Tonne Goodman, Vogue US: Sustenabilitatea în modă nu este doar alegerea corectă, ci o alegere vitală
Reading Time: 4 minuteTonne Goodman, Sustainability Editor la Vogue US, este una dintre vocile influente ale industriei modei, cunoscută pentru promovarea sustenabilității într-un domeniu adesea criticat pentru impactul său asupra mediului.
După două decenii în care a deținut poziția de Fashion Director la Vogue US, Goodman a decis în 2019 să își concentreze eforturile asupra modului în care această industrie poate deveni mai sustenabilă. Înainte de a ajunge la Vogue, Goodman și-a construit o carieră impresionantă în modă, lucrând alături de nume importante din industrie.
Pe Tonne Goodman o puteți vedea în noua serie „In Vogue: Anii ’90”, alături de personalități precum Anna Wintour, Claudia Schiffer, Gwyneth Paltrow, Hillary Clinton, Sarah Jessica Parker sau Naomi Campbell, din 13 septembrie pe Disney+.
Am discutat pentru Biz cu Tonne Goodman despre importanța sustenabilității în modă și despre evoluția acesteia de-a lungul timpului.
Ce v-a inspirat să renunțați la poziția de Fashion Director pentru a vă concentra asupra sustenabilității în modă?
Am fost întotdeauna foarte devotată sustenabilității și eram acolo în 1970 când s-a fondat Ziua Pământului. Am fost hipiotă, așa că eram complet implicată în mișcare încă de la început.
Iar la Vogue, am avut oportunitatea enormă de a putea să o încorporez în modă. Primul lucru pe care am reușit să-l fac aici a fost o rubrică numită Style Ethics. Este un subiect foarte complex, cu adevărat greu de cuprins și de înțeles în sensul practic pe deplin. Și am realizat că orice putem face, în orice capacitate, în orice mediu, pentru a aduce conștientizare, apreciere și devotament față de o problemă care este atât de importantă pentru noi, ar trebui făcut. Iar mediul meu esta moda.
Aceasta este un vehicul minunat pentru a exprima vizual sustenabilitatea în modă, deoarece există un factor de divertisment. Prin crearea de imagini delectezi publicul. Astfel, oamenii sunt transportați în ceea ce vezi tu atunci când creezi și ajuți la schimbarea viziunii acestora. Așa că, dacă poți face asta cu un mesaj important încorporat, cred că este minunat și poate avea un impact mai mare.
Tranziția de la director de modă la editor de sustenabilitate în cadrul Vogue a fost una naturală, fiind locul potrivit pentru a încerca să mă concentrez cu adevărat asupra acestui aspect. Nu mi-am schimbat obiceiurile de lucru. Am continuat să produc articole, să fotografiez coperte și să fac tot ceea ce făceam ca director de modă, mai puțin partea de management, desigur.
Totodată, pe zona digitală, am reușit să creez o altă rubrică denumită Then and Now, cu o notă informativă, unde am recomercializat hainele fotografiate în trecut. A fost un proces educativ pentru oamenii care doreau să obțină acel pardesiu grozav, de exemplu, deoarece au avut ocazia de această dată să-l obțină de la o companie care a introdus practici sustenabile.
Cum a evoluat industria modei din anii ’90 până în prezent în ceea ce privește sustenabilitatea?
Cred că acum există o conștientizare uriașă în ceea ce privește sustenabilitatea. Toată lumea realizează că este o problemă care, evident, nu va dispărea. Totodată, vedem mai multă dedicare pentru acest aspect.
Există atât de multe moduri diferite în care pot fi făcute demersuri în această direcție și sunt tot mai multe companii care încearcă să se concentreze asupra sustenabilității în toate aspectele sale. Sustenabilitatea înseamnă o sumedenie de lucruri diferite. Există și companii care o au în interiorul lor, în ADN-ul lor, cum ar fi Gap, spre exemplu. Aceasta e o companie care lucrează pe mai multe niveluri de sustenabilitate de foarte mult timp și are o conștientizare a impactului asupra mediului.
Cu toatea acestea, în momentul în care vorbim despre companii din industria de modă, din păcate, cineva va spune „da, dar”. Și asta se întâmplă de fiecare dată. Totuși, acest „da, dar” este urmat de un alt „dar”, care spune că trebuie să începi de undeva. E nevoie să pornești dintr-un loc și să fii devotat, trebuie să promovezi sustenabilitatea și să o menții în mișcare. Nu poți merge nicăieri fără un început. Acesta este locul în care ne aflăm acum și cred că începem să realizăm cu adevărat că este absolut esențial și critic.
Ce tendințe în moda sustenabilă vedeți ca fiind cele mai promițătoare în acest moment?
Mi-aș dori să putem ști imediat atunci când privim pe cineva dacă poartă haine sustenabile, dar nu putem cunoaște asta cu adevărat. Cu toate acestea, cred că mișcarea vintage a fost fabuloasă, pentru că implică circularitate, articolele se pot identifica mai ușor, iar oamenii devin mai creativi cu hainele vintage.
Mai mult, atunci când oamenii cumpără vintage, nu urmează cu adevărat o tendință, ci își ascultă propriul stil și modul în care vor să-l proiecteze.
Cum vedeți rolul marilor case de modă în tranziția către practici durabile? Dar al revistelor de modă, precum Vogue, în educarea publicului despre sustenabilitate?
Rolul caselor de modă lor este uriaș, deoarece marile companii trebuie să fie și marii vorbitori. Ele trebuie să fie cele care promovează cu adevărat ceea ce fac și să deschidă calea pentru alte companii. Iar multe dintre ele chiar și-o asumă.
De asemenea, o responsabilitate enormă au și revistele de modă. Sper ca și eu să fiu responsabilă într-o anumită măsură pentru educarea publicului, dar cred că facem asta pas cu pas. Revistele de modă abordează problema tot mai temeinic și este un început bun, dar simt că trebuie să fie încurajat acest proces.
Cum vedeți viitorul modei sustenabile? Ce schimbări esențiale ar trebui să se întâmple în industrie?
Cred că moda sustenabilă va deveni normalitate și sper că oamenii vor înțelege importanța circularității. O tendință este o tendință, dar cel mai mare trend pe care îl putem urma este fim noi înșine. Și ar trebui să ne simțim cu toții suficient de încrezători să urmăm această tendință.
Eu am un stil de a mă îmbrăca, o uniformă pe care o păstrez de mulți ani, care este sustenabilă. Știu ce cumpăr și nu am nevoie să mai caut nimic în afara ei. Iar aceasta cred că este o alegere foarte personală. Consider că același lucru se va întâmpla cu sustenabilitatea în modă. Este o alegere personală, iar oamenii vor realiza că este nu doar alegerea corectă, ci o alegere vitală.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz