grozav pentru televizor. Potrivit unui studiu efectuat de Ericsson ConsumerLab si derulat recent in Brazilia, Chile, China, Germania, Italia, Mexic, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Taiwan, Marea Britanie si SUA, 67% dintre consumatori folosesc deja tablete, smartphone-uri sau laptopuri pentru a urmari programe TV. Asa ca marile companii de media, producatorii de televizoare, dar si antreprenorii din zona internetului s-au pus pe treaba sI au copt un nou televizor.</p> <p> </p> <p> Dar, ce sa vezi, seamana destul de bine cu un computer! Umilul nostru televizor s-a desteptat si a intrat in era digitala. I se spune “smart TV” si stie sa faca de toate, mai putin, evident, sa incalzeasca mancarea la cuptorul cu microunde – desi v-ar putea recomanda un magazin online de unde puteti cumpara un astfel de cuptor. Pentru ca, evident, televizorul s-a aliat cu celalalt copil-minune al vremurilor noastre, internetul, fara de care viata moderna devine de neconceput. “Suntem intr-o era a ecranelor multiple, in care oamenii pot accesa continut tot mai mult, oricand, oriunde si, practic, pe orice dispozitiv”, a declarat pentru Biz Chris Dziadul, Editorial Director & Chief East European Analyst la Broadband TV News.</p> <p> </p> <p> <strong>TOTUL PENTRU INTERACTIVITATE</strong></p> <p> Crearea unui televizor conectat la internet a fost un pas logic. Ganditi-va ce faceti in timp ce va uitati la televizor. Daca nu vreti sa spuneti, iata ce au aflat cei de la Ericsson ConsumerLab: 62% dintre consumatorii cuprinsi in studiu folosesc servicii de social media in timp ce se uita la TV, in crestere cu 18% fata de anul trecut. Prin urmare, era normal sa puteti accesa retelele sociale (Facebook, Twitter) direct pe televizor, iar noile televizoare inteligente va permit sa faceti exact acest lucru.</p> <p> </p> <p> Dupa cum am vazut la o demonstratie realizata la finele lunii iunie de catre LG cu ocazia lansarii LG Cinema 3D Smart TV, puteti folosi o tastatura legata la televizor daca nu va descurcati cu tastatura virtuala de pe ecran. Vestea buna este ca exista tot mai multe aplicatii care permit transformarea smartphone-urilor in telecomenzi pentru noile televizoare, deci nu cred ca e departe ziua in care input-ul de text va putea fi realizat de pe telefon, lucru cu care suntem deja obisnuiti. In timp, totul se va putea face chiar si direct, prin comanda vocala.</p> <p> </p> <p> Cele mai noi televizoare inteligente sunt dotate cu browsere de internet, ceea ce inseamna ca accesul la servicii de video streaming ca Netflix sau Hulu in Statele Unite, respectiv Voyo.ro pe piata locala va putea fi facut direct pe TV, imbunatatind experienta de vizionare. Televizorul are in continuare un mare plus: face experienta de vizionare mult mai usor de impartasit cu prietenii si familia. Ecranul unui laptop devine prea mic si cand se uita doua persoane, dar un televizor cu diagonala mare poate aduna usor in jurul sau intreaga familie. “Este dificil sa prezicem cum vor arata lucrurile peste 10 – 20 de ani. Dar e mai mult ca sigur ca va fi vorba tot despre o experienta personala, numai ca televizoarele vor fi dispozitive mult mai sofisticate decat sunt astazi”, afirma Chris Dziadul.</p> <p> </p> <p> Desigur, de cand au aparut Facebook si Twitter, impartasirea a ceea ce urmarim la TV a devenit uneori mai importanta decat vizionarea in sine, datorita naturii umane care cauta permanent socializarea. Si acum nu mai sunt limitati la persoanele din jurul nostru, ci putem impartasi experientele cu intreaga lume. Pasul urmator va fi integrarea platformelor sociale chiar in programele TV, astfel incat ceea ce se intampla pe ecran sa poata fi influentat intr-un fel sau altul de ceea ce se discuta pe Twitter despre acel program. Daca vi se pare imposibil, aflati ca deja, in Franta, in cel mai recent sezon al versiunii locale a emisiunii “Dansez pentru tine”, TF1 a integrat Twitter in emisiune, permitand telespectatorilor sa comenteze in 140 de caractere ce se intampla in emisiune, reactiile fiind redate pe post. Mai mult, un segment special al emisiunii va fi dedicat analizei tweet-urilor.</p> <p> </p> <p> <strong>CE VA FI MAINE</strong></p> <p> Exista si voci care cred ca schimbarile, pentru domeniul televiziunii, vor fi rapide si radicale. Brian Roberts, CEO la Comcast Corp., cel mai mare furnizor de internet si cablu TV din SUA, care ofera si servicii de telefonie, crede ca in urmatorii 10 ani schimbarile din televiziune vor fi mult mai mari decat cele inregistrate in ultimii 25 de ani. De altfel, Comcast va profita de ascensiunea serviciilor de cloud computing pentru a oferi clientilor sai o interfata revolutionara, denumita X1, bazata pe cloud si care va integra retelele sociale.</p> <p> </p> <p> Desi convergenta dintre TV si internet va schimba serios raportul de forte din piata, continutul de calitate va face in continuare diferenta. Este un lucru normal, daca ne gandim ca serialele si emisiunile TV, precum si filmele se afla in continuare in topul preferintelor consumatorilor, chiar si pe internet. Ideea de baza este ca jucatorii care activeaza in domeniu sa nu se mai concentreze pe o platforma sau pe alta, ci sa se preocupe de crearea de continut valoros, care isi va gasi locul pe orice platforma.</p> <p> </p> <p> Prin urmare, cine nu inoveaza si nu experimenteaza risca sa dispara in viitorul apropiat. Iar in privinta continutului, site-uri precum YouTube demonstreaza ca un continut video de calitate poate veni de la oricine: si de la profesionisti in domeniu, dar si de la utilizatori oarecare sau semiprofesionisti. Prin urmare, si in televiziune am putea asista la o democratizare interesanta a producerii de continut.</p> <p> </p> <p> Despre modul in care jucatorii de pe piata locala abordeaza aceasta provocare cititi mai multe in ultima parte a acestui cover story. Nu trebuie uitat insa ca televizorul va avea concurenta mare din partea tabletelor in special, dar chiar si a smartphone-urilor, mai ales in cazul continutului “perisabil” – stiri, informatii sportive, lansari de produse etc.</p> <p> </p> <p> Recent incheiata licitatie 4G din Romania promite viteze de internet mobile ametitoare, care vor face ca vizionarea unui program TV in live streaming direct pe smartphone sa fie floare la ureche, chiar si la calitate HD. “Viitorul televiziunii este sa ofere oamenilor ce vor, cand vor si cum vor”, spune Jason Kilar, CEO la Hulu, companie ce ofera in SUA servicii de video streaming ce concureaza direct cu televiziunile traditionale. Dar viitorul va fi unul al ecranelor, nu al unui singur ecran.</p> <p> </p> <p> Tot mai multe suprafete vor deveni interactive, inclusiv oglinda de la baie sau masa de la restaurant. Iar pentru sufragerie, planurile sunt grandioase. Vi se pare ca televizoarele actuale sunt mari? Maine, peretii camerei vor deveni ecrane gigantice, care vor implica in vizionare si vederea periferica, pentru o experienta cu adevarat unica. Vi se pare prea futuristic? Compania britanica NDS a realizat deja un ecran-prototip de 3,6 metri pe 1,4 metri, compus din sase panouri OLED, care, atunci cind nu e pornit, arata exact ce se afla pe perete in spatele sau, deci e foarte discret integrat in peisaj.</p> <p> </p> <p> Avantajul ecranelor OLED, spre deosebire de LCD, este ca nu au nevoie de iluminare pe margini, deci imaginea merge pana in capatul ecranului. Astfel, pot fi puse mai multe ecrane unul langa altul pentru a crea un ecran mare fara “taieturi”. Pe un astfel de ecran urias, continutul este transmis de un server video controlat de un browser normal de pe computerul sau smartphone-ul utilizatorului, ceea ce inseamna ca, pe langa programe TV, se poate rula orice se poate rula de pe un computer. Avantajul e ca se pot folosi fara probleme simultan mai multe aplicatii in diverse zone ale ecranului urias. Deci sufrageria va ramane locul unde vom cauta calmul dupa o zi agitata. Numai ca revolutia TV aflata in plina desfasurare va agita putin lucrurile. Inspre bine.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz