Analize Biz Singapore

Un oras ca o companie

20 feb. 2015 4 min

Un oras ca o companie

Reading Time: 4 minute

Englezul Chris Reed a venit in Singapore alungat de la Londra nu doar de vremea mohorata, ci si de atitudinea mediului de afaceri de acolo, concentrat prea mult pe propria importanta. Nici n-a pus bine piciorul pe aeroportul micului oras-stat din Asia si a fost impresionat. „E cel mai bun aeroport din lume. Daca ramai blocat intr-un aeroport precum cele din Shanghai sau Hong Kong, nu ai ce face. Aici totul e spatios, treci usor, apoi ajungi repede in oras.” Dar Chris nu venise in Singapore in vacanta, ci pentru afaceri, iar ceea ce a gasit l-a dat pe spate si l-a determinat nu doar sa ramana, ci si sa-si infiinteze la inceputul lui 2014 propria companie, Black Marketing, care ofera consultanta pe LinkedIn. „Singapore este un hub incredibil, aici sunt multi oameni care iau decizii pentru intreaga regiune, e un loc extraordinar pentru antreprenori. E foarte usor sa infiintezi o companie, rezolvi totul in cateva ore, e usor sa faci business, taxele sunt foarte scazute. Practic, vor ca tu sa reusesti si iti pun la dispozitie uneltele necesare pentru a reusi”, spune cu entuziasm Reed.

Cazul lui nu este nici pe departe unic, ba chiar se poate spune ca este tipic pentru cei care vin sa faca afaceri in Singapore. Motivul este simplu: totul este gandit pentru a atrage investitii in micul oras-stat care nu are resurse si, pentru a supravietui, trebuie sa cumpere practic totul din afara. „Singapore e doar o insula care a devenit independenta peste noapte si a fost nevoita sa se descurce. Nu aveam nici macar apa, am fost nevoiti sa o cumparam de la vecini. Am profitat insa la maximum de pozitionarea geografica”, isi aminteste Sam Cheong, Head of Foreign Direct Investment Advisory Unit la una dintre principalele banci din Singapore, United Overseas Bank.

De altfel, pozitionarea geografica a facut din oras un hub natural pentru Asia de Sud-Est, iar investitorii interesati de regiune au remarcat imediat acest fapt si au ales Singapore ca trambulina pentru pietele asiatice. Rezultatele se vad: numai in 2013 volumul investitiilor straine directe s-a apropiat de 64 de miliarde de dolari, reprezentand aproape o cincime din produsul intern brut de circa 349 de miliarde de dolari. Toate astea intr-o tara cu doar 5,4 milioane de locuitori, concentrati pe o suprafata de 718 kmp, cam jumatate din cea a judetului Ilfov.

O „invazie” pasnica permanenta a navelor comerciale din toata lumea a fost principalul motor al dezvoltarii. Anual, circa 140.000 de nave trec prin portul Singapore.

Aflat la rascrucea dintre Oceanul Pacific si cel Indian, pe ruta navala principala care leaga China si Japonia de Europa, Singapore a fost un obiectiv strategic pentru principala putere navala a lumii din secolul XIX, Marea Britanie. Deschiderea Canalului Suez in 1869 a dus la intensificarea schimburilor comerciale dintre Europa si Asia, majoritatea navelor trecand prin Singapore. Prin urmare, aici s-a dezvoltat unul dintre cele mai mari si mai aglomerate porturi din lume.

cover1-interiorCat de aglomerat este se vede cu ochiul liber cand avionul se apropie de aterizarea pe aeroportul Changi. Cand am privit pe fereastra aeronavei Air France care ne ducea in Singapore, am vazut ceea ce parea a fi o flota de invazie: sute de nave asteptau aliniate intrarea in port. Aceasta invazie pasnica a fost, de altfel, principalul motor al dezvoltarii statului Singapore. Astazi, portul de aici este al doilea ca importanta din lume dupa volumul de marfuri, cu 33,9 milioane unitati de container (TEU) in 2014, corespunzator unei cresteri de 4% fata de anul precedent, fiind depasit doar de Shanghai, principala poarta navala de export a Chinei. Peste 130 de companii maritime internationale au sediul in Singapore, in portul comercial lucreaza peste 170.000 de persoane si acesta realizeaza 7% din PIB-ul tarii. Anual, circa 140.000 de nave trec prin portul Singapore.

Cu acest avantaj geostrategic evident, Singapore putea ramane cantonat in zona comertului naval, care sa-i asigure o dezvoltare linistita. Dar a existat un om care nu s-a multumit doar cu atat. Lee Kuan Yew este considerat parintele statului modern Singapore, fiind cel care a condus tara ca prim-ministru dupa obtinerea independentei, in 1965, si pana in 1990. Lee a militat permanent pentru starpirea coruptiei, domnia legii si dezvoltarea economica cat mai diversa. Sub conducerea lui, Singapore s-a transformat dintr-o tara in curs de dezvoltare intr-unul dintre cele mai dezvoltate state din Asia si chiar din lume. „Singapore are doar 50 de ani, dar este o putere globala datorita viziunii extraordinare a lui Lee Kuan Yew si a disciplinei pe care o are de decenii in a se asigura ca guvernul functioneaza eficient in slujba poporului”, spune pentru Biz Lou Dela Pena, CEO al Publicis Singapore.

Conform statisticilor FMI, tara are al treilea produs intern brut pe cap de locuitor la nivel global (78.762 de dolari), fiind depasita doar de Qatar si Luxemburg. Din 1976 pana in 2014, Singapore a avut o crestere economica medie de 6,84%, varful fiind de 19,8% in 2010. Sectorul dominant sunt serviciile, care asigura 72% din PIB, iar dintre acestea cele mai importante sunt comertul, serviciile de business si sectorul financiar. Singapore s-a remarcat si drept unul dintre marile centre financiare globale, dupa New York, Londra si Frankfurt. Rezultatul: aici activeaza 122 de banci, dintre care 115 sunt straine. De altfel, 60% dintre corporatiile lumii au activitati regionale in Singapore.

Citeste in continuare – O piata libera

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: