Trendurile anului 2023 în PR
Reading Time: 4 minuteFiecare început de an este o nouă oportunitate de a privi cu interes către trecut, a învăţa din fiecare experienţă şi de a aplica cele mai bune lecţii în sprijinul unui viitor plin de reuşite profesionale. Activitatea de PR face parte dintre cele mereu în schimbare, în care adaptabilitatea şi atenţia sporită la evoluţia trendurilor sunt elemente-cheie pentru profesioniştii din domeniu.
Care sunt trendurile care vor face diferenţa pentru strategiile de succes din acest an?
de Lavinia Pavel, Owner White PR
Flexibilitatea
Nu e tocmai o noutate când aducem în discuţie flexibilitatea ca direcţie în domeniul comunicării şi al PR-ului. Ultimii ani ne-au arătat însă, mai mult ca oricând, cât de important este să avem putere crescută de adaptabilitate şi să avem planuri de rezervă pentru orice situaţie, care să acopere cât mai multe schimbări care pot apărea pe neaşteptate.
O idee care acum poate părea genială mâine se poate dovedi egală cu zero în noi condiţii socio-economice. O strategie muncită din greu, până în cele mai mici detalii, poate ajunge complet nepotrivită pentru clientul dedicat în lumina unor noi informaţii. Orice profesionist din domeniu trebuie să fie conştient de aceste lucruri şi pregătit să o ia de la capăt, astfel încât să-i furnizeze clientului cele mai bune soluţii pentru afacerea sa.
Mesaje simple pentru branduri cu impact
Timpul şi răbdarea au devenit elemente extrem de preţioase în vremurile astea tot mai aglomerate, prin urmare puţini sunt cei care mai au deschiderea de a urmări poveşti lungi, indiferent de cât de interesante sau educative sunt ele. Ai doar câteva secunde la dispoziţie ca să convingi, aşa că focusul trebuie pus pe mesaje simple şi de impact.
Asta nu înseamnă să faci rabat la calitate, nicidecum. Înseamnă că trebuie să concentrezi în doar câteva propoziţii ceea ce în trecut construia poveşti de senzaţie. Pentru asta ai nevoie să ştii exact de ce au nevoie şi ce îşi doresc clienţii astfel încât să atingi punctele lor de interes în cele câteva secunde pe care le acordă mesajului tău.
Reputaţia companiei, o „afacere” proactivă
Pentru multe dintre companii existenţa unui plan de comunicare de criză este absolut firească, iar dacă nu este aşa, ar trebui să ia imediat măsuri în acest sens. Nu este însă suficient să te asiguri că ştii ce ai de făcut în cazul unui incident care îţi poate afecta serios brandul şi, implicit, vânzările. Este vital ca, până la o eventuală reacţie necesară, să lucrezi la o problemă înainte ca aceasta să apară.
Mai exact, reputaţia companiei este un lucru la care trebuie să pui cărămidă cu cărămidă în fiecare zi, iar asta necesită un plan bine conturat, care să aducă notorietate şi încredere în rândul clienţilor. Cu cât imaginea va fi mai solidă şi pozitivă în rândul publicului şi a persoanelor cu influenţă, cu atât cresc şansele ca o companie să iasă mai uşor dintr-o situaţie de criză.
Măsoară, măsoară şi analizează
Comunicarea şi PR-ul nu înseamnă doar şedinţe de brainstorming şi căutarea celor mai inspirate, deştepte şi percutante idei, care să-ţi ducă compania în faţa cât mai multor clienţi. Înseamnă şi asta, sigur – creativitatea este esenţială în acest domeniu – dar ideile potrivite vin abia după ce ştii cui te adresezi, unde găseşti publicul respectiv, când este cel mai activ, la ce tip de mesaje rezonează cel mai bine. Totul se aşează pe o analiză extrem de clară a datelor culese, fără de care nicio strategie de PR nu poate avea şanse reale de reuşită.
Publicul şi comportamentele sale sunt în continuă mişcare. Sursele de informare urmărite de publicul-ţintă se modifică şi ele periodic. Ce a funcţionat anul trecut s-ar putea ca anul acesta să fie un eşec total, iar nu tot ce pare că funcţionează pentru o altă companie se va potrivi şi companiei tale.
Exploatează noile tehnologii şi inteligenţa artificială
Am tot vorbit de schimbări, iar asta se reflectă atât în mediile în care se regăseşte acum publicul, cât şi în felul în care acţionează şi interacţionează. Să aduci noile tehnologii şi inteligenţa artificială în campaniile de marketing va deveni în curând obligatoriu pentru cei care vor să ţină pasul cu lumea modernă, iar ideal e să nu aştepţi până atunci, ci să te numeri printre curajoşii care dau tonul. Realitatea virtuală şi metaverse-ul au luat deja amploare, iar experienţele virtuale se bucură de tot mai mult succes în rândul tinerilor din întreaga lume şi nu doar al lor.
E rolul oricărui bun comunicator să îşi îndrepte clienţii în direcţia potrivită, iar pentru asta trebuie să ştie exact fiecare schimbare care poate influenţa, în bine sau dimpotrivă, strategiile deja pregătite. Clienţii vor să simtă că rezonează cu companiile ale căror produse le aleg, vor să împărtăşească acelaşi set de valori şi să vadă acest lucru constant, nu doar printr-o acţiune punctuală. Sustenabilitatea, diversitatea, echitatea, incluziunea şi empatia sunt printre cele mai apreciate şi răsplătite valori în ultimii ani, iar strategia de PR a unui brand trebuie să ţină cont de ele dacă vrea să ajungă la publicul dorit şi să construiască cu el o relaţie solidă.
Photo 70990407 © Jakub Jirsak | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz