Colaborarea dintre Ubisoft România și Universitatea Națională de Arte București, pentru realizarea unui curs acreditat de artă digitală 3D, a ajuns la prima generație de absolvenți. Am stat de vorbă cu Teo Cazghir, Lead Artist – Ubisoft București, despre programele derulate și evoluția cursului, despre lucrările 3D ale studenților, precum și despre viitorul acestui proiect educațional de excepție și oportunitățile oferite studenților și absolvenților.
În 2018, în colaborare cu Universitatea Națională de Arte București, Ubisoft a lansat primul curs de artă digitală 3D predat integral de specialiști din domeniu – o premieră în programa unei instituții de învățământ public din România. Care este bilanțul acestei inițiative, ajunsă acum la prima generație de absolvenți?
În momentul în care am pus bazele colaborării cu UNArte, am vrut să construim un curs care să completeze și să dezvolte noțiunile învățate în cadrul facultății, oferindu-le studenților posibilitatea de a se exprima liber în mediul 3D. Inițiativa a pornit din identificarea acestei nevoi în rândul tinerilor din România, dar și din pasiunea pentru dezvoltarea educației din acest domeniu. Deși apar tot mai multe job-uri în sfera de artă digitală, este încă o zonă subreprezentată în sistemul educațional local.
Ne-am propus să oferim un curs de calitate ridicată, cu tutoriale video, lecții înregistrate și tips & tricks care să faciliteze progresul constant. În același timp, am vrut să încurajăm creativitatea și imaginația studenților printr-o abordare liberă a temelor, ca aceștia să își aleagă propriile tematici de lucru și un stil preferat (fantasy, sci-fi, realist, cartoonish etc). În timp, ne-am bucurat să vedem că această “rețetă” funcționează și că interesul pentru acest curs crește din ce în ce mai mult. Studenții sunt foarte atrași de mediul digital deoarece le dă posibilitatea să își exprime viziunea într-un mod rapid și eficient.
Rata de promovabilitate este foarte bună, suntem foarte mulțumiți de calitatea temelor, a proiectelor de semestru. La finalul cursului, studenții ajung în punctul în care pot livra o scena 3D interactivă, cu obiecte realizate de ei, punând accent pe atmosferă, poveste, experiență. Acest lucru a fost posibil datorită pasiunii și nivelului ridicat de implicare al studenților, care își doresc să se exprime în acest mediu și să învețe noțiuni utile în: animație, publicitate, jocuri video, vizualizări de arhitectură, film, valorificându-și skillurile și creativitatea.
Care a fost structura cursului?
Procedeul de realizare a unei scene 3D este destul de complex și îmbină multe noțiuni tehnice și artistice. Efortul este unul semnificativ, atât din partea studenților, cât și din partea noastră, a profesorilor implicați în acest proiect. Cursul este compus din mai multe module intermediare, având următorii pași principali: realizarea modelelor 3D, redarea suprafețelor și materialităților obiectelor, asamblarea obiectelor într-o scenă, detalierea scenei prin adăugarea de elemente precum: atmosferă, vegetație, efecte speciale. Toate materialele de studio au fost realizate de specialiști din cadrul Ubisoft, din departamentul de Artă.
Progresul se face gradual, începem cu teme simple, de acomodare, în care studenții trebuie să schițeze spații din volume 3D simple, ulterior ajungem în punctul în care pot modela obiecte complexe, hiper detaliate. Ținem foarte mult la păstrarea acestei structuri, dorim să trecem metodic prin toate etapele, în așa fel încat rezultatul final să fie cât mai complet și să se ridice la standardele actuale. În fiecare săptămână a anului universitar avem câte o sesiune de discuții libere cu studenții, în cadrul căreia introducem noțiuni noi și discutăm progresul lor, oferim tutoriale video și feedback pe baza temelor. La finalul semestrului se lucrează la un proiect mai complex care înglobează toate noțiunile acumulate.
Cum a evoluat până în momentul actual acest curs și ce planuri aveți pentru el în continuare?
De la o grupă inițială de 40 de studenți din cadrul Departamentului de Scenografie, am ajuns să lucrăm susținut cu 150 de studenți din cadrul tuturor specializărilor, cursul fiind acum disponibil pentru toți studenții UNArte. Feedback-urile primite din partea studenților și a universității au fost foarte bune, ceea ce ne-a încurajat să continuăm, și ne-a oferit și o satisfacție personală puternică. Am determinat formarea unei comunități de studenți pasionați, dedicați, care văd acest curs ca pe o oportunitate.
De asemenea, în cadrul departamentului de artă din Ubisoft, tot mai mulți artiști și-au exprimat interesul de a participa la această colaborare și de a contribui la evoluția proiectului. Aceasta este o altă parte frumoasă a lui, faptul că oferă oamenilor pasionați ocazia de a se implica într-o inițiativă cu impact la nivelul sistemului educațional din țară.
Ce proiecte aveți cu cele mai bune lucrări ale studenților care au participat la cursul de grafică 3D?
Am încercat să oferim în fiecare an studenților posibilitatea de a-și expune cele mai bune lucrări, din două motive. În primul rând, pentru că vorbim de artiști, pentru care accesul la o platformă de vizibilitate este foarte important, mai ales în etapele incipiente ale formării lor. În al doilea rând, din dorința de a promova și populariza o formă nouă de artă – arta digitală 3D este ceva relativ nou la noi, cu o tracțiune mare în rândul tinerilor. În primul an am organizat o expoziție la sediul Ubisoft, în al doilea, fiind anul pandemiei, am construit o galerie virtuală, iar anul acesta, le-am asigurat studenților un spațiu expozițional în cadrul evenimentului Art Safari, din București.
Se regăsesc, printre angajaţii Ubisoft din România, și absolvenți ai acestui curs de artă digitală 3D? Dacă da, în ce proiecte sunt/au fost implicați?
Pentru noi, acest curs este, în primul rând, o modalitate de a ghida pregătirea tinerilor în domeniu, de a-i inspira, a le trezi scânteia care apoi să le alimenteze eforturile individuale de perfecționare. Și este una dintre foarte puținele opțiuni acreditate pe care ei le au în cadrul sistemului educațional de la noi. Surse alternative de învățare tot apar, însă e foarte util pentru ei contactul direct cu industria, prin noi. Îi ajută să înțeleagă cât mai repede și ce oportunități le oferă cunoștințele acumulate, pe ce ar trebui să se axeze mai mult, fie că vorbim despre industria jocurilor pe calculator, sau alte domenii către care se pot orienta. Noi îi susținem și în afara cursului, printr-un grup de mentorship dedicat celor care își doresc să aplice pe un post de environment artist. Am avut, până acum, trei absolvenți care au ajuns să și lucreze în Ubisoft, pe proiecte AAA, încă neanunțate, și ne bucurăm de fiecare dată când se întâmplă asta.
Au lansat pe piață proiecte inovatoare precum Yarooms, ialoc sau jobful, pentru care au obținut finanțări de peste 4,5 milioane…
În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…