Un londonez la Berlin
Reading Time: 3 minuteCum se vede scena antreprenoriala a Berlinului prin lupa unui londonez? Efervescenta, artistica, bazata pe factorul multicultural. David Knight isi petrece de sapte ani viata inconjurat de tinerii berlinezi care fac lucrurile sa se intample in lumea cibernetica, si nu are de gand sa plece de aici prea curand.
Nu intalnesti in orice zi un londonez la Berlin. Cu atat mai putin unul care s-a stabilit in capitala Germaniei de sapte ani, lucreaza aici si nu se grabeste sa revina in tara natala. Este cazul lui David Knight, un jurnalist britanic care a ajuns in Berlin pentru a lucra la varianta in limba engleza a bild.de. In paralel, englezul scria la un ziar virtual publicat in cadrul jocului / simulator Second Life. In primii sai ani in Berlin, Knight cocheta cu jurnalismul ca angajat si freelancer la diverse publicatii cunoscute nemtesti, pana in 2010, cand doi prieteni, Schuyler Deerman si Travis Todd, i-au propus sa inceapa impreuna un proiect interesant, bazat pe inchegarea unei comunitati a start-up-urilor berlineze.
Cei doi erau antreprenori cunoscuti in lumea afacerilor din industria tech germana, avand legaturi cu Silicon Valley. In prima instanta, proiectul a inceput cu o serie de intalniri la micul dejun intre tinerii antreprenori germani si cu un blog de tehnologie denumit Silicon Allee, gestionat de Knight, care acoperea pe website discutiile din cadrul intalnirilor. La scurt timp, englezul s-a atasat de proiect si a decis sa i se dedice full-time. Insista ca ceea ce fac ei in prezent nu este doar un blog sau un site de stiri, ci o comunitate, un ecosistem al tinerilor cu afaceri la inceput de drum, iar atmosfera din sanul grupului este de-a dreptul fascinanta.
INVESTITII LA O CAFEA
De altfel, acesta pare sa fie principalul lucru care-l tine in continuare ancorat atat de bine in viata de “berliner”: intalnirile constante, cu o frecventa lunara, atrag insa oameni din toate domeniile adiacente start-up-urilor, ceea ce ofera nu doar credibilitate, ci si utilitate acestora. “Avem 80-100 de oameni la intalnirile noastre lunare de mic dejun. Avem aceasta comunitate formata din oameni focusati pe Berlin, din zona de tehnologie, investitori, PR, mass-media, antreprenori”, spune Knight. Intalnirile au loc la cafeneaua Sankt Oberholz din zona Rosenthalplatz. Localul are doua etaje, iar in ziua intalnirii internautii invadeaza localul cu laptopuri si tablete, dar si cafea. “Cand suntem acolo, localul ramane deschis si publicului. Noi ocupam un colt, dar totul este foarte casual”, continua el.
Cand vremea nu e prielnica, zaresti mai putine laptopuri in coltul comunitatii Silicon Allee, dar niciodata mai putin de 80. Dincolo de cafea si glume, in cadrul grupului poti avea sansa de a-ti face cunoscuta povestea presei sau chiar sa gasesti investitorul potrivit. Coerenta si omogenitatea acestui grup ii ofera si relevanta si prestigiul de care se bucura, devenind cel mai popular eveniment berlinez de networking dedicat start-up-urilor. De ce vin totusi acesti tineri “tocilari” in acelasi loc, luna de luna, si mai ales cine sunt ei? In acest caz, mediul pe care il creeaza Berlinul este responsabil pentru afluenta de tineri antreprenori: “Berlinul are o cultura diferita ca oras, are o cultura underground fiindca sunt chiriile ieftine, exista un vibe artistic, care atrage oameni talentati de pretutindeni, mai ales din Europa de Est. Sunt o gramada de polonezi, cehi, romani aici”, spune Knight.
Daca Londra e de departe orasul dominant al Marii Britanii, similar Parisului in Franta, Germania e o tara atipica. Banii sunt in Frankfurt, mass-media in Hamburg, asigurarile in Stuttgart, in timp ce Munchenul era orasul hi-tech. Astazi, Berlinul reuseste sa devina capitala neoficiala a tehnologiei in Germania, atragand si interesul presei. Un fenomen similar avea loc in urma cu 15 ani, insa criza dotcom din 2000-2001 a diminuat mult interesul investitorilor fata de companiile tehnologice din Berlin, motiv pentru care capitala Germaniei a fost privita multa vreme ca un oras ce nu si-a atins niciodata potentialul maxim din punctul de vedere al afacerilor.
Astazi, chiriile mici, deschiderea localnicilor fata de straini si pozitia geografica le ofera tinerilor conditiile perfecte pentru a dezvolta de la zero businessuri profitabile, iar investitorii din Silicon Valley sunt mai mult decat bucurosi sa arunnce privirea dincolo de ocean, pana in Silicon Allee, pentru a identifica afaceri care merita banii lor. Pentru jurnalistul Knight, acest mix electric este perfect. Reuseste sa isi practice meseria in randul unor antreprenori pe gustul lui, iar subiectele fascinante par sa curga de la sine. Odata cu preluarea functiei de redactor-sef si coordonator al Silicon Allee, el insusi poate fi considerat un antreprenor. Site-ul este afacerea pe care o gestioneaza si, in ciuda dificultatilor pe care le au majoritatea companiilor din media, nicaieri britanicul nu va gasi un loc mai bun pentru a-si dezvolta businessul bazat pe comunitate decat in Berlin.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz