Un succes asigurat
Reading Time: 6 minuteAnita Nițulescu a preluat frâiele companiilor grupului Eurobank în urmă cu mai bine de zece ani, pe vremea când acestea erau în stadiul de autorizare și le-a crescut de la zero. Astăzi, în calitate de CEO al Eurolife ERB Asigurări de Viață plănuiește să aducă Eurolife la punctul în care să fie un nume recunoscut în piață și o companie pe un loc de top în clasamentul preferințelor consumatorilor.
Anita Nițulescu, CEO al Eurolife ERB Asigurări de Viață a vorbit pentru Biz despre crearea și dezvoltarea unei echipe de la zero, despre propriul stil de leadership, dar și despre piața asigurărilor și tendințele din următoarea jumătate de an.
Care este viziunea dumneavoastră în ceea ce priveşte crearea şi dezvoltarea echipei, respectiv a afacerii Eurolife în Romania?
Am format o echipă care, în opinia mea, reflectă o combinaţie foarte reuşită de entuziasm şi nivel de senioritate. Media de vârstă a colegilor mei este de 35 de ani. Sunt profesionişti cu experienţă vastă în domeniu, de 10-15 ani, dar şi oameni care au ştiut că îşi doresc o carieră în această industrie încă din perioada studiilor şi au reuşit să îşi dezvolte competenţe impresionante. Şi tot vârsta este, cred eu, un real avantaj: ne ajută să înţelegem foarte bine cerinţele noilor generaţii de clienţi şi să evoluăm odată cu aşteptările acestora şi cu tendinţele pietei.
Prioritatea mea a fost aceea de a pune nişte baze sănătoase pentru dezvoltare, având în vedere că numai în ultimul an echipa s-a dublat, iar această creştere va continua, pentru că vizăm atât extinderea gamei de produse cât şi a canalelor de vânzări. În prezent, suntem la un echilibru procentual între femei şi bărbaţi, aspect pe care îl consider la fel de important.
Suntem ca o familie şi avem o serie de atribute care ne definesc: integritate, flexibilitate, adaptabilitate, înţelegerea nevoilor clienţilor. Încurajez dezvoltarea unei culturi organizaţionale bazate pe acest spirit. Întreaga echipă este aliniată la un scop comun şi suntem suficient de apropiaţi încât să putem oferi deschis feed-back, fie el pozitiv sau negativ.
Sunt câteva elemente asupra cărora nu fac rabat, pentru că le consider esenţiale: calitatea umană şi coloana vertebrală a fiecărui membru din cadrul echipei. În ceea ce priveşte dezvoltarea afacerii, abordarea noastră este aceea de a privi mereu lucrurile din perspectiva clientului. Serviciile din domeniul asigurărilor răspund unor momente foarte dificile din viaţa unui om. Calitatea umană este foarte importantă pentru a reuşi să te pui cu adevarat în locul celui din faţa ta şi să îi oferi soluţia cea mai potrivită, atunci când are nevoie. La prima vedere, aţi putea crede că operăm într-un domeniu extrem de tehnic, însă, în fapt, empatia este indispensabilă.
Cum v-aţi defini, ca lider? De unde vă luaţi inspiraţia?
Corect, transparent, cu valori umane. Consider că rolul unui lider este acela de a strânge în jurul său oameni competenţi, care să creadă în direcţia pe care o are compania, rol pe care cred că mi-l asum şi în practică. În echipa Eurolife am colegi care îmi sunt alături de 10 ani, care cred în ceea ce facem şi merg în direcţia propusă, iar asta mă bucură.
Nu pot spune că am urmat anumite modele de leadership. În viaţa mea profesională, au fost lideri care m-au inspirat prin modul în care au condus, într-un anumit context. Am adaptat, însă, exemplul lor la propria realitate. De fapt, viaţa de zi cu zi este cea care îmi oferă inspiraţie.
Care este următoarea dvs. provocare profesională?
Să aduc Eurolife la punctul în care să fie un nume recunoscut în piaţă şi o companie pe un loc de top în clasamentul preferinţelor consumatorilor.
Există anumite aşteptări pe care le aveţi, de la care nu abdicaţi, referitoare la leadership şi la oameni?
Cred cu tărie că nimeni nu poate avea performanţe profesionale dacă trece printr-o perioadă dificilă în plan personal. Ca lider, este foarte important să observi, să acorzi atenţie şi aspectelor care depăşesc sfera legată strict de business şi să dezvolti o relaţie de încredere şi în plan interuman.
Dacă, de exemplu, mă pregătesc pentru o şedinţă şi observ că unul dintre colegii mei are o problemă, înainte de a discuta despre aspectele profesionale, voi încerca să aflu în ce măsura îl pot ajuta.
Uşa mea este permanent deschisă, astfel încât, dacă există o situaţie critică, pentru care este nevoie de prezenţa mea, să fiu acolo. Felul în care echipa relaţionează şi rezultatele pe care le obţinem împreună îmi arată că am ales abordarea potrivită.
Care consideraţi că este impactul leadershipului asupra succesului afacerilor, în 2017?
Deşi toată lumea vorbeşte de ceva timp despre digitalizare şi tehnologizare, după părerea mea omul rămâne în mijlocul lucrurilor. Liderul poate să dea măsura succesului pentru afacerea respectivă, prin încrederea pe care reuseşte să o câştige în cadrul echipei, motivaţia pe care o insuflă şi direcţia pe care o imprimă. Cu alte cuvinte, cred în sintagma “omul sfinţeşte locul”.
Ce face diferenţa, în ceea ce priveşte succesul, în industria asigurărilor?
Încrederea, care trebuie să se regăsească mai întâi în industrie, apoi în brand. Agilitatea – având în vedere că lucrurile se schimbă atât de repede, felul în care reuşeşti să te adaptezi sau să inovezi este decisiv. Conformitatea – Uniunea Europeana impune un set de norme industriei, la care trebuie să ne aliniem. Adaptabilitatea – clientul este acum mult mai informat faţă de acum 10 ani, evoluţie pe care trebuie să o avem în permanenţă în vedere, pentru a-i oferi ce are nevoie.
V-aţi asumat misiunea dezvoltării Eurolife, ca lider local, pe o piaţă unde sunt deja, de ani buni, câţiva lideri “tradiţionali” am putea spune. Cum veţi face acest lucru?
Suntem într-un moment de renaştere, în care ne propunem să facem dovada încrederii, a transparenţei şi a capacităţii de a comunica pe înţelesul clienţilor. În această industrie, poţi face diferenţa în primul rând prin adresabilitate, servisare, viteza şi calitatea răspunsului la cerinţele clientului.
Un atu cu greutate în evoluţia noastră este oferit de acţionarul majoritar al Grupului Eurolife, Fairfax Financial Holdings, care susţine de zeci de ani business-uri de asigurări şi care oferă companiei resursele necesare pentru a-şi duce planurile la îndeplinire. Din punct de vedere “tehnic”, al construirii produselor, la bază sunt metodologii şi principii foarte stricte, astfel încât nu se poate interveni, decât poate doar la nivel de rafinare. Există însă foarte mult loc de inovare în privinţa mijloacelor de a ajunge la client şi de comunicare cu acesta. Viitorul în industria asigurărilor este accesul clientului la informaţii în timp real. Suntem conştienţi de importanţa „noului“, de felul în care tehnologiile avansează şi investim în aceste direcţii. Un exemplu recent este platforma IT pe care o modernizăm astfel încat să putem oferi o experienţă pozitivă şi informaţii bine structurate şi uşor de înţeles. Vrem să fim mai aproape de clienţii noştri, lucrăm inclusiv la un proiect important de creare a noi canale de distribuţie.
Cum arată piaţa asigurărilor în 2017 şi care sunt principalele sale provocări?
Piaţa asigurărilor are mult potenţial de crestere în România. Trendul acesta ascendent s-a putut observa şi anul trecut, când totalul primelor brute subscrise a fost cu 10% mai mare decât în 2015 şi ne aşteptăm să continue. În ţara noastră, preferinţa publicului se îndreaptă către asigurările auto, apoi cele pentru locuinţe şi abia pe ultimul loc sunt căutate asigurările dedicate familiei (de sănătate, studii, etc.). Explicaţia acestei ierarhii constă în obligativitate – oamenii încă mai încheie poliţe de asigurare pentru că aşa trebuie şi nu pentru că înţeleg cu adevărat avantajele, valoarea adăugată pentru calitatea vieţii lor, pe termen lung. De aceea, există nevoia unui demers de educare a capacităţii de planificare a parcursului familial, încă din şcoală.
Acesteia îi urmează provocări precum alinierea la cerinţele impuse de Uniunea Europeană, coerenţa cadrului legislativ, dar şi inexistenţa unor stimulente fiscale acordate clienţilor, aliniate la pieţele mature.
În egală măsură, tensiunile din segmentul asigurărilor de tip RCA au avut un impact negativ asupra întregii industrii, prin scăderea încrederii chiar şi asupra companiilor care nu au în portofoliu astfel de produse, aşa cum este şi cazul Eurolife. Însă este de datoria noastră să demonstrăm că suntem un partener stabil, care merită încrederea clienţilor săi.
Care sunt tendinţele pieţei asigurărilor locale din punctul de vedere al serviciilor oferite? Dar din punctul de vedere al aşteptărilor/nevoilor clienţilor?
Portofoliul de produse va fi îmbogăţit, pentru că, aşa cum spuneam, este esenţial să ne pliem pe nevoile pieţei locale. Se schimbă şi modul în care produsele oferite de piaţa asigurărilor sunt eficientizate şi ulterior comunicate. Consumatorii au nevoie de un mesaj de încredere care să poată fi susţinut cu acţiuni concrete, astfel încât să avansăm de la acea obligativitate despre care vorbeam puţin mai devreme spre o relaţie veritabilă de parteneriat.
Clienţii îşi doresc foarte mult să reuşească să îşi administreze mai uşor contractele, să vadă un parcurs al evoluţiei poliţelor pe care le au încheiate şi să aibă în orice moment acces la statusul acestora, din punctul de vedere al riscului acoperit. Este o direcţie în care, în industria noastră, este mult loc de mai bine. De asemenea, consumatorii îşi doresc ca, în momentul vânzării, să li se explice pe înţelesul lor care sunt beneficiile pe care le au şi care sunt termenele şi condiţiile de plată ale sumelor vehiculate. Din fericire, ne aflăm la momentul potrivit al evoluţiei, pentru a putea face o diferenţă în piaţă, din aceste puncte de vedere.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz