Tranziția la WFH s-a bazat pe adoptarea soluțiilor tehnice simple, mai puțin a celor care necesită o integrare mai profundă
Reading Time: 5 minutePandemia ne-a dat viețile peste cap, dar a avut și câteva câștiguri de necontestat. Unul dintre ele este experimentul global al muncii de acasă, care ne interesează din două motive. În primul rând, pentru că o schimbare a rutinei de lucru va avea impact major în consumul de media – aspect pe care îl tratăm pe larg în Media Fact Book 2020, raportul anual realizat de Initiative, care va fi lansat în curând. În al doilea rând, pentru că și noi, oamenii de media de la Initiative, am participat la acest experiment și ne-am bucurat de succesul lui – așadar avem câte ceva de povestit.
De Denisa Andrei
Ce ne-a sărit în ochi este că soluțiile cele mai cunoscute pentru munca la distanță au avut evoluții foarte diferite în perioada carantinei. Astfel, Zoom se detașează drept câștigător absolut, iar în general serviciile mai simple, ușor de adoptat, au avut utilizare mai mare. În schimb, serviciile de task management (Trello, Asana), care presupun o integrare mai complexă cu fluxurile de lucru ale organizațiilor, au stagnat sau chiar au scăzut. Concluziile noastre se bazează pe măsurarea traficului web prin Similar Web, care nu include contacte prin aplicații dedicate. Totuși, având în vedere că adopția serviciului presupune și vizite web (chiar dacă traficul se mută apoi în aplicații), am considerat că evoluțiile sunt relevante pentru interesul general față de aceste soluții.
Platforma de videoconferințe Zoom a fost de departe instrumentul cel mai ușor de integrat atât în muncă, cât și în educație sau în viața personală. Vedem acest lucru atât prin saltul rapid al companiei, cât și local, la nivel de trafic al website-ului: datele Similar Web ne arată o creștere accelerată în luna martie, când au fost înregistrate de 20 de ori mai multe vizite decât în luna precedentă, iar traficul a continuat să crească. Vizitele s-au dublat în aprilie, iar luna mai a venit cu o creștere de 43%, platforma ajungând la 10,5 milioane de vizite lunare.
Lumea pare să fi trecut destul de ușor peste partajarea datelor personale de către Zoom cu Facebook și peste problemele majore de securitate – trebuie să amintim de zoombombing, așa-zisul fenomen în care diverși trolli își făceau apariția neinvitați în conferințele video. Dacă Zoom a răspuns prompt criticilor, printr-un update care a asigurat creșterea nivelului de protecție, situația a fost ușor diferită în cazul competitorilor săi: Houseparty (cu un succes exploziv înregistrat în special în afară) gestionează hibele de securitate, oferind un milion de dolari recompensă pentru identificarea celor care au îndreptat o campanie de PR împotriva sa.
Trecem și noi peste numeroasele controverse și găsim explicațiile unei evoluții atât de rapide în interfața simplă, afișarea a până la 49 de participanți la conferință, lipsa necesității creării unui cont și combinația dintre un produs gratuit și o suită de instrumente versatile pentru business-uri de orice dimensiune și conferințe de orice fel.
La cealaltă extremă și contrar așteptărilor inițiale, Skype a pierdut mult teritoriu în detrimentul Zoom. Platforma avea un ritm descendent de câțiva ani și a înregistrat ușoare scăderi chiar și în timpul izolării – vedem o creștere în martie, urmată de scăderi constante (cu până la 19% în luna mai).
Departe de creșteri accelerate, dar cu rezultate bune, sunt serviciile de e-mail și productivitate de la Microsoft (live.com și office.com), alături de Teams, aplicația de colaborare, care se bucură de o popularitate tot mai mare. Pentru aceasta, SimilarWeb ne indică 1,2 milioane de vizite lunare în timpul perioadei de pandemie, spre deosebire de Slack, a doua opțiune în rândul hub-urilor pentru munca remote, cu o medie de doar 463.000 de vizite lunare.
Situația nu este tocmai favorabilă nici pentru instrumentele de task-management și organizare, care, în cel mai bun caz, rămân la nivelul pre-pandemie – dintre cele mai utilizate platforme de acest tip se diferențiază trello.com, cu 348k vizite lunare, dar care a înregistrat ușoare scăderi în ultimele două luni. La o distanță destul de mare regăsim asana.com, care are, în medie, 144k de vizite lunare.
Slaba utilizare a acestora ridică un semn de întrebare vizavi de intenția reală a companiilor de a se adapta la work from home, dincolo de perioada actualelor restricții. Probabil că există încă ezitări privind asigurarea infrastructurii necesare și adoptarea unor procese mai complexe de lucru, care să integreze munca la birou cu cea de acasă sau din deplasare.
Ce s-a întâmplat în Initiative?
Și pentru noi, luna martie a însemnat deschiderea unui playground digital în care ne-am desfășurat activitatea, cu Teams ca instrument principal de lucru între echipe și nelipsitul e-mail pentru a rămâne mereu conectați cu clienții noștri. De-a lungul timpului, și noi am încercat mai multe variante de task management tools. Pandemia chiar ne-a prins jonglând între organizarea job-urilor pe Teams și Notion, un plan la care vom reveni, cu intenția de a-l extinde la întreaga echipă. Și iată o posibilă explicație pentru datele prezentate – mai curând decât să urgenteze adoptarea unor instrumente insuficient testate, se poate ca și alte companii să le fi lăsat în așteptare, preferând adoptarea, pentru moment, a unei soluții simple de comunicare, cum este Zoom.
Începand din iunie și până la finalul lunii septembrie, atât noi, cât și colegii din celelalte agenții din Lowe Group, ne bucurăm de mai mult timp liber, odată cu lansarea programului Uber Fridays – o parte din zilele de vineri vor fi libere, prin rotație. Acest beneficiu vine în completarea unuia dintre cele mai apreciate programe din agenție în ultimii ani: Light Fridays – program scurt vinerea, pe timpul verii.
Și nu suntem singurii care se adaptează la perioada post-carantină. La o lună de la terminarea stării de urgență, vedem cum unele comportamente din media tind să revină la normal (traficul outdoor își revine), altele se întorc la nivelul de dinaintea pandemiei (cum este interesul pentru știri sau analize), iar altele își fac loc, pe termen lung, într-un comportament de consum deja schimbat (amintim doar creșterea streaming-ului și a cumpărăturilor online sau cea a traficului total de date cu până la 28% în rețelele fixe și 4% în cele mobile).
Mai multe despre evoluția pieței media de până acum, în 2019 și în timpul stării de urgență, va invităm să descoperiți în Media Fact Book 2020, raportul nostru anual, ajuns deja la cea de-a 22-a ediție, pe care îl lansăm în cursul acestei luni. Privind înainte, putem spune că și perioada care urmează va fi, cu siguranță, interesantă pentru evoluția consumului de media, prins între viața de acasă, sezonul vacanțelor și distanțarea socială, intrată deja în reflex pentru mulți dintre noi.
Denisa Andrei este Insights Researcher la Initiative.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz