Analize

Unde sunt bloggerii de alta data?

1 oct. 2012 6 min

Unde sunt bloggerii de alta data?

Reading Time: 6 minute

<p> <strong>Blogurile au fost cool, sunt citite si vor fi importante. Dar retelele sociale, in special Facebook, subtiaza semnificativ randurile celor care pornesc astazi bloguri noi. Cum vor merge blogurile mai departe? </strong></p> <p>  </p> <p>  </p> <p> La inceput a fost blogul. Si blogger-ul era Dumnezeu. Sau cel putin un profet care propovaduia un viitor in care utilizatorii vor fi cei care vor avea puterea, nu site-urile pe care acestia le viziteaza. Si Noul Testament 2.0 a inceput sa castige tot mai multi adepti in randul utilizatorilor. Iar vocile profetilor blogosferei nu s-au mai pierdut in pustie, ci au inceput sa fie ascultate nu doar de cititorii blogurilor, ci si de brandurile care voiau sa ajunga la cei care “fugisera” tot mai mult dinspre TV spre internet. Si bloggerii au vazut ca era bine. Cei care i-au auzit pe bloggerii de top din Romania vorbind despre inceputurile domeniului pe piata locala cunosc aura de legenda care invaluie acea perioada. Multi dintre influencerii de azi in social media romaneasca s-au calit in perioada “biblica” a inceputurilor a ceea ce astazi numim blogosfera  romaneasca. Si, intr-un fel, aici este si problema viitorului bloggingului, si nu doar in Romania: din urma par sa vina tot mai putini.</p> <p>  </p> <p> Revista Biz organizeaza de trei ani un eveniment unic in Romania, Social Media Summit, ajuns deja la zece editii derulate in mai multe orase din tara, si se confrunta mereu cu sarcina dificila de a aduce speakeri relevanti la aceste evenimente. Apelam la bloggeri de top si constatam ca acestia formeaza un grup destul de restrans si destul de constant. Iar unul dintre motive ar putea fi tocmai lucrul care a ajutat blogurile sa creasca: retelele sociale.</p> <p>  </p> <p> <strong>FACEBOOK SCHIMBA REGULILE</strong></p> <p> Aparitia Facebook pe scena online a schimbat radical peisajul social media pe plan global, dar si in Romania.  Cand pe piata locala exista deja peste 5 milioane de utilizatorii Facebook, aceasta platforma nu poate fi ignorata, nici de bloggeri, nici de advertiseri. Mai ales ca grosul utilizatorilor (peste 60%) este format din tinta predilecta a brandurilor, avand intre intre 18 si 34 de ani, iar proportia femei-barbati este aproape egala.</p> <p>  </p> <p> Dar cum s-a schimbat situatia pentru bloggeri? “Inainte scriam pe blog despre absolut orice, pentru ca era  singurul loc unde puteam face asta. Acum prefer sa scriu pe Facebook cand am o problema sociala sau cand fac fac o poza pe strada”, spune Alex Negrea, blogger dar si Social Media Manager la BCR. Acesta este, de altfel, si unul dintre motivele pentru care multi tineri aleg sa nu porneasca un blog personal. Pe Facebook pot sa-si exprime parerile personale, sa distribuie clipuri video sau fotografii fara prea multa bataie de cap. Sa nu uitam ca blogurile au fost la inceput o platforma pentru oamenii care doreau sa se exprime in online.</p> <p>  </p> <p> Tocmai de aceea, ca si in cazul unor sporturi (gimnastica este primul exemplu care ne vine in minte), baza de selectie a blogosferei locale se poate subtia serios. Cum in Romania tendintele internationale sunt urmate de multe ori cu o intarziere de cativa ani, sa privim cum a evoluat situatia in SUA. Potrivit unui studiu al Pew Research  Center, in 2010 doar 14% dintre copiii cu varste intre 12 si 17 ani aveau bloguri, o injumatatire a cifrei fata de 2006. Iar intre tinerii cu varste intre 18 si 33 de ani se inregistrase o scadere de doua procente fata de 2009.</p> <p>  </p> <p> Situatia se suprapune exact cu perioada de ascensiune a platformelor sociale ca Facebook si Twitter. Practic, tot mai multi utilizatori de internet simt ca nu mai au nevoie de bloguri ca sa interactioneze cu restul lumii, sa dea link-uri catre articole care le plac, sa discute ultimele stiri sau mondenitati, sa publice fotografii sau sa promoveze o cauza sau alta. Impactul este resimtit si de bloggerii veterani, inclusiv de cei din Romania.</p> <p>  </p> <p> Cristian China-Birta, sau Chinezu cum este mai bine cunoscut in online, spune raspicat ca aparitia retelelor sociale este o provocare pentru bloggeri. “Unii aleg sa ignore importanta acestor noi platforme si raman in continuare dedicati doar bloggingului. Parerea mea este ca nu fac bine, pentru ca in vremurile acestea nu mai este de ajuns sa fii doar blogger, trebuie sa treci la statutul de «social media person»”, spune el. Potrivit lui, cei care aleg sa integreze in strategia lor si prezenta pe retelele sociale sunt mai mult decat bloggeri, sunt “social media persons”.</p> <p>  </p> <p> Tot partea plina a paharului o vede si Victor Kapra, fost jurnalist si actual blogger si consultant online: “Retelele sociale sunt un formidabil mecanism de promovare a continutului de pe bloguri pe care nu-l aveam acum cativa ani. Facebook, Twitter, folosite cu oarece pricepere, pot amplifica foarte mult un enunt, un mesaj”. Desigur, exista voci care spun ca pe Facebook sau Twitter conversatiile nu ating profunzimea de pe bloguri, mai ales ca aceste platforme impun limite de spatiu pentru postari si comentarii. Si ca de aceea blogurile vor continua sa ocupe un loc important in peisajul social media.</p> <p>  </p> <p> <strong>NOUL BLOGGING</strong></p> <p> De fapt, bloggingul nu este in pericol de disparitie, ci doar se transforma si se adapteaza vremurilor. Multe dintre lucrurile popularizate de bloguri au fost preluate de antreprenori online si transformate in servicii separate – vezi Twitter, Tumblr, Instagram, Foursquare. Fundamentul bloggingului, spunerea unei povesti si impartasirea detaliilor din viata ta cu altii, este omniprezent, doar ca imbraca forme tot mai diferite si se muta pe diverse platforme. “Nu cred ca blogurile vor disparea, dar sigur se vor transforma, vor evolua”, crede Alex Negrea.</p> <p>  </p> <p> Prin urmare, si bloggerii se adapteaza. Victor Kapra isi aminteste cum, in urma cu cativa ani, scria pe blog in stilul unei agentii de presa, preluand cam toate informatiile primite de la companii plus altele descoperite pe marile site-uri internationale. “Apoi am observat pe bloguri si deopotriva pe site-uri o uriasa inflatie de continut copy-paste. Foarte multi aveau aceleasi stiri. Si atunci, cum te diferentiezi? De aceea, scriu mai rar, atunci cand ma lasa celelalte activitati de freelancer, dar ma straduiesc sa am abordari si subiecte personale”, spune Victor.</p> <p>  </p> <p> Alex Negrea a ales o alta abordare, legata de domeniul in care activeaza: scrie mai multe articole de tip tutorial, in care incearca sa le transmita cititorilor ce crede despre internet si marketing online. “Partea profesionala a vietii mele a influentat major planul editorial de pe blog”, recunoaste Alex. Iar Chinezu a constientizat responsabilitatea: “Cred ca cea mai importanta schimbare este ca acum sunt mai responsabil. Adica in timp am invatat cat de rau pot sa fac daca arunc cuvintele cu usurinta, asa ca sunt mult mai atent (a se citi, de multe ori, mult mai informat) cand scriu”.</p> <p>  </p> <p> <strong>VIITORUL ESTE…</strong></p> <p> …Mobil? Foarte posibil. Smartphone-ul urca vertiginos spre primul loc ca punct de acces al internetului, iar bloggerii se adapteaza deja la acest lucru. Chiar daca momentan mai mult formal. “Inca nu putem vorbi de impactul mobile asupra blogurilor la nivel de continut. Dar la nivel de forma da”, spune Chinezu. El recomanda bloggerilor o tema pentru mobil sau un template care sa adapteze formatul blogului in functie de device-ul pe care este citit si nu exclude aparitia unor bloguri care sa scrie special pentru a fi citite de pe mobil.</p> <p>  </p> <p> Deocamdata  insa, bloggerii se bucura si de libertatea pe care le-o confera un smartphone conectat la internet. “Telefonul din buzunar este acum o componenta esentiala in circuitul informatiei in natura, ca sa zic asa. E ca o supapa de siguranta pentru tot ce mi se intampla in timpul zilei, pentru ca imi face legatura cu Facebook si Twitter si ma ajuta, in felul asta, sa scriu pe blog mult mai nisat, mult mai focusat pe domeniul care ma intereseaza cel mai mult”, spune Alex Negrea.</p> <p>  </p> <p> In acelasi timp, in conditiile in care advertiserii cauta bloguri care sa se potriveasca brandurilor lor, viitorul pare sa apartina tot mai mult blogurilor nisate, pe domenii de interes si comunitati, dupa cum spune Victor Kapra. Un adept al comunitatilor este si Chinezu, care crede ca o  comunitate in jurul blogului este un semn ca ceea ce faci este bine. “Un blog fara comunitate este ca o masina in care nu poti asculta muzica. Adica merge, dar nu e distractiv deloc :))</p> <p>  </p> <p> Tehnologiile s-au schimbat, ele pot sa te incurce sau sa te ajute, depinde doar de tine asta, dar bloggingul este despre oameni care vorbesc cu oameni, iar asta este, in esenta, neschimbat”, spune el. Iar despre nisa aleasa Alex Negrea crede ca trebuie sa fie un domeniu care il pasioneaza pe blogger, care trebuie sa fie extrem de informat si competent pentru a avea succes.</p> <p>  </p> <p> Viitorul va favoriza, in acelasi timp, si bloggerul ca brand. “Brandul personal va fi decisiv. Adica vor reusi bloggerii care vor face trecerea de la blogger la social media person, si de la social media person la brand. Pentru ca si blogosfera va deveni o piata, iar pe o piata unde exista cerere si oferta, brandurile care au cel mai mult de oferit si care se vand cel mai bine vor avea castig de cauza”, arata Chinezu. In acelasi timp insa, bloggerii trebuie sa fie tot mai atenti la modul in care se “vand”.</p> <p>  </p> <p> Tocmai implicarea lor in prea multe campanii si alaturi de prea multe branduri a inceput sa le stirbeasca credibilitatea. Pe cea mai dezvoltata piata de blogging, SUA, Gartner estimeaza ca, pana in 2014, circa 10-15% din totalul ratingurilor si review-urilor de produse sau servicii in social media vor fi platite de companii. Pe plan local, la tot mai multe articole de pe bloguri din Romania despre produse sau servicii, in comentarii cititorii acuza autorii ca au fost platiti sa scrie “de bine” si unii bloggeri au inceput sa simta nevoia sa precizeze, cand vorbesc despre un produs sau serviciu, ca nu este vorba despre un post sponsorizat.</p> <p>  </p> <p> Viitorul? “Nu stiu ce se va intampla cu blogurile. Dar sunt sigur ca va veni o vreme in care blogurile vor pati ce pateste presa acum. Cand doar unele vor merge mai departe si altele vor muri. Dar vor ramane aici inca multa, multa vreme”, avertizeaza Chinezu. Iar bloggerii care vor sa traiasca din blogging trebuie sa gaseasca echilibrul ideal intre credibilitate si profit. Altfel, se vor trezi din nou ca propovaduiesc in desert.</p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: