TOP PR România 2018
Reading Time: 3 minuteMcCann PR este agenția care ocupă prima poziție în TOP PR România, studiu realizat pentru al șaselea an consecutiv de Biz și Unlock Market Research. Următoarele poziții sunt ocupate de MSL The Practice, Golin, Graffiti PR, Rogalski Damaschin Public Relations, GMP PR, SmartPoint, Dăescu Borțun Olteanu, Oxygen PR și Republika.
Top 30 de agenții de PR, realizat de Biz și Unlock a rezultat din corelarea cu ponderi egale (50% – 50%) a doi indicatori –indicatorul performanței în business și indicatorul performanței agențiilor din perspectiva clienților.
Indicatorul performanței în business a rezultat din analizarea a patru dimensiuni financiare, fiecare având câte o pondere alocată: cifra de afaceri din 2017 (33%), suma totală a fee-urilor încasate în 2017 (33%), profitabilitatea agenției – profitul înregistat în 2017 raportat la numărul de membri ai echipei (17%) – și rata de creștere a cifrei de afaceri în 2017 față de 2016 (17%).
În realizarea topului, au fost luate în considerare doar agențiile înființate înainte de 2014 (cu 3 ani înainte de 2017, anul de referință pentru care s-a făcut topul). În cazul agențiilor cu activitate de comunicare integrată, s-au luat în calcul doar cifrele de afaceri provenite din activitatea de PR.
Datele au fost colectate printr-un chestionar trimis către agenții și de pe site-ul Ministerului Finanțelor. Pentru agențiile ale căror fee-uri nu sunt disponibile din motive care țin de confidențialitate sau politici ale companiilor, publicarea fee-urilor de consultanță în comunicare nefiind la momentul acesta o practică uzuală pe piața românească, am aplicat în algoritmul de calcul o pondere neutră, astfel încât lipsa acestei sume să nu aibă un impact negativ asupra rezultatului final.
Indicatorul performanței agențiilor din perspectiva clienților a fost realizat pe baza răspunsurilor oferite de un eșantion reprezentativ la nivel de industrie alcătuit din clienți ai serviciilor de PR, eșantion în creștere de la an la an (pentru ediția de anul acesta a studiului, chestionarul a fost trimis către peste 1.000 de specialiști și manageri cu expertiză în zona de marketing, PR, comunicare, corporate affairs și CSR, dar și general manageri și antreprenori). Ediția din acest an a chestionarului a inclus și o versiune în limba engleză astfel încât să poată fi completat și de managerii expați.
Răspunsurile celor chestionați au vizat măsurarea a doi indicatori de percepție, cărora li sau acordat ponderi egale (50%-50%).
Primul indicator de percepție a rezultat din măsurarea a patru dimensiuni, folosite frecvent în evaluarea activității agențiilor de PR: capacitatea de analiză (28%), capacitatea de implementare (28%), creativitatea (27%) și capacitatea de raportare (17%). Procentele alocate corespund importanței pe care respondenții au acordat-o fiecărei dimensiuni în parte.
Al doilea indicator de percepție a rezultat din măsurarea percepțiilor clienților privind satisfacția, intenția de recomandare și intenția de a lucra în viitor cu o agenție (pondere de 50%) și performanța agențiilor cu care au lucrat – tot cu o pondere de 50%.
Cine sunt clienții care au răspuns chestionarului Biz & Unlock?
86% dintre cei care au răspuns chestionarului Biz și Unlock Market Research pentru evaluarea agențiilor de PR lucrează în domeniul comunicării de mai mult de cinci ani, 74% ocupă funcții de middle și top management, 69% dintre ei lucrează în prezent în companii cu mai mult de 100 angajați.
66% dintre respondenți au lucrat pe parcursul carierei lor cu mai mult de trei agenții de comunicare, media numărului de agenții fiind de aproximativ patru.
În ceea ce privește vârsta respondenților, 37% dintre respondenți sunt persoane cu vârste cuprinse între 36 și 45 de ani, 12% au vârste de peste 45 de ani, 51% au vârste între 21 și 35 de ani.
79,7% dintre respondenții chestionarului sunt femei, iar 20,3% sunt bărbați.
Întreg clasamentul – Top 30 de agenții de PR și toată metodologia care stă la baza cercetării realizate de Biz și Unlock Market Research se regăsesc în Ghidul TOP PR România, disponibil în versiune tipărită și pdf online.
Cartea poate fi comandată aici.
Ghidul cuprinde și topurile agențiilor de PR după cifra de afaceri, în patru categorii: agenții cu cifra de afaceri mai mare de un un milion de euro; agenții cu cifra de afaceri între 500.000 – 1 mil. euro; agenții cu cifra de afaceri între 100.000 – 500.000 euro; agenții cu cifra de afaceri sub 100.000 euro, precum și profile dedicate pentru peste 50 de agenții de PR cu informații despre acționariatul, managementul, serviciile oferite, portofoliul de clienți și premiile câștigate de acestea.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz