Top 100 cele mai valoroase branduri globale
Reading Time: 4 minuteAmazon își menține primul loc în clasamentul BrandZ al celor mai valoroase 100 de branduri la nivel global, realizat de Kantar, iar TikTok, cu o valoare estimată la 16,9 miliarde USD, intră în clasament pentru prima dată, clasându-se pe locul 79.
Valoarea cumulată a principalelor 100 de branduri din clasament a ajuns la 5 trilioane de dolari, cât PIB-ul Japoniei (în creștere cu 5,9%, respectiv 277 miliarde de dolari față de anul precedent).
Cele mai valoroase 10 branduri la nivel global în 2020
Amazon și-a menținut poziția din fruntea clasamentului, atingând valoarea de 415,9 miliarde dolari, în urma unei creșteri de 32%. Inclus pentru prima dată în clasamentul BrandZ în 2006, Amazon a crescut cu aproape 100 miliarde de dolari în valoare în acest an, echivalentul unei treimi din creșterea totală a mărcilor din BrandZ100.
BRANDURILE DIN TEHNOLOGIE DOMINĂ ÎN CONTINUARE CLASAMENTUL
Brandurile din tehnologie contribuie cu 37% la valoarea brandurilor din Top 100 și au crescut, per ansamblu, cu 10%. Apple și-a menținut poziția de al doilea brand ca valoare din lume (crescând cu 14% și atingând valoarea de 352,2 miliarde USD), în timp ce Microsoft a recucerit locul 3 (cu o creștere de 30% și o valoare estimată acum la 326,5 miliarde USD), depășind Google (+5%, 323,6 miliarde USD) care se află acum pe locul 4. Microsoft a ajuns la această performanță datorită ecosistemului său de soluții de lucru în cloud care include Office 365 și Microsoft Teams și care le-a permis utilizatorilor să își continue activitatea în timpul perioadei de izolare.
Clasamentul ține cont de performanța prețurilor acțiunilor în aprilie 2020, luând astfel în calcul efectul crizei Covid-19. Companiile care au investit consecvent în marketing pentru a construi brand equity în ciuda climatului de nesiguranță au reușit să împiedice materializarea celor mai aspre consecințe ale crizei. Înainte de pandemie, valoarea cumulată a principalelor 100 de branduri tindea spre o creștere de 9%.
“Continuarea creșterii valorii clasamentului BrandZ Top 100 demonstrează că brandurile puternice stau mult mai bine decât în timpul recesiunii din 2008-2009. Observăm o îmbunătățire semnificativă în brand equity comparativ cu 10 ani în urmă, companiile înțelegând acum importanța de a investi în construirea de branduri și devenind, astfel, mai puternice și mai rezistente. Deși impactul Covid19 s-a răsfrânt asupra tuturor companiilor, mari și mici, fără să țină cont de granițe, consecvența investițiilor în marketing vă poate ajuta să traversați mai bine o criză și o va face“, explică David Roth, CEO al The Store WPP EMEA și Asia și Chairman al BrandZ.
SECTORUL DE RETAIL
Sectorul de retail a înregistrat o evoluție foarte bună, crescând cel mai rapid în valoare (cu 21%), o performanță susținută de jucătorii principali din e-commerce.
Brandurile de e-commerce Amazon, Alibaba și JD (+24%, poziția 52, cu 25,5 miliarde USD) au dat dovadă de inventivitate și agilitate în această perioadă dificilă, la fel și unii dintre retailerii cu un profil mai tradițional ca Walmart (+24%, poziția 27, cu 45,8 miliarde USD) care a investit în capabilitățile sale de e-commerce.
Brandul Lululemon (în urcare cu 40%, la 9,7 miliarde USD) a fost unul dintre cele care au crescut cel mai rapid, mutându-și atenția de la îmbrăcăminte inspirată de yoga la articole vestimentare potrivite pentru lucrul de acasă și oferind ședințe de yoga online pentru cei care lucrează de acasă.
MEDIA & ENTERTAINMENT
Peste jumătate din brandurile din categoria Media & Entertainment figurează printre primele 20 de mărci cu cea mai mare ascensiune – precum Netflix (+34%, valoare curentă de 45,9 miliarde USD), care urcă opt locuri ajungând pe poziția 26, Instagram (+47%, valoare de 41,5 miliarde USD) care urcă 15 locuri până la numărul 29, LinkedIn (+31%, cu 29,9 miliarde USD, numărul 43 în clasament) și Xbox (+18%, 19,6 miliarde USD), care urcă 22 de locuri ajungând la numărul 65.
ALTE CONCLUZII
MasterCard a intrat pentru prima dată în top, datorită performanței sale financiare foarte bune, susținute de o creștere în brand equity și în special în capacitatea de a ține consumatorii aproape.
Clasamentul principalelor 100 de branduri se îmbogățește cu cinci jucători, printre care brandul de entertainment TikTok din China, urmat de UnitedHealthcare (numărul 86, cu 15,8 miliarde USD), Bank of China (numărul 97, cu 13,7 miliarde USD), Lancôme (numărul 98, cu 13.6 miliarde USD) și Pepsi (poziția 99, cu 13,3 miliarde USD).
Construirea pe principii ecologice s-a transformat într-un trend în comunitatea globală de business. Haier (numărul 68 în clasament, cu o valoare de 18,7 miliarde USD) este principalul brand bazat pe un ecosistem IoT pentru al doilea an consecutiv.
Brandurile din Asia reprezintă un sfert din cele 100 cuprinse în clasament și includ 17 din China. Alibaba (cu o creștere de 16% și o clasare pe locul 6, cu 152,5 miliarde USD) a fost cel mai valoros brand din China, în timp ce gigantul serviciilor de Internet – Tencent (+15%, numarul 7, 151 miliarde USD) este cu un loc mai jos.
Brandurile din Statele Unite reprezintă mai mult de jumătate dintre mărcile din clasamentul BrandZ 100. Brandurile din China reprezintă un sfert dintre mărcile din clasament – 17 dintre ele fiind din China (printre care Alibaba și Tencent clasate în Top 10), iar două din Japonia (Toyota și NTT).
Sustenabilitatea este noua definiție a luxului – consumatorii tineri așteaptă o calitate asociată cu luxul, dar din materiale sustenabile și cu mai puțin ambalaj. Patru branduri de lux au ajuns în Top 100 în acest an, cel mai bine clasat fiind Louis Vuitton (+10%, numărul 19, valoare de 51,8 miliarde USD).
Raportul și clasamentul BrandZ al celor mai valoroase branduri din lume pot fi descărcate de aici și de pe Brandz.com. Raportul global, clasamentele, hărțile, articolele și multe alte materiale pot fi consultate și prin aplicația BrandZ care poate fi descărcată gratuit de aici pentru Apple IOS și pentru toate dispozitivele cu sistemul Android sau căutată din iTunes sau Google Play.
Cum a fost realizat studiul?
Clasamentul combină date financiare analizate riguros de către Bloomberg cu o cercetare vastă care cuprinde peste 3,8 milioane de consumatori din întreaga lume și acoperă mai mult de 17,500 de mărci din 51 de țări. Criteriile de selecție sunt: brandul să fie deținut de către o societate cotată la bursă sau datele financiare să fie publice și brandurile “unicorn” să aibă cea mai recentă estimare financiară a valorii publicată deja. (În anii anteriori, doar societățile cotate la bursă sau companiile auditate au fost eligibile).
Clasamentul BrandZ al celor mai valoroase branduri la nivel global, aflat acum la cea de-a 15-a ediție, este contractat de către WPP și realizat de Kantar, experți în studii de brand equity și diagnoză de brand.
Foto: © Daniil Peshkov | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz