Topul brandurilor românești: eMAG depășește Dacia și devine cel mai valoros brand românesc, la peste 1 mld. euro
Reading Time: 4 minuteBrandul eMAG a depășit Dacia în topul brandurilor românești și a devenit cel mai valoros brand românesc, conform ultimului raport al Brand Finance.
Valoarea brandului eMAG a crescut cu 29% față de ediția precedentă, ajungând la 1,027 miliarde de euro, în timp ce valoarea brandului Dacia a înregistrat o scădere de 28%, până la 815 milioane de euro.
Această schimbare istorică la vârful clasamentului a rezultat din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia.
“Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din noua economie ar urca in top 50.”
Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania
Valoarea brandului eMAG continuă sa crească, odată cu veniturile sale, și pe măsură ce brandul evoluează și se dezvoltă pentru a satisface cererile în schimbare ale consumatorilor. Consumatorii devin tot mai familiari cu comerțul online în piețele cheie (Romania, Ungaria și Bulgaria) iar potențialul de creștere al brandului rămâne ridicat, chiar dacă sectorul online este foarte competitiv și în continuă schimbare. eMAG are potențialul de a beneficia de evoluțiile macro-economice amintite, precum și de a-și consolida forța propriului brand.
Top 10 cele mai valoroase branduri românești
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale, naționale și sectoriale. Cele mai valoroase 50 de branduri românești sunt incluse în raportul anual Brand Finance România 50. Iată cum arată top 10:
Locul 1 este ocupat în premieră de eMAG, cu o valoare de brand de 1,027 mld. euro, în creștere cu 29% față de ediția precedentă. Dacia a coborât pe poziția a doua, cu o valoare de brand de 815 mil. euro (-28%). Dedeman rămâne pe locul 3, dar și-a sporit valoarea de brand cu 24%, ajungând la 504 milioane de euro. Pe locurile următoare se află Petrom, Banca Transilvania, Digi, Electrica, BRD, BCR și Catena.
Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a ajuns la 5,9 miliarde de euro, în creștere cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut – în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%).
În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină și forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează in evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țări și 30 de sectoare economice.
După această măsură, brandul Banca Transilvania (valoare de brand în creștere cu 6% până la 397 milioane de euro, pe locul 5 în clasamentul valoric) este cel mai puternic brand românesc, intrând în zona de “elită” a ratingului AAA+, cu un index de forță a brandului de 90/100 – ceea ce o plasează in mod remarcabil pe plan global între primele zece cele mai puternice bănci.
Dedeman și Altex confirmă creșterea sectorului de retail în topul brandurilor românești
Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane de euro) și Altex (in creștere cu 31% până la 123 milioane de euro), reprezintă, împreuna cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc. Deși operează în principal prin magazine fizice, într-un mediu puternic afectat de restricțiile din timpul pandemiei, brandul Dedeman a crescut și rămâne cel mai valoros brand deținut integral de acționari români, protejându-și poziția a treia în clasament. Brandurile de retail sunt bine poziționate pentru a profita de creșterea cererii de bunuri în perioada post-pandemie.
Cercetarea și analiza care au stat la baza acestui raport anual publicat de Brand Finance privind cele mai valoroase branduri românești au fost finalizate înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, și marchează în principal revenirea economică după disrupția provocată de pandemia Covid. Chiar dacă legăturile economice ale Romaniei cu Ucraina și Rusia nu sunt substanțiale, viitoarele cercetări vor arăta în ce măsură unda de șoc a războiului va afecta valoarea economică creată.
Intrări și ieșiri din top
Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament, și generează peste 60% din valoarea totală, ceea ce este o bună măsură a dinamismului economic.
Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieșind din clasament în fiecare an. În această ediție, sunt doar două intrări in top 50: brandul BILKA (care a revenit după o absență in 2021) cu o creștere impresionantă de 56% a valorii până la 20 milioane de euro, și brandul de bere Ciuc (valoare 18 milioane de euro).
Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt COCORICO și Blue Air – cel din urmă fiind în procedura de insolvență ca urmare a restricțiilor din pandemie.
“Brandurile locale nu duc lipsă de provocări, întrucât globalizarea aduce o expunere mai mare, chiar și pentru acele branduri care nu ies din țară. Tocmai această combinație și alternanță de oportunități și amenințări stimulează brandurile să evolueze și să-și consolideze forța.”
Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania
În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață.
Cele 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual. Cele 10 portofolii de top sunt practic neschimbate din 2017, timp în care niciun competitor nu a crescut suficient de mult pentru a-și face loc în clasament.
Ilustrație 133672511 © Natanael Alfredo Nemanita Ginting | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz