Verdino: Românii care produc hrana viitorului
Reading Time: 4 minuteVerdino Green Foods, singurul producător român care oferă o alternativă sustenabilă la produsele din carne, ajunge și în Europa de Vest. Am discutat cu Raul Ciurtin, fondator al companiei, și cu Eberhart Răducanu, cofondator și CEO, despre piața produselor plant-based, ce a ajuns la o valoare de 3,6 miliarde de euro în Europa.
Când a luat naștere Verdino și care a fost motivația din spate?
Întreaga lume trece prin mari transformări, inclusiv la nivel alimentar. Poluarea foarte crescută și resursele naturale în scădere au creat necesitatea de a avea și mâncare sustenabilă, dar la fel de gustoasă ca cea tradițională, și echilibrată caloric. Crearea unui brand local de preparate plant-based a fost o evoluție naturală a unui business ce dorește să rămână relevant.
Astfel, în anul 2019 a luat naștere Verdino, un brand pionier, un deschizător de drumuri, un pariu pe inovaţie. Ideea de plecare a businessului a fost să utilizăm proteine din plante pentru a dezvolta alimente bune și sănătoase atât pentru corpul nostru, cât și pentru planetă.
Anul trecut ne spuneați că aproximați o cifră de afaceri de 12,2 milioane de lei până la finalul lui 2020. Cum ați terminat anul și cum se arată 2021 până acum?
Am încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 11 milioane de lei, foarte aproape de obiectivul setat. Principala barieră în atingerea targetului a venit de la segmentul de food service, care a performat sub așteptările noastre. Însă având în vedere contextul, este un rezultat mulțumitor, mai ales pentru o companie atât de nouă pe piață.
Pentru anul acesta, avem un target de 20 milioane de lei, iar până acum rezultatele sunt promițătoare, datorate atât extinderii în retail în România, cât și interesului pe care alte piețe îl arată față de produsele noastre.
În ce alte țări pot fi găsite produsele Verdino și cum este cererea pe acele piețe în comparație cu cea din România?
Expansiunea în Germania și Marea Britanie, unde am deschis filiale locale anul acesta, reprezintă un pilon important în consolidarea businessului. În luna august, am lansat în Marea Britanie gama de produse congelate Verdino prin intermediul propriului nostru magazin online, iar în perioada următoare vom introduce și gama de produse refrigerate. Urmând același model, vom intra în toamna acestui an și în piața din Germania.
Pe lângă aceste două piețe, exportăm în Serbia, Spania, Olanda, Elveția, Vietnam, Macedonia și, în curând, vom ajunge și în Ucraina, Grecia, Cipru și Bulgaria. Consumatorii din aceste piețe sunt familiarizați cu preparatele plant-based, cererea fiind mai mare decât cea la nivel local. Ne dorim ca brandul Verdino să ofere aceeași experiență consumatorilor de pretutindeni, motiv pentru care produsele destinate exportului respectă aceleași rețete ca cele de pe piața locală, dar strategia de lansare este adaptată dimensiunii, specificului și segmentării fiecărei piețe.
Cine este publicul Verdino?
Un public foarte important pentru noi sunt flexitarienii. Flexitarianismul este un regim alimentar care presupune să mănânci de toate, dar să reduci consumul de produse animale. Acest mod de a te alimenta este mai sănătos și vine din respect față de mediu, fiind parte a unei soluții pentru limitarea încălzirii globale.
În targetul nostru sunt și cei care nu mănâncă deloc carne, veganii și vegetarienii. De fapt, ei sunt primii care ne-au descoperit produsele pe rafturi, fiind în căutare de alternative și produse calitative care să suplinească alimentele pe bază de carne la care au renunțat. Și, desigur, ne adresăm și consumatorilor conjuncturali, care consumă aceste alimente doar în post.
Care este comportamentul consumatorului român în ceea ce privește alternativele pe bază de plante? Sunt deschiși să încerce, mai ales în perioada postului, sau ne îndreptăm spre a înlocui treptat alimentația tradițională cu una mai prietenoasă cu natura?
Într-adevăr, ați intuit corect, mulți consumatori se îndreaptă către produsele noastre în timpul postului. Spre deosebire de alte piețe, stilul de viață plant-based este relativ nou în România, iar consumul conjunctural, în perioadele de post, este substanțial mai mare. Însă, chiar și așa, este evident că obiceiurile de consum se schimbă.
Din ce în ce mai mulți consumatori, în special tinerii deschiși la nou și evoluați spiritual, devin foarte preocupați de etica alimentelor și de viitorul planetei, alegând astfel să evite o alimentație bazată pe exploatarea și sacrificarea animalelor. Există o evoluție numerică incontestabilă în rândul consumatorilor care doresc să își diminueze consumul de carne și, implicit, să își reducă impactul personal asupra mediului, însă fără a renunța la savoarea și textura cărnii.
Scopul nostru este să convingem cât mai mulți consumatori să încerce produsele Verdino și să înlocuiască măcar o masă de carne cu produse din plante. Calitatea, gustul excepțional și sustenabilitatea produselor Verdino sunt avantajul nostru principal.
Cum vedeți că se va dezvolta piața alimentară bazată pe plante în următorii ani?
Ritmul de creștere a categoriei la nivel mondial este uluitor. Urmărind comportamentul consumatorilor, este destul de clar că alternativele vegetale la produsele din carne au atras în ultimii ani tot mai mulți consumatori.
În Marea Britanie, cea mai dezvoltată piață în ceea ce privește consumul de produse plant-based, vânzările în retail au ajuns la aproape un miliard de euro, în timp ce în Germania piața de meat alternative a ajuns la 357 de milioane de euro, iar în Olanda, la 174 de milioane de euro. Acestea sunt doar câteva exemple, ca să înțelegeți ritmul de dezvoltare a pieței. În România, piața este la început de drum, cu o valoare de 5 milioane de euro, potrivit datelor Nielsen.
La ce să ne așteptăm în viitor de la Verdino?
La nivel de portofoliu vom continua să inovăm și avem în plan să intrăm în categorii noi. În plus, vom investi în continuare în capacitățile de producție, urmând ca în 2023 să facem o fabrică nouă, ca să putem susține cererea atât pentru piața locală, cât și pentru export. Aşa că văd Verdino devenind un lider local, dar și regional în categoria de plant-based foods care va oferi consumatorilor o gamă din ce în ce mai largă de produse.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 356 (16 septembrie – 15 octombrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz