Analize MarComm

Viața în agenție în era corona

2 oct. 2021 8 min

Viața în agenție în era corona

Reading Time: 8 minute

Cum lucrează azi publicitarii și cum se pregătesc pentru cum vor lucra mâine? Am stat de vorbă cu oameni din agenții, pentru a afla care sunt soluțiile găsite de creativi pentru a se adapta la noua realitate și pentru a putea livra în continuare campanii de top.

Pornind de la un studiu derulat la nivel european de asociațiile membre ale EACA, UAPR a derulat studiul “Working in times of ­Corona”, cu scopul de a înțelege cum se raportează oamenii din industrie la noua stare de lucruri, care le sunt dorințele, interesele, temerile și, de ce nu, așteptările de la angajatori. Peste 600 de angajați din industria de publicitate, intervievați în perioada 15 mai – 11 iunie, au spus cum au decurs munca în pandemie și cum văd reîntoarcerea la birou.

Principala sursă de nemulțumire pentru 62,6% din angajații din industria de publicitate este dificultatea de a separa activitatea profesională de viața personală. De asemenea 57,4% consideră că volumul de lucru a crescut în pandemie, în timp ce 48,9 % resimt în mod neplăcut lipsa interacțiunilor sociale.

În zona pozitivă, 42,6% consideră drept un avantaj posibilitatea de a petrece mai mult timp cu familia, 58,3% consideră aproape la fel sau chiar mai simplu de îndeplinit taskurile zilnice în timpul programului și doar 9,5% dintre angajați au raportat o lipsă de susținere din partea angajatorilor.

Mai multă muncă

“Studiile spun că s-a muncit mai mult și la fel am simțit și noi în agenție. Când lucrezi pe cont propriu, ai de multe ori impresia că munca nu se termină niciodată, însă, în primele 6-8 luni de pandemie, lucrul ăsta parcă a fost mai real ca niciodată. La un moment dat, am început să ținem un time tracker care ne arăta câte ore lucrăm pentru fiecare proiect, și ­atunci ne-am dat seama că ajunsesem să muncim fiecare peste 50 de ore într-o săptămână, fără să mai ținem cont de weekenduri sau timp liber. În 2021, lucrurile s-au mai așezat, volumul de muncă e mult mai predictibil, iar asta ne permite să ne dozăm eforturile ceva mai eficient”, a declarat Oana Odobescu, founder al Crafters.

Irina Mateescu
Irina Mateescu

Potrivit Irinei Mateescu, partener la digitalee, lucratul de acasă a adus “disruptiveness și nu avem cum să revenim cu totul la birou”. Oamenii s-au atașat de spațiul de lucru din casă și au început să vadă beneficiile lui.

“La noi în echipă, aproape fiecare dintre noi îi vede și dezavantajele pentru că înainte să lucrăm în echipă am avut etapa noastră de freelancing. Pe ­termen lung, doar lucratul de acasă și lipsa contextului social dăunează productivității. Publicitatea nu este ca arhitectura sau ca programarea. Efervescența ideilor este întreținută de interacțiunile reale. Când creezi un mesaj, îl creezi ca să fie relevant pentru o categorie de consumatori. Dacă nu mai ești pus în situația de a face efortul casă-birou ca să te racordezi la public, cum o să poți scoate ceva relevant pentru societate, când tu ești deconectat?” a spus Irina Mateescu.

La rândul ei, Oana Odobescu con­sideră că, deși munca pe care o realizează în agenție nu depinde de un birou fix, au vrut, nu au vrut, munca de acasă le-a dat rutina peste cap. Tendința de a fi “always on” pe toate canalele de comunicare, pauzele de prânz mai scurte decât la birou, granița neclară dintre spațiul de muncă și cel de relaxare și deconectare, toate au contribuit într-o bună măsură la volumul de muncă mai mare pe care Oana și echipa ei le-au resimțit în prima parte a pandemiei.

“În contextul de acum însă, vorbim tot mai mult de un sistem de muncă hibrid – care presupune îmbinarea lucrului de acasă și cu cel de la birou. Odată ce putem îmbina beneficiile din ambele tabere, cred că ne va fi mai ușor să revenim la un ritm de muncă normal, poate chiar mai productiv decât înainte de pandemie”, a adăugat Odobescu.

Calitate versus cantitate

Revenind la studiul UAPR, acesta arată că deși 74,9% din respondenți consideră că e la fel de ușor sau chiar mai ușor să livreze la standarde înalte calitativ, aproape 59% consideră că e dificil să întrerupi lucrul în condiții de work from home. Iar 57% consideră comunicarea cu colegii la fel sau aproape la fel ca în condiții normale.

“Pasiunea pentru muncă nu cred că s-a diminuat din cauza pan­de­miei. La noi s-a întâmplat chiar invers. Viața de agenție a fost una dintre cele mai stabile elemente din jurul fiecăruia dintre noi și atunci atașamentul față de activitatea profesională a crescut. Omenirea a mai lucrat de acasă și în trecut, în vremurile în care toate ate­lie­rele erau în jurul casei. Și această simbioză casă – loc de muncă nu era indusă de vreo pandemie. De altfel, în acele vremuri cam așa s-au transmis și meseriile de la părinți la copii”, consideră Irina Mateescu.

De altfel, la digitalee, de anul acesta se vine la birou în zilele de marți, miercuri și joi, zilele de luni și ­vineri rămânând pentru work from home. Astfel angajații au opțiunea să lucreze de unde vor ei, nu doar de acasă. Totodată, ­mijlocul săptămânii întreține un mod de lucru structurat în viața de la birou: cu întâlniri, ­brainstor­ming-uri, deadline-uri. Iar, începutul și finalul de săptămână sunt dedicate inspirației și rezolvării brief-urilor creative.

Oana Odobescu 1 scaled
Oana Odobescu

“Sentimentul că am muncit mai mult decât într-o perioadă obișnuită are de-a face pe de-o parte cu o realitate pragmatică: a trebuit să regândim peste noapte planuri de comunicare (de multe ori doar ca să le refacem în ziua următoare), să implementăm tot felul de acțiuni de la distanță, să petrecem mai mult timp în discuții cu clienți și colegi, să mutăm totul online pe repede-nainte”, a spus reprezentanta ­Crafters.

Pe de altă parte, faptul că aveau de dus și un consum emoțional serios – provocat de frecușul adaptării la o realitate nouă – a amplificat presiunea și volumul de muncă. “Practic, viața așa cum o știam până ­atunci nu mai exista aproape deloc. În schimb, existau anxietăți, dubii, frici, iar scufundarea în muncă a devenit o formă de compensare și o insulă de minimă stabilitate când totul părea că se clatină”, a adăugat Oana Odobescu.

În ce privește echiparea pentru lucrul de acasă, studiul UAPR arată că 75,6% dintre respondenți consideră că au acces la platforme și softuri adecvate pentru a performa în continuare, iar 69,5% că au și dotările tehnice necesare pentru acest lucru. 53,7% consideră flexibilitatea ca fiind cel mai mare avantaj al lucrului de acasă, iar 47,5% se bucură de economia de timp petrecut în trafic. 61,4% din respondenți apreciază încrederea oferită de angajator în perioada lucrului de acasă, iar 56,3% consideră comunicarea constantă cu angajatorul ca fiind un beneficiu important.

Liber la destinație

Luând în considerare acest context pandemic și ce îi va urma, din ce în ce mai multe companii și agenții au luat decizii de a-și proteja și susține angajații, au lansat programe specializate. De exemplu, Lowe Group România a adoptat anul acesta oficial modelul de lucru Work from Anywhere, un demers asumat pe termen lung, ca parte din cultura organizațională menită să consolideze poziția agențiilor din grup ca cel mai bun angajator din industria marcomm.

Astfel, oamenii din Lowe Group vor dispune de flexibi­litate și toate resursele necesare pentru ca ziua de lucru să decurgă din orice loc preferat de ei, fie că vorbim ­despre casă, birou, un vârf de munte sau o plajă remote. Mai mult, echipele agențiilor din grup se bucură de #LightFridayForever, program cu notorietate în Lowe Group, însă adaptat la contextul ­actual.

“Ultimul an și-a lăsat cu siguranță amprenta asupra tuturor – biroul s-a mutat acasă pentru o mare parte dintre noi, timpul petrecut în afara casei s-a redus extrem de mult, iar interacțiunea dintre noi a avut de suferit. Pentru prima dată, am realizat cât de importantă este dimensiunea fizică a activității noastre și ne-am pus problema cum va arăta locul de muncă în viitor.

