Un festival reprezintă un univers în care cei prezenți se regăsesc și se lasă purtați
Reading Time: 6 minuteCea de-a șasea ediție a festivalului Rocanotherworld a avut loc în zona de agrement Ciric din Iași începând de miercuri, 23 iunie, până duminică, 27 iunie. Organizatorii au pregătit cinci zile de concerte, dezbateri pe teme culturale, activități creative și recreative. Am vorbit cu Patricia Butucel, directorul festivalului, despre sustenabilitate și cum festivalul și-a propus să fie zero waste.
Ce rol considerați că are sustenabilitatea în strategiile de dezvoltare ale companiilor? E aceasta un soi de „monedă” morală?
Din perspectiva mediului, ideea de sustenabilitate a început să fie din ce în ce mai frecvent întâlnită. Dacă până de curând părea un termen sau un concept utilizat doar de către ecologiști sau de către pasionații acestui stil de viață, acum este o direcție generală pe care o îmbrățișează din ce în ce mai multe companii responsabile.
Consider că, în clipa de față, este o formă de delimitare pe piață destul de puternică. Deja nici cifra de afaceri sau numărul de angajați nu mai vorbesc despre succesul unei firme, ci modul în care politica acesteia este prietenoasă cu mediul sau nu.
Legat de moneda morală, aici cred că, în afară de cultura organizațională și poziționarea companiei, oamenii din spate sunt cei care indică cu adevărat cât de sinceră este strategia din interior. Sunt persoane care cred cu adevărat și își dau tot interesul. Noi, ca festival, ne bucurăm să descoperim în partenerii noștri persoane complet dedicate în ceea ce privește responsabilitatea față de mediu și în afara job-ului. Personal chiar am avut foarte mult de învățat de la ei, fiind exemple clare de urmat – sunt oameni care vin din ONG-uri sau sunt specialiști în domeniu iar acest lucru ajută mult în autenticitatea acțiunilor. Companiile care sunt sincere se observă de departe, pentru celelalte, e doar PR.
E esențială o poziționare sustenabilă a festivalului? Ce impact are în contextul global?
Un festival implică foarte multe resurse, de orice fel, iar asta atrage cu sine și foarte multă risipă. În fiecare an există alte materiale de promovare, altă identitate, foarte multe consumabile, prin urmare foarte multe deșeuri. Practic, un întreg univers creat de la 0 se derulează pe parcursul a câteva zile, urmând ca anul următor să fie reluat de la capăt.
Ne-am dorit încă de la început ca Rocanotherworld să fie un festival responsabil din toate punctele de vedere și am încercat să căutam variante prin care să maximizăm folosirea obiectelor pe termen lung, tocmai pentru a evita ideea de unică folosință. Conform statisticilor la nivel global, festivalurile produc aproximativ 24 000 de tone de deșeuri, incluzând sticlele de plastic, resturile alimentare și vestimentare.
La nivel local, Iașul, începând cu 2017, și-a asumat ca oraș o poziționare zero waste, însă în 2019 colectarea separată era doar la un procent de 15,69%. O creștere și o menținere sus a procentului reprezintă o muncă pe termen lung din partea tuturor. Vorbim de o conștientizare și de o schimbare din punct de vedere al comportamentului populației în a fi responsabili cu mediul ce va avea loc în timp. Astfel, un festival reprezintă un cadru propice de a informa și de a oferi un exemplu de bune practici publicului larg, alături de beneficiul punctual adus de reducerea deșeurilor rămase în urma unei ediții.
Care e tendința în industria evenimentelor în privința asumării sustenabilității?
Industria evenimentelor este foarte diversă, putem vorbi de evenimente private și de evenimente publice. Dacă ne raportăm acum la cele publice, ne amintim clar de o direcție orientată către sustenabilitate. Început deja cu ani în urmă, procentul acțiunilor era destul de scăzut, fapt datorat noutății la scară globală privind acest comportament. Degeaba vrei să implementezi măsuri zero waste dacă nu există soluții pe piață, iar aici ne raportăm inclusiv la furnizorii pe care un organizator îi are, fie că vorbim de cei din producția publicitară, logistică sau food and beverage. Până de curând, nu prea existau producători de materiale sustenabile în România și erai nevoit să imporți. Iar aici ajungi la o altă problemă sustenabilă, reduci gunoiul însă crești amprenta de carbon prin transportul internațional necesar.
Din fericire, lucrurile evoluează pozitiv, iar directiva europeană ajută foarte mult în schimbarea produselor de pe piață. Acest lucru va atrage cu sine și o implementare în cadrul evenimentelor a acestor soluții. Cu siguranță, vorbim de costuri ridicate față de variantele clasice, însă asta va face o diferențiere clară între organizatorii care vor să investească în calitatea evenimentului oferit.
Care e drive-ul, determinarea și convingerea voastră în acest sens?
Rocanotherworld a luat naștere total diferit față de restul evenimentelor. A fost creat în 3 zile, în 2016, fiind un eveniment in memoriam. A fost construit în jurul valorilor be curious, be different și be for others, aducând laolaltă întreaga comunitate creativă locală (și nu numai). Încă de la început a fost un festival responsabil pornit cu scopul de a aduce plus valoare și ajutor acolo unde era nevoie. Alături de partea de concerte propriu-zisă și activitățile recreative, culturale și educative, festivalul nostru a avut mereu și o latură caritabilă. An de an am sprijinit diverse cauze cu care am fuzionat. Practic, mereu am vrut să lăsăm o culoare frumoasă în urmă.
Anul acesta, pornind de la întreg contextul general, ne-am asumat obiective pe termen scurt, mediu și lung în căutarea și implementarea de soluții sustenabile în cadrul evenimentului.
Cum poate un festival să promoveze un comportament sănătos în toate aspectele sale? Și cum își poate inspira, încuraja participanții să se alinieze aceluiași set de valori?
Un festival reprezintă un univers, un univers în care cei prezenți se regăsesc și se lasă purtați. Oamenii au nevoie de experiențe, iar momentele și clipele petrecute în zilele evenimentului rămân deseori impregnate pentru mult timp în mintea participanților. Poți să influențezi generații întregi și trebuie să conștientizezi puterea pe care o ai față de publicul tău, de aici și dorința de a da exemple pozitive. De a inspira lumea în a face bine, prin #beforothers.
Ne-am trezit de multe ori în situații în care ne gândeam la puterea cuvintelor sau a acțiunilor noastre în general, știind ce influență avem în comunitate și care e responsabilitatea pe care o purtăm. Tocmai datorită susținerii pe care am avut-o încă de la început și a oamenilor care s-au strâns în jur, am reușit să inspirăm mai departe alte persoane. Ne uităm cu drag atât la copiii cât și la tinerii pe care i-am văzut crescând odată cu festivalul și dorința acestora în a ne urma, fapt ce ne-a flatat mereu.
Ce măsuri ați implementat în cadrul Rocanotherworld pentru a-l aduce mai aproape de idealul Zero Waste?
Privind acest concept și ideal de zero waste, ne-am propus obiective pe termen scurt, mediu și lung, pe mai multe direcții generale, crescând procentual, pe parcursul a 5 ani, începând de la această ediție.
Până în 2025 ne propunem eliminarea plasticului folosit în zona de food and beverage a festivalului în proporție de 100% și înlocuirea acestuia cu materiale sustenabile, folosirea energiei regenerabile și alternative în festival până la 75%, reducerea amprentei de carbon și colectarea separată. Astfel, pe principii bazate pe prevenire, reutilizare, redesign și reciclare vom contura un festival care să fie cât mai responsabil față de natură.
Acest demers îl începem încă din acest an și ne bucurăm că am reușit să găsim variante fezabile care să vină în sprijinul nostru, cu ajutorul principalului partener, Kaufland România. Printre exemple menționez faptul că în zona de food și beverage consumabilele de plastic au fost complet eliminate și înlocuite cu cele biodegradabile. Cu sprijinul Act For Tomorrow am avut parte de colectare separată, iar la intrarea în festival a existat o parcare special amenajată pentru biciclete, pentru a încuraja transportul alternativ. De asemenea, la nivel de promovare am eliminat clasicul OOH care era aducător de bannere și panouri publicitare valabile o singură ediție și l-am înlocuit cu Digital OOH. Am gândit variante de a reutiliza logistica deja produsă la edițiile anterioare și îmbunătățirea sau redesignul acestora cu ajutorul vopselelor bio. Anul acesta vom folosi cu precădere lemn și fier inclusiv în signalistica din cadrul festivalului și vom avea iluminat de ambient alternativ cu ajutorul panourilor solare. Ne-am dorit să începem această schimbare pe toate planurile. Suntem fericiți că la această ediție am avut doar producători locali de bere artizanală care au fost prezenți în toate barurile festivalului.
În tot ce aveam de cumpărat sau produs, am căutat alternative. Fie că refolosim ceea ce avem deja și îmbunătățim, fie că producem lucruri pe termen lung și neinvazive mediului. Prin acțiuni mici și susținute putem face schimbări mari.
În ce mindset al sustenabilității s-au regăsit organizatorii în contextul post-pandemic și a provocărilor ridicate de acesta?
Anul sau mai bine zis anii pandemici cred că și-au pus amprenta puternic asupra tuturor, indiferent de domeniu. Însă, la nivel de organizatori de evenimente, după o perioadă plină de restricții și practic imposibilitatea de a activa, cred că pandemia a fost un reset complet pentru mulți. Totuși, noi și anul trecut am funcționat sub o formă sau alta, inclusiv Rocanotherworld a fost primul festival post lockdown din 2020. Cel mai important lucru pe care cred că am putut să-l învățăm cu toții a fost să fim flexibili și să avem o perspectivă mai amplă. Nu există o singură realitate și trebuie să ținem cont de tot ceea ce este în jurul nostru. Practic cred că ne-a făcut să avem o perspectivă globală și asumată. Orice acțiune are o reacțiune. Pandemia a fost o boală a omenirii. Urmează mediul înconjurător. Oare ne dorim o pandemie a Pământului? Prin urmare, mai bine previi decât să tratezi.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz