Un sfert din vinurile ce se importă în România vin din Republica Moldova
Reading Time: 2 minuteVinurile din Republica Moldova ocupă o cotă de piaţă în România a vinurilor importate de peste 25%, iar această pondere este estimată a creşte cu circa 4%, în fiecare an, arată datele Oficiului Naţional al Viei şi Vinului (ONVV), publicate cu ocazia evenimentului Vernisajul Vinului Moldovenesc, organizat sâmbătă şi duminică, la Bucureşti.
România a devenit principala ţară de desfacere pentru vinurile din Republica Moldova, înaintea Poloniei şi Federaţiei Ruse.
Cu o valoare a pieţei de vinuri estimată la 169,5 miliarde de dolari, în 2021, Republica Moldova exportă producţie vitivinicolă în peste 75 de ţări. Totodată, la o suprafaţă de 117.000 de hectare, vecinii de peste Prut se situează pe locul 14 în rândul ţărilor vinificatoare europene în funcţie de mărimea podgoriilor.
Datele citate de ONVV relevă faptul că, anul trecut, Republica Moldova a exportat, în total, peste 120 milioane de litri de vin, pe piaţa din Romania ajungând 10% din volum, la o valoare de 26,2 milioane de dolari, în creştere cu 19% faţă de anul 2020.
Totodată, principalul canal de desfacere pentru vinurile moldoveneşti este industria de retail, aceasta fiind urmată de magazinele specializate şi industria HoReCa.
Ce vinuri moldovenești sunt preferate de români
În ceea ce priveşte preferinţele românilor, în top se află vinurile moldoveneşti roşii, liniştite (94%), urmate de spumante (5%), vinurile licoroase şi divinurile sau brandy-ul (1%).
Atunci când vine vorba despre conţinutul de zahăr, românii preferă vinurile demidulci, apoi pe cele demiseci, seci şi dulci. La capitolul culoare, vinul roşu este cel mai des consumat pe piaţa locală, urmat de cel alb şi roze.
În perioada 29 – 30 octombrie, peste 40 de producători de vin din Republica Moldova se reunesc, în premieră, la Bucureşti, pentru evenimentul Vernisajul Vinului Moldovenesc.
La această ediţie sunt prezente 42 de crame, atât nume consacrate, cât şi mici producători, precum Vinăria Chateau Purcari, Cricova, Fabrica de Vinuri Slobozia Mare, Barză Albă, Rădăcini Wines, Mileştii Mici, Chateau Vartely, Castel Mimi, Vinuri de Comrat, Vinăria Hânceşti, Maurt sau Sălcuţa Winery.
Jumătate dintre participanţi sunt noi pentru piaţa locală.
Potrivit organizatorilor, preţurile vinurilor încep de la 1,7 euro şi ajung până la 30 de euro.
„Ne bucurăm nespus că acest eveniment de tradiţie pentru noi, dedicat pasionaţilor de vin de pretutindeni, are loc pentru prima dată în Bucureşti. Vinul moldovenesc este extrem de apreciat de consumatorii din România, pe care îi aşteptăm cu mult drag să deguste şi să savureze o selecţie de top, aleasă special pentru această ediţie. Cele mai bune crame din Republica Moldova şi-au pregătit vedetele savuroase şi aromate, gata de a fi descoperite”, a declarat Elizaveta Breahnă, director interimar ONVV.
Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV) este o instituţie publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă. Instituţia a fost concepută după modelul unor instituţii similare în domeniul vitivinicol din principalele ţări producătoare de vin ale lumii.
Constituirea ONVV a reprezentat pasul decisiv făcut de sectorul public şi privat în implementarea schimbărilor în cadrul legislativ şi normativ al sectorului vitivinicol şi promovarea brandului vinicol de ţară – „Vinul Moldovei. O legendă vie” („Wine of Moldova. A legend alive”), care contribuie esenţial la recunoaşterea şi promovarea vinului moldovenesc de calitate peste graniţele ţării.
ONVV activează pe lângă Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) şi Industriei Alimentare şi funcţionează ca un parteneriat public-privat, fiind gestionat şi finanţat în comun, prin Fondul Viei şi Vinului, format paritar din contribuţiile sectorului privat şi din bugetul de stat.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz