Top 50 companii performante
Reading Time: 8 minuteSunt companii remarcabile nu doar prin capacitatea de crestere a afacerilor in conditii economice dificile, ci si prin preocuparea pentru o dezvoltare sanatoasa si pastrarea echilibrului financiar. Va prezentam o noua editie a clasamentului celor mai performante companii autohtone, realizat pentru Biz de Coface Romania.
Privind la cele 50 de companii din clasamentul realizat de Coface Romania, nici n-ai zice ca 2012 a fost un an dificil pentru economie. Indicatorii financiari principali (cifra de afaceri, profit operational) sunt pe plus, capitalizarea se situeaza la un nivel adecvat si numarul de angajati este in usoara crestere. “Indicatorii de lichiditate s-au imbunatatit si prezinta valori foarte bune la sfarsitul ultimului exercitiu financiar, indicand o crestere a capacitatii de autofinantare si absorbtie a unor eventuale socuri pe linia de finantare (cresterea costurilor de finantare sau deteriorarea disciplinei financiare a partenerilor de afaceri)”, se arata in analiza realizata de Coface Romania.
Trebuie remarcat faptul ca, spre deosebire de majoritatea topurilor si clasamentelor de companii realizate si publicate pe piata, care includ doar firmele cu cele mai mari cifre de afaceri, Top 50 cele mai performante companii realizat de Coface Romania pentru Biz urmareste performanta de ansamblu a firmelor analizate, evaluata prin imbinarea criteriilor de ordin cantitativ, calitativ si al comportamentului de plata. Detaliile tehnice privind realizarea topului le veti putea gasi in metodologia de la finalul acestui articol.
CIFRELE PERFORMANTEI
Cele 50 de companii prezente in clasament au reusit sa obtina in 2012 o cifra de afaceri totala de 2,7 miliarde de euro, in crestere cu 29% fata de 2011 si cu 68% fata de 2010. Comparand cifra de afaceri totala a companiilor prezente in aceasta editie cu totalul cifrei de afaceri a firmelor din cele doua editii anterioare, se poate observa insa o reducere de 13% fata de 2011 si respectiv de 27% fata de 2010, confirmandu-se astfel tendinta de prioritizare a eficientizarii activitatii in detrimentul cresterii cifrei de afaceri sau a cotei de piata.
Profiturile operationale (EBIT) cumulate inregistrate de companiile din clasament in anul 2012 s-au ridicat la 316 milioane de euro, in crestere cu 42% fata de profitul operational al acestor companii in 2011, inregistrand astfel o dinamica superioara comparativ cu cea a cifrei de afaceri. Astfel, elasticitatea a fost de 1,45 – adica o crestere cu 1% a cifrei de afaceri a generat o crestere cu 1,45% a profitului operational. In topul de anul trecut, elasticitatea a fost de 1,31, ceea ce indica o eficientizare accelerata a activitatilor operationale.
Aceasta eficientizare s-a tradus si printr-o evidenta preocupare a celor 50 de companii din clasament pentru imbunatatirea productivitatii muncii, in conditiile in care cresterile de 29% a cifrei de afaceri si 42% a profitului operational fata de anul anterior au fost obtinute in conditiile cresterii cu doar 13% a numarului de angajati, pana la un efectiv total de 30.740 salariati. Trebuie spus totusi ca dificultatea contextului economic din anul 2012, atat la nivel national, cat si international, poate fi observata comparand aceste rezultate cu cele ale companiilor prezente in editia anterioara a topului, care in 2011 au inregistrat totaluri ale cifrei de afaceri si profitului operational mai mari dispunand de un numar consolidat de angajati cu 12% mai mic.
Desi este aproape imposibil sa fie imune la efectele macroeconomice, cele mai performante companii stiu sa gaseasca rapid caile prin care sa le atenueze si chiar sa le sfideze prin cresteri ale veniturilor si profitabilitatii. Provocarile de natura economica si financiara cu care s-au confruntat companiile romanesti pe parcursul anului 2012 sunt evidentiate si de valoarea profitului brut per angajat. In timp ce la editia anterioara nu mai putin de 19 firme au raportat un profit brut anual de peste 100.000 euro / salariat, doar 2 companii din clasamentul curent au reusit sa depaseasca acest nivel, iar alte 4 fir me au inregistrat un profit brut / angajat intre 50 si 100.000 euro.
Ca sa ne dam seama cat de dificil a fost mediul economic al ultimilor ani, este suficient sa aruncam o privire asupra datelor referitoare la insolventele companiilor din Romania. Astfel, 2012 a fost un an record, inregistrandu-se nu mai putin de 25.842 de insolvente, cu mai mult de 4.000 peste numarul din 2011 si cu mai bine de 6.000 peste nivelul din 2010, potrivit cifrelor companiei Coface Romania. In perioada 2010- 2012, numarul total al insolventelor s-a apropiat de 67.000. In aceasta lumina, performanta celor 50 de companii din top este cu atat mai semnificativa. Vestile in domeniu par sa fie insa ceva mai bune: in primul semestru din 2013, numarul insolventelor in Romania a fost in scadere cu 10%.
E GREU SA FII IN TOP
Structura clasamentului realizat pe baza rezultatelor obtinute de companii in anul 2012, atat la nivel individual cat si comparativ cu editia anterioara a Topului 50, realizat de Coface Romania in 2012 pe baza datelor financiare din 2011, arata mai multe tendinte interesante legate nu doar de acest clasament, ci si de felul in care evolueaza performanta companiilor din Romania.
Clasamentul poate fi vazut aici.
Astfel, doar 7 dintre cele 50 companii prezente in editia anterioara a topului se regasesc si editia prezenta, procentul companiilor cu doua aparitii consecutive in cadrul clasamentului Coface ramanand practic constant in intervalul 15-20%, in timp ce singurele companii care au reusit sa figureze in toate clasamentele realizate in ultimii trei ani sunt Formens (producator de costume barbatesti care lucreaza atat pe segmentul ready-to-wear pentru branduri internationale, cat si pe cel made-to-measure, unde este lider pe mai multe piete europene, inclusiv in Franta) si Miras International (companie cu domeniul de activitate in distributia produselor metalurgice din otel). De altfel, aceasta fluctuatie a companiilor prezente in top este normala pentru un clasament care combina criterii financiare ce merg dincolo de simpla evolutie a cifrei de afaceri si a profitului.
Coroborand metodologia de selectie utilizata cu calibrul companiilor care reusesc de regula sa-si asigure un loc in top de la un an la altul, Coface Romania a concluzionat ca respectarea pe termen lung a criteriilor de performanta considerate este mai la indemana companiilor de dimensiuni medii (cu cifra de afaceri intre 20 si 40 milioane de euro) decat a celor mari si foarte mari, care dispun de regula de mai multe resurse ce le permit alternarea perioadelor de gestiune prudenta a activitatii cu cele de dezvoltare agresiva si asumarea unor riscuri suplimentare.
Din punctul de vedere al modului de gestionare a riscului de credit comercial, 11 dintre cele 50 de companii din clasament au reusit reducerea volumului creantelor comerciale in conditiile cresterii cifrei de afaceri, 25 de firme au inregistrat o crestere a creantelor inferioara cresterii cifrei de afaceri si numai 14 dintre ele s-au confruntat cu un avans al creantelor mai mare decat cel al cifrei de afaceri. “Pe baza acestui indicator deosebit de important prin prisma impactului pe care il poate avea asupra situatiei financiare a oricarei companii, putem astfel aprecia ca 72% dintre companiile prezente in top (printre care 9 dintre firmele plasate pe primele 10 locuri) au desfasurat un management bun sau foarte bun al creantelor comerciale si doar 28% au manifestat anumite carente in acest domeniu, expunandu-se riscului aparitiei unor probleme de lichiditate in viitor”, se arata in analiza Coface Romania.
SECTOARE SI JUDETE
Care sunt sectoarele cele mai performante, prin prisma clasamentului? Distributia firmelor din Top 50 pe sectoare de activitate plaseaza la egalitate pe primele doua locuri Industria de masini si echipamente si Comertul cu ridicata (fiecare cu cate noua companii). Aceasta arata, pe de o parte, faptul ca in Romania productia poate aduce in continuare profit si crestere, cu conditia sa fie bine corelata cu cererea in special la export, si ca firmele de distributie reusesc sa- si eficientizeze activitatile si sa depaseasca dificultatile legate de bugetul de cheltuieli tot mai redus al clientilor romani. Cele doua sectoare sunt urmate de Constructii (7 companii), Servicii (5 companii) si Comert cu amanuntul (4 companii).
Primele cinci domenii genereaza de altfel nu mai putin de 79% din cifra de afaceri consolidata la nivelul clasamentului. Din punctul de vedere al localizarii geografice, aproape jumatate din numarul total de firme au sediul social in Bucuresti si Ilfov (23), judetele Timis, Arges si Brasov sunt reprezentate fiecare de cate 3 companii, in timp ce alte 13 judete apar pe harta Topului 50 cu una sau doua companii.
Daca analizam companiile din top in functie de cifra de afaceri, descoperim o reducere a ponderii companiilor foarte mari (cu cifra de afaceri de peste 100 milioane de euro) fata de clasamentul anului anterior, in care figurau noua companii din aceasta categorie, detinand aproape 60% din cifra de afaceri consolidata. Locul acestora a fost luat de companii de dimensiuni mijlocii, cu cifra de afaceri intre 25 si 50 milioane de euro, care au devenit de altfel si segmentul cel mai bine reprezentat din punct de vedere numeric, 21 companii detinand 26% din totalul cifrei de afaceri a companiilor din top si 27% din numarul total de salariati.
UN TOP 10 PROASPAT
Dinamismul clasamentului este reflectat din plin si la varf. Astfel, Top 10 este format din companii care la editia precedenta nu se aflau la acest nivel. Primul loc este ocupat de Dedeman, retailerul de bricolaj fondat in 1992 de fratii Paval la Bacau, care a ajuns la afaceri de peste 540 de milioane euro. Compania a abordat o strategie de extindere agresiva in anii de criza, ajungand in prezent la 30 de magazine de bricolaj si 6.000 de angajati, fiind lider pe segmentul retailerilor de constructii si de amenajari. Dedeman are in plan extinderea in afara tarii, pentru inceput in Republica Moldova.
Pe locul doi se afla Arctic, lider pe piata locala de electrocasnice cu o cota de piata de circa 35% si o cifra de afaceri de aproape 308 milioane de euro, cu 28% mai mare decat cea din 2011. Compania, parte a grupului Arcelik, al treilea jucator european in industria de electrocasnice, exporta 80% din productia de aparate frigorifice catre 59 de tari din Europa, Africa si Asia. Compania detine in Romania trei branduri– Arctic, Beko si Grundig.
Podiumul este completat de Hella Romania, parte a grupului german Hella, care produce echipamente electronice si electrice pentru industria auto. Compania are si centre de cercetare si dezvoltare in Romania, la Timisoara si Craiova. Pozitia a patra este ocupata de Henkel Romania, dovada ca performanta in sectorul FMCG poate fi obtinuta si pe timp de criza. Compania este prezenta in Romania pe segmentul de detergenti si produse pentru ingrijirea locuintei (Persil, Pur, Silan, Perwoll, Clin, Bref), pe cel de cosmetice (Palette, Fa, Schauma, Syoss), dar este un jucator important si pe piata de adezivi, prin Ceresit, Thomsit si Loctite.
Compania de pe locul 5, Constructii Erbasu, a avut o crestere spectaculoasa a cifrei de afaceri (148%), compania reusind acest lucru prin extinderea pe pietele externe, in special in nordul Africii, Orientul Mijlociu, Rusia sau Asia Centrala. In clasament urmeaza Kathrein Romania, producator de antene de comunicatii mobile, antene de broadcast, antene de receptie terestra (pentru CATV) si antene comerciale de receptie terestra. Compania a beneficiat de pe urma extinderii retelelor 3G. Pe pozitia a saptea se afla Webasto, care are o fabrica la Arad, parte a unui grup german specializat pe productia de trape auto si sisteme de decapotare pentru masini.
Compania de pe locul 8, Genpact Romania, furnizeaza servicii de Business Process Outsourcing (BPO), prin care se externalizeaza procese din afara zonei de corebusiness a unei companii, de la contabilitate la logistica sau resurse umane. Urmeaza in top Elcomex, companie care ofera echipamente electrice pentru industria energetica, iar Top 10 este incheiat de Reckitt Benckiser, care comercializeaza e piata locala branduri ca Nurofen, Calgon, Vanish sau Durex.
CONCLUZII FINANCIARE
In urma realizarii topului, Coface Romania a constatat ca gradul de capitalizare al celor mai performante 50 de companii este adecvat, ajungand la 52% la sfarsitul anului trecut si inregistrand o crestere de 4 puncte procentuale fata de exercitiul financiar anterior, pe fondul unui avans de 32% al capitalurilor proprii intre cele doua perioade financiare, pana la un nivel consolidat de 839 milioane de euro. De asemenea, s-a inregistrat o crestere a ponderii datoriilor pe termen scurt in total datorii (77% in 2012), ceea ce poate indica o tendinta de crestere a presiunii costurilor cu serviciul datoriei, dar este usor controlabila in conditiile unei ponderi de sub 4% a cheltuielilor cu dobanzile in totalul profiturilor operationale.
Activele imobilizate totale, care surprind investitiile pe termen mediu si lung, au inregistrat un avans consistent in 2012, crescand cu 19% comparativ cu anul anterior, tendinta sustenabila datorita finantarii prin capitaluri proprii. Durata medie de incasare a creantelor s-a mentinut redusa pe tot parcursul perioadei (64 de zile in 2012), confirmand aplicarea de catre majoritatea companiilor din top a unor politici eficiente de gestionare a creantelor comerciale, iar eliminarea acestui factor suplimentar de presiune asupra lichiditatii prin incasarea la timp a creantelor a permis companiilor si reducerea duratei medii de onorare a propriilor obligatii catre terti (de la 114 zile in 2011 la 96 zile in 2012).
METODOLOGIE
Studiul a considerat toate companiile romanesti active la 31 decembrie 2012 care au depus la Ministerul Finantelor situatiile financiare aferente activitatii din anul 2012. In top au fost incluse numai societatile comerciale cu capital privat, fiind de asemenea excluse bancile si societatile de asigurari, datorita specificului diferit al activitatii acestor institutii. Primul nivel de selectie a companiilor a constat in aplicarea simultana a patru criterii de filtrare:
– cifra de afaceri pentru anul 2012 de peste un milion de euro;
– rezultatul net si rezultatul operational in 2012 sa fie pozitive (profit);
– absenta datoriilor restante catre bugetul de stat (conform datelor publicate de ANAF pentru 30.06.2013);
– nivelul datoriilor comerciale (catre furnizori) in 2012 sa fie sub 10% din profitul brut.
Companiile care au fost validate in baza primului nivel de selectie au fost verificate pentru respectarea unui model statistic in praguri, avand 4 criterii care trebuie respectate simultan:
– indicele de crestere a cifrei de afaceri 2012/2011 >10%
– rentabilitatea capitalurilor proprii (profit net /capitaluri proprii) >20%
– rata profitului brut raportat la cifra de afaceri >5%
– gradul de indatorare (datorii totale / active totale) <70%
Clasamentul final a fost realizat prin includerea primelor 50 companii in functie de cifra de afaceri realizata pentru anul 2012 din lista tuturor companiilor romanesti care au indeplinit toate criteriile mentionate in cele doua niveluri succesive de selectie.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz