Management Antreprenori

Un antreprenor la Casa Albă

23 mart. 2017 5 min

Un antreprenor la Casa Albă

Reading Time: 5 minute

 

Cu toate că a demonstrat atât în campania electorală, cât Și în puținul timp de când conduce destinele SUA că diplomația Și politica nu sunt punctele sale forte, totuși nimeni nu poate nega amprenta lăsată de Donald Trump în mediul de afaceri.

Vestea că magnatul american Donald Trump va intra în cursa pentru președinția SUA a fost privită, pe atunci, cu un viu interes de către mediul de afa­ceri. Anunțul a făcut valuri și în România, unde e­xistau multe voci, care ar fi preferat un antreprenor la Casa Albă, chiar și unul republican. Apoi,  Donald Trump și-a făcut cunoscute principalele idei politice despre imigrație, protecția mediului, legea armelor și munițiilor, combaterea terorismului sau fiscalitate.

Rezultatul? Republicanul a reușit să deza­măgească o foarte mare parte a susținătorilor unui președinte cu experiență în business. Cu toate acestea însă, Trump a câștigat cursa electorală și la începutul acestui an s-a stabilit la Casa Albă.  „Dacă nu voi câștiga, voi considera toată această experiență o pierdere totală de timp“, spunea Trump despre campania electorală și despre cursa pentru președinție. Fie că îl îndrăgiți sau îl urâți de-a dreptul, actualul președinte american a spus ceva extrem de interesant, care ne dezvăluie un mindset ce nu ar trebui să lipsească niciunui antreprenor: Nu intra niciodată în joc cu gândul la un loc secund.

Ce altceva mai putem învăța de la Trump? Sigur, lăsând politica și diplomația la o parte, iată zece lecții de business pe care orice antreprenor ar trebui să le învețe de la controversatul miliardar, devenit cel de-al 45-lea președinte american.

1. Lasă oamenii să te subestimeze

Nu sunt mulți cei care subestimează puterea imperiului Trump în mediul de business, dar în politică aproape toată lumea l-a subestimat pe Donald Trump Și aproape nimeni nu îi dădea o șansă reală în cursa prezidențială. A fost subestimat în repetate rânduri, a fost numit omul-spectacol, dar Trump și-a croit drum până în elita republicană prin voință și perseverență. Sigur, l-a ajutat și averea. Dar Donald Trump s-a folosit de acest avantaj pentru a se instala într-o poziție de putere. Atunci când ești subestimat și nu lucrezi în lumina reflectoarelor, ai oportunitatea să construiești o bază solidă în orice domeniu, fie că este politică, fie că este afacerea ta.

2. Surprinde pe toată lumea

De-a lungul timpului Donald Trump a demonstrat că îi place să surprindă pe toată lumea. Lucru extrem de vizibil în aproape toate declarațiile sale. De fiecare dată când face declarații controversate, acestea inundă pur și simplu fluxurile de știri. Și a funcționat de fiecare dată. Sigur, nu trebuie să apelați la amenințări sau la injurii, cum a procedat Trump în campania electorală, ci este suficient să aveți un punct de vedere puternic și să surprindeți cu un produs sau un serviciu inovator. Unul dintre liderii businessului modern, care se pricepea de minune să surprindă pe toată lumea, fără să fie controversat ca Donald Trump a fost Steve Jobs. Orice anunț făcut de fondatorul Apple se bucura de atenția presei pentru că ne lua prin surprindere cu ideile noi și inovatoare.

3. Cunoaște-ți brandul

Fie că îl iubiți sau îl urâți, Donald Trump nu s-a schimbat deloc. Donald Trump cel din campania electorală a rămas la fel odată stabilit la Casa Albă și nu s-a schimbat comparativ cu perioada când era un dezvoltator imobiliar de succes în New York, mogul sau chiar vedetă TV, pe vremea celebrului reality-show The Apprentice. Trump nu s-a schimbat absolut deloc în tot acest timp. Singura diferență este că acum vorbește despre politică, nu despre afaceri.  Întotdeauna a fost curajos, arogant și vocal. Trump nu are foarte mulți fani, dar chiar și cei care nu sunt de acord cu votul de la finele anului trecut din SUA îi admiră consistența mesajului brandului său. Ce-i în gușă, și-n căpușă.

4. Cunoaște-ți clienții

Pe Donald Trump nu îl interesează prea tare dacă americanii îl iubesc sau îl urăsc. În timpul campaniei electorale, s-a adresat unui public foarte bine țintit, unor votanți care cred în mesajul său și care îl sprijină. Atitudinea dură și sfidătoare a lui Trump este pe placul alegătorilor Partidului Republican, care au dorit să recâștige Casa Albă. Trump a dat voce acestor sentimente de frustrare, foarte răspândite în Partidul Republican. Dacă revenim la mediul de afaceri, brandul vostru nu trebuie să fie pe gustul tuturor din piață. Cunoaște-ți clienții și adresează-te nevoilor lor prin modalități relevante lor.

5. Construiește entuziasm

Oamenii de marketing buni știu că recomandările funcționează de minune. A fost dovedit că, în era social media, o bună organizare și bugetele pentru reclamele televizate nu mai sunt suficiente. Determinarea și perseverența lui Trump, care a ținut Și câte cinci discursuri pe zi, dar și mulțimile care îl sprijineau au impresionat oamenii de rând care priveau la televizor mai mult decât reclamele în care apărea Hillary Clinton. Dacă în cazul lui Donald Trump entuziasmul a însemnat și voturi, pentru antreprenori entuziasmul din jurul brandului poate însemna vânzări.

6. Implică-ți clienții

Cele mai bune campanii de marketing își pun întotdeauna clienții la lucru. Să ne gândim pentru o secundă la sloganurile Nike – „Just do it!“ – sau la cel al Apple – „Think Different“. Brandurile de succes le permit clienților să ia parte la o experiență. Sloganul campaniei lui Donald Trump, „Let’s Make America Great Again“ – Să facem America măreață din nou – are un mesaj inclusiv, puternic, pe care fiecare votant îl poate interpreta din propriul punct de vedere. Este un slogan care îmbină misiunea cu pasiunea. Sloganul pe care a fost clădit mesajul democratei Hillary Clinton – „Stronger together“ – Împreună suntem mai puternici – este de asemenea inclusiv, dar implică un proces, iar rezultatul final este mai puțin clar. Oamenii de marketing buni știu că dacă nu îți poziționezi clar brandul, competitorii o vor face pentru tine.

7. Alege-ți cu atenție partenerii

Cu toate că mesajul lui Donald Trump a mers la sufletul unor alegători, magnatul american a reușit să ofenseze pe foarte multă lume, inclusiv sponsori și alți parteneri de afaceri. NBCUniversal, Macy’s, Setra au fost câteva entități care au sistat relațiile cu republicanul din cauza discursurilor acestuia. Univision a renunțat să mai difuzeze concursul de frumusețe Miss Universe, pentru că aparținea lui Trump. Alte organizații precum NASCAR sau ESPN au anulat o serie de evenimente care aveau legătură cu acesta. PGA a renunțat să mai organizeze turneul World Golf Championship pe terenul din Miami al miliardarului și l-a mutat în Mexic. Astfel de parteneri, precum Donald Trump, care se comportă inadecvat sau care fac declarații publice hazardate reprezintă un risc uriaș pentru un business. Așa că asigură-te că îți alegi cu atenție partenerii de afaceri.

8. Stabilește-ți obiective. Unele uriașe

Oamenii de afaceri de succes își impun întotdeauna obiective personale și profesionale. Cu cât așteptările lor sunt mai mari de la propriul business, de la ei, cu atât vor fi tentați să depună mai multe eforturi. Importanța stabilirii unui obiectiv măreț este că indiferent dacă antreprenorul va atinge acea țintă sau nu, tot va fi mai aproape de rezultatul dorit decât alte companii care nu au un țel anume. Discursurile lui Trump denotă o doză foarte mare de încredere în propriile forțe, dar mesajul este că republicanul are obiective mărețe.  Despre cursa pentru președinția Statelor Unite ale Americii, Trump a spus că  „dacă nu voi câștiga, voi considera toată această experiență o pierdere totală de timp“.

9. Muncește foarte mult

În timpul campaniei electorale de anul trecut, au fost zile în care Donald Trump a susținut și cinci discursuri în fața mulțimilor. Faptul că actualul președinte al SUA muncește mult nu este tocmai o noutate. În volumul său „Think Big: Make It Happen in Business and Life“, apărut în anul 2008, Donald Trump spunea că marea majoritate a oamenilor pe care îi cunoaște și au succes, inclusiv el,  lucrează șapte zile pe săptămână. Cu toate că ne ia oboseala doar când ne gândim la un astfel de efort, fără pauze sau concedii, Trump este un susținător al muncii asidue, chiar dacă aceasta se traduce și prin 80 de ore de muncă pe săptămână.

10. Social media nu este un moft

Cei care au urmărit campania electorală de la finele anului trecut au putut observa că Trump nu a investit prea mult în publicitatea tradițională, ci a devenit un fenomen social media încă din prima zi a cursei pentru Casa Albă. Orice antreprenor care crede că social media este un moft face o uriașă greșeală. Mai mult, antreprenorul ar trebui să se implice activ în elaborarea strategiei de social media. Chiar și cei care au votat împotriva lui Trump ar trebui să recunoască autenticitatea acestuia în social media. Nu puțini au fost cei care l-au apreciat pe Trump – cu toate că a publicat și informații eronate de multe ori – pentru că s-a comportat în social media ca un om obișnuit, nu ca un politician care le vrea doar votul.

Foto: Dreamstime

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: