Trendsetter in industria de evenimente
Reading Time: 5 minuteCand ai 20 de ani de activitate si esti liderul pietei de peste sapte ani, privesti dezvoltarea prin prisma intregii industrii, iar Five’s isi doreste ca piata locala de evenimente si spectacole sa fie mai echilibrata si mai responsabila.
Piata de evenimente si spectacole s-a dezvoltat in ultimii ani ca urmare a tehnologiilor si echipamentelor noi, iar pentru urmatorii ani estimarile sunt optimiste. Cum va arata in perioada urmatoare?
Este o industrie in care creativitatea si inovatia sunt importante, dar responsabilitatea este esentiala, iar Andrei Popea, director general al Five’s, este de parere ca urmatorii ani vor aduce maturitate pietei, care va deveni una mult mai ordonata, in care parteneriatele strategice vor fi motorul succesului.
Five’s are 20 ani de activitate. Cum a evoluat industria de organizare de evenimente in aceasta perioada?
Industria de organizare de evenimente s-a nascut practic in perioada 1993 – 1999, deci am putea spune ca am asistat si contribuit intr-o foarte mare masura la nasterea si dezvoltarea acestei industrii. Prima parte a evolutiei, pana in anul 2000, a fost etapa in care toti participantii, fie ei prestatori sau beneficiari, invatau si erau dornici sa dezvolte acest domeniu, lucru ce a permis o reala dezvoltare profesionala si investitii “corecte” in infrastructura in aceeasi masura cu investitiile in noi tehnologii. Perioada de dupa 2000 si pana la inceputul crizei in 2008 a fost o perioada “periculoasa” in acest domeniu, deoarece investitiile au fost canalizate pe solutii tehnice de suprafata si fara infrastructura, ceea ce a generat un aflux de companii de inchiriere de echipamente care nu aveau nici pregatirea si nici capacitatea de a realiza un eveniment complet. Dupa venirea crizei, adica dupa 2008, bugetele de marketing au fost practic reduse la zero, ceea ce a generat o canibalizare a industriei de evenimente, dar in acelasi timp o selectie a companiilor care puteau sa ofere servicii de calitate la preturi “corecte”.
Comparativ cu alte tari din regiune, care este specificul pietei locale?
In primul rand, lucrul pe care trebuie sa-l remarc la o comparatie cu tarile din regiune este ca numarul de evenimente este mai mic si necorelat cu numarul de locuitori al tarii. Din punct de vedere tehnic, Romania este pe un loc fruntas in comparatie cu tari ca Bulgaria, Serbia, Moldova, fata de Ungaria diferentele deja incep sa se piarda, iar Polonia, Cehia, Austria, Turcia, Grecia ne devanseaza semnificativ. Ca specific al pietei locale as sublinia un grad mare de creativitate al romanilor fata de vecini, dar si o lipsa de responsabilitate mai crescuta decat a lor. Astfel evenimentele cu grad mare de spectaculozitate sunt foarte intalnite in Romania, dar prea putin pregatite, fapt ce genereaza multe probleme in ultimul moment. Acest lucru genereaza o lipsa de incredere a beneficiarilor finali si astfel o scadere uneori dramatica a bugetelor aprobate. Este practic un cerc vicios din care e foarte greu sa mai iesi: cu bugete mici de eveniment nu poti investi in mentenanta si piese de schimb, ceea ce genereaza o calitate scazuta a evenimentului, ceea ce genereaza o satisfactie scazuta a beneficiarului, deci un buget scazut.
Care au fost cele mai mari provocari in evolutia Five’s?
Cele mai mari provocari ne incearca si astazi si probabil ca ne vor incerca mereu. Principala provocare este recrutarea de personal de specialitate. Tocmai de aceea suntem intr-un proces de a pune bazele unei scoli de specializare a tinerilor dornici sa lucreze in acest domeniu. O alta mare provocare o reprezinta inovatia si creativitatea. Ca preocupare constanta este analiza dezvoltarii tehnologice in lume, lucru ce ne permite sa ne stabilim planurile de investitii astfel incat sa fim in permanenta updatati cu cele mai performante echipamente.
“Sunt convins ca toate companiile mici spera si asteapta din partea noastra ca alaturi de companiile din top 10 sa reusim sa transformam aceasta piata intr-una echilibrata si responsabila”
Care sunt cele mai noi tendinte in industria de organizare de evenimente?
Este o intrebare ce pare foarte simpla, dar in fond e foarte complexa. Tendintele sunt date de informatiile existente, iar in acest domeniu suntem asi, in sensul in care toti clientii cauta pe YouTube sau orice alta sursa online noi modele de eveniment si astfel cererea este foarte inalta, dar pe de alta parte de multe ori aceste asteptari nu au niciun fundament real – fie acel tip de eveniment nu se potriveste cu personalitatea consumatorului final, fie nu exista un cadru tehnic propice acelui tip de eveniment si tot asa. Real, tendintele sunt create de capacitatea de transfer de incredere a producatorului / designerului. In ultimii ani, creste foarte mult domeniul video cu componenta de interactivitate care acapareaza din ce in ce mai mult inclusiv partea de audio si lumini. Aflandu-ne pe o piata foarte tanara comparativ cu tarile cu traditie, nu putem vorbi despre niciun domeniu care stagneaza.
In aceasta industrie, creativitatea si inovatia sunt esentiale. Cum gasiti angajatii potriviti si cum ii motivati?
Procesul de recrutare este cel mai important, deoarece el ne ajuta sa stabilim gradul de calibrare a candidatului cu organizatia, coordonatele cognitiv – comportamentale ale candidatului, nivelul de pregatire si capacitatea de a lucra in echipa Five’s. Competentele tehnice sunt verificate in prima perioada de la angajare, in perioada de proba. Motivarea angajatilor este un proces in continua dezvoltare, pornind de la motivarea psihologica prin crearea si implementarea de programe de dezvoltare personala, mentoring si coaching, pana la motivarea materiala prin implementarea unui sistem de evaluare si remunerare bazat pe performanta. Astfel, angajatul stie intotdeauna ce trebuie sa imbunatateasca si cum poate face asta.
Care sunt cele mai mari satisfactii ale activitatii in acest domeniu?
Pentru mine, cea mai mare satisfactie este atunci cand dupa un eveniment reusit citesc multumirea si mandria in privirile clientului si ale echipei de organizare. Nu este un lucru usor sa obtii multumirea tuturor celor implicati, stiut fiind faptul ca nota de subiectivism in aprecierea calitatii unui spectacol este foarte mare. Si totusi, am reusit de-a lungul celor 20 ani sa obtinem un lung sir de evenimente fara cusur.
Cum vedeti piata de organizare de evenimente peste cinci ani?
Peste cinci ani, sper si cred ca asa va fi, piata de evenimente va fi una mult mai ordonata, in care parteneriatele strategice vor fi motorul succesului. O piata in care vor putea avea acces la posturi de comanda doar cei care au si aptitudinile si competentele necesare pentru aceasta. Un bun prieten mi-a spus: “Calea cea mai buna de a anticipa viitorul este sa-l planifici” si exact asta facem acum. Ne planificam viitorul nostru, dar si al industriei din care facem parte. Este o foarte mare raspundere sa fii pe primul loc timp de peste sapte ani, iar acest lucru ne obliga sa nu privim dezvoltarea doar prin prisma noastra, ci si a intregii industrii. Sunt convins de faptul ca toate companiile mici spera si asteapta din partea noastra ca alaturi de companiile din “etalonul fruntas“, adica din top 10, sa reusim sa transformam aceasta piata intr-una echilibrata si responsabila.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz