Top 100 branduri globale valorează peste 2,66 trilioane de dolari. Bătălie la vârf între Apple, Amazon, Google și Microsoft
Reading Time: 3 minuteValoarea combinată a top 100 branduri globale din raportul Best Global Brands 2021, realizat de Interbrand, a înregistrat cea mai mare creștere de când se realizează clasamentul.
Astfel, cele mai puternice 100 de branduri au o valoare totală de peste 2,66 trilioane de dolari, mai mult cu 15% față de ediția precedentă, când valoarea estimată era de peste 2,32 trilioane de dolari.
Sectorul cu cea mai rapidă creștere și cea mai mare valoare cumulată rămâne cel al tehnologiei. Digitalizarea a stimulat acest domeniu, care nu dă semne că se va opri prea curând din creștere. De altfel, primele trei locuri sunt ocupate de companii tech și valoarea acestora reprezintă 62,3% din totalul valorii brandurilor din Top 10.
Top 10 cele mai valoroase branduri globale în 2021
Liderul incontestabil al clasamentului este Apple, care are o valoare estimată de Interbrand la nu mai puțin de 408 miliarde de dolari. iPhone continuă să atragă fani și, mai ales, cumpărători pe tot globul. Astăzi, compania Apple valorează aproape 2,5 trilioane de dolari, fiind de departe cea mai mare companie din lume, nu doar din zona tech.
La distanță apreciabilă, pe locul doi se află Amazon, gigantul global al comerțului online, cu o valoare a brandului de peste 249 miliarde de dolari. Compania fondată de Jeff Bezos va continua să crească în anii care vin, mai ales că începe să vândă tot mai multe produse sub brand propriu.
Podiumul este închis de Microsoft, brand care valorează mai bine de 210 miliarde de dolari și care a revenit în forță în ultimii ani, reușind reinventarea modelului propriu de business prin îmbrățișarea cloud-ului.
Pe locul 4, la mică distanță, se află Google (196 mld. $), urmat de Samsung (74,6 mld. $). Coca-Cola este prima companie non-tech din clasament, urmată de Toyota, Mercedes-Benz, McDonald’s și Disney.
Loc | Brand | Valoare (mld. $) | Evoluție |
1. | Apple | 408,251 | +26% |
2. | Amazon | 249,249 | +24% |
3. | Microsoft | 210,191 | +27% |
4. | 196,811 | +19% | |
5. | Samsung | 74,365 | +20% |
6. | Coca-Cola | 57,488 | +1% |
7. | Toyota | 54,107 | +5% |
8. | Mercedes-Benz | 50,866 | +3% |
9. | McDonald’s | 45,865 | +7% |
10. | Disney | 44,183 | +8% |
Brandurile cu cele mai mari creșteri
Pe lângă Apple, Microsoft și Amazon, care au înregistrat creșteri ale valorii de brand ce le permite să se afle în top 10 și la acest capitol, sunt alte branduri care s-au remarcat în ultimul an.
De departe, cea mai mare creștere a valorii de brand, de 184%, o are Tesla, care depășește acum 36,27 miliarde de dolari. Compania condusă de Elon Musk este urmată în clasamentul creșterii de Salesforce (+37%), Adobe (+36%) și Paypal (+36%).
Pe locurile următoare sunt Microsoft și Apple, în timp ce pe locul 7 în topul creșterii valorii de brand se află Nintendo (+26%), brandul nipon reușind să ajungă la aproape 9,2 miliarde de dolari.
După Amazon, care este pe locul 8 la acest capitol, regăsim Nike, care a crescut cu 24% până la o valoare de brand de 42,538 miliarde de dolari, în timp ce pe poziția a zecea se află cel mai bun prieten (sau dușman, după caz) al corporatiștilor din ultimul an și jumătate – Zoom, care a depășit valoare de 5,5 miliarde de dolari, cu 24% peste valoarea de anul trecut.
Un singur brand nou a reușit să intre anul acesta în Top 100 branduri globale. Este vorba despre Sephora, aflată fix pe locul 100, cu o valoare a brandului estimată la 4,628 miliarde de dolari.
Interbrand a fost prima companie din lume care realizat evaluarea valorii de brand, în 1988. Metodologia folosită este certificată ISO 10668, pentru evaluarea financiară de brand.
Interbrand ia în considerare trei componente principale în realizarea evaluărilor sale:
- performanța financiară a produselor sau serviciilor brandului
- rolul jucat de brand în luarea deciziei de cumpărare
- forța competitivă a brandului
Mai multe detalii privind metodologia sunt disponibile pe site-ul Best Global Brands.
Top 25 branduri globale
Ilustrație: 32142535 © Sawitri Khromkrathok | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz