Valori de Romania
Reading Time: 7 minuteA vorbi despre valoare in Romania inseamna a-ti asuma faptul ca, cel putin in primele 10 minute de conversatie, o sa ai o strangere de inima si un sentiment apasator de frustrare: “Despre ce vorbim? Valoarea este relativa in Romania”.
de Adina Vlad – Managing Partner, Unlock Market Research
E firesc. Cateva zeci de ani, oamenii cu adevarat valorosi au fost ascunsi, ignorati sau negati. Orice, numai apreciati nu. Pentru ca erau periculosi pentru non-valori.
Imi amintesc cat de greu ne era noua, in cercetari, sa vorbim cu oamenii despre valori. Multe branduri, in special internationale, cautau sa inteleaga mai bine cultura raportandu-se la niste modele. E dificil sa descriu momentul care urma dupa ce intrebam: “Exista vreo persoana publica, indiferent de domeniu, pe care o admirati cu adevarat? Care reprezinta un model pentru voi?” Era liniste. Si jenant. Oamenilor le era rusine ca nu pot numi pe nimeni. Realizau ca nu e normal si ar fi vrut sa aiba cum sa ne raspunda.
In ultimii trei – patru ani insa momentele de liniste au inceput sa dispara. In cercetari incepeam sa descoperim oameni din ce in ce mai luminosi. Si mai veseli. Reusisera, treptat, prin propriile experiente, sa adauge consistenta setului lor de valori.
Mai intai incepand sa admire oamenii din jurul lor, care au reusit sa aiba rezultate pe forte proprii – frati, soti,cumnati. Ii admirau pentru succesul in afaceri, in profesie, pentru ca au avut curaj sa transforme un hobby intr-un job, pentru ca s-au alaturat unor cauze sociale.
Apoi au capatat incredere, au ridicat ochii din pamant, si au descoperit si alti oameni, necunoscuti pana atunci, care fac lucruri care ii pot inspira.
Astazi oamenii cauta sa fie parte din schimbare, sa contribuie ei insisi la valoare. Sa faca lucruri de care sunt mandri si care vizeaza un bine comun.
E o perioada buna pentru Romania. Un timp al trezirii. Si, in acest context, sa vorbesti despre valoare si sa o incurajezi este tot ceea ce ni se poate intampla mai bine.
Despre cercetare
Noi, la Unlock, evaluam continuu modul in care se transforma sistemul de valori romanesc. Vedem transformari in oameni, identificam tendinte, anticipam schimbari
Pentru acest proiect insa, Valori de Romania, am ales sa vorbim cu key opinion leaders din comunicare si business cu ajutorul carora sa intelegem conceptul abstract de VALOARE. Stim si simtim, de multe ori, ca termenul este supra-utilizat in conversatii si ca nu exista un set consistent de instrumente de recunoastere a valorii.
Cum recunoastem ceva cu adevarat valoros? Ce repere avem? Cum recunoastem valoarea?
Ne-am asteptat sa nu primim raspunsuri simple, dar ne-a surprins consistenta lor. Semn ca oamenii au deja criterii clare de selectie a valorii
Ce ni s-a parut interesant este ca multe dintre caracteristicile atribuite valorii sunt aspecte despre care s-a tot spus ca ne lipsesc noua, romanilor, in general: gandirea pe termen lung, perseverenta, consistenta in actiuni. Poate ca acesta este un argument pentru care oamenii valorosi nu s-au simtit atata vreme recunoscuti la ei acasa. Pentru ca ai lor nu-i intelegeau.
Iata “kit-ul” de recunoastere a valorii evidentiat de studiul nostru (ordinea de prezentare este aleatoare):
Calitate umana. Un ingredient esential si mult dorit in Romania. Sa fii om bun, sa faci bine, sa ajuti. De multe ori valoarea este fals asociata cu superioritate si aroganta. Un om cu adevarat valoros nu este arogant, pentru ca este impacat cu sine si deschis fata de lume. El se pune automat in slujba celorlati si ofera oamenilor ce are el mai bun. Frica de a nu fi atacati ii face de multe ori pe oamenii de valoare sa se inchida fata de lume, pentru a se apara. E normal, e uman. Dar, in esenta, valoarea este asociata cu umanitate si caracter.
Integritate. Sau altfel spus: disciplina morala, un simt al corectitudinii, al fairplay-ului respectat cu strictete. Multi au spus ca acest aspect asociat valorii este foarte important pentru Romania. La noi, de cele mai multe ori, integritatea a fost considerata o carte pierzatoare. Oamenii spun ca, pentru a reusi, era nevoie ca la un moment dat sa fii nevoit sa faci compromisuri, inclusiv sa te abati de la niste principii de moralitate. Astazi insa sunt des aduse in discutie cazuri de oameni care au reusit pastrandu-si integritatea si morala. Recunoasterea lor nu a venit peste noapte si nu este inca rasunatoare, dar ei au castigat enorm pe termen lung. Au castigat respect.
Rabdare si tenacitate. Sa stii ce vrei si sa crezi mult in directia ta. Multi apreciaza vointa enorma de care au dat dovada cei care au produs valoare autentica pentru Romania, reusind sa tina drumul drept, oricat de greu le-ar fi fost. E o realizare sa rezisti la descurajari: “nu ai cum sa reusesti, nu se cauta asa ceva la noi!”. Sau chiar la incurajari camuflate “pentru ce atata chin? O viata ai!”
Interesant a fost faptul ca multi dintre cei cu care am discutat au asociat rabdarea cu “credinta”. Oamenii care produc valoare au credinta. Ei accepta faptul ca exista o forta care ii trage in sus si ii motiveaza sa faca bine in jur.
Impact social pozitiv. Stii ca te afli in fata unui om de valoare (sau act de valoare) atunci cand el schimba vietile oamenilor din jurul sau in bine. Cu cat schimba in bine vietile mai multor oameni, cu atat este mai valoros. Un om de valoare nu se limiteaza la sine, ci schimba in bine mediul in care traieste. Inspira, motiveaza, face lucruri, pentru binele comun.
Intuitie si sensibilitate. Un talent de a descoperi de ce au nevoie oamenii, de a intelege inintea celorlalti ce ar putea sa le schimbe vietile in bine
Responsabilitate. Sa aiba maturitatea necesara sa anticipeze consecintele actelor sale. Sa gandeasca holistic, lateral, pe termen lung. Respondentii studiului ne-au spus ca Romania are mare nevoie de modele de responsabilitate si seriozitate, de oameni care sunt preocupati de siguranta celor pentru care raspund.
Excelenta. Sa fii in fiecare zi cea mai buna varianta a ta. Sa evoluezi, sa reinventezi in continuu regulile categoriei in care actionezi, sa aduci valoare adaugata la fiecare proiect.
Recunoastere profesionala. Este foarte importanta, dar usor “contestabila” in Romania. Desi suntem pe drumul cel bun, exista inca o perceptie puternica cum ca valorile nu sunt recunoscute pe deplin la noi. Suntem inca foarte sensibili, inca simtim ca ce e valoros mai degraba ne incurca decat ne descurca. In general, recunoasterea profesionala apare in Romania numai dupa ce omul / brandul a obtinut recunoastere internationala. Multi spun ca Romania nu este inca pregatita sa recunoasca si sa accepte valoare apriori. Schimbarea e lenta. Dar se intampla si asta e important.
Valoarea se recunoaste in exemple
Unul din lucrurile pe care le-am urmarit in studiu a fost sa intelegem conceptul de valoare si prin exemple. Sa intelegem ce admira oamenii, key opinion leaders, din ce se intampla azi in Romania.
Unul dintre cele mai frecvente exemple de actiuni care au adus valoare Romaniei in ultimul an a fost manifestarile ce au urmat dezastrului din clubul Colectiv. Pentru multi din cei intervievati acesta a fost momentul de autentica revolutie valorica in Romania. A fost momentul in care, pasnic, matur si foarte determinat, oamenii au spus “nu se mai poate asa”. Trebuie sa schimbam ceva fundamental in modul in care functionam ca oameni si ca natiune. Trebuie sa facem lucrurile cum trebuie, trebuie sa actionam cu responsabilitate, trebuie sa ne eliberam de non-valori. Si sa privim realitatea asa cum e, pentru ca a trai in compromis inseamna sa-ti pui viata ta si a celor dragi in pericol.
Tot in aceasta linie, oamenii au oferit ca exemplu de act de valoare formarea actualului guvern si conducerea DNA. Cel putin la nivel de demers. Faptul ca noul guvern este format si condus de oameni care sunt validati international sau care au realizari personale (in mare majoritate) este un semn de normalitate. Firesc, zona de politic este inca una de mare incertitudine, dar oamenii simt ca s-au produs niste schimbari si acolo (si urmeaza sa se mai produca).
Faptul ca DNA este condus de o femeie, fosta sportiva, dublata de admiratia pentru actiunile pe care le-a intreprins institutia in ultimii ani, ofera un sentiment de corectitudine si curatenie fara precedent in Romania de dupa comunism. Unii dintre cei cu care am stat de vorba au oferit exemple din zona de sanatate si siguranta colectiva, prin schimbari de legislatie: legea care interzice fumatul in spatii publice; legea care interzice inchirierea de spatii comerciale in cladirile cu risc seismic; schimbarea legislatiei privind spitalizarea bolnavilor de cancer si dotarilor din spitale (Daruieste Viata)
Altti s-au concentrat catre proiecte cu impact social mare: Tara Andrei / Petrom – pentru incurajarea unor proiecte mici sau medii si transformarea lor in proiecte de succes; Proiectul Ador Copiii (Timisoara) – pentru efort in schimbarea legislatiei privind adoptiile in Romania; OvidiuRo – pentru lupta pentru educatia copiilor romi; Marian Godina, politistul scriitor – pentru ca schimbarea poate sa vina de jos. Pentru curaj si onestitate; Solomon Marcus – pentru efort constant in revolutionarea sistemului educational romanesc.
Altii au dat exemple de succese internationale si inovatii: elevi laureati de NASA; elevi olimpici internationali la matematica; exoscheletii pentru persoane cu dizabilitati (Cluj); proiectul Scooterson – un scuter inteligent dezvoltat la Arad; LiveRail! – Sergiu Biris, proiect vandut catre Facebook.
Acestea sunt doar cateva exemple, pentru a completa definitia valorii autentice in Romania si pentru a intelege din ce se compune ea. Suntem convinsi ca putem cu totii incerca sa ne uitam mai mult in jur, sa judecam clar si simplu si sa descoperim noi insine alte acte de valoare. Sau oameni care fac lucruri valoroase.Si atunci cand ii descoperim sa ne bucuram si sa spunem si altora despre ei. Pentru ca numai astfel ne putem insanatosi. Recunoscand binele si dandu-l mai departe!
In concluzie
Valoarea e o combinatie magica de calitate umana, discretie si fapte care schimba viata in bine cator mai multi oameni. Cum faci asta? Gandind pe termen lung, respectand niste principii, fiind rabdator. Revolutiile nu apar peste noapte.
Valoarea autentica nu se striga pe strazi, nu e opulenta, nu e stridenta. Oamenii cu adevarat valorosi se exprima discret si cu bun simt. Iar modul in care le putem noi multumi este acela de a le recunoaste, macar din cand in cand, contributia la binele colectiv.
Despre nominalizati si premiati
- Sunt oameni cunoscuti si recunoscuti unanim pentru valoarea pe care au adus-o Romaniei. De ce sunt ei pe aceasta lista? Cum e descrisa contributia lor la valoare adusa Romaniei?
- Iata o serie de argumentatii obtinute in interviuri:
- Au inventat sau reinventat o categorie. Au aratat ca se poate mai mult sau se poate si “altfel” si au avut succes in demersul lor.
- Au rezistat. Au perseverat. Au avut anduranta.
- Au avut credinta in bine. In faptul ca se poate. Au sfidat “imposibilul”
- Si-au pus valoarea in slujba unui bine comun. Au generat actiuni cu impact social pozitiv
- Au obtinut recunoastere internationala, chiar globala
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz