Această criză nu este despre Covd-19, ci este despre fiecare și despre incertitudinile fiecăruia, dar și modul în care brandurile reușesc să facă față tuturor acestor schimbări. Aceasta a fost ideea principală a prezentării susținute de Victor Rotariu, Head of Strategy, Insights & Content în cadrul Wavemaker.
Victor s-a referit, în primul rând, la ceea ce face omul în această perioadă și cum reușește să își creeze mecanisme de supraviețuire.
„Ea (n.r. – natura umană) ne determină schimbările și reacțiile din această perioadă. Suntem în această pandemie de 8 luni, iar realitatea ne arată că oamenii au comportamente iraționale și contradictorii.”
Exemplele date de Victor au fost legate de: se izolează pentru a preveni contaminarea, dar în același timp petrec ca niciodată, 44% dintre români spun că reduc cheltuielile, dar vedem explozia e-commerce; se spune că apreciem mai mult natura, dar în același timp creștem consumul de plastic; ne dorim să fim împreună, dar trăim în izolare.
v=cw0ax7dBhPYCeea ce a remarcat Victor a fost faptul că liderii companiilor observă aceste contradicții și se gândesc că este ceva temporar, că virusul va trece și apoi ne vom relua comportamentul pe care îl aveam înainte de pandemie. O observație pertinentă a fost legată că, în ciuda faptului că oamenii cumpără mai ieftin, în același timp orice om de marketing trebuie să continue să îți construiască brandul său.
Cuvântul de ordine al momentului: incertitudinea
Victor Rotariu a remarcat că oamenii se comportă atât de ciudat pentru că tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru este legat de incertitudine în toate aspectele vieții, legat de ce se întâmplă a doua zi, de modul în care omul va face cumpărături în viitor, incertitudini legate de parcursul profesional în următorii ani, dar și cum va arăta viitorul
„Pentru că suntem homo sapiens, modul în care noi acționăm în momentele de stres și anxietate nu s-au schimbat față de strămoșii noștri de acum 200.000, ci se bazează pe strategiile dezvoltate în această perioadă foarte lungă de timp. Pe de o parte minimalizăm riscurile, dar în același timp comportamentele noastre nasc unele porniri ilogice pentru a face față acestui val de incertitudine”, a mai spus Victor.
Referindu-se la o metodologie dezvoltată de Institutul Fericirii, Victor a dat un exemplu de cum simțim noi anxietatea și modul în care se declanșează ea la pericol. Pentru că ieri au fost aproape 10.000 de cazuri de Covid, potrivit acestei metodologii, 37.ooo de români au devenit anxioși.
Cum ne adaptăm la anxietate
Modul în care strămoșii noștri din paleolitic reușeau să facă față anxietății s-a transmis și nouă astăzi, astfel că aplicăm aceleași strategii ca acum 200.000 de ani.
Pentru că simțim pericol și avem energie, facem sport, o reminescență a faptului că atunci pericolul era fizic și trebuia să lupți cu el fizic.
Există și alte efecte mai puțin benefice, cum sunt cele legate de mâncare sau de plăcere instant, indiferent de consecințele pe termen lung – mâncatul mai puțin sănătos, divertismentul, alcoolul, gamingul, social media. etc. Alte strategii de a face față anxietății se referă la concentrarea asupra hobby-urilor sau legate de meditație.
Ce pot face brandurile?
Victor Rotariu a spus că oamenii aleg acum brandurile după două criterii – fie dacă sunt ieftine, fie dacă au încredere în ele. Brandurile care sunt aceste două categorii principale, adică majoritatea trebuie să se reinventeze și să se adapteze. Din acest motiv brandurile puternice sunt cele care reușesc, în criza din 2008, aceste branduri au crescut mai mult de trei ori decât celelalte branduri.
În prezent, la intersecția dintre aceste categorii stă e-commerce, care a explodat, vedem în prezent o penetrare de 3 ori mai mare decât până acum.
O nouă dimensiune a schimbării este legătura cu viitorul, pentru că această incertitudine declanșează și schimbări în comportamentul nostru în viitor.
„Pandemia a schimbat valorile pentru 60% din oameni. Întrebarea e în ce direcție ne schimbăm. Această criză putea fi prevenită din fașă, nu s-a întâmplat și se duce la dezamăgire, la o schimbare a valorilor, a stilului de viață, pentru că vrem să ne schimbăm modelul ca să nu mai fim vulnerabili în viitor.”
Astfel că brandurile care au succes în prezent sunt cele relevante pentru generația actuală, care va trece, iar valorile care vin din urmă sunt diferite. Victor crede că acele branduri care sunt în creștere și se vor remarca și peste 5 ani vor fi cele care se vor adapta la aceste noi valori reprezentative pentru noile generații. Aceste lucruri conduce la schimbări radicale, ceea ce va fi dificil și provocator în marketing.
Zilele Biz au loc între 9 și 13 noiembrie. Puteți urmări transmisia live pe pagina de Facebook a revistei Biz. Detalii despre eveniment puteți afla aici. Înregistrarea întregului eveniment de astăzi este disponibilă aici.
Au lansat pe piață proiecte inovatoare precum Yarooms, ialoc sau jobful, pentru care au obținut finanțări de peste 4,5 milioane…
În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…