Ceea ce știm cu siguranță este că acesta trebuie să susțină un mediu sănătos, atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. Industria în care activăm ne permite să ne conectăm de oriunde, fie că suntem remote sau la birou, astfel că Work from Anywhere a fost răspunsul natural pentru așteptările noastre de azi. Evident, acesta va fi adaptat pentru fiecare în parte, în funcție de responsabilitățile și nevoile lui”, a spus Veronica Savanciuc, președinte și CEO al Lowe Group.

Lowe Group a decis să adopte noul model pentru că dorește să mențină performanța în cadrul agențiilor din grup, un mediu de lucru confortabil și în linie cu nevoile fiecărui om, dar și să pună un accent mai mare pe echilibrul între muncă și viața personală. Iar cum fiecare job are particularitățile lui, iar unei echipe de creație îi poate fi mai bine ­într-un brainstorming de la birou, iar account-ului să-și lucreze în liniște bugetele într-o zi de-acasă, fiecare va avea posibilitatea să aleagă cum se va desfășura ziua de lucru.

În plus, oamenii din grup dispun de un spațiu de lucru confortabil atât remote, prin programul Home Office Kit care rulează deja de mai bine de un an, cât și la biroul din Metropolis Center, unde spațiul a fost optimizat în funcție de nevoile acestora și oferă acum mai multe birouri individuale, săli de meeting și silent desks, precum și spații de co-working extinse, atât în cafeteria, cât și pe terasele de la etaje.

Grija pentru starea de bine la locul de muncă este un alt punct important pentru care Lowe Group a decis ca ziua de vineri să devină #HalfDayOff și doar remote, pe o perioadă nedeterminată de timp. “Light Friday este unul dintre cele mai apreciate programe implementate în grupul nostru, prin care, în ultimii ani, zilele de vineri din timpul verii deveneau mai scurte. Începând cu 21 mai, acesta devine #LightFridayForever, pentru ca oamenii să se poată bucura de un echilibru sănătos între orele de lucru și timpul pentru prieteni, pentru pasiuni sau pur și simplu să aibă mai mult timp pentru sine”, a adăugat Veronica Savanciuc.

La rândul său, agenția digitală Grapefruit, cu sedii în Iași și Bucu­rești, a gândit seria sa de programe adaptate nevoilor angajaților. Încă de anul trecut, reprezentanții agenției au creat pauze de cafea virtuale, pentru ca toată lumea să se poată bucura de experiența unei discuții relaxate și de o pauză scurtă, așa cum se întâmpla la birou. Au fost de asemenea programate întâlniri săptămânale cu liderii de echipe pentru a verifica dacă există anumite dificultăți în adaptarea la noua stare de fapt.

Anca Teletin scaled
Anca Teletin

“De asemenea, am oferit mai multe recompense ca înainte și am updatat planul de recompense cu surprize săptămânale, pentru cei care performau cel mai bine. Părinții au primit ore flexibile, mai ales că mulți dintre ei trebuiau să se adapteze orarului de școală al copiilor. Angajații au primit acasă coșuri cu legume și dulciuri drept mici cadouri atunci când exista o sărbătoare în agenție sau doar ca un gest de apreciere pentru munca grea depusă în această perioadă”, a declarat Anca Teletin, Chief Operations Officer la Grapefruit.

Acestora li se adaugă programul Pink Friday, workshopurile interne de dezvoltare personală și profesională, team buildinguri sau întâlnirile regulate cu echipa pentru o cunoaștere mai bună, precum și o componentă de learning. Pe aceasta se pune accent atât în vederea promovării la următorul nivel de senioritate, cât și tipul de responsabilități oferite angajaților.

“Deși aceste aspecte au fost stabilite cu mulți ani în urmă, 2020 le-a validat existența și importanța. Odată ce echipa a crescut, acest «pilon» al agenției a minimizat posibilitatea stagnării angajaților și, în unele cazuri, a crescut dorința angajaților de a-și depăși limitele și a ieși din zona de confort. De altfel, într-un singur an, Grapefruit și-a dublat echipa la peste 50 de angajați și sunt în continuare în căutare de noi colegi”, a explicat Anca Teletin. 

Photo 190765898 © Volodymyr Melnyk | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: