Featured

Un business în continuă schimbare

Reading Time: 4 minute

Cum a reușit să înregistreze Avis Budget Rent a Car România, în primele opt luni ale anului, o creștere cu aproape 50% a numărului de închirieri pe piața din România și venituri cu 30% mai mari față de aceeași perioadă a anului trecut, ne-a explicat Adrian Hălmăgean, director general, Avis Budget Rent a Car România. 

Avis are o prezență globală extinsă, cu birouri în peste 170 de țări. Care este viziunea companie la nivel global? Care sunt planurile pe care le aveți pentru Avis România?  

Viziunea globală Avis constă în asigurarea unei calități uniforme în toate cele 170 de țări în care suntem prezenți în acest moment. Scopul este ca fiecare client, indiferent de locul unde călătorește, să beneficieze de același standard ridicat de servicii. Aceasta implică din partea noastră furnizarea de mașini noi, cu un kilometraj redus, birouri în toate aeroporturile importante, dar si in punctele de interes centrale – hoteluri, gări, asistență rutieră disponibilă 24 de ore din 24, și serviciu de asistență pentru clienți în limba nativă a acestora, în fiecare țară. De asemenea, compania oferă un sistem de rezervări local în fiecare țară, permițând accesul clienților la mașini în și din toate cele 170 de state. 

Și în România Avis adoptă aceeași abordare strategică, având aceleași tipuri de locații, fie în aeroporturile cheie, fie în centrul marilor orașe. În prezent, Avis operează în șase orașe din țară: București, Otopeni, Cluj-Napoca, Craiova, Constanța și Timișoara. 

Compania oferă autoturisme noi echipate cu dotări suplimentare pentru a asigura confortul clienților, cum ar fi încălzirea în scaune, senzorii de parcare și toate elementele care contribuie la experiența modernă a condusului. În același timp, Avis are în vedere o tranziție către autovehicule cu emisii reduse, renunțând la motoarele diesel și trecând treptat la vehicule cu motorizări mai mici, într-un efort de a facilita o trecere lină către mașinile electrice.  

Dorim să extindem prezența noastră pe teritoriul României și avem în vedere mărirea rețelei noastre, prin deschiderea unui nou birou până la finalul acestui an, în centrul țării, la Brașov. Această strategie de expansiune va continua și în 2024, când plănuim să adăugăm una sau două locații noi.  

Simultan, ne-am setat ca obiectiv să extindem flota noastră auto în portofoliul din România și să atragem un număr din ce în ce mai mare de rezervări pentru destinațiile internaționale. 

În primele opt luni ale anului, Avis a înregistrat o creștere a numărului de închirieri pe piața din România cu aproape 50% față de aceeași perioadă a anului trecut. Care credeți că sunt motivele din spatele acestei creșteri spectaculoase?  

După părerea mea a fost un cumul de factori. În prim-plan, creșterea numărului de închirieri auto pe piața din România a fost susținută de redresarea sectorului turistic, atât cel de business, cât și cel de leisure. O contribuție semnificativă a provenit din rezervările efectuate din străinătate către destinațiile din România, în contextul în care reprezentanții companiilor au început să călătorească mai frecvent. În paralel, s-a înregistrat o creștere a numărului de cetățeni străini care vizitează România, inclusiv cei din diaspora, precum și a cetățenilor români care efectuează călătorii în țara noastră. 

Pe planul secund, comparativ cu anul precedent, a fost notabilă și revenirea pieței auto, cu încetarea problemelor legate de stocurile insuficiente de mașini la dealeri, permițându-ne să realizăm achiziții mai ample de autoturisme. 

Contrar acestor evoluții pozitive, un aspect notabil este reducerea duratei medii de închiriere a autoturismelor. În comparație cu perioada anterioară, când clienții optau în general pentru închirieri cu o durată de 6-7 zile, în prezent, această perioadă s-a comprimat semnificativ la doar 3-4 zile. 

În primele opt luni ale anului, Avis România a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 30% față de aceeași perioadă a anului trecut. Ne puteți spune mai multe despre rezultatele financiare? De ce credeți că a fost înregistrat acest rezultat?   

Rezultatele financiare sunt influențate direct de scăderea perioadei de închiriere și de ridicarea restricțiilor de achizitie. A intervenit un echilibru între cerere și ofertă, iar prețurile au scăzut față de 2022. Toți acești factori au făcut ca rezultatele noastre financiare să fie în linia celor de anul trecut. Cifra de afaceri, așa cum spuneați,  a crescut cu 30%, iar cel mai probabil profitul va fi similar cu cel înregistrat anul trecut.    

Lucrați de mai bine de 20 de ani în domeniul închirierilor auto, dintre care aproape de 16 ani pentru Avis România. Cum vedeți că a evoluat piața închirierilor auto în tot acest timp și cum vedeți că vor arăta în următorii ani?  

Acum mai bine de două decenii, când am intrat în industria de rent a car, piața era într-o fază incipientă, dominată de câteva companii și cu o cerere redusă pentru acest tip de servicii. Practic, închirierea auto era preferată în special de angajații companiilor străine care veneau în România. De atunci, piața a cunoscut o creștere semnificativă, cu apariția a numeroase companii noi și intensificarea concurenței. 

În această perioadă, numărul mașinilor disponibile pentru închiriere a crescut considerabil, iar fiecare companie de închirieri auto s-a specializat, îmbunătățind semnificativ calitatea serviciilor, întrucât competiția a fost un motor pentru dezvoltarea acestora. Pe parcursul acestor ani, piața a traversat momente dificile, precum criza din 2009-2010, și mai recent pandemia, care a reprezentat o altă provocare majoră. Cu toate acestea, de fiecare dată, piața a reușit să iasă mai puternică și mai adaptată la cerințe. 

În prezent, pe piața de închirieri auto există peste 1.000 de companii, iar tipurile de servicii s-au diversificat semnificativ. Dacă în trecut, opțiunea principală era închirierea dintr-un aeroport cu returnare în același loc, acum există multiple variante, de la închirieri cu preluare și predare în aeroport diferit sau în altă țară, până la livrarea mașinii la domiciliu sau birouri de închirieri în orașe. De asemenea, s-a dezvoltat într-o nișă importantă și serviciul de închiriere a unei mașini de înlocuire în caz de accident. Totodată, închirierea cu șofer a cunoscut o creștere semnificativă, iar serviciile complementare s-au diversificat. 

Pe parcursul acestor două decenii, prețul zilnic pentru închirierea unei mașini a devenit mai accesibil, atrăgând astfel mai mulți clienți. Dacă acum 20 de ani foarte puțini români optau pentru închirieri auto, astăzi este ceva obișnuit. Mai mult, acum aproape toate companiile mari sau medii utilizează aceste servicii. 

Viitorul va aduce schimbări semnificative, având în vedere trecerea industriei automobilelor spre electrificare. Acest lucru va implica o reconfigurare a modelului de business pentru companiile de închirieri auto. Vor rezista pe piață doar acele companii care vor fi agile și vor reuși să se adapteze rapid noilor cerințe și să satisfacă nevoile clienților.    

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Ovidiu Neagoe

Recent Posts

Efectul Black Friday: „Am mobilizat toate departamentele și, spre seară, aproape toată lumea din firmă procesa comenzi, ca să putem face față”

O singură zi înseamnă luni de pregătire pentru mulți dintre selleri din eMAG Marketplace. Pentru Kettler România Wellness Solutions pregătirile…

2 ore ago

Zilele Biz 2024: Cum abordează liderii de business din România provocările unei lumi în continuă transformare

Leadershipul înseamnă să crezi în oameni, să le permiți să greșească și să învețe ceva din asta. Managerii buni mențin…

12 ore ago

Campari își reafirmă susținerea pentru industria cinematografică

Campari lansează "We are Cinema", o campanie care recunoaște poveștile fiecăruia dintre noi ca sursă de inspirație pentru unele dintre…

13 ore ago

MINA prezintă „Revolta poveștilor” – primul spectacol de teatru imersiv pentru copii din România, în parteneriat cu Teatrul „Stela Popescu”

MINA, Museum of Immersive New Art, unul dintre cele mai inovatoare spații culturale din România, anunță lansarea spectacolului „Revolta poveștilor”,…

16 ore ago

Ora de sănătate în școli: educație, prevenirea bolilor

„Ora de sănătate” oferă o experiență educațională derulată secvențial, pe parcursul mai multor ore de curs, și urmărește principiul applied…

18 ore ago

Reacția piețelor după alegerea lui Donald Trump ca președinte în SUA

Piața cripto este în creștere: Bitcoin a atins un nou record, cu altcoins și memecoins în creștere. Victoria lui Trump…

18 ore ago