Universul femeilor
Reading Time: 11 minuteZiua de 8 martie de anul acesta a generat contextul propice pentru mai multe studii si analize privind comportamentul si asteptarile femeilor, precum si raporturile si egalitatea de sanse pe piata muncii.
Foto: © Kutt Niinepuu | Dreamstime.com
Am colectat si va prezentam rezultatele catorva dintre cele mai recente studii lansate in Romania avand ca tema centrala femeile.
Date demografice, obiceiuri si oportunitati de comunicare
Aproximativ 60% dintre femeile din mediul urban sunt intr-o relatie sau sunt casatorite. Tot atatea femei nu sunt principalii furnizori de venituri, ceea ce inseamna ca depind de bugetul familiei pentru cumparaturi, arata Infograficul #20 HumanGraphExperience lansat de Starcom MediaVest Group ce prezinta date obtinute din SNA Focus si dintr-un studiu Ivox, realizat in februarie pe un esantion de 662 de respondenti din mediul urban.
Principala nevoie a femeilor este sa aiba control asupra vietii lor. Astfel, 82% dintre femei isi fac un plan inainte sa actioneze. Informarea detaliata, obisnuinta, regulile le ajuta sa obtina un sentiment de siguranta.
77% dintre ele respecta normele si traditiile, iar 73% admit ca sunt religioase. Majoritatea au nevoie de un sistem de referinta in care sa creada, dar in acelasi timp au nevoie sa tina pasul cu vremurile. Cred in adaptarea traditiilor si cauta sa gaseasca solutii prin care sa le respecte, dar care sa fie actuale si moderne.
O zi obisnuita din viata unei femei se invarte in jurul familiei si a responsabilitatilor legate de ingrijirea celor dragi si se concentreaza mai putin pe rasfatul sau relaxarea proprie.
Lucrurile care le plac si care le provoaca in acelasi timp un sentiment de vinovatie sunt destul de inofensive: 37% recunosc ca isi cumpara lucruri de care nu au nevoie, iar 34% admit ca isi iau pauze de la responsabilitatile zilnice.
8 martie
Intrebate cum ar vrea sa sarbatoreasca ziua de 8 martie, majoritatea spun isi doresc calatorii, cadouri sau relaxare la spa si doar 8% dintre femei isi doresc sa cineze cu jumatatea lor. In acelasi timp, multi barbati (39%) considera aceasta zi ca oricare alta, iar cei care vor sa sarbatoreasca aleg ca principala optiune sa iasa la masa cu partenera lor, activitate aflata pe ultimul loc in dorintele femeilor.
Cele care doresc sa se simta speciale cu ocazia zilei de 8 martie au gasit diverse variante de a realiza acest lucru, cel mai des intalnite fiind: sa comunice partenerului nevoile sau dorintele din timp si sa isi cumpere singure un cadou. Totusi, ca urmare a indiferentei crescute a partenerilor, 12% dintre femei au admis ca nu vor sarbatori anul acesta ziua de 8 martie.
“In general, femeile din Romania nu fac din a se rasfata si a sarbatori o prioritate, fiind concentrate pe a implini dorintele si a raspunde nevoilor familiei si celor dragi. O oportunitate pentru brand-uri consta in recompensarea acestor eforturi, realizate de multe ori fara a fi constientizate”, declara Rodica Mihalache, Head of Consumer Insights, Starcom MediaVest.
Ce le face fericite pe femei?
Echipa Ipsos Research Romania a rugat femeile din Romania sa faca o retrospectiva a anului trecut, pentru a afla care au fost cele mai fericite momente din viata lor, care au fost marile impliniri, dar si dezamagiri.
Calatoriile, familia si cariera sunt resursele de fericire pentru romance in 2014, dupa cum rezulta din cercetarea care s-a desfasurat in luna februarie 2015, pe un esantion de 582 femei cu vaste cuprinse intre 16 si 55 ani, reprezentativ pentru populatia feminina ce locuieste in mediul urban din Romania.
Intrebate care au fost cele mai fericite momente in viata lor pe parcursul anului trecut, femeile din Romania si-au amintit in primul rand de calatoriile pe care le-au intreprins (31%), atat in tara, cat si in strainatate. De altfel, in general, hobby-urile au fost cele mai mentionate momente fericite in viata, cu un procent de 38%. Acest lucru este mai pregnant in randul celor cu educatie superioara si care locuiesc in capitala.
O alta latura a fericirii romancelor este legata de camin si de familie, 30% dintre acestea declarand ca au fost fericite petrecand timp cu cei dragi, iar realizarile in cariera completeaza imaginea fericirii romancelor, acumuland 19% din mentiuni.
Familia si cariera joaca roluri diferite in a le oferi fericire si implinire femeilor, in functie de etapa de viata in care acestea se gasesc. Dezvoltarea carierei/ educatia este principalul motiv de fericire in randul femeilor tinere cu varste intre 16 si 25 ani, in timp ce momentele petrecute alaturi de familie/ implinirea familiei sunt mai importante pentru femeile cu varsta intre 25-55 ani.
Copiii si grupul de prieteni – marile impliniri ale romancelor
Majoritatea romancelor simt ca au cel putin un motiv de implinire in viata lor, doar 3% nu au putut identifica o sursa importanta de multumire. Faptul ca sunt mamici pare sa le faca fericite pe 1 din 3 femei, in timp ce existenta unui grup numeros de prieteni le entuziasmeaza mai mult pe femeile tinere.
Femeile din Romania au parte si de dezamagiri, desi ceva mai putine decat implinirile. Lipsa timpului personal in care sa faca ceva pentru ele, dar si a timpului dedicat celor dragi, este principala dezamagire verbalizata de romance. Lista este completata de lipsa unui loc de munca, in special in randul celor care locuiesc in Sudul, Vestul tarii si Bucuresti.
“Majoritatea momentelor fericite mentionate de romance sunt puternic legate de social si de traditie, ceea ce arata inca o data caracterul profund gregar al spatiului nostru cultural. Pe de alta parte, tensiunea fundamentala este reprezentata de gasirea punctului de echilibru dintre dorintele individuale (de ex., independenta) si nevoia de conectare cu radacinile si grupul social, vazute uneori ca fiind constrangatoare”, declara Veronica Ungureanu, Senior Researcher in cadrul echipei Ipsos Research.
Intrebate ce cadouri le bucura cel mai mult, doamnele si domnisoarele mentioneaza in primul rand bijuteriile si florile. Tehnologia este mai apreciata de femeile tinere, in timp ce segmentul de 41-55 ani considera nepotii unul dintre cele mai frumoase cadouri primite.
Fericirea femeilor a fost tema abordata si de un sondaj realizat online de radioul Itsy Bitsy. Sondajul arata ca pentru majoritatea mamelor, principalele prioritati in viata lor sunt rolurile de mama si de sotie, implinirea sufleteasca si dezvoltarea profesionala fiind mult mai putin importante. Din raspunsurile date reiese ca femeile cer ajutorul abia cand nu mai au timp sau sunt la capatul puterilor si atunci apeleaza in principal la sot sau la parinti. Sondajul Itsy Bitsy a mai scos la iveala faptul ca doar 24,3% dintre femei sunt constiente ca fericirea depinde doar de ele insele.
Majoritatea doamnelor intervievate declara ca fericirea lor depinde de altii, 59,2% dintre ele legand starea de bine de sot, 69,1% de copil, restul factorilor care aduc fericire in viata femeilor fiind viata profesionala sau chiar societatea.
“Lipsa de fericire-implinire sufleteasca este data de prioritatea in care aceste femei isi aseaza rolurile. Atata vreme cat altceva sau altcineva decat tu insati reprezinta prioritatea principala pentru tine in viata, starea de implinire sufleteasca devine aproape imposibila si are consecinte pe termen lung, mai degraba decat scurt. Mai precis, in momentul in care copilul paraseste cuibul familial, sau relatia de cuplu s-ar rupe, aceste persoane isi vor pierde busola. Consider deci, ca implinirea sufleteasca sau personala ar trebui sa ocupe primul loc”, comenteaza rezultatele sondajului Urania Cremene, Master Trainer&Parenting Coach.
Desi sunt adesea impartite intre foarte multe roluri in viata – cel de mama, de sotie, de profesionista sau de gospodina – femeile se gandesc sa apeleze la ajutorul altora, doar in ultima instanta. Din sondajul Itsy Bitsy aflam ca 84,6% dintre femei apeleaza in primul rand la sprijinul sotului/partenerului, solicitand cu precadere ajutor in gospodarie, supravegherea sau transportul copilului, dar si suport emotional – ascultare, intelegere si sfatuire. Peste 52% dintre femeile intervievate cer ajutor divin atunci cand dau de greu, rugandu-se pentru liniste sufleteasca, sanatatea lor si a familiei, pentru intelepciune si rabdare.
Doar 5% dintre aceste femei apeleaza la ajutor de specialitate, precum terapeut sau coach si atunci cand o fac, se confrunta deja cu situatii de criza. Pentru a se relaxa si a-si recupera starea de bine, femeile, care au participat la sondaj, declara ca asculta muzica, fac o plimbare, aleg sa gandeasca pozitiv sau sa se roage. Apoi, in preferintele lor de metode de regenerare urmeaza: ciocolata, somnul, sportul, lectura sau joaca cu cel mic.
Femeile generatiei Y
Femeile Generatiei Y sunt cele mai increzatoare si ambitioase dintre toate generatiile de femei de pana in prezent, arata un studiu PwC, in cadrul caruia au fost intervievate 8.756 de femei din Generatia Y (nascute intre 1980 si 1995) din 75 de tari.
Raportul “The female millennial: A new era of talent” dezvaluie faptul ca femeile Generatiei Y sunt mult mai increzatoare in faptul ca pot ajunge intr-o pozitie de top management in cadrul companiei in care lucreaza in acest moment, in special cele care se afla la inceput de cariera (49%).
Femeile Generatiei Y considera ca una dintre cele mai atragatoare caracteristici ale unui angajator sunt oportunitatile de avansare in cariera pe care le ofera (53%) – ceea ce le face pe acestea sa fie mai increzatoare in cariera lor si mai ambitioase decat toate generatiile precedente.
Cele mai increzatoare femei ale Generatiei Y sunt in Brazilia (76%), India (76%) si Portugalia (68%), in timp ce femeile din Japonia (11%), Kazahstan (18%) si Germania (19%) se afla la polul opus.
86% dintre femeile care au o relatie fac parte dintr-un cuplu in care ambii parteneri au o cariera, iar 42% au salarii egale cu cele ale partenerilor lor, iar aproape un sfert (24%) castiga mai mult decat ei.
Cand vine vorba de diversitate, 86% dintre femeile Generatiei Y cauta angajatori cu referinte pozitive dovedite in ceea ce priveste diversitatea, egalitatea de sanse si incluziunea. Desi ele recunosc ca acesti angajatori vorbesc despre diversitate, 71% dintre femei nu considera ca exista cu adevarat egalitate de sanse pentru toti.
Mai mult, 43% dintre femeile Generatiei Y cred ca angajatorii sunt prea partinitori cu barbatii cand vine vorba de promovarea angajatilor– in crestere cu 14% fata de nivelul din 2011.
Femeile Generatiei Y din Spania (60%), Franta (58%) si Irlanda (56%) considera ca angajatorii din tarile lor sunt cei mai partinitori cu barbatii, in comparatie cu Malaezia (16%) si Filipine (11%) unde femeile sunt mai optimiste.
“Studiile nostre arata ca, atunci cand vorbim de femeile Generatiei Y, vorbim, de fapt, de o noua era a managementului talentelor. Ele sunt mult mai educate si patrund pe piata muncii in numere mult mai mari decat orice generatie anterioara. Insa, acesta nu este singurul lucru care s-a schimbat – ele vin si cu o mentalitate noua asupra carierei”, a declarat Dennis Nally, Presedinte al PwC International.
Dat fiind ca experienta unei femei in varsta de 34 de ani apartinand Generatiei Y, cu 12 ani de cariera in spate, este diferita fata de aceea a unei tinere de 22 de ani aflata abia la inceputul carierei, raportul a analizat dorintele femeilor acestei generatii in functie de stadiul in care se afla cariera lor: cele la inceput (0-3 ani de experienta profesionala), cele aflate in plina dezvoltare (4-8 ani de experienta profesionala) si cele cu cariera stabila (9 sau mai multi ani de experienta profesionala).
“Cand vine vorba de veniturile salariale si de traiectoriile de cariera, femeile Generatiei Y sunt pionieri, 66% dintre ele aflandu-se in relatii in care ambii parteneri au cariere si au venituri egale sau mai mari decat partenerii lor. Cu cat au mai multa experienta profesionala, cu atat este mai probabil ca femeile acestei generatii sa fie principalul salariat al acelui cuplu. Studiul nostru a aratat ca 31% dintre femeile acestei generatii cu 9 ani sau mai mult de experienta profesionala sunt principalul salariat al cuplului, in comparatie cu 18% dintre cele care se afla la inceput de cariera si 24% dintre cele care au o cariera in curs de dezvoltare”, a precizat Agnès Hussherr, Global Diversity Leader al PwC.
“Studiul nostru spulbera cateva mituri, de exemplu, acela ca femeile renunta la cariera pentru a isi intemeia o familie. Lipsa oportunitatilor in cadrul unei companii este primul motiv pentru care femeile aleg sa paraseasca un loc de munca, in timp ce intemeierea unei familii este ultimul motiv pentru care ele aleg sa renunte la un loc de munca. Angajatorii trebuie sa adopte o pozitie care sa favorizeze inclusivitatea si strategii care sa sustina increderea si ambitia pe care femeile Generatiei Y le au inca de la inceputul carierei lor“, a adaugat Agnès Hussherr.
Alte concluzii ale raportului PwC:
Este de asteptat ca Generatia Y sa aduca schimbari fara precendent in cultura organizationala, existand presiune foarte mare pentru echilibrarea balantei intre timpul de munca si viata personala, precum si nevoia de flexibilitate, pe care o cer 97% dintre barbatii si femeile acestei generatii.
Femeile Generatiei Y vor ca feedback-ul sa fie livrat in timp real, la o calitate inalta si axat pe ceea ce au de facut pe viitor, si, desi ele sunt foarte deprinse cu tehnologia de comunicatii, prefera ca discutiile esentiale sa aiba loc fata in fata.
Experienta internationala este la mare cautare, 71% dintre femeile acestei generatii dorind sa lucreze in afara tarii de origine. In ciuda acestui fapt, la momentul actual, doar 20% dintre cei care lucreaza in afara tarii sunt femei.
Sectoarele cel mai putin probabile sa fie alese de femeile Generatiei Y sunt serviciile financiare, apararea si sectorul de petrol si gaze, din pricina imaginii si reputatiei pe care o au aceste industrii.
Fiind intrebate din ce motiv ar renunta la actualul angajator, 19% dintre femeile Generatiei Y spun ca pentru a isi intemeia o familie si pentru a putea sa petreaca mai mult timp acasa, in comparatie cu 18% dintre barbatii aceleiasi generatii – facand ca acesta sa fie abia al saselea cel mai probabil motiv pentru care barbatii sau femeile si-ar parasi angajatorii.
PwC a publicat recent si rezultatele studiului PwC Women in Work Index, care arata ca tarile nordice conduc in Indexul egalitatii de sanse, Norvegia fiind pe primul loc, urmata de Danemarca si Suedia. Indexul Women in Word (WWI) este o medie ponderata a cinci masuri cheie care reflecta emanciparea economica a femeilor pe baza datelor de la OECD si a statisticilor nationale ale statelor respective:
- Decalajul salarial dintre femei si barbati (25%)
- Rata de participare a femeilor la forta de munca (25%)
- Decalajul dintre ratele de participare la forta de munca dintre femei si barbati (20%)
- Rata somajului in randul femeilor (20%)
- Procentul de femei angajate cu norma intreaga (10%)
Piata muncii si egalitate de sanse in Romania
Initiatorii proiectului “Respect si Sanse Egale pentru Femei”, cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007- 2013 “Investeşte in oameni!” au facut publice cateva date privind rata ocuparii fortei de munca femei versus barbati in Romania.
Desi femeile au un nivel mai ridicat de educatie, aproximativ 60% dintre absolventii cu studii superioare fiind femei, rata ocuparii fortei de munca in randul femeilor este mai scazuta – 58,6% comparativ cu cea a barbatilor – 70,7%, iar riscul de saracie este mai mare pentru femei decat pentru barbati, iar in categoria de peste 55 de ani, diferenta este si mai mare
Aceste statistici plaseaza Romania printre tarile din Uniunea Europeana cu cel mai mare decalaj intre rata ocuparii fortei de munca la femei si la barbati. Cauzele acestui decalaj sunt puternic legate de ingrijirea familiei si activitatile casnice, responsabilitate care in Romania cade in mare parte in sarcina femeilor, acestea alocand aproximativ 4 ore si jumatate in fiecare zi pentru activitatile casnice, in timp ce barbatii se limiteaza la doua ore. De asemenea, rata de ocupare a fortei de munca in randul femeilor care au copii este mult mai scazuta decat in cazul femeilor care nu au copii, fenomen ce se reflecta invers in cazul barbatilor.
Femeile peste 55 de ani, cele mai vulnerabile
Per total, femeile muncesc mai mult decat barbatii, conform acelorasi statistici, media la nivel de UE fiind de 64 de ore pe saptamana in cazul femeilor, in comparatie cu 53% in cazul barbatilor. Cu toate acestea, 80% atat dintre femei, cat si dintre barbati se plang ca programul de munca nu se incadreaza cu programul personal sau cel social in afara orelor de munca.
Decalajul dintre sexe pe piata muncii este puternic influentat de evenimentele de-a lungul vietii, intreruperea muncii active afectand puternic pe termen lung posibilitatea de revenire. Situatia devine si mai dramatica in cazul femeilor trecute de 55 ani, unde Romania se afla pe ultimele locuri in UE, cu un procent de doar 30% ocupare in randul femeilor.
Evenimentele legate de viata, alaturi de segregarea pe criteriu de sex, dar si discriminarea, rezulta intr-o excluziune a femeilor de pe piata muncii si intr-un final la un risc de saracie mult mai mare in cazul femeilor, decat al barbatilor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz