Business Stiri Tech

Veniturile Telekom, în scădere; EBITDA, în creștere

26 feb. 2021 3 min

Veniturile Telekom, în scădere; EBITDA, în creștere

Reading Time: 3 minute

Grupul Telekom Romania a realizat o majorare continuă a EBITDA ajustată după IFRS-16, care a crescut cu 6,6% în comparație cu anul 2019, ajungând la 150,7 milioane euro, fiind al doilea an consecutiv de creștere a acestui indicator, a anunțat azi compania

În același timp, fluxul de numerar a înregistrat o creștere semnificativă în 2020, revenind la generarea pozitivă de numerar. Această îmbunătățire a venit în ciuda veniturilor ușor mai mici obținute anul trecut, care au fost influențate de efectele pandemiei asupra economiei românești, cum ar fi, spre exemplu, un număr mai mic de turiști internaționali, dar și de reducerea tarifelor reglementate de terminare a serviciilor de telefonie mobilă în 2020. Drept urmare, veniturile totale au ajuns la 950,9 milioane euro, înregistrând o ușoară scădere, de 3,0% față de anul precedent.

„Rezultatele bune ale Telekom Romania au arătat capacitatea extraordinară a companiei de a-și transforma operațiunile și de a oferi produse și servicii pentru a-și sprijini clienții în timpul pandemiei și au evidențiat importanța serviciilor de telecomunicații în economia generală. Recunoștința mea se adresează întregii echipe, pentru menținerea companiei pe o cale sustenabilă, în timp ce s-a adaptat la un context nou. În 2021, vom continua procesul de digitalizare, cu scopul de a satisface pe deplin nevoile clienților noștri prin produse și servicii standard sau personalizate. Vom continua să ne implementăm strategia, să promovăm inovația și să luăm decizii îndrăznețe, în beneficiul clienților noștri”, a declarat Vladan Pekovic, CEO Telekom Romania.

Plusuri și minusuri

Veniturile totale din servicii fixe au rămas stabile, la 480,1 milioane euro, în 2020, fiind determinate în special de o creștere anuală de 11,5% a veniturilor din Wholesale, care au ajuns la 152,2 milioane euro, atenuând o reducere a serviciilor fixe, precum și a veniturilor ușor reduse din ICT, determinate de o sezonalizare diferită a contractelor.

Serviciile tradiționale de voce au dat semne suplimentare de stabilizare, scăderea anuală a veniturilor încetinind în 2020, în ciuda impactului negativ determinat de pandemia Covid-19.

Reducerea trimestrială a numărului de abonați ai serviciilor de televiziune a încetinit și mai mult în 2020, baza totală de clienți rămânând stabilă în T4 2020, la 1,24 milioane de clienți, în ciuda declinului continuu al tehnologiilor mai vechi, precum serviciile DTH. Numărul de abonați la produsul inovator Smart TV Stick a continuat să crească pe parcursul întregului an, ajungând la 70.000 de clienți la finalul anului trecut. Smart TV Stick le permite clienților să își transforme fără efort televizorul obișnuit într-unul inteligent, fără a fi nevoie de instalare tehnică, cum este în cazul produselor de televiziune clasice.

Creșteri pe internet fix și abonamente mobil

În același timp, veniturile din internet fix au crescut cu 6,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior,  ajungând la 70,3 milioane euro în 2020, ca efect al concentrării asupra clienților care au generat venituri mai mari. Un alt produs inovator al companiei, Smart Wi-Fi, care permite instalarea simplă și rapidă a internetului acasă, fără a fi nevoie de nicio intervenție tehnică, a continuat să câștige clienți, numărul de abonați crescând cu peste 300% în comparație cu 2019.

Numărul de contracte postpaid de telefonie mobilă a crescut cu 6,3% față de anul 2019, ajungând la 1,65 milioane în 2020, cu trei trimestre consecutive de creștere a numărului de abonați. În același timp, veniturile din serviciile mobile au fost afectate negativ de reducerea tarifelor de terminare a apelurilor în rețelele mobile, impusă de reglementări, precum și de scăderea traficului din roaming și a traficului internațional, generate de reducerea turismului în 2020, pe fondul pandemiei Covid-19. Ca urmare, veniturile totale din serviciile mobile au scăzut cu 6,5% față de anul precedent, înregistrând o valoare de 400,2 milioane euro.

Pe segmentul de servicii convergente fix-mobil (FMC), Telekom Romania și-a reafirmat creșterea continuă, cu o majorare a bazei de abonați cu 10% anual, până la 931.000 de clienți în 2020, înregistrând pentru al treilea an consecutiv o creștere cu două cifre a numărului de abonați pe acest segment.

Transformarea costurilor

Un factor cheie care a stat la baza îmbunătățirii continue a rezultatelor companiei a fost succesul programului de transformare a costurilor, care a fost inițiat în a doua jumătate a anului 2018. Prin îmbunătățiri structurale pe toate segmentele, Telekom Romania a diminuat costurile indirecte cu 8,6% în 2020, comparativ cu anul precedent, implementând și finalizând pași importanți ai procesului de transformare, cum ar fi cei referitori la optimizarea operațiunilor IT și producției TV. În plus, pentru a atenua cât mai mult impactul pandemiei Covid-19, Telekom Romania a inițiat măsuri suplimentare de optimizare a costurilor în 2020.

Performanța companiei în trimestrul 4 al anului trecut a fost semnificativ afectată de efectele unice. Veniturile totale s-au ridicat la 240,8 milioane euro, în timp ce EBITDA după IFRS-16 a atins 30,4 mililoane euro în T4 2020.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: