Viitor Plus: de 16 ani în slujba mediului
Reading Time: 4 minuteNume precum Recicleta, Adoptă un Copac sau Atelierul de Pânză au atras atenția prin inițiativele de mediu și sociale care oferă soluții unor probleme ale societății actuale. În spatele acestor proiecte stă ONG-ul de mediu Viitor Plus, care a pornit în 2006 cu trei oameni din domenii diferite care și-au unit forțele într-un scop comun și a ajuns astăzi la o echipă de peste 50 de angajați și colaboratori. Teia Ciulacu, președinte și cofondatoare a Viitor Plus, ne-a povestit despre proiectele organizației și impactul lor în România.
Care e stadiul actual al zonelor în care aveți proiecte și cum ajută inițiativele voastre?
Proiectele noastre s-au transformat în șase programe mari, care durează mai mulți ani, cresc exponențial și se adaptează vremurilor bune sau mai puțin bune. Acestor programe li se adaugă proiecte punctuale, pe care sperăm să le continuăm pe termen lung.
Adoptă un Copac este programul de împăduriri în sudul României, unde deșertificarea avansează. Până în prezent, am implicat peste 16.000 de voluntari și mulți oameni din comunitățile locale pentru plantarea a 796.708 de puieți forestieri pe 131,3 hectare de teren degradat în 15 comunități rurale. Plantăm în fiecare an din ce în ce mai mult și îngrijim pădurile proaspăt plantate cel puțin cinci ani. Inițiativa implică întreaga comunitate locală, unde semnăm contracte pe termen lung cu primăriile, pentru a ne asigura că pădurea rămâne pe loc multe decenii. Facem educație de mediu în școli, angajăm zilieri din rândul comunității și îi informăm despre beneficiile pădurilor în regenerarea solului și protecția împotriva schimbărilor climatice.
Atelierul de Pânză este una dintre cele două întreprinderi sociale ale Viitor Plus, prin care angajăm persoane cu dizabilități și alte vulnerabilități. Atelierul creează produse textile ce înlocuiesc plasticul din viața de zi cu zi, iar colecția PuzzleTex refolosește materiale din preproducție, care ar fi ajuns la incinerare sau la groapa de gunoi.
Harta Reciclării este o platformă online educațională cu scopul de a promova reducerea, reutilizarea și reciclarea deșeurilor de toate tipurile, de la hârtie, plastic și metal până la electrocasnice sau deșeuri periculoase. Utilitatea platformei constă în centralizarea de informații actualizate, la nivel național, despre locurile unde se colectează materialele reutilizabile și cele reciclabile – peste 17.000 de puncte în acest moment.
Recicleta este un program recunoscut la nivel european care oferă servicii de colectare pentru reciclare în București. Transportul materialelor se face fără a polua aerul din oraș, cu cargo-triciclete și mașină electrică, oferind astfel locuri de muncă stabile și legale pentru oameni din categorii vulnerabile. Colectăm cantități mici de materiale reciclabile (maximum 150 kg sau 1 mc) de la persoane fizice, companii, școli și scări de bloc și ne apropiem de 1.000 de tone salvate de la groapa de gunoi de când am lansat programul. Eco Provocarea este un concurs național de educație de mediu unde participă mii de elevii și profesorii din școlile generale și licee, precum și studenții din asociațiile de profil din întreaga țară.
Biroul Eco este un proiect dedicat companiilor care doresc să reducă impactul asupra mediului, generat de activitățile din cadrul birourilor, implicând direct angajații. Oferim consultanță și training-uri companiilor pentru dezvoltarea unui sistem funcțional de colectare selectivă a deșeurilor sau de reducere a consumului de resurse (apă/energie). De asemenea, în perioada aceasta de grea încercare pentru poporul ucrainean, am pregătit campanii dedicate ajutorului ONG-urilor din prima linie, atât prin donații de produse și bani, cât și prin diverse opțiuni de susținere, pe care le creăm în parteneriat cu sponsorii noștri. Avem și alte proiecte de suflet, precum Verde Go, un program de educație și sustenabilitate, Pod cu Pod, unde am ajutat la electrificarea cu panouri solare a unor gospodării izolate din România și, de asemenea, ne-am implicat în lucrările de amenajare la cascada Bigăr.
Care sunt impedimentele de care vă loviți în România?
Provocări sunt la tot pasul și în toate direcțiile: de la o legislație insuficientă și lipsa punerii ei în aplicare la nivel instituțional, până la o absență a culturii și educației populației cu privire la importanța protejării mediului. Ne-am confruntat, de asemenea, cu lipsa de încredere și participare activă a cetățenilor în rezolvarea problemelor la nivelul comunităților locale. Sunt prea puțini oameni care fac voluntariat sau care direcționează 3,5% din impozitul deja plătit către stat pentru a susține cauzele și organizațiile active în domeniile lor de interes. De asemenea, unele companii sunt prea mult preocupate de profit și prea puțin interesate de impactul asupra oamenilor și al mediului. Multinaționalele sunt mai active, prin obiectivele asumate la nivelul grupului, dar companiile de mici dimensiuni se implică mai puțin. Evident că există și excepții – cu ele lucrăm în parteneriat să rezolvăm din provocări.
În ultimii doi ani, în contextul altor priorități, eforturile pentru schimbările climatice și acțiunile de CSR par a fi încetinit. Cum ați simțit voi interesul în această perioadă?
Din punctul nostru de vedere, nu aș zice că au încetinit. Avem un număr în creștere de parteneri care vor să se implice în proiectele noastre de împăduriri, economie circulară și educație de mediu, chiar și în perioada pandemiei. Nu putem estima însă ce impact va avea în această direcție războiul din Europa, dar perspectivele nu sunt atât de optimiste. Pare că s-a pierdut accentul pe schimbările pe termen lung de care avem nevoie. Sper să mă înșel.
În cei 16 ani de când a apărut Viitor Plus, ce schimbări ai observat în ceea ce privește îmbunătățirea sau degradarea mediul și importanța lui în ochii oamenilor?
Suntem din ce în ce mai conștienți, la scară națională, de impactul nostru asupra mediului. Fie din perspectiva de angajat, fie din cea de angajator, elev sau învățător, om simplu sau activist. Fiecare se implică din ce în ce mai mult și e firesc să fie așa. Ne creăm noi obiceiuri și ne regăsim conexiunea cu natura din care facem parte. Cât timp privim cu ochi pozitivi viitorul, ne putem concentra pe soluții, mai degrabă decât pe probleme.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 362 (18 aprilie – 16 mai 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz