Top branduri de retail în lume
Reading Time: 4 minuteAmazon este cea mai valoros brand de retail din lume, urmat de Alibaba și McDonald’s, potrivit celui mai recent raport Top 75 BrandZ din retail.
Valoarea cumulată a principalelor 75 de branduri din retail la nivel global, conform clasamentului publicat de către WPP și Kantar, ajunge la 1,5 trilioane de dolari, în creștere cu 12% față de anul trecut. Amazon are o creștere de 32%, ajungând la 415,9 miliarde de dolari, menținându-se astfel cea mai valoroasă marcă de retail din lume, cu 27% din valoarea totală a brandurilor din Top 75.
Top 10 BrandZ al brandurilor din retail cu cea mai mare valoare în 2020 (include date financiare din aprilie 2020)
Raportul BrandZ Retail din acest an evidențiază acele acțiuni întreprinse de brandurile de retail pentru a îmbunătăți viața oamenilor izolați la domiciliu și care au fost nevoiți să-și schimbe obiceiurile. Amazon (numarul 1 în clasament, cu o valoare estimată la $415.9 miliarde) gestionează cererea, reducând viteza livrării în scopul prioritizării produselor-cheie; sucursala Alibaba (numarul 2, $152.5 miliarde), Ali Cloud, își folosește expertiza în inteligență artificială pentru a ajuta medicii din China sa reducă semnificativ timpul de diagnosticare a coronavirusului; compania-mama a Louis Vuitton (numarul 5, $51.8 miliarde), LVMH, a avut nevoie de doar 72 de ore pentru a își converti liniile de producție astfel încât să poate face dezinfectați pentru mâini; iar brandul de e-commerce JD din China (Nr 13, $25.5 miliarde) a livrat consumabile medicale și alimente folosindu-se de rețeaua sa extinsă de distribuție.
Compania de îmbrăcăminte sportivă Lululemon (Nr 25, $9.7 miliarde) a crescut cu 40%, înregistrând cea mai mare creștere din clasament; activitatea sa curentă include programe online de training, o tactică de marketing gândită pentru a păstra brandul primul în mintea oamenilor, abordare adoptată și de Adidas (Nr 18, $14.8 miliarde).
Categoria cu cea mai mare creștere este dominată de brandurile de comerț pur; magazinele alimentare au înregistrat o creștere semnificativă a cererii, datorită tendinței oamenilor de a face rezerve. Deloc surprinzător, brandurile apărute în era digitală au scoruri ridicate – Amazon, JD și Alibaba au crescut cu 32%, 24%, respectiv 16% – dar și veteranii comerțului fizic și-au arătat abilitatea de a se adapta mediului online. Costco (Nr 11, $28.7 miliarde) a crescut cu 35%, Target (Nr 23, $10.6 miliarde) cu 27%, Walmart (Nr 8, $45.8 miliarde) cu 24%, iar Sam’s Club (Nr 36, $6.8 miliarde) a crescut cu 19%.
Câteva concluzii extrase din clasamentul BrandZ Retail
Cei puternici devin și mai puternici: Principalele 10 branduri din clasament depășesc performanța sectorului, înregistrând o creștere medie a valorii de brand de +16.4%. Creșterea Amazon face ca aceasta marcă să ajungă să reprezinte 27% din valoarea cumulată a celor 75 de branduri din clasament, în timp ce performanța solidă înregistrată și de alte mărci din top 10, cum ar fi Alibaba, arată că brandurile puternice se descurcă mai mult decât onorabil; ele redefinesc granițele posibilului.
Liderii sectorului continuă să domine: McDonald’s (Nr. 3, $129.3 miliarde) este, de departe, cel mai valoros brand de fast-food la nivel global, deși și alții s-au bucurat de o creștere rapidă datorată în principal livrării, dar și a altor inovații la nivel de servicii cum ar fi sugestiile de la restaurantele tip drive-through, bazate pe inteligență artificială, și parteneriatele cu livratori pentru comenzile incrementale. Louis Vuitton este cel mai valoros brand din categoria Lux, cu un nou flagship store global in Seoul și cu parteneriate creative cu artiști importanți, în timp ce Nike (Nr. 6, $50 miliarde) conduce categoria de Îmbrăcăminte/ Încălțăminte datorită e-commerce-ului, adaptării produselor și colaborărilor care duc la vânzări ridicate.
5 nou-veniți: Trei branduri japoneze își fac debutul în clasamentul din acest an; magazinul online de fashion Zozotown (Nr. 52, $4.5 miliarde), rețeaua comercială Aeon (Nr. 64, $2.9 miliarde) și magazinul de proximitate Family Mart (Nr. 75, $2.4 miliarde). Platforma de e-commerce din China Pinduoduo (Nr. 26, $9.4 miliarde) este nou-intratul plasat cel mai bine în clasament, ca urmare a succesului înregistrat de modelul său de achiziție de către grupuri de oameni; lanțul de magazine de hardware Bunnings din Australia (Nr. 69, $2.7 miliarde) este cel de-al patrulea nou-venit.
BrandZ este singurul clasament de evaluare a brandurilor care combină analiza performanței financiare a retailerilor cu răspunsurile milioanelor de consumatori intervievați în mai mult de 50 de țări din toată lumea. Datele istorice BrandZ confirmă că brandurile cu cel mai puternic brand equity și-au revenit din criza financiară din 2008 de nouă ori mai rapid decât restul.
Raportul oferă și indicii despre brandurile care vor domina, cel mai probabil, piața post-coronavirus și folosește date de evaluare financiară care includ performanța prețului la bursă din aprilie 2020, pentru a reflecta impactul COVID-19. De asemenea, raportul demonstrează faptul că acest sector are un rol central în economia globală, pentru că retailerii răspund la modificările în comportamentul consumatorilor și în același timp au de-a face cu schimbări ale cererii și ofertei critice pentru business, dar și cu restricții comerciale.
Clasamentul urma să fie lansat în cadrul Congresului Mondial al Comerțului (WRC), stabilit inițial pentru data de 28 aprilie și reprogramat pentru 28-30 octombrie.
Evaluarea care stă la baza clasamentului BrandZ™ al celor mai valoroase branduri din retail la nivel global a fost realizată de Kantar, experți în studii de brand equity și diagnoză de brand. Metodologia este similară celei folosite pentru realizarea clasamentului anual BrandZ™ al celor mai valoroase branduri la nivel global, aflat acum la cea de-a 15-a ediție. Clasamentul combină riguros date financiare analizate de către Bloomberg cu o cercetare vastă care cuprinde peste 3.9 milioane de consumatori din întreaga lume și acoperă 166.000 de mărci din peste 50 de țări. Clasamentul cuprinde mărci de comerț pur, branduri de fast food, de retail de îmbrăcăminte/încălțăminte și de lux. Evaluările țin cont de performanța prețurilor acțiunilor până la mijlocul lunii aprilie și au fost realizate pe 17 aprilie, pentru a lua în calcul efectul crizei Covid-19.
Criteriile de selecție a unui brand în analiză sunt:
- Brandul să fie deținut de către o societate cotată la bursă sau datele financiare să fie publice
- Brandurile “unicorn” să aibă cea mai recentă estimare financiară a valorii publicată deja. (În anii anteriori, doar societățile cotate la bursă sau companiile auditate au fost eligibile).
Raportul integral BrandZ Top 75 Global Retail Brands poate fi accesat aici.
Foto: © Mariusz Burcz | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz