Vera Alecsa: cred in moda ce ramane dupa ce tendintele trec.
Reading Time: 8 minuteRedescoperirea unui desen din copilarie si absolvirea unui program de EMBA au fost imboldul necesar pentru ca Vera Alecsa sa-si defineasca sensul cautarilor. A prins curaj si a pornit pe cont propriu in domeniul designului vestimentar. Acum are un mic showroom de haine si a lansat o noua colectie. Despre drumul de la idee la afacere, de la pasiune la implementare si de la haine facute pentru ea la haine pe care acum le vinde, povesteste intr-un interviu acordat Biz.
Vera Alecsa a absolvit in 2006 Facultatea de Chimie-Universitatea Politehnica Bucuresti si in vara aceluiasi an s-a angajat la un distribuitor de echipamente medicale pentru care a lucrat timp de de sapte ani si jumatate, ocupand diverse functii pe zona de vanzari sau marketing. Colaborarea cu aceasta companie continua si in prezent. Intre 2006 si 2008 a urmat cursurile unui master de Management al Resurselor Umane la SNSPA, iar din 2009 pana in 2011 a urmat cursurile programului EMBA ASEBUSS.
Cum a pornit pasiunea ta pentru design si creatie vestimentara si cum ai ajuns sa pornesti o mica afacere in acest domeniu?
Dupa terminarea programului EMBA in vara anului 2011, am ramas cu dorinta de a face ceva cu totul diferit fata de ceea ce faceam la job. Daca nu urmam cursurile acestui program, probabil nu as fi avut curajul sa pornesc pe cont propriu in aceasta aventura. Au urmat doi ani de cautari, in care mi-am propus sa inteleg ce mi-ar placea sa fac. Partea cu placutul este foarte importanta pentru mine, pentru ca de aici imi iau energia pentru a merge mai departe si a pune lucrurile in miscare.
Intamplator, am descoperit la scoala generala unde am invatat un desen ce supravietuia inca pe peretii scolii de pe vremea cand urmam cursurile acolo. Mi-am adus aminte ca imi placea sa desenez/pictez si chiar ma pricepeam pe vremea aceea. Si asa m-am hotarat sa urmez cursuri de desen de moda. Apoi mi-am dorit sa transform ceea ce desenam pe hartie in haine si asa am ajuns sa invat sa fac tipare. A fost un proces destul de solicitant, dar nu imposibil daca iti doresti suficient de tare. Am cautat specialisti in domeniu de la care sa invat: am descoperit-o pe Ioana Avram de la fashion-teaching.com care m-a indrumat in ceea ce priveste partea de desen de moda, si un constructor de tipare de la care am invatat sa derivez un model pornind de la tiparele de baza si mai apoi cum sa gradez un tipar. Am achizitionat carti despre constructia tiparelor si fashion design pentru a studia si individual. In paralel, am invatat sa cos la o masina casnica. Cursuri, experimente si incercari: toate acestea duc la invatare. La finalul lui 2013 reuseam sa fac haine pentru mine si cateva prietene apropiate. Procesul de productie al hainelor si provocarile aferente m-au fascinat si m-am hotarat sa-mi deschid propriul atelier de productie.
La sfarsitul lui 2013 stiam deja ce imi doresc sa fac, insa imi era foarte greu sa plec din compania pentru care lucram de sapte ani si jumatate, o companie de distributie echipamente medicale, un domeniu care nu avea nicio legatura cu activitatea de design vestimentar. In plus, si ceea ce faceam acolo imi placea. A fost nevoie de o incurajare din partea fostului angajator si de un mix de curaj si nebunie din partea mea pentru a porni pe acest drum.
Anul 2014 a fost unul destul de greu, cu tot felul de incercari, in care m-am lovit de neprevazut. M-am documentat in ceea ce priveste echipamentele de care aveam nevoie, legislatia in domeniu. A trebuit sa gasesc surse de finantare, intrucat economiile mele nu erau suficiente pentru punerea bazelor unui atelier de design vestimentar. Am facut o cercetare de piata, am intocmit un plan de afaceri si am aplicat pentru fonduri nerambursabile de la stat – programul SRL-D. Statul roman ofera 10.000 de euro ub forma de ajutor financiar nerambursabil fiecarui SRL-D care respecta procedura de obtinere a acestora. Cei 10000 de euro reprezinta o contributie de 50% din valoarea proiectului (fara TVA) pentru care se acceseaza finantarea, ceea ce inseamna ca restul de 50% din proiect si TVA-ul trebuie sustinute de aplicant. Semnarea contractului cu statul a decurs relativ repede: in martie 2014 am depus planul de afaceri online, iar la sfarsitul lui mai 2014 contractul era deja semnat. Din momentul in care am depus planul de afaceri si pana la momentul la care am deschis usile showroom-ului si am lansat prima colectie a trecut aproximativ un an si doua luni. M-am miscat in ritmul meu, unii ar spune incet. Eu spun cu pasi marunti si siguri.
Mi-a fost teama la inceput, deoarece iesisem din zona de confort pentru a intra intr-un domeniu in care nu aveam niciun fel de experienta. Insa m-am gandit ca nu as vrea sa regret mai tarziu ca nu am incercat si sa traiesc cu intrebarea “ce s-ar fi intamplat daca incercam?”.
Cui se adreseaza creatiile tale? Cum pot fi ele achizitionate?
Chemistry se adreseaza acelei femei ce doreste sa-si contureze silueta, nu sa o incorseteze, acelei femei libera de constrangerile tendintelor, dar fidela propriilor idei despre ce inseamna eleganta si feminitate. Produsele Chemistry pot fi achizitionate de pe magazinul online www.chemistry-studio.com sau din showroom-ul situat pe Eliza Zamfirescu Leonida nr. 13, Bucuresti.
Unde si cum realizezi hainele?
Prin 2013, cand lucram haine doar pentru mine, am incercat sa colaborez cu ateliere mici. Din pacate, modul in care erau croite/finisate/cusute lasa mult de dorit. Acesta este si motivul pentru care mi-am dorit sa cunosc intreg procesul de productie. Dupa mai multe incercari de colaborare esuate, am luat decizia de a avea propriul atelier. Fiecare colectie are in spate un proces complex: de la design (tema, documentatia, realizarea crochiurilor de moda si a desenelor tehnice) la alegerea materialelor si accesoriilor, realizarea prototipurilor si modificarea lor daca este cazul, constructia tiparelor, croirea si finisarea produselor.
Angajarea unei cusatorese a fost o adevarata provocare, datorita faptului ca forta de munca in industria textila este din ce in ce mai redusa. Aveam nevoie de cineva care sa stie tehnologiile de coasere foarte bine. Procesul de recrutare a durat destul de mult. Desi candidatii spuneau ca stiu sa coasa produsul cap coada, la proba de lucru dovedeau contrariul, motiv pentru care nu ajungeam la semnarea contractului.
In momentul de fata, echipa este formata din patru persoane: creative director, constructor tipare, cusatoreasa si inca o persoana care ne ajuta cu – butoniere lucrate manual, dantele crosetate manual, tricotat. Ma bucur ca am reusit sa strang alaturi de mine cateva persoane inimoase, dedicate si care au simtul lucrului bine facut.
De unde cumperi materialele?
Constant fac o cercetare de piata in ceea ce priveste furnizorii/producatorii de materiale atat local, cat si in afara tarii. In Romania am descoperit cateva fabrici, magazine si depozite de materiale. Din tara am achizitionat in trecut materiale de la Carpatex si Dorobantul.
Targurile de profil in afara tarii – Premiere Vision si Texworld – sunt foarte utile pentru a descoperi noi furnizori/producatori. Scopul este acela de a-i gasi pe cei care livreaza si cantitati mici de materiale. Circa 80% din materialele folosite sunt importate din Italia / Scotia / Turcia.
De ce Chemistry?
Povestea Chemistry este legata de legatura (chimia) care exista intre tine si hainele pe care le porti. Este facuta o paralelea intre chimia ca legatura/atractie si chimia ca stiinta. Chemistry este un templu al simplitatii, un laborator al esentei. Chemistry crede ca o piesa impecabila se aseamana apei, care ia, fara efort, forma corpului pe care il imbraca. Il pastreaza tanar, proaspat, si il completeaza. In laboratorul Chemistry, formele pure, materialele de calitate si taieturile minimaliste, distilate cu pasiunea pentru design, genereaza o reactie in lant care provoaca dependenta. Credem in moda ce ramane dupa ce tendintele trec. In linii care nu cunosc nici vreme, nici incordare.
De ce anume consideri ca este nevoie ca sa pornesti pe acest drum pe care tu l-ai ales?
Daca te hotarasti sa iti faci o mica afacere in acest domeniu, trebuie sa pui calitatea produselor pe primul loc. Cred ca este o modalitate de a te diferentia. Este nevoie de multa ambitie, rabdare si curaj sa mergi mai departe si sa faci fata unor situatii neprevazute. Daca iti doresti si nu te lasi ai toate premisele necesare sa reusesti.
Este foarte important sa realizezi ca nu poti face tu totul. Mie mi-a luat o perioada destul de mare sa imi dau seama de acest lucru. Esential este sa-ti placa ce faci, sa fii creativ, sa angajezi oameni pasionati de meseria lor care sa te ajute sa duci visul mai departe, sa inveti sa delegi responsabilitatea si sa nu controlezi totul. Nimic nu se construieste peste noapte. E nevoie de mult efort si timp investit.
Importanta este si sustinerea morala a celor care iti sunt aproape. Din fericire, am avut langa mine cateva persoane care m-au sprijinit intru totul. M-a ajutat foarte mult sotul meu, m-a incurajat si a avut incredere in mine poate mai mult decat am avut eu, la inceput.
Recent, ai lansat o noua colectie. Care este povestea colectiei Bloom?
Numele colectiei – Bloom – simbolizeaza forma deplina in care s-au materializat sursele mele de inspiratie : texturile si nuantele petalelor delicate de flori, linii arhitecturale inspirate din tehnici de design japonez, culori care reconstruiesc o atmosfera si detalii ce intregesc un univers feminin romantic si sofisticat de simplu.
Bloom devine un indemn la adresa femeii ce doreste sa-si celebreze feminitatea prin vesminte ce urmeaza natural liniile corpului, ce complimenteaza prin culoare si puncteaza prin detalii rafinate. Bloom se adreseaza acelei femei ce doreste sa-si contureze silueta, nu sa o incorseteze, acelei femei libera de constrangerile tendintelor, dar fidela propriilor idei despre ce inseamna eleganta si feminitate.
Silueta boema este evidentiata prin modele de pantaloni largi, rochii fluide din matase, topuri si fuste cu volane grafice, in culorile anotimpurilor solare: nuante calde de bleu, roz, bej camel, tonuri de nisipiu, gri. Intalnim linii simple, curate, contrapunctate cu fluiditatea volanelor reinterpretate, inspirate din fragilitatea zambilelor. Dantelele din bumbac crosetate manual, materializate in gulere sau mansete, reprezinta un alt accent romantic, ce completeaza croiurile minimaliste, cu un rezultat delicat, feminin si atemporal.
Asemenea florilor, delicate si bine definite in acelasi timp, piesele ce alcatuiesc ultima colectie Chemistry construiesc din materiale precum matase, bumbac, lana si vascoza, reinterpretari stilizate ale unor detalii ce fac parte din simbolismul diafan al sezonului solar pentru care sunt create.
Ce planuri de viitor ai in privinta businessului tau?
Crearea brandului Chemistry ma bucura, insa cred cu tarie ca este un drum foarte lung de parcurs pana la un succes real. M-am inarmat cu ambitie sa ajung acolo. Acum abia construiesc fundatia si incerc sa ma bucur de fiecare etapa a constructiei.
Imi doresc ca brandul sa fie identificat prin piese usor de purtat in fiecare zi, sofisticat de simple. Piese pe care clientele chemistry sa le iubeasca, cu care sa fie intr-o conexiune de lunga durata si nu una pasagera. Lucram continuu la partea de brand awareness astfel incat usor, usor sa formam o comunitate in jurul brandului. Pentru anul acesta ne dorim cresterea vanzarilor cu 50% fata de 2015 si atingerea punctulului de break–even, prospectam de asemenea posibilitatea de a incepe sa livram in tari din UE. Planul pentru 2017 include accesarea unui nou program cu finantare cu fonduri nerambursabile de la stat si angajarea unei persoane care sa se ocupe de activitatile administrative si de customer support.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz