Top Social Brands
Reading Time: 5 minute<p> Biserica Catolica nu a aprobat spovedania prin iphone. Nu inca. Insa anul acesta, de ziua mondiala a comunicarii, Papa Benedict al XVI–lea a binecuvantat facebook, twitter si alte retele de socializare. Daca a ajuns pana la Vatican, nu mai exista semne de indoiala fata de amploarea pe care a luat-o fenomenul. </p> <p> </p> <p> “Eram in tren, citeam si ghici cine se asaza in fata mea? CRBL. Ma gandesc cum sa ma bag in seama fara sa par un fan disperat. Si imi vine in cap numele lui adevarat. Edi. Il caut pe Facebook, ii recunosc poza, ii umblu pe profil si vad ca este fan sah. Ce fac? Soptesc: «Ce ar merge un sah acum». Dar fix cat sa ma auda. Si scoate sahul, frate! Ma bate. Ne imprietenim si pe Facebook. Foarte tare!” Totul se incheie cu indemnul: “Intra pe Facebook de oriunde te-ai afla”. Nu este scenariul unui film, ci al unei reclame TV. Vodafone este primul brand care de la sfarsitul lui 2009 a devenit promotorul Facebook in Romania, pe de o parte prin spoturile care au popularizat ideea si pe de alta parte prin oferirea de acces gratuit pe adresa 0.facebook.com.</p> <p> </p> <p> Totodata, Vodafone este brandul care gestioneaza simultan trei pagini de Facebook: Paul Maximus, CRBL si Vodafone Buzz. Insa Vodafone nu s-a concentrat doar pe Facebook. Are o prezenta constanta pe YouTube, unde a lansat in premiera multe din spoturile sale. De asemenea, YouTube a fost considerat un loc potrivit pentru ca vocea CEO-ului sa anunte rezultatele financiare, o stire importanta din viata companiei.</p> <p> </p> <p> In chestionarul pe care l-am folosit pentru centralizarea activitatilor desfasurate de branduri in social media in intervalul ianuarie 2010 – martie 2011, Vodafone este singurul brand care a bifat toate activitatile posibile (campanii pe bloguri, implicarea bloggerilor in campanii, comunicare directa cu bloggerii, cont pe Twitter, campanii de promovare pe Twitter, pagina pe Facebook; campanii pe Facebook, profil actualizat pe Wikipedia, cont pe Flickr, cont pe YouTube, spoturi virale, site-uri de user generated content, initiator / sponsor la evenimente dedicate blogosferei sau suporter al bloggingului, customer care /customer relationships in Social Media, proiecte speciale, endorsare a campaniilor din social media pe TV sau alte medii traditionale).</p> <p> </p> <p> Un studiu al Ketchum / FedEx arata ca exista trei niveluri de implicare a companiilor in social media: implicare activa, participare, observare. 10% dintre companiile din SUA manifesta o implicare foarte activa, 75% participa la social media, iar 15% se multumesc doar sa observe. La o analiza a nivelului de implicare a companiilor romanesti, situatia sta exact invers. Implicarea activa este probabil de sub 10%, in conditiile in care multe companii sunt inca in expectativa, observa si experimenteaza in social media prin proiecte punctuale, fara a avea insa o strategie constanta si coerenta.</p> <p> </p> <p> Dintre companiile din Romania care s-au apropiat de social media, unele deruleaza campanii legate de diverse lansari sau momente aniversare din viata brandului. Exista si companii care incearca sa faca blogger relations in mod constant pe aceleasi principii ca in media relations. Putine sunt companiile care au reusit pana in prezent sa aiba o activitate sustinuta pe termen lung, sa fie prezente si active pe mai multe platforme de social media. Din cercetarea intreprinsa pentru editia de anul acesta reiese ca dintre toate activitatile posibil a fi realizate in social media, favorite in randul companiilor romanesti au fost cele legate de blogging si Facebook. Daca blogurile mai lipsesc din strategia unor branduri, practic niciun brand social” nu traieste fara Facebook. Toate sunt prezente pe platforma de socializare a momentului.</p> <p> </p> <p> Daca pana acum un an-doi batalia in social media se ducea pe ideea de a castiga teritoriu, de a fi prezent, anul acesta au contat si buzz-ul generat in online, precum si amploarea proiectelor. Un rol aparte l-au avut proiectele speciale, acestea fiind probabil factorii care au influentat configuratia in partea de sus a clasamentului. Campioane la proiecte speciale au fost BCR si Petrom, ceea ce le-a propulsat de la locul 4 pe 2, respectiv de pe 7 pe 4. Insa, dincolo de discutiile generate de proiectele mari, calitatea suprema a unui brand “social” ramane capacitatea de a se plia constant pe mai multe platforme, de a fi omniprezent si de a-si sustine o strategie, pe termen lung.</p> <p> </p> <p> <strong>ANUL PROIECTELOR SPECIALE</strong></p> <p> In 2009, in plina criza financiara, BCR isi propunea sa lanseze un proiect care sa ajute consumatorii sa se adapteze noului context economic. Mai exact, era vorba de o campanie educationala de responsabilitate financiara, sub forma unei platforme online de impartasire a experientelor, de educare si castig. Astfel a aparut “Scoala de bani”, o competitie de la egal la egal si o comunitate online, www.scoaladebani.ro, unde cei care accesau site-ul puteau invata de la cele mai credibile surse: oameni la fel ca ei. “Scoala de bani” a continuat si in 2010, cand mecanismul de concurs s-a dezvoltat, iar numarul bloggerilor implicati in campanie a crescut (Miruna Siminel, Cristian Manafu, Simona Tache, Vali Petcu (zoso.ro), Khris, Alex Mihaileanu, Cristian China-Birta, Cristi Dorombach (piticu.ro), Adrian Ciubotaru, Cetin Ametcea arhiblog.ro), Bobby Voicu).</p> <p> </p> <p> Fiecare blogger si-a creat comunitatea sa de sustinatori, iar ideea de competitie i-a motivat si a generat word of mouth. Intreaga competitie a avut loc pe platforma online www.scoaladebani.ro, unde utilizatorii au generat continut si au sustinut astfel competitia. Bloggerul castigator in 2010 a fost Miruna Siminel (www.siblondelegandesc.ro), care a primit un premiu onorific: amfiteatrul din Facultatea de Jurnalistica a Universitatii Bucuresti poarta numele sau. O alta componenta a fost crearea a 20 de teasere video pe 20 de bloguri celebre, pentru campania “Stii Banking si Castigi”, in care Mihai Calin, gazda concursului, alaturi de fiecare dintre bloggeri invita utilizatorii sa intre pe www.stiibanking.ro. In paralel, a existat o continua comunicare directa cu bloggerii. Pagina de concurs pe Facebook, “Stii Banking si Castigi”, a atras 12.000 de like-uri in doar 3 zile, chiar inainte de lansare.</p> <p> </p> <p> Campania care a adus cel mai mare buzz online pentru Petrom este “Redescopera Romania”, initiata anul trecut si continuata si in 2011. Pornind de la acoperirea nationala de care dispune, Petrom si-a propus sa furnizeze o resursa turistica pe termen lung si sa demonstreze ca turismul romanesc inseamna mai mult decat Marea Neagra si Valea Prahovei. In 2010, timp de trei luni, patru echipe de oameni implicati in social media au vizitat toata tara si au pus pe harta Petrom cele mai importante locuri si recomandari de vizitat.</p> <p> </p> <p> S-au parcurs 6.000 km, s-au vizitat peste 70 de orase si 100 de puncte de interes, s-a realizat o harta cu peste 800 de recomandari de locuri de vizitat in Romania. Pentru promovare, s-au folosit contul de Twitter al Petrom, contul @LaDrumInRomania si hashtag-ul #prinRomania pentru a stimula discutiile despre excursiile mentionate si despre www.facebook.com/PetromRo. Din punctul de vedere al creatiei, au fost realizate un site dedicat campaniei, o harta care a stimulat interactivitatea cu utilizatorii de internet, dar si skinuri speciale pentru site-uri, bloguri si retele sociale. De asemenea, a fost creat un banner special cu feed de Twitter cu hashtagul #prinRomania.</p> <p> </p> <p> Hashtagul #prinRomania a devenit in trei luni cel mai folosit din Romania, cu peste 6.000 de mentionari, iar acoperirea comunicarii directe (prin social media) a depasit 200.000 de persoane. Site-ul dedicat campaniei a avut peste 50.000 de vizitatori unici, iar aplicatia pentru iPhone, care contine harta cu obiective, are peste 9.500 de downloaduri. Ca urmare a acestor rezultate, campania din 2010, realizata de iLeo, a fost premiata la Internetics la categoriile “Best Use of Social Media” si “Campanii Interactive – categoria Corporate”, a primit o nominalizare la European Excellence Awards, la categoria “Energy”, a fost premiata la RoNewMedia pentru “Cea mai buna campanie in Social Media” si “User Generated Content”.</p> <p> </p> <p> Pentru 2011, organizatorii campaniei vor sa implice si mai multe persoane. Petrom a invitat in campanie si alte branduri romanesti, Dacia, BCR si Romtelecom, alaturi de care organizeaza 5 excursii pe tot parcursul anului (7-13 martie – Banat/Muntenia; 20-26 aprilie – Maramures; 13-19 iunie – Transilvania; 15-22 august – Delta Dunarii si 24-30 octombrie – Crisana). Printre sustinatorii proiectului se numara si Paralela 45, Muzeul taranului Roman si Igloo.</p> <p> </p> <p> La fel ca in 2010, si in 2011 campania si excursiile sunt organizate cu ajutorul lui Bobby Voicu, impreuna cu care au fost alese traseele, locurile si echipele care vor participa in calatoriile prin Romania. Desfasurarea campaniei poate fi urmarita pe conturile Petrom de Facebook sau Twitter, pe conturile lui Bobby Voicu (blog, Twitter, Facebook) si pe retelele sociale ale partenerilor.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz