Top 100 companii performante – 2018
Reading Time: 7 minuteAvem o economie care crește parcă în ciuda tulburărilor politice și asta se datorează în principal companiilor private care pun accentul pe performanță și eficiență în business. Iată campionii economiei românești în topul realizat pentru Biz de Coface România.
Dacă pui o mașină de Formula 1 să concureze în cursa de 24 de ore de la Le Mans, nu are șanse să ajungă la finiș. Desigur, mașina de Formula 1 este performantă, dar ținta sa este să dea totul într-un interval scurt. În cursa de uzură de 24 de ore câștigă alte strategii. Și, mergând mai departe, câștigătorul de la Le Mans nu poate să facă față pe dunele din Raliul Dakar. La fel, în business, adevărata performanță se vede pe termen lung, când strategiile câștigătoare au timp să-și demonstreze valoarea, iar eficientizarea afacerii își arată roadele și creează valoare pentru companie. Sunt doar câteva din gîndurile cu care am pornit la drum în realizarea topului performerilor economiei românești, ediția 2018.
Și, pentru că ne dorim să vedem și mai mulți performeri din zona de IMM-uri, motorul oricărei economii sănătoase, am decis extinderea clasamentului, astfel că aveți în față în premieră Top 100 cele mai performante companii din România. Cum era de așteptat, companiile cu cifră de afaceri cuprinsă între 10 și 50 de milioane de euro care apar în top sunt majoritare din punct de vedere numeric, fiind 42 din totalul de 100. De aici și din categoria imediat următoare, cea a companiilor cu cifră de afaceri cuprinsă între 50 și 100 de milioane de euro, pot apărea în perioada
următoare surprizele frumoase ale performanței de business, pentru că sunt companii care au crescut dar și‑au solidificat în același timp afacerea, astfel că pot face oricând pasul spre nivelul următor.
În același timp însă, companiile mari și foarte mari, care au sărit de pragul de 100 de milioane de euro, își consolidează poziția și arată un apetit sporit nu doar de creștere, ci și de optimizare a businessului. “Calibrul companiilor incluse în top este în creștere, fiind incluse mai multe companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro decât în anul anterior. Astfel, se continuă tendința companiilor mari de a crește sustenabil prin îmbunătățirea indicatorilor de performanță”, a declarat Nicoleta Mărunțelu, Senior Financial Analyst la Coface România.
Cifrele performanței
Cele 100 de companii incluse în clasament au reușit să obțină în 2017 o cifră de afaceri totală de aproape 11 miliarde de euro, mai exact 10,8 miliarde de euro, cu doar 600 de milioane de euro mai mult decât Top 50 companii din 2016. Afacerile acestor companii au crescut cu 26% față de 2016 și cu 54% față de 2015. În același timp, profitul operațional (EBIT), a atins un nivel cumulat de 1 miliard de euro, în creștere cu 8% față de nivelul înregistrat în 2016. Astfel, putem observa că dinamica profitului operațional înregistrat de companiile din top este sub cea a cifrei de afaceri, elasticitatea fiind de 0,3 – adică o creștere cu 1% a cifrei de afaceri a generat o creștere cu 0,3% a EBIT.
Impactul social al performerilor economiei românești a fost important, cele 100 de companii din top reușind să creeze 10.707 de noi locuri de muncă pe parcursul anului 2017. Asta în condițiile îmbunătățirii productivității muncii, relevată de faptul că avansul de 26% al cifrei de afaceri a fost mai mare decât creșterea de 15% a numărului de angajați.
În ceea ce privește vechimea, companiile prezente în clasament au, în medie, o prezență pe piață de circa 16 ani. Doar cinci companii din top au fost înființate în ultimii cinci ani, celelalte 95 fiind înregistrate înainte de 2013. Cele mai multe companii din top au fost înființate în 1994, respectiv 2007 (câte 11). Eugen Anicescu, Country Manager la Coface România, spune că, din perspectiva performanțelor companiilor românești, experiența acestora este foarte importantă și nu e o coincidență faptul că în acest clasament majoritatea firmelor incluse (84%) au o vechime de peste 10 ani în economia românească. “Deoarece în ultimii 10 ani economia românească a pierdut în jur de 100.000 de companii, multe dintre ele fiind companii vechi și cu o dimensiune semnificativă, este esențial ca firmele românești să învețe să crească echilibrat, durabil, pentru a putea ajunge în liga top performerilor”, subliniază Eugen Anicescu.
Calibrul firmelor prezente în Top 100 2017 a crescut și în acest an. Astfel, în actuala ediție, în categoria firmelor cu cifra de afaceri de peste 100 de milioane de euro regăsim 22 de companii, cu două mai mult decât anul trecut. Dată fiind extinderea topului de la 50 la 100 de firme, și categoria companiilor cu cifra de afaceri între 50 și 100 de milioane de euro a crescut la 36, restul de 42 fiind, așa cum am menționat deja, companii din segmentul 10 – 50 de milioane de euro. Acest segment contribuie cu 22% la cifra de afaceri agregată și cu 15% la numărul total de angajati. Al doilea segment (cifră de afaceri între 50 și 100 de milioane de euro) generează 24% din cifra de afaceri agregată și contribuie cu 23% în total angajați. Segmentul celor mai mari companii, cu cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro, deși reprezintă doar 22% din numărul total de firme, generează în continuare cea mai mare parte din cifra de afaceri totală a celor 100 de firme din top, mai exact 63%, și contribuie cu 54% în numărul total de angajați.
În ceea ce privește valoarea profitului brut per angajat, în această ediție 9 companii din clasamentul curent au reușit să depășească nivelul de 100.000 de euro profit brut / angajat, în timp ce 11 firme au declarat pentru 2017 un profit brut / angajat între 50.000 și 100.000 de euro.
Luptă la vârf
Clasamentul acestei ediții are un nou campion, Lidl România, care amenința încă de la ediția precedentă fotoliul de lider, de pe poziția a doua a topului. Pentru Lidl, anul 2017 a adus un plus de peste 183 de milioane de euro la cifra de afaceri, dar și o creștere de la 4% la 5% a ratei profitului, propulsând compania pe primul loc în topul celor mai performante companii din România. Retailerul are în prezent 232 de magazine în toată țara și continuă extinderea – în toamna acestui an, compania a deschis în medie un magazin pe săptămână.
Pe poziția a doua se află cea mai mare companie antreprenorială românească, Dedeman, retailerul de bricolaj care domină piața de profil în fața marilor jucători internaționali. Compania pornită de frații Dragoș și Adrian Pavăl în Bacău a ajuns în prezent la o rețea de 48 de magazine proprii și are două centre logistice proprii. Anul trecut, conform cifrelor declarate la Ministerul de Finanțe, Dedeman a înregistrat o creștere de 21% a cifrei de afaceri, până la peste 1,38 miliarde de euro, menținându-și o marjă de profit de 14%.
Podiumul este completat de Continental Automotive România, filiala locală a gigantului german, care deține în România nu mai puțin de șapte fabrici, care produc anual peste 150 de milioane de mașini destinate industriei auto, și patru centre de cercetare și dezvoltare. Continental a făcut investiții de peste 175 de milioane de euro în 2017 în locațiile sale din România, aflate în Brașov, Carei, Iași, Nădab, Sibiu și Timișoara. Compania este partener într-un jointventure în Slatina și are un centru de distribuție a anvelopelor în București.
Ocupantele locurilor 4-7 (Alro, Sanofi România, AD Auto Total și IBM România) au lipsit din ediția precedentă a clasamentului, dar au reușit să-și optimizeze businessurile, să-și întărească indicatorii financiari și să îndeplinească pentru această ediție toate criteriile de performanță. Următoarele patru clasate, IBM România, IPSO, Zara București și Stabilus România, și-au îmbunătățit performanțele față de ediția precedentă, reușind să pătrundă în Top 10.
Iată cum arată Top 25:
Studiul realizat de Coface remarcă faptul că, în ciuda extinderii clasamentului, numărul firmelor care au reușit să figureze în toate topurile realizate în ultimii trei ani a scăzut la șapte: Dedeman, Zara București, Stabilus România, C&A Moda Retail, US Food Network, Bilka Steel și Universal Alloy Corporation Europe. Mai mult, spre deosebire de anii trecuți, când calibrul companiilor prezente în top în ani succesivi era cu preponderență mai mic, din zona firmelor cu cifră de afaceri de 50-100 milioane de euro, în această ediție cinci dintre cele șapte companii sunt încadrate în segmentul de peste 100 de milioane de euro, iar celelalte două în segmentul următor (50-100 milioane de euro).
De unde vin performerii?
Cele mai multe companii prezente în ediția din acest an a Top 100 provin din comerțul cu ridicata (26 de companii), comerț cu amănuntul (14), IT (9), industria metalurgică (8), industria de mașini și echipamente (6). Câte cinci companii vin din industria alimentară și a băuturilor, fabricarea substanțelor și produselor chimice, respectiv segmentul de activități recreative, culturale și sportive. Coface remarcă faptul că numărul companiilor din domeniul construcțiilor prezente în top a crescut comparativ cu anul anterior, acest sector beneficiind de extinderea clasamentului, la fel ca și în cazul segmentului fabricării substanțelor chimice și al activităților recreative. Nou intrate sau revenite în top sunt domeniile: transporturi, alte activități de servicii personale, industria extractivă, sănătate și asistență socială, asanarea și îndepărtarea gunoaielor, salubritate și activități similare, respectiv fabricarea produselor textile, a articolelor de îmbrăcăminte și încălțăminte.
Extinderea numărului de companii a venit la pachet cu creșterea numărului de județe prezente pe harta Topului 100. Astfel, în clasament sunt reprezentate 23 de județe, față de 14 în 2016, distribuția geografică a companiilor fiind relativ diferită față de cea de anul trecut. Totuși, cele mai multe firme, 43 mai exact, provin tot din București. Ilfovul se situează pe cea de-a doua poziție, fiind reprezentat prin 7 companii, în timp ce județul Timiș se menține pe poziția a treia, cu 6 companii, urmat de Argeș, care a urcat pe locul patru cu 5 companii în top. Tendința de concentrare geografică a firmelor din top este evidentă, în condițiile în care jumătate dintre cele 100 companii prezente în Top 100 au sediul în București și Ilfov.
Edițiile precedente ale topului: 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011.
Metodologie
Studiul a inclus toate companiile românești cu capital privat care au depus la Ministerul Finanțelor situațiile financiare anuale aferente activității din 2017. Pentru întocmirea Topului 100 nu au fost considerate băncile și societățile de asigurări, ca urmare a specificului diferit al activității acestora.
Primul nivel de selecție a companiilor a constat în aplicarea simultană a patru criterii de filtrare:
– cifra de afaceri pentru anul 2017 peste 1 milion de euro;
– rezultatul net și rezultatul operațional în 2017 să fie pozitive (profit);
– absența datoriilor restante către bugetul de stat (conform datelor publicate de ANAF pentru 30.06.2018);
– nivelul datoriilor comerciale restante (către furnizori) în 2017 să fie sub 10% din profitul brut.
Companiile care au fost validate în baza primului nivel de selecție au fost verificate pentru respectarea unui model statistic în praguri, având patru criterii care trebuie respectate simultan:
– indicele de creștere a cifrei de afaceri > 10%;
– rentabilitatea capitalurilor proprii (profit net /capitaluri proprii) > 20%;
– rata profitului brut raportat la cifra de afaceri > 5%;
– gradul de îndatorare (datorii totale / active totale) < 70%.
Clasamentul final a fost realizat prin includerea primelor 100 de companii în funcție de cifra de afaceri realizată pentru anul 2017 din lista tuturor companiilor românești care au îndeplinit toate criteriile menționate în cele două niveluri succesive de selecție.
Top 100 Companii Peformante face parte din topurile care apar exclusiv în revista Biz.
Abonează-te la newsletterul Biz și vei primi fiecare număr al revistei în format electronic, imediat după apariția în magazine!
Printre beneficiile abonaților se numără:
- Oferte și noutăți despre conferințele Biz
- Invitații cadou la evenimente
- Acces la știri & TOPURI integrale realizate de echipa Biz
Pentru abonare e-Biz dă click aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz