Top 100 branduri globale: Apple, Amazon, Google și Microsoft valorează împreună aproape 1,3 trilioane de dolari
Reading Time: 3 minuteValoarea cumulată a top 100 branduri globale din raportul Best Global Brands 2022, realizat de Interbrand, a depășit în premieră pragul de 3 trilioane de dolari.
Mai exact, cele 100 de branduri care au intrat în clasamentul din acest an valorează împreună aproape 3,089 trilioane de dolari, în creștere cu 16% peste cifra din 2021.
Clasamentul realizat de Interbrand arată ascensiunea brandurilor „tinere”: vârsta medie a brandurilor din Top 5 este de 39,6 ani, comparativ cu media impresionantă de 110 ani a tuturor celor 100 de branduri din top. În cele două decenii de când compania realizează studiul Best Global Brands, doar 36 de branduri s-au menținut în Top 100. De-a lungul anilor, peste 140 de nume importante precum Nokia, AOL, Yahoo! sau MTV au ieșit din clasament
Mai ales în ultimii zece ani, au apărut companii din zona de tehnologie care surclasează net concurența și nu dau semne că se vor opri prea curând. Anul acesta, valoarea cumulată a brandurilor din Top 10 este de aproape 1,65 trilioane de dolari, depășind valoarea totală a celorlalte 90 de mărci din top, care valorează 1,44 trilioane de dolari.
„Liderii acestor super-branduri înțeleg cum, unde și când să-și folosească brandul ca un activ valoros în fața noilor cerințe ale consumatorilor, într-un peisaj aflat în continuă schimbare. Astăzi, companiile care au cel mai mare succes nu au ca motor critic de creștere produsul, ci brandul.”
Gonzalo Brujó, Global Chief Executive Officer, Interbrand
Top 10 cele mai valoroase branduri globale în 2022
La fel ca și la ediția din 2021, lider detașat în clasament este Apple, cu o valoare a brandului estimată la peste 482 de miliarde de dolari, cu 18% peste valoarea de anul trecut. Numai în trimestrul încheiat în septembrie 2022, Apple a avut vânzări de peste 90 de miliarde de dolari, peste jumătate dintre acestea fiind aduse de iPhone.
Microsoft a reușit să urce o treaptă în top, depășind „la mustață” Microsoft (dacă mustața valorează vreo 3,4 miliarde de dolari). Schimbarea modelului de business reușită de CEO-ul Satya Nadella prin migrarea către cloud și Software-as-a-Service dă roade.
Pe ultima treaptă a podiumului se află Amazon, cu o valoare a brandului de aproape 275 de miliarde de euro. Deși a coborât în acest clasament gigantul retailului online a avut o creștere de 10% a valorii de brand.
Google (251,7 mld. $) și Samsung (87,7 mld. $) sunt celelalte companii tech din vârful ierarhiei, fiind urmate de Toyota, Coca-Cola, Mercedes-Benz, Disney – toate aflate în Top 10 și anul trecut, unde intră anul acesta Nike.
Loc | Brand | Valoare (mld. $) | Evoluție |
1. | Apple | 482,215 | +18% |
2. | Microsoft | 278,288 | +32% |
3. | Amazon | 274,819 | +10% |
4. | 251,751 | +28% | |
5. | Samsung | 87,689 | +17% |
6. | Toyota | 59,757 | +10% |
7. | Coca-Cola | 57,535 | +0% |
8. | Mercedes-Benz | 56,103 | +10% |
9. | Disney | 50,325 | +14% |
10. | Nike | 50,289 | +18% |
Sursa: 2022 Best Global Brands – Interbrand
Brandurile cu cele mai mari creșteri și trei noutăți în top
Microsoft și Google și-au sporit valoarea de brand cu procente care le situează în Top 10 și în ceea ce privește creșterea față de ediția precedentă. Cu 32%, Microsoft este chiar pe primul loc în această ierarhie, pe care însă îl împarte cu Tesla (48 mld. $) și Chanel (29,25 mld. $), care au un procentaj similar.
Urmează Ferrari, care a reușit o creștere de 31% față de ediția precedentă, până la peste 9,3 mld. $ și Lego, un brand care valorează peste 11,8 miliarde de dolari, cu 30% mai mult decât în 2021.
După Google (+28%), creșteri importante au mai reușit Hermes și Dior (+27%), în timp ce Adobe a ajuns la peste 30,6 mld. $, cu 23% peste nivelul din 2021. Tot cu un plus de 23%, se remarcă Gucci (20,4 mld. $), Allianz (18,7 mld. $) și Mastercard (16,1 mld. $). Apoi, Louis Vuitton, Siemens și Prada au reușit un salt de 21 de procente față de anul trecut.
Dacă topul din 2021 avea un singur brand nou intrat, Sephora, anul acesta clasamentul are trei noutăți: Airbnb a intrat direct pe locul 54, cu o valoare de brand de 13,41 mld. $, Red Bull – locul 64 cu o valoare de 11,5 mld. $ și Xiaomi – locul 84 cu o valoare de brand de peste 7,3 mld. $.
Interbrand a fost prima companie din lume care realizat evaluarea valorii de brand, în 1988. Metodologia folosită este certificată ISO 10668, pentru evaluarea financiară de brand.
Interbrand ia în considerare trei componente principale în realizarea evaluărilor sale:
- performanța financiară a produselor sau serviciilor brandului
- rolul jucat de brand în luarea deciziei de cumpărare
- forța competitivă a brandului
Mai multe detalii privind metodologia sunt disponibile pe site-ul Intebrand.
Top 25 branduri globale 2022
Ilustrație: 22661594 © Dirk Ercken | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz