Un portret- robot al „angajatului” viitorului
Reading Time: 2 minuteMulte dintre locurile de muncă actuale vor dispărea sau vor fi profund influențate de noile tehnologii, ceea ce s-ar putea traduce prin faptul că, pe viitor, o serie de atribuții ar putea fi preluate de roboți.
Chiar dacă pare scenariul unui film SF, un mediu de lucru populat cu roboți, se pare că este mai aproape decât credem. Un studiu dat recent publicității de Oxford University – „The future employment: How susceptible are jobs to computerisation” – arată că pentru o serie de locuri de muncă din industria financiară, audit, contabilitate, precum și în telecom sau în administrația publică există o probabilitate de peste 90% să devină automatizate.
Această transformare va avea un impact semnificativ și asupra forței de muncă din România.
Roboții vor scuti angajații de procesele repetitive, cronofage și vor contribui la reducerea cheltuielilor operaționale. Robotics Process Automation (RPA) este una dintre tehnologiile viitorului deja adoptată de mari companii internaționale precum Generali, AON, J.P. Morgan, Barclays, SAP, McDonalds, American Express, Pfizer sau Piraeus Bank.
„Am descoperit RPA în urmă cu doi ani, ca urmare a implicării într-un proiect internațional de digitalizare a unei mari companii de asigurări. Proiectele de Robotics sunt ca un joc de LEGO, reprezentând o platformă de automatizare pe care o dezvoltăm împreună cu clienții”, spune Răzvan Popescu, RPA CoE Lead EY România.
Pe de altă parte RPA generează dezbateri intense cu privire la viitorul pieței muncii, în contextul „angajării” roboților software care să realizeze activități specifice oamenilor; roboți care lucrează 24 de ore pe zi, șapte zile din șapte, fără concedii, pauze de masă și care nu generează erori. Robotul poate fi considerat cea mai flexibilă „mână de lucru”, care reacționează instant la comenzi. În plus, în funcție de piața în care se face această implementare, costul unui asemenea „angajat” poate fi de numai 20% din costurile pe care le implică un salariat obișnuit.
De exemplu, Barclays Bank, o companie bancară britanică utilizează tehnologia RPA pentru a obține o reducere anuală de 175 de milioane de lire sterline în provizioane pentru datorii neperformante. Telefonica O2 din Marea Britanie și-a automatizat 15 procese cheie și aproape 100 de sub-procese, folosind mai mult de 160 de roboți și eliberându-i astfel pe angajați, care au acum mai mult timp pentru activități care conferă un plus de valoare. Folosirea tehnologiei RPA implică o reducere a costurilor în mai multe arii organizaționale. După trei-cinci ani de la implementare, costurile departamentului de resurse umane pot fi reduse cu până la 39%, ale departamentului de vânzări și relații cu clienții cu 34%. Impactul poate fi și mai mare, de peste 40%, când vorbim de contabilitate sau de lanțul de aprovizionare.
„Aspirația noastră este să aducem clienților cele mai inovatoare soluții. Cu acest obiectiv în minte, am dezvoltat, în România un Centru de Excelență pe soluții de RPA, care să deruleze proiecte de implementare la nivel local și internațional. Deja avem povești de succes, ca de exemplu prima implementare RPA la o bancă din România, Piraeus Bank”, spune Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader EY România și RPA Leader pentru Europa Centrală și de Est.
Foto: Dreamstime
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz