Sunt companiile care, cumulat, și-au crescut cifra de afaceri cu 6 miliarde de euro față de ediția precedentă și au reușit profituri operaționale de 3,1 miliarde de euro. Iată care sunt cele mai performante companii din România din cea de-a 12-a ediție a studiului „Top 100 Best Performers”, realizat pentru Biz de Coface România.
Un an cu fragilitate economică sporită a arătat forța și reziliența companiilor performante din România. Consecințele războiului din Ucraina s-au manifestat din plin într-un 2022 care a adus creșteri de prețuri la energie, care au cascadat imediat pe toate planurile. Creșterea economică s-a temperat, dobânzile au început să crească, dar businessurile au rezistat cu brio acestor provocări.
„Una din marile realizări ale anului 2022 a fost reziliența afacerilor, deoarece toate companiile, indiferent de dimensiune și sector de activitate, au reușit să facă față valului de provocări economice din acest an. Invazia Ucrainei a dus la închiderea sau înghețarea operațiunilor în Rusia a mii de companii. Foarte multe firme au ajutat refugiații ucrainieni și au rezistat pe o piață plină de incertitudini, riscuri și transformări. Ceea ce a dus la creșterea PIB-ului a fost consumul populației, care s-a majorat cu 5,3% în 2022”, se arată în analiza realizată de Coface România.
Reziliența de care dau dovadă cele mai performante companii se vede și în faptul că ponderea companiilor aflate la a doua apariție consecutivă în cadrul clasamentului Coface a crescut semnificativ față de anul precedent, astfel că 38 dintre firmele incluse în ediția de anul trecut a topului au reușit să obțină pe parcursul anului 2022 rezultate financiare care să le asigure o poziție printre cele mai performante 100 companii din România și în această ediție. Numărul firmelor care au reușit să figureze în toate clasamentele realizate de Coface în ultimii trei ani a crescut de la 9 anul trecut la 13.
Ocupantul primei poziții s-a schimbat, însă, fiindcă a revenit în top Lidl, care detronează „campioana” ediției precedente, Dedeman. Lidl a mai ocupat prima poziție cinci ediții consecutive, începând cu 2017, dar anul trecut nu a îndeplinit toate criteriile pentru a fi prezentă în clasament. Podiumul este completat de Oscar Downstream, în timp ce pe poziția a patra se află Continental Automotive Products, urmată în clasament de Coca-Cola HBC România. Pe următoarele cinci locuri se află Leroy Merlin, Expur, Mairon Galați, Holcim (România) și Inditex România.
Cele 100 de companii din această ediție a topului au reușit să obțină în 2022 o cifră de afaceri totală de 24,5 miliarde de euro, cu 6 miliarde de euro mai mult față de 2021. Afacerile celor 100 de companii din clasament au crescut cu 21% față de 2021 și cu 106% față de 2020.
A crescut și numărul companiilor care au o cifră de afaceri de peste 100 milioane de euro, de la 59 în ediția precedentă la 71 de companii în actualul top, ceea ce a dus la o scădere pe segmentul cu cifra de afaceri între 50 și 100 de milioane de euro, de la 41 companii la 29. Segmentul companiilor cu cifre de afaceri între 10 și 50 de milioane de euro nu este reprezentat în top, la fel ca anul trecut, după cum se vede din tabelul de mai jos:
Profitul operațional (EBIT) realizat de cele mai performante companii a atins un nivel cumulat de 3,1 miliarde de euro, în ușoară scădere (aproximativ 4%) față de nivelul inregistrat în anul 2021. Analiza realizată de Coface România arată, astfel, că dinamica profitului operațional înregistrată de companiile din acest clasament este sub cea a cifrei de afaceri, elasticitatea fiind de -0,2.
În ceea ce privește valoarea profitului brut per angajat, 29 companii din clasamentul curent au reușit să depășească nivelul de 100.000 de euro profit brut / angajat (la fel ca în 2021), în timp ce 19 firme au declarat pentru 2022 un profit brut / angajat între 50.000 și 100.000 de euro.
Gradul de capitalizare al companiilor din clasament este adecvat, ajungând la 56% la finalul anului trecut, după ce în 2021 a fost de 54%, pe fondul menținerii capitalurilor proprii la același nivel ca în 2021, cu o valoare consolidată de 7,1 miliarde de euro.
Numărul județelor prezente pe harta Topului 100 a scăzut față de 2021 cu 2, până la 22, distribuția geografică a companiilor fiind relativ diferită față de cea de anul trecut, dar cele mai multe firme provin tot din București (50 firme). Județul Ilfov continuă să fie pe locul doi, prin 9 firme, în scadere față de ediția precedentă (-5), urmat de Cluj (6 firme), Bacău și Argeș, cu câte 4 firme fiecare. Cinci județe noi sunt reprezentate în topul actual (Arad cu două firme, Satu Mare, Vâlcea, Ialomița și Alba cu câte o companie), în timp ce șase județe și-au pierdut reprezentanții în top (Bistrița-Năsăud, Călărași, Harghita, Iași, Neamț și Tulcea).
Cele mai multe companii listate în ediția din acest an a clasamentului provin din domeniile Comerț cu ridicata și distribuție (24 firme), Comerț cu amănuntul (15 firme) și Industria alimentară și a băuturilor (12 firme). Totuși, comerțul cu ridicata a avut cea mai mare scădere (-8 firme față de anul trecut). Cea mai mare creștere față de anul trecut a avut-o Industria alimentară și a băuturilor (+7 firme).
Studiul realizat de Coface România a inclus toate companiile românești cu capital privat care au depus la Ministerul Finanțelor situațiile financiare anuale aferente activității din 2022. Pentru întocmirea Topului 100 nu au fost considerate băncile, companiile de leasing, de intermediare financiară, creditare și societățile de asigurări, datorită specificului diferit al activității acestora. De asemenea, au fost excluse companiile aflate în insolvență sau cu alt status la Registrul Comerțului decât funcțiune (de exemplu: radiată, lichidare, dizolvare, întrerupere de activitate) și cele care nu au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 1 milion euro.
Primul nivel de selecție a companiilor a constat în aplicarea simultană a patru criterii de filtrare:
Companiile care au fost validate în baza primului nivel de selecție au fost verificate pentru respectarea unui model statistic în praguri, având 4 criterii care trebuie respectate simultan:
Clasamentul final a fost realizat prin includerea primelor 100 companii în funcție de cifra de afaceri realizată pentru anul 2022 din lista tuturor companiilor românești care au îndeplinit toate criteriile menționate în cele două niveluri succesive de selecție.
Ediția precedentă a topului este disponibilă aici.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 379 (15 decembrie 2023 – 15 februarie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Ministerul Energiei a obținut aprobarea finanțărilor pentru cele șase propuneri de investiții prioritare propuse Comitetului pentru investiții al Fondului pentru…
La finalul lunii ianuarie, întreaga echipă editorială a revistei Biz își va stabili, timp de o săptămână, cartierul general în…
Castelul Kalnoky, din pitorescul sat Micloșoara, o bijuterie arhitecturală și istorică din inima Transilvaniei, găzduieste până la finalul anului o…
Banca Comercială Română (BCR) anunță numirea Ioanei Gheorghiade în funcția de Chief Risk Officer (CRO) și membru al Comitetului Executiv…
În 2024, puterea de cumpărare a europenilor a atins o medie de 18.768 de euro per capita, conform studiului NIQ GfK…
Premier Restaurants România, operatorul lanțului de restaurante McDonald’s în România, anunță deschiderea primului restaurant McDonald’s Drive-Thru din Giurgiu, amplasat pe…