Top 50 cele mai inovatoare branduri pentru romani
Reading Time: 6 minuteExperimentare sau disciplina? Inspiratie de moment sau munca sustinuta? Creativitate fara limite sau creativitate pragmatica? Inovatia este un proces complex. La fel sunt si perceptiile despre ea. In functie de oamenii cu care vorbim, ideea de inovatie capata nuante diferite. Pentru experti, inovatia inseamna raspunsul la o nevoie latenta, in timp ce consumatorii de rand se gandesc mai degraba la crearea unor nevoi noi. Vorbim despre adaptare versus inventie.
Disonanta se observa si atunci cand ne intrebam cum se ajunge la o inovatie. Consumatorii vorbesc despre o inspiratie de moment, o scanteie care deschide noi orizonturi, in timp ce expertii vad inovatia mai degraba ca un efort sustinut de adaptare, “reciclare” de idei, reinterpretare si chiar copiere.
Studiul Ipsos Research, realizat in premiera pentru Biz, urmareste sa inteleaga ce inseamna inovatia pentru consumatori, analizeaza daca exista sau nu un decalaj intre ce asteapta oamenii si ce le este oferit in materie de inovatie. Totul ca fundament pentru Top 50 cele mai inovatoare branduri, in perceptia consumatorilor romani.
Potrivit acestui studiu, brandurile aflate în fruntea clasamentului sunt Google, Microsoft, Sony, BMW, Nokia, Yahoo, Samsung, Mercedes, Nike si LG. Restul clasamentului il puteti vedea mai jos:
Care sunt dimensiunile inovatiei si cat de importante sunt acestea pentru consumatori? Cum este declinata inovatia in viata de zi cu zi? Cum raspund “expertii” la nevoile consumatorilor din punctul de vedere al inovatiei? Care sunt cele mai inovatoare branduri din Romania”? Pe care dimensiuni ale inovatiei se “bat” marci din categorii complet diferite?
Consumatorii percep doua laturi ale inovatiei: dimensiunea fundamentala (brandul care se dezvolta, da dovada de constanta, imbunatatire, utilitate si calitate) si dimensiunea diferentiatoare (brandul este surprinzator, inedit, revolutionar, creativ, are capacitatea de a produce un nou inceput).
Pentru experti, inovatia e o lupta intre doua contrarii greu de impacat: inspiratie versus transpiratie. Ce se asteapta de la o marca inovatoare? Inspiratie.
Marcile inovatoare sunt privite drept modele de urmat. Ce trebuie, de fapt, sa faca o marca inovatoare? In principiu… transpiratie. Sa munceasca perseverent si eficient.
Beneficiile inovatiei
Principalele beneficii sunt legate evolutia constanta care are ca scop simplificarea vietii de zi cu zi. In acelasi timp, inovatia este perceputa mai ales ca individuala, avand o legatura redusa cu grupul. Accesul la noutati (74%), accesul la dispozitive de ultima generatie (71%) si usurarea activitatii (70%) sunt percepute drept primele trei beneficii ale inovatiei.
Arhetipurile inovatiei
Consumatorii percep cinci arhetipuri principale ale inovatiei: „Fratele mai mare”, „Vizionarul”, „Pragmaticul”, „Influentul”, „Aventurierul”.
Arhetipul1: „Fratele mai mare” (29%) are drept caracteristici cheie: disciplina, interactiunea, comunicarea, seriozitatea. Se transpune in inspiratie si transpiratie laolalta. Printre brandurile la care se manifesta pregnant acest arhetip se numara Microsoft, Mercedes-Benz, Maggy, Generali Group.
Arhetipul 2: „Vizionarul” (26%) are drept caracteristici cheie: deschiderea spre viitor, creativitatea, modernitatea, originalitatea. Sunt branduri aflate intotdeauna in cautarea sclipirii (Grolsch, Toshiba, Nike, Jacobs).
Arhetipul 3: „Pragmaticul” (19%). Inseamna confort, siguranta, utilitate, control. Brandurile care manifesta pregnant aceste atribute sunt Opel, Zepter, Durex, H&M.
Arhetipul 4: „Influentul” (15%). Are drept atribute cheie influenta asupra celorlalti, superioritate si capacitatea de a reprezenta un punct de referinta pentru cei din jur. Se remarca pentru dorinta de afirmare (Vodafone, BlackBerry, Lenovo, Allianz).
Arhetipul 5: „Aventurierul” (11%). Caracteristicile cheie sunt neconventionalul, lipsa barierelor si ideea ca nimic nu este imposibil (Pepsi, YouTube, Heineken, Red Bull).
Top 10 cele mai inovatoare branduri
Google, un brand aventurier si pragmatic in acelasi timp, se afla pe locul 1 in topul inovatiei in perceptia consumatorilor romani pentru ca este intotdeauna primul dezvoltator din sfera IT&C care propune si implementeaza tehnologii de ultima generatie. Totodata, dezvoltarea proiectelor Google are adesea in vizor confortul sporit al utilizatorilor sai si beneficiaza de o notorietate crescuta in randul consumatorilor, astfel ca se bucura de increderea si aprecierea acestora.
Microsoft, incadrat in arhetipul Fratelui mai mare, pragmatic si vizionar, se afla pe locul doi deoarece este o prezenta constanta si de lunga durata in sfera IT&C, dobandind astfel increderea consumatorilor. Are un sistem de operare ce ajuta consumatorul in buna gestionare a informatiilor si documentelor personale. |si imbunatateste constant propriile servicii si dezvolta noi produse.
Sony, vizionar si aventurier, se afla pe locul 3 pentru ca adopta un design original ce are impact atat asupra ca racterului estetic, cat si asupra usurintei de interactiune cu dispozitivele pe care le produce. A dezvoltat tehnologii audio astfel incat claritatea sunetului sa reproduca fidel sunetul original.
BMW, fratele mai mare si aventurier, se afla pe locul 4 pentru ca reprezinta echilibrul firesc intre efort sustinut si design creativ ce reuseste sa imprime marcii o imagine aspirationala. Este o marca frecvent asociata unui stil de condus sportiv ce isi propune adesea sa-si autodepaseasca propriile limite.
Nokia, fratele mai mare si influent, se afla pe locul 5 pentru ca are o prezenta indelungata si o reputatie pozitiva in sfera produselor si serviciilor tehnologice si astfel castiga increderea consumatorilor. A dat dovada de hotarare prin demersul sau de a reintra in lista considerentelor consumatorilor atunci cand vine vorba despre smartphone-uri.
Yahoo, vizionar si pragmatic, se afla pe locul 6 pentru ca este un reprezentant important al industriei IT&C. Reuseste sa integreze o gama variata de servicii online disponibile: stiri, mail, servicii meteo, jocuri. Ofera posibilitatea personalizarii serviciului de posta electronica si astfel consumatorul are control asupra corespondentei sale.
Samsung, influent, se afla pe locul 7 pentru ca este un brand puternic implicat in lupta pentru suprematia produselor din sfera IT&C (in special smartphone-uri si televizoare). Este considerat un accesoriu de status datorita puternicei asocieri ce exista intre marca si industria tehnologica ce inspira modernitate.
Mercedes-Benz, fratele mai mare, se afla pe locul 8 pentru ca persevereaza si da dovada de tenacitate in dezvoltarea gamei de produse. Depune un efort consistent si bine directionat catre imbunatatirea propriilor produse.
Nike, aventurier si vizionar, se afla pe locul 9 pentru ca este un brand cu multa incredere in propriile forte. Este printre primele marci ce integreaza conceptul de “wearable tech” in produsele si serviciile comercializate.
LG, influent si pragmatic, se afla pe locul 10 pentru ca este un jucator de renume in industria IT&C. Dezvolta produse a caror calitate este usor de evaluat prin lunga durata de functionare a produselor.
Marcile romanesti si inovatia
Inoveaza brandurile romanesti? Din actualul studiu reiese ca nicio marca romaneasca nu a reusit sa se claseze in Top 50. Analiza efectuata arata ca exista si marci romanesti cu potential. Cel mai bine situat in clasamentul total este Arctic, aflat pe locul 63. La distanta considerabila se inscriu: Poiana (locul 73), Napolact (locul 79), Gerovital (locul 80), Romtelecom (locul 87), Banca Transilvania (locul 88), Zuzu (locul 91), eMag (locul 95).
Marcile romanesti stau bine in privinta eforturilor constante, seriozitatii, confortului si utilitatii. Nu se remarca insa la capitolele influenta, dinamism, interactiune si control.
Metodologia studiului
Etapa calitativa
In demersul de a afla nu doar ce inseamna inovatia, dar mai ales cum o recunoastem, am pornit de la definirea unui program de cercetare in patru pasi, care au ajutat la intelegerea dimensiunilor inovatiei, precum si la identificarea diferentelor intre cum definesc expertii inovatia si cum este in final perceputa de catre consumatori.
Interviuri in profunzime cu experti
Am stat de vorba cu oameni care sunt responsabili de inovatie sub toate formele ei in cadrul unor companii producatoare, agentii de marketing si cu consultanti pentru a intelege toate aspectele inovatiei si a ajuta consumatorii sa numeasca inovatia recunoscuta de ei pornind de la aceasta definitie.
Grupuri de dezbatere cu consumatori
Participantii la aceste grupuri de discutie au avut varste intre 20 si 35 ani. Discutia s-a axat pe modul in care percep consumatorii inovatia, cum si in ce moment le influenteaza viata de zi cu zi, care sunt formele inovatiei pe baza unui exercitiu prealabil primit de catre respondenti – “Inovatia in viata mea”.
Etapa cantitativa
Metoda de culegere a datelor a constat in intervievare online pe baza panelului Ipsos Romania. Metoda online a fost preferata ca reprezentand un prim filtru al acelor respondenti mai deschisi catre informatii noi de ultima ora. Profilul respondentilor online este de asemenea mai orientat catre medii alternative de comunicare.
Studiul este reprezentativ pentru populatia urbana a Romaniei, femei si barbati cu varste cuprinse intre 18 si 45 ani. Baza totala de respondenti a fost de1.200 de persoane. Eroarea totala de esantionare este de ±2,8% pentru un interval de incredere de 95%.
Chestionarul a avut o lungime medie de 30 minute.
Cum a fost calculat scorul de inovatie?
Definirea conceptului de inovatie pentru romani a fost realizata prin utilizarea unei baterii de afirmatii dezvoltate in cadrul etapei calitative.
In etapa cantitativa, prin testarea bateriei de imagine obtinute in faza calitativa au fost obtinute 5 dimensiuni principale, care stau la baza perceptiei de inovatie in legatura cu un brand, si a fost masurata importanta fiecarei dimensiuni. Marcile au fost grupate in categorii in functie de domeniul din care provin, iar fiecare respondent a evaluat marcile cunoscute din cate 4 categorii.
Scorul de inovatie a fost calculat in functie de asocierea dintre marcile evaluate si afirmatiile care definesc inovatia, fiind ponderat cu importanta dimensiunii respective.
Validarea finala a fost facuta prin discutii cu experti. Revenirea la experti s-a realizat pentru explicarea rezultatelor obtinute in randul consumatorilor.
Discutia cu acestia a ajutat la intelegerea opiniei lor cu privire la impactul rezultatelor studiului asupra activitatii lor si a explicarii discrepantei intre perceptia specialistilor si a utilizatorilor inovatiei (consumatorii).
Despre Ipsos Research
De la 1998, anul infiintarii in Romania ca MEMRB Consumer Research, achizitia de catre Aegis Group si alaturarea familiei Synovate in 2002 si pana la momentul prezent, in care suntem parte a grupului Ipsos, compania s-a reinventat mereu, de la oameni, abordari, stil de management si modele de cercetare. Specialistii companiei lucreaza pentru clienti din aproape toate categoriile si industriile, insa zona de excelenta se regasese cu predilectie in CPG (companii din industria de bunuri de larg consum), banci, domeniul auto, farmaceutic.
Pentru a intra in posesia intregului raport, tiparit sau in format digital, va rugam contactati: gabriela.matei@revistabiz.ro; tel. 0371.32.32.32
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz