Turismul asistat de smartphone
Reading Time: 4 minuteO treime din cautarile romanilor de pe smartphone sunt legate de calatorii si turism, procent care s-a dublat in ultimul an. Iar dependenta de smartphone se va accentua odata cu aparitia Asistentului Personal, care invata zilnic din activitatea noastra online si ne ofera raspunsuri la intrebarile pe care altadata le scriam in casuta motorului de cautare de pe ecranul computerului.
Planificarea unei calatorii sau chiar a intregului concediu devine tot mai mult o afacere de smartphone. Atotputernicul telefon mobil este pe cale sa ia locul computerului personal cand vine vorba de pregatirea calatoriei, de la alegerea unei destinatii la informatii de la fata locului, rezervare bilete, cazare si tot asa. Iar Romania chiar se poate lauda cu o pozitie fruntasa in regiune in ceea ce priveste acest comportament al publicului conectat la internet si posesor de smartphone, in proportii care ii fac pe operatorii telecom de aici sa raporteze cu mandrie la centru, trimestru dupa trimestru. Potrivit celor mai noi date furnizate de Google, in Romania a crescut cu aproape 100% procentul de cautari, in categoria Calatorii & Turism, pe smartphone (pana la 33% din totalul cautarilor pe mobil). Suntem urmati in clasamentul regional de Ungaria, cu 26% din cautari (crestere anuala de 81%), Slovacia cu 25% (+80%), Cehia 24% (+83%) si Polonia cu 22% (cea mai mare crestere din regiune, respectiv 105%). Peste ocean, procentul acesta a ajuns la 40% din totalul cautarilor pe mobil si pana la sfarsitul lui 2016 smartphone-ul va deveni unealta principala in ceea ce priveste pregatirea si programarea integrala a unei calatorii.
Iar lucrurile acestea nu se datoreaza doar omniprezentei terminalului in activitatile de zi cu zi, plus apucaturilor noastre nocturne nefericite. Asistentii personali, iviti din ecosistemul smartphone, mai intai Siri (de pe iPhone), apoi Cortana (Microsoft) sau Google Now, ne leaga si mai mult de terminal, in functie de activitatile la care sunt competenti sau de limbile pe care le vorbesc, respectiv le intelege posesorul telefonului. De la Google Now, “stapanul” internetului a trecut la Assistant, ca extensie sau ruda evoluata, mai ales ca are posibilitati de comunicare. {i invatare. “Lucram acum la Google la dezvoltarea Asistentului Personal. Va sti totul despre tine, va fi cu tine in orice moment si va fi conectat cu toate echipamentele tale, cu absolut totul din jurul tau. Va invata zi de zi si va deveni din ce in ce mai bun”, a declarat Artur Waliszewski (foto), Regional Business Director Google Europa Centrala si de Est, in cadrul evenimentului Think Travel, desfasurat recent la Dubrovnik. Cu aceasta ocazie, Autoritatea Nationala pentru Turism a semnat cu Google un protocol pentru promovarea Romaniei.
Cand vine vorba de interconectare cu alte echipamente, oficialul companiei Google s-a referit la faptul ca va fi integrat si in boxa Home, gadget cu microfoane incorporate, capabil de raspunsuri la intrebarile proprietarului, via internet (wireless) si recunoastere vocala. E suficient sa ii spui ca vei efectua o calatorie intr-un anumit oras sau o tara si iti va spune toate informatiile de care ai nevoie pentru calatorie, inclusiv recomandari de restaurante, preturi, prognoze meteo. Va prelua si informatiile conexe din contul tau de Gmail, dar se va baza in raspunsurile oferite si pe experientele tale precedente. Google Home va fi disponibil comercial din toamna. Pana atunci, va profita de unicitatea de piata echipamentul similar de la Amazon, Echo, a carui intefata vocal-cognitiva poarta numele de Alexa. Se vinde doar in SUA, cunoaste engleza si are un pret de 200 de dolari.
Romania turistica, pe internet
Intre timp am aflat cum sta situatia cu turismul in Europa Centrala si de Est, din perspectiva datelor care ajung pe Google si sunt colectate de motorul de cautare. Astfel, cand cautam o destinatie de calatorie pe internet, 45% din cautari vizeaza obiective din Romania, restul de 55% fiind pentru extern (pentru Grecia 11%, Italia 9%, Spania 7%, Germania-Franta-SUA si Marea Britanie cate 6%, Turcia si Bulgaria primesc cate 5%). |n Ungaria, procentele sunt de 46% – 54%, in timp ce Polonia se prezinta cu un raport de 48% la 52%. Cand vine vorba despre turistii interesati de vizitarea tarilor din Europa Centrala si de Est, cautarile inregistrate de motorul de cautare arata ca pentru Romania pe primul loc sunt italienii (13%), fiind urmati de germani (11%) si britanici (9%). Pentru celelalte tari din regiune, dupa cautarile pe internet, de Cehia cei mai interesati turisti provin din Germania (18%), Marea Britanie (9%) si SUA (6%). |n ceea ce priveste destinatia Ungaria, raportul Google arata Germania (11%), Marea Britania (10%), SUA (7%); pentru Polonia, cifrele indica Germania (25%), Marea Britanie (13%) si SUA (5%), in timp ce pentru Slovacia topul cautarilor indica turisti interesati din Polonia (22%), Cehia (13%), Germania (8%). |n sfarsit, de Bulgaria sunt interesati turistii din Marea Britanie (12%), Germania (11%), respectiv din Romania (8%).
Spui documentare de calatorie, online sau pur si simplu explorare turistica de la distanta, spui si Street View. In ceea ce priveste Romania, serviciul Street View a fost lansat in 2010. |n momentul de fata, cele mai vizitate obiective turistice din Romania in Street View sunt centrul Sibiului, Castelul Bran, Cetatea Sighisoara, Castelul Peles, Centrul Brasovului, Muzeul National al Satului Dimitrie Gusti, Palatul Culturii si Piata Palatului din Iasi, Castelul Corvinilor din Hunedoara, Parcul Cismigiu, Ateneul Roman. Si, pentru ca suntem in epoca video, iar traficul acesta de date va creste si mai mult in perioada urmatoare, platforma YouTube este si ea folosita de calatori. Din totalul celor care intra pe YouTube intr-o luna, 106 milioane sunt calatori. Din acest total, un procent de 64% urmaresc materiale video legate de o planuita calatorie.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz