Topul brandurilor românești: Cât valorează Dacia, eMAG sau Dedeman
Reading Time: 3 minuteTop 50 de branduri românești valorează 5,6 miliarde de euro, în scădere cu 3,7% față de 2020, potrivit celui de-al cincilea raport anual Brand Finance asupra celor mai valoroase și mai puternice branduri românești.
Cel mai valoros brand românesc este în continuare Dacia, care valorează peste 1,1 miliarde de euro, în scădere cu 18% față de ediția precedentă a clasamentului.
Valoarea totală a brandurilor din top 50 este cu aproape 50% mai mare decât în 2017, când a fost publicat primul clasament Brand Finance Romania 50. De asemenea, 45 de branduri din clasamentul inițial din 2017 sunt prezente în continuare în top 50.
Top 10 cele mai valoroase branduri românești 2021
Brandul auto Dacia își menține poziția de lider în clasamentul Brand Finance Romania 50 pentru al cincilea an la rând, chiar și după o scădere semnificativă a valorii, cu 18% față de anul trecut, până la 1,13 miliarde euro.
De remarcat că diferența față de al doilea clasat, brandul eMAG, a scăzut la jumătate față de 2020. Valoarea brandului eMAG a crescut până aproape de 800 de milioane de euro.
Activând într-un sector afectat puternic de pandemie, și în ciuda unei scăderi de 9% în valoare, brandul Dedeman își păstrează poziția a treia si rămâne cel mai valoros brand deținut integral de antreprenori români, cu o valoare de 407 milioane de euro.
Banca Transilvania urcă un loc și se apropie de podium, cu o creștere a valorii până la 376 milioane de euro, iar pe poziția a cincea se află Petrom, cu 371 milioane de euro.
Pe poziția a șasea urcă Digi, cu o valoare de 295 mil. euro, brand urmat de BRD (165 mil. euro) și Electrica (163 mil. euro). Tot o bancă urmează pe locul 9, BCR având o valorea estimată de Brand Finance la 131 mil. euro.
Componența top 10 din acest an are o singură noutate, brandul Catena urcând pentru prima oară între primele zece, după o creștere cu 15% a valorii, până la 122 milioane de euro, iar Bitdefender coborând deocamdată pe locul 11.
„În acest moment, conjunctura mai riscantă de piață se transpune în rate de actualizare mai prudente în aproape toate sectoarele, ceea ce se reflectă În evaluările de brand. Toate brandurile traversează în continuare o perioadă turbulentă, dar este tot mai evident ca un brand mai puternic va fi mai puțin zdruncinat de furtună”
Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania
Dinamica topului
Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 70% din locurile acestui clasament, și generează peste 56% din valoarea măsurată, cumulând o valoare de brand de peste 3,1 miliarde euro.
De altfel, numărul brandurilor din top 50 create și dezvoltate de sectorul privat a crescut de la 30 (în 2017) la 34. Cele două branduri nou intrate in clasament în acest an sunt de fapt reveniri: după câțiva ani de fluctuație, Tinmar revine, cu o valoare de 22 milioane de euro, iar Cocorico prinde locul 50 cu o valoare de 15 milioane de euro.
Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt Bilka și Bog’art.
Climatul economic sever nu a afectat în mod egal toate sectoarele, iar brandurile au reacționat diferit. Astfel, 50% dintre brandurile din clasament au scăzut ]n valoare, iar 50% au crescut. Rezultatul a fost că 30 de branduri și-au păstrat locul sau au urcat în clasament, în timp ce 20 au coborât.
Cea mai rapidă ascensiune în acest an revine brandului de retail farmaceutic Farmacia Tei, care a urcat 11 locuri, până pe locul 37, după o creștere notabilă cu 30% în valoare, până la 23 de milioane de euro.
Vezi aici BrandRo: Top 50 cele mai puternice branduri românești
Puterea portofoliilor de branduri
Pe lângă analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață.
Cele 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual.
Liderul Ursus Breweries a reușit în acest an o creștere remarcabilă în valoare, cu 22%, până la 213 milioane de euro, ceea ce îi consolidează poziția de lider, creștere susținută în principal de brandurile Timișoreana și Ursus.
În contrast, portofoliul Cris-Tim a înregistrat cea mai mare scădere în valoare (-24%) până la 52 milioane de euro.
Ilustrați: 214399314 © Inkdropcreative1 – Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz