Viitorul fără fum
Reading Time: 5 minuteDispozitivele de încălzit tutunul sunt în mare vogă în Japonia, fiind folosite peste tot și dorite mai ceva ca ultimul gadget. Pentru IQOS, cota de piață în Japonia a ajuns la 15%. Branislav Bibic, Managing Director la Philip Morris România, ajunge de la Tokyo la București ca să ne spună cum evoluează IQOS la noi.
În Japonia, IQOS a avut o evoluție fantastică. Paul Riley, președintele Philip Morris Japan, spunea într‑un interviu pentru Biz anul trecut că lansarea IQOS a avut cele mai bune rezultate ale PMI din istorie. De ce?
Japonia a fost prima piață din lume în care IQOS a fost lansat, iar fumătorii japonezi au adoptat foarte rapid produsul. Acesta are deja mai mult de 15% cotă de piață și a revoluționat modul în care oamenii aleg să consume tutunul. Japonezii sunt foarte deschiși către inovație și tehnologie, în același timp apreciind beneficiile pe care IQOS le oferă – reducerea substanțelor toxice, lipsa fumului, lipsa scrumului și mai puțin miros. Faptul că utilizarea IQOS duce la reducerea impactului pe care fumatul îl are asupra celor din jur este, de asemenea, un motiv important pentru care aceștia au ales să schimbe tutunul clasic cu cel încălzit.
În Japonia sunt încă localuri unde se fumează. Am văzut și IQOS foarte mult. De ce este o permisivitate mai mare ca în Europa sau în SUA?
Autoritățile japoneze au o abordare mai pragmatică a fumatului – acolo încă există locuri dedicate special fumatului, unde doar fumătorii au acces. Momentan, se lucrează la noi măsuri care să diminueze expunerea fumătorilor pasivi, redirecționând fumătorii către alte alternative – una dintre ele fiind cea a tutunului încălzit. Studiile de până acum arată că aerosolul generat de IQOS nu are un impact negativ asupra calității aerului dintr-o încăpere.
Cum decurg studiile despre IQOS?
Ceea ce este foarte important de înțeles este că toate aceste demersuri sunt o nouă direcție pentru noi – am pornit de la dorința de a oferi o alternativă mai bună, am investit și am dezvoltat o soluție viabilă, iar studiile de până acum ne arată că produsul are potențialul de a reduce riscurile. Continuăm să cercetăm și încurajăm entitățile independente și autoritățile să verifice rezultatele noastre științifice de până acum. Certificarea științifică și interacțiunea cu autoritățile sunt foarte importante în procesul de stabilire a acestei noi categorii de produs, iar noi, ca lideri ai demersului, suntem în prima linie a acestor eforturi. Fiecare dintre interacțiunile cu instituțiile reglementatoare este un mare pas înainte pentru noi, chiar dacă de cele mai multe ori titlurile din presă se axează pe punctele de dezacord, nu pe progresul pe care îl avem în verificarea rezultatelor noastre științifice.
„Nu a fost o coincidență că România a fost aleasă a patra țară în care IQOS să fie lansat. Așa cum Paul Riley, Managing Director la Philip Morris Japonia, spunea – România este «Japonia Europei» când vine vorba de IQOS.” Branislav Bibic, Managing Director Philip Morris România
Și în România IQOS a prins foarte mult. Care sunt similitudinile dintre noi și japonezi?
Nu a fost o coincidență că România a fost aleasă a patra țară în care IQOS să fie lansat. Așa cum Paul Riley, Managing Director la Philip Morris Japonia, spunea – România este „Japonia Europei” când vine vorba de IQOS, iar până în prezent rezultatele au demonstrat că avea dreptate. Consumatorii români sunt interesați de noi moduri în care își pot îmbunătăți calitatea vieții, fiind deschiși către inovații tehnologice. Iar asta îi face destul de asemănători cu cei japonezi când vine vorba de comportamente de consum.
În România, PMI a investit aproape 500 de milioane de euro pentru reconversia fabricii de la Otopeni. Ce reprezintă această investiție?
Am anunțat recent planul nostru de investiție în fabrica din Otopeni, dar și startul producției de produse din tutun încălzit. Pe scurt, asta înseamnă că transformăm actuala fabrică de țigări într-una ce va produce doar HEETS, noile noastre produse din tutun, fără fum, create special pentru utilizarea împreună cu IQOS. Înseamnă noi linii de producție, extinderea fabricii, aproximativ 300 de noi locuri de muncă și recalificare profesională pentru personalul existent, dar și noi piețe către care exportăm. Aceasta este doar una dintre piesele unei imagini mai ample, în care ne dorim să facem posibilă viziunea unui viitor fără fum în România. Anul trecut, Philip Morris International a anunțat că își va transforma gradual întregul business într-unul fără fum, oferind consumatorilor săi alternative cu risc redus. Această decizie înseamnă o regândire a strategiei de business, o transformare a companiei și a modului în care acționăm. Investim în noi linii de producție în întreaga lume și căutăm continuu noi moduri de a oferi utilizatorilor satisfacția tutunului reducând nivelurile riscurilor asociate.
De ce această investiție în România?
Fabrica din Otopeni are un rol foarte important în regiune, fiind una dintre cele mai eficiente fabrici din ecosistemul Philip Morris. Calitatea superioară, flexibilitatea în producție și eficiența sunt factorii care au dus la această decizie. Și lucrurile se desfășoară conform planului – am început producția de HEETS, iar în momentul în care investiția va fi finalizată, vom deveni una dintre primele fabrici Philip Morris International care vor produce exclusiv noile produse.
Care sunt rezultatele IQOS aici și în regiune?
Chiar dacă IQOS este prezent în 35 de piețe, cele mai multe dintre ele din Europa, fiecare țară are propriul ritm de adoptare. În acest proces sunt multe aspecte ce ar trebui luate în considerare – comportamentele consumatorilor, infrastructura comercială, dar și cadrul fiscal și legislativ. România este un exemplu de țară în care consumatorii adoptă ușor inovațiile și noile soluții, IQOS înregistrând momentan o cotă de piață de 5% în top orașe, adică peste o sută de mii de fumători români care au ales produsul nostru.
Ce planuri aveți cu IQOS în următorii ani?
Pentru început vom încerca să facem disponibile produsul și serviciile de suport către toți fumătorii adulți ce își doresc să încerce o alternativă. Ne îmbunătățim în mod constant serviciile de customer care – o zonă cu care nu am fost foarte familiarizați până nu demult, dar unde facem tot ce posibilul să ajutăm utilizatorii în acest proces de tranziție. În același timp, produsul va evolua din punct de vedere tehnologic – am lansat recent versiunea 2.4+, ce aduce îmbunătățiri și noi funcții. Dar în misiunea noastră de a oferi fumătorilor produse din tutun ce le satisfac nevoile, având și potențialul de a reduce riscurile, IQOS este doar începutul. Echipa noastră de cercetare din Neuchatel lucrează continuu la dezvoltarea de noi produse și testează modul în care acestea pot avea un impact în viețile fumătorilor. Datele științifice indică o direcție bună, însă suntem doar la începutul acestei călătorii.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz