Top 100 companii performante – 2019
Reading Time: 7 minuteTop firme Romania
De opt ani, căutăm companiile care pun accentul nu doar pe creșterea cifrei de afaceri, ci și pe eficiență, disciplină financiară și profitabilitate. Iată campionii economiei românești, care au înregistrat o cifră de afaceri cumulată de peste 12,5 miliarde de euro, conform studiului realizat pentru Biz de Coface România.
Asistăm la o schimbare de paradigmă clară în ceea ce privește evoluția companiilor performante, accentul fiind mutat de la creșterea cu orice preț a businessului la o abordare sustenabilă a evoluției în piață. Este vorba tot mai mult despre optimizare, eficientizare și gândire strategică atentă la detalii. Tot mai multe companii, mai ales cele mari, își dau seama că, dacă ai cel mai mare și mai puternic motor, nu câștigi garantat cursa. Contează din plin și priceperea șoferului și e mult mai bine să ai un motor eficient, fiindcă businessul este o cursă de anduranță, nu de viteză, mai ales dacă vrei să ai o companie de succes an după an. “În mod evident firmele mari se orientează spre creștere sustenabilă, fiind marii beneficiari ai acestei perioade de expansiune economică. Reușesc să facă acest lucru într-un context care, uneori, este extrem de volatil și acesta este rezultatul unor strategii bine gândite și mai ales bine executate. Astfel, performanța companiilor prezente în top este de apreciat, atât din perspectiva rezultatelor, cât și a perseverenței și rezilienței demonstrate în a le obține”, spune Eugen Anicescu, Country Manager la Coface România.
Tendința se reflectă în creșterea numărului de companii prezente în top cu cifra de afaceri mai mare de 100 milioane de euro, de la 22 la 27 de companii. Se confirmă astfel interesul sporit al firmelor de dimensiuni mai mari pentru eficientizarea activității și asigurarea unui echilibru financiar cât mai bun în paralel cu eforturile de dezvoltare comercială. Eficientizarea realizată de marii jucători din economie ne confirmă și validitatea deciziei de anul trecut de a extinde topul de la 50 la 100 de companii, tocmai pentru a vedea și care sunt performerii din segmentul IMM-urilor, care altfel ar fi avut șanse mai reduse de a prinde un loc într-un clasament în care peste 50% dintre firme ar fi fost de calibru mare. “Pentru ediția 2018 a Top 100 companii performante sunt de evidențiat câteva aspecte: tendința de creștere a calibrului companiilor incluse în top justificată de o strategie a acestora pentru o evoluție pozitivă sustenabilă; tendința de concentrare geografică, firmele mari având, cu precădere, sediul în zona București – Ilfov, urmată de zonele Vest și Centru, și extinderea cotei de piață, care antrenează o creștere mai mare a profitului (de 1,5 ori)”, arată Nicoleta Mărunțelu, Senior Financial Analyst la Coface România.
Ce spun cifrele
Cele 100 de companii incluse în clasamentul acestei ediții au reușit să obțină în 2018 o cifră de afaceri totală ce se apropie de 13 miliarde de euro, mai exact 12,5 miliarde de euro, valoare cu 1,7 miliarde de euro peste Top 100 companii în 2017. Afacerile companiilor din top au crescut cu 23% față de 2017 și cu 40% față de 2016. Profitul operațional (EBIT) înregistrat în 2018 de companiile incluse în clasament a crescut cu nu mai puțin de 35% față de nivelul înregistrat în 2017, ajungând la 1,7 miliarde de euro. Prin urmare, dinamica profitului operațional înregistrată de companiile din top este peste cea a cifrei de afaceri, elasticitatea fiind de 1,5, ceea ce înseamnă că o creștere cu 1% a cifrei de afaceri a generat o creștere cu 1,5% a profitului operațional. Este confirmarea matematică și contabilă a creșterii gradului de eficientizare a operațiunilor companiilor performante ale economiei românești.
Performanța mai bună are și impact social, cele 100 de firme care s-au calificat în clasamentul Coface realizat pe baza rezultatelor din 2018 reușind să creeze 10.939 de noi locuri de muncă pe parcursul anului trecut, în condițiile în care s-a îmbunătățit și productivitatea muncii, fapt confirmat de faptul că, în perioada analizată, cifra de afaceri a înregistrat un avans mai mare (23%) comparativ cu creșterea de 15% a numărului de angajați.
Performanța este, așa cum era de așteptat, apanajul companiilor cu vechime în piață, care și-au consolidat businessul și acum îl pot optimiza cu succes. Astfel, firmele incluse în top au, în medie, o vechime de 16,5 ani și doar 3 companii au fost înființate în ultimii 5 ani, celelalte 97 fiind înregistrate înainte de 2014. Cele mai multe companii din top au fost înființate în anul 1994, respectiv 2007 (câte 13).
Cum am precizat deja, calibrul firmelor prezente în această ediție a topului a continuat să crească. În categoria firmelor cu cifra de afaceri de peste 100 de milioane de euro se regăsesc 27 companii, cu 5 mai mult decât anul trecut. Această creștere a fost în detrimentul celorlalte două categorii. Astfel, numărul companiilor din clasament cu cifra de afaceri între 50 și 100 de milioane de euro a scăzut de la 36 la 35, în timp ce segmentul 10-50 de milioane de euro s-a împuținat cu 4 firme, ajungând la 38. Companiile de la baza clasamentului, care reprezintă 38% din total, contribuie cu 12% la cifra de afaceri agregată și cu 14% la numărul total de angajați. Al doilea segment (cifră de afaceri între 50 și 100 de milioane de euro) contribuie cu 35% din numărul de companii și generează 20% din cifra de afaceri agregată, contribuind cu 27% în total angajați. Segmentul celor mai mari companii, care au afaceri de peste 100 de milioane de euro, reprezintă doar 27% din total, în schimb generează în continuare cea mai mare parte din cifra de afaceri totală a celor 100 de firme din Top, 68%, și contribuie cu 59% la numărul total de angajați.
Analizând profitul brut per angajat, în anul 2018 un număr de 11 companii din top au reușit să depășească nivelul de 100.000 de euro profit brut / angajat (cu 2 mai multe decât în 2017), în timp ce 16 firme au declarat pentru 2018 un profit brut / angajat între 50.000 și 100.000 de euro.
Constanță la vârf
Liderul clasamentului a rămas Lidl România, care a reușit în 2018 o creștere cu aproape 250 de milioane de euro a cifrei de afaceri, până la peste 1,67 miliarde de euro (+20%), menținând în același timp o rată a profitului de 5%. Retailerul are în România peste 250 de magazine, plus cinci centre logistice.
Pe poziția a doua rămâne Dedeman, cea mai mare companie antreprenorială românească, la mică distanță față de lider. Retailerul de bricolaj lansat în 1992 la Bacău de frații Dragoș și Adrian Pavăl se apropie de 50 de magazine în toată țara și de 11.000 de angajați. Compania a înregistrat o creștere de 14% a cifrei de afaceri, până la 1,55 miliarde de euro, și și-a menținut marja de profit la un nivel ridicat, de 14%.
Podiumul este încheiat de Hella România, filiala locală a grupului german Hella, care dezvoltă și produce componente electronice și sisteme de iluminat pentru industria automotive. În România, compania are trei centre de proiectare și dezvoltare, un centru administrativ și trei unități de producție, la Timișoara, Arad, Lugoj și Craiova. Hella România și-a crescut anul trecut cifra de afaceri cu 17% față de 2017, ajungând la peste 688 de milioane de euro.
Pe locurile 4-8 se află companii care au lipsit din ediția precedentă a topului, dar au reușit să-și optimizeze businessurile și să înregistreze creșteri sustenabile, fără a sacrifica disciplina fiscală. Este vorba despre Coca-Cola HBC România, Bosch Automotive, J.T. International România, Holcim România și De’Longhi România. Pepco Retail a reușit să avanseze patru poziții, până pe locul 9, în timp ce top 10 este încheiat de alt nou venit, Quadrant – Amroq Beverages. Analiza Coface a relevat că numărul firmelor care au reușit să figureze în toate clasamentele realizate de Coface în ultimii trei ani a crescut la 16, acestea fiind: Lidl, Dedeman, Pepco, IPSO, Zara, Premier Restaurant România, FAN Courier, Lagardere Travel Retail, US Food Network, JYSK, SAP România, Bilka Steel, C&A, AdePlast, L’Oréal și Hochland.
Iată cum arată Top 25:
Harta performanței
Cele mai multe companii listate în ediția din acest an a clasamentului provin tot din comerțul cu ridicata (20 firme), domeniul urmat de comerțul cu amănuntul (15 firme), industria de mașini și echipamente (10 firme) și sectorul IT și industria alimentar[ și a băuturilor (câte 9 firme). Coface remarcă faptul că a crescut numărul companiilor din domeniul construcțiilor prezente în top a crescut ușor comparativ cu anul anterior, de la 3 la 5 companii, iar nou-intrat în top este domeniul Producția și furnizarea de energie electrică și termică, apă și gaze”. În schimb, trei domenii nu mai sunt reprezentate în top: industria extractivă, agricultura și fabricarea produselor textile, a articolelor de îmbrăcăminte și încălțăminte.
Geografic, se observă o concentrare a companiilor performante, în condițiile în care numărul județelor prezente pe “harta top 100” a scăzut de la 23 la 19, distribuția companiilor fiind relativ diferită față de cea de anul trecut, deși cele mai multe firme provin tot din București (49 firme, mai multe cu șase față de ediția precedentă). Județul Cluj a reușit să urce pe cea de-a doua poziție, reprezentat prin 10 firme, depășind județul Ilfov, care a trecut pe poziția 3 cu 9 firme, în timp ce Brașov a avansat pe locul 4 cu 6 firme. Distribuția geografică a companiilor prezente în acest clasament s-a concentrat ca număr de județe, doar două județe noi fiind reprezentate în noua clasificare (Vâlcea și Dolj), în timp ce șase județe și-au pierdut reprezentanții în top (Constanța, Giurgiu, Vrancea, Botoșani, Olt și Bistrița-Năsăud).
Edițiile precedente ale topului: 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011.
Metodologie
Studiul a inclus toate companiile românești cu capital privat care au depus la Ministerul Finanțelor situațiile financiare anuale aferente activității din 2018. Pentru întocmirea Topului 100 nu au fost considerate băncile și societățile de asigurări, ca urmare a specificului diferit al activității acestora.
Primul nivel de selecție a companiilor a constat în aplicarea simultană a patru criterii de filtrare:
– cifra de afaceri pentru anul 2018 peste 1 milion de euro;
– rezultatul net și rezultatul operațional în 2018 să fie pozitive (profit);
– absența datoriilor restante către bugetul de stat (conform datelor publicate de ANAF pentru 30.06.2019);
– nivelul datoriilor comerciale restante (către furnizori) în 2017 să fie sub 10% din profitul brut.
Companiile care au fost validate în baza primului nivel de selecție au fost verificate pentru respectarea unui model statistic în praguri, având patru criterii care trebuie respectate simultan:
– indicele de creștere a cifrei de afaceri > 10%;
– rentabilitatea capitalurilor proprii (profit net /capitaluri proprii) > 20%;
– rata profitului brut raportat la cifra de afaceri > 5%;
– gradul de îndatorare (datorii totale / active totale) < 70%.
Clasamentul final a fost realizat prin includerea primelor 100 de companii în funcție de cifra de afaceri realizată pentru anul 2018 din lista tuturor companiilor românești care au îndeplinit toate criteriile menționate în cele două niveluri succesive de selecție.
Top 100 Companii Peformante a fost publicat integral exclusiv în revista Biz nr. 337 (15 noiembrie – 15 decembrie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz