Vanzarile retail ale MOL in Romania au crescut cu 17%
Reading Time: 3 minuteVanzarile retail ale Grupului MOL in Romania (incluzand carburanti, GPL si lubrifianti) au crescut in 2015 cu 17%, in principal ca urmare a extinderii anorganice a retelei de benzinarii, anunta compania, intr-un comunicat de presa.
Grupul MOL a anuntat astazi rezultatele financiare pentru 2015. Segmentul Downstream a consemnat anul trecut cel mai bun rezultat financiar din istoria sa, avand o contributie de peste doua ori mai ridicata la rezultatul grupului fata de anul 2014. Productia segmentului Upstream (explorare si productie de hidrocarburi) a crescut cu un ritm anual de 7%, pana la un nivel mediu de 104 mii barili echivalent petrol pe zi, sustinuta de succesul eforturilor de intensificare a productiei in regiunea Europei Centrale si de Est (ECE).
Grupul MOL si-a depasit semnificativ tinta de profit operational pentru 2015, de 2,2 miliarde USD, inregistrand un rezultat CCS EBITDA (profit inainde de dobanzi, deprecieri si amortizari, excluzand elementele exceptionale si fluctuatiile de preturi) de 2,5 miliarde USD, in pofida injumatatirii cotatiilor petrolului, se arata in comunicat. De asemenea, MOL a generat fluxuri substantiale de numerar liber disponibil (2,1 miliarde USD), semnificativ mai mari decat cheltuielile de capital aferente activitatii organice (1,3 miliarde USD), ceea ce a condus la un bilant robust, cu grad de indatorare redus.
“Industria de petrol si gaze, inclusiv MOL, s-a confruntat cu unul dintre cele mai dificile contexte de piata inregistrate in ultimele doua decenii, dupa ce cotatiile petrolului au scazut cu mai mult de 70% comparativ cu nivelul din vara anului 2014. In pofida acestor dificultati, am reusit sa imbunatatim rezultatul operational cu 13% fata de anul 2014, depasind estimarile noastre, am generat substantiale fluxuri de numerar disponibil si am incheiat anul cu o situatie bilantiera foarte solida”, a declarat presedintele-CEO Zsolt Hernadi.
Segmentul Downstream (rafinare si distributie) a consemnat in 2015 cea mai buna performanta financiara din istoria sa, cu un rezultat operational (Clean CCS EBITDA) de 463 miliarde HUF (1,65 miliarde USD), de peste doua ori mai ridicat decat in anul anterior, arata comunicatul Mol. Activitatea Downstream a valorificat oportunitatile generate de mediul extern, iar rezultatul EBITDA a fost generat, in proportie de 50%, de programele interne de eficientizare incepute in 2011.
Programe de eficientizare
In cadrul segmentului Downstream, vanzarile retail ale Grupului MOL in Romania (incluzand carburanti, GPL si lubrifianti) au crescut in 2015 cu 17%, la 586 kt, de la 501 kt in anul 2014, in principal ca urmare a extinderii anorganice a retelei de benzinarii. Pe ansamblul anului anterior, vanzarile de motorina au avansat cu 15%, la 419 kt, in timp ce vanzarile de benzina au urcat cu 18%, la 152 kt. In trimestrul al patrulea al anului 2015, vanzarile retail ale Grupului MOL in Romania au crescut cu 20% in volum comparativ cu acelasi interval al anului 2014, la 153 kt. Motorina a generat vanzari de 110 kt in Q4, in urcare cu 20%, iar benzina a avut vanzari de 39 kt, cu 18% mai mult fata de intervalul corespunzator din 2014.
Pe ansamblul Grupului MOL, ritmul de crestere a vanzarilor retail a fost anul trecut de 11%, la 3.916 kt.
In ceea ce priveste segmentul Upstream (explorare si productie), in contextul injumatatirii preturilor petrolului, rezultatul EBITDA excluzand elementele exceptionale s-a situat la 201 miliarde HUF (719 milioane USD) in 2015, in scadere cu 26%.
Productia totala de hidrocarburi a urcat cu 7%, la 104 mii bep/zi in 2015. Nivelul productiei din Croatia a avansat cu 7%, in timp ce nivelul din Ungaria a ramas aproape constant, un rezultat foarte bun, avand in vedere ca estimarile initiale vizau o scadere cu 5%. Pe segmentul extractiei de titei, productia a urcat cu 20% in Croatia si cu 5% in Ungaria.
Conform intentiilor anuntate anterior, activele referitoare la proiectul Akri Bijeel au fost scoase din evidenta prin casare in trimestrul IV 2015 ca urmare a renuntarii la acest perimetru. De asemenea, MOL a inregistrat ajustari suplimentare de depreciere a activelor in trimestrul 4 2015, in principal ca urmare a revizuirii estimarilor privind pretul petrolului, care sunt utilizate pentru evaluarea activelor. Cele mai importante elemente au legatura cu activele din Regatul Unit.
Segmentul Gas Midstream (transport de gaze naturale) a avut o contributie anuala la EBITDA de 60 miliarde HUF (213 milioane USD) in 2015, similara cu cea din anul 2014.
“Schimbarile dramatice ale contextului extern ne-au determinat sa luam o serie de decizii dificile dar necesare, inclusiv revizuirea valorii de piata a activelor noastre din segmentul Upstream. Aceste evolutii au dus la inregistratea unor costuri contabile ridicate, fara impact asupra fluxurilor de numerar, la fel ca in cazul multor companii de petrol si gaze. MOL a demonstrat in 2015 ca detine o platforma Downstream eficienta, care genereaza fluxuri de numerar ridicate, poate valorifica oportunitatile de piata si este in masura sa investeasca in dezvoltarea pe termen lung a afacerii. In plus, Next Downstream Program deja ne-a depasit asteptarile, in primul an de aplicare. In acelasi timp, suntem in curs de a adapta procesele diviziei Upstream pentru ca aceasta sa poata opera profitabil, atat la nivelul ECE cat si la nivel international, chiar la un nivel al pretului petrolului de 35 USD pe baril. Principalul nostru obiectiv pentru 2015 este sa obtinem un nivel al EBITDA de 2 miliarde USD si sa generam fluxuri de numerar suficient de mari pentru a acoperi atat necesitatile interne de investitii cat si plata de dividende catre actionarii nostri, chiar si in conditii dificile de piata”, a declarat presedintele-CEO Zsolt Hernadi.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz