Tipografii, excluși de la finanțarea cu fonduri europene
Reading Time: 3 minuteTipografii și producătorii de ambalaje din România au fost excluși de la finanțarea cu fonduri europene în exercițiul financiar 2014-2020.
După ce fondurile destinate perioadei anterioare de finanțare europeană, 2007-2013, au inclus ca eligibile proiectele de înființare, dezvoltare și modernizare a tipografiilor autohtone, exercițiul financiar 2014-2020 omite în totalitate această industrie de pe lista codurilor CAEN eligibile, a arătat David Istvan, presedintele Asociației Tipografilor „Transilvania” (ATT), într-o conferință de presă.
Asociația Tipografilor „Transilvania” atrage atenția autorităților asupra faptului că tipăritorii și producătorii de ambalaje din România nu pot accesa fonduri europene în perioada 2014-2020, în timp ce firmele concurente din țările vecine beneficiază de finanțări din partea UE.
“Ne nemulțumește neincluderea codurilor CAEN care ne reprezintă (1812 și 1721 n.r.) în programul de finanțare europeană (…) Tocmai creșterea competitivității ne macină pe noi, fiindcă trebuie să fim competitivi atât pe piața internă cât și pe piața externă. Cuvântul cheie este competitivitate și de aceea dorim să fim incluși în continuare în acest program, ca să putem beneficia de fondurile europene pentru dotarea materială”, a declarat David Istvan. Președintele ATT a arătat că fără finanțarea europeană firmele românești nu pot face față concurenților din țările vecine, care beneficiază de fonduri europene.
“Suntem o industrie care am pornit cu o moșterire precară după Revoluție. O tehnologie ultra veche – ne aducem aminte de acel zinc și literele culese plus un personal care avea calificarea pentru tehnologia respectivă. În perioada 2007-2013 am beneficiat de finanțarea de la Uniunea Europeană și am început să ne dotăm tipografiile, fiecare conform posibilităților”, a arătat David Istvan.
Peste 22.000 de angajați din 2400 de firme din industriile creative din întreaga țară, amenințați de pierderea locului de muncă din cauza blocării accesului la finanțare.
Demersul de reintroducere a codurilor CAEN 1812 și 1721 pe lista codurilor eligibile pentru finanțarea cu fonduri europene, inițiat de Asociația Tipografilor „Transilvania”, este susținut de Asociația Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP), Asociația Producătorilor de Ambalaje din România (APRA), Clausterul Advertising, Printing, Packaging Timișoara și Uniunea Sindicatelor Tipografilor din România.
Zsolt Rudnyanszky, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP) a atras atenția asupra impactului social și economic al blocării accesului la fonduri europene a tipografilor și producătorilor de ambalaje. “Pe plan social vorbim de 22.700 de angajați care vor fi afectați, dar și familiile lor. Pe plan economic sunt afectate domeniile conexe – cei care furnizează echipamente, consumabile, utilaje și servicii pentru aceste utilaje”, a explicat președintele APIIP.
Bogdan Tache, președintele Asociației Producătorilor de Ambalaje din România (APRA) a arătat că deja au fost începute demersurile pentru găsirea unei soluții pentru reincluderea celor două industrii pe lista codurilor CAEN eligibile pentru exercițiul financiar 2014 – 2020. “Soluția este ca Hotărârea de Guvern prin care această industrie a fost omisă să se schimbe sau să se modifice (…)pentru ca industria tipografică să fie reinclusă pe lista industriilor eligibile, așa cum a fost în exercițiul financiar trecut, care s-a încheiat în 2013. Nu putem accepta răspunsul <a fost trimis la Bruxelles și nu se mai poate face nimic>. Există pârghii. Atât eu, cât și colegii mei lucrăm cu organisme europene (…) și știm că Bruxellesul nu este o fortăreață în care dacă a intrat ceva nu mai iese”, a spus Bogdan Tache. Totodată, președintele APRA a arătat că în țările vecine – Ungaria și Polonia, spre exemplu – această industrie a accesat fonduri europene sute de milioane de euro pentru echipamente.
În HG 775 din octombrie 2015, în legătură cu Strategia Națională de Competitivitate a României, industria tipografică și cea a producției de ambalaje, incluse, în 2014, în domeniul Industriilor Creative, sunt menționate în prima categorie de agenți economici după „rolul economic și influența asupra ocupării forței de muncă”. În februarie 2016, când s-a publicat spre dezbatere publică lista codurilor CAEN eligibile pentru finanțare europeană, asociațiile de profil au constatat cu surprindere că industriile reprezentate prin cod CAEN 1812 și 1721 au fost excluse.
„Reconfirm că industriile creative fac parte din Strategia de Dezvoltare a României până în 2020. Absența codurilor CAEN menționate de dumneavoastră ar putea fi doar o eroare, posibil a fi corectată prin decizia factorilor implicați, șeful autorității de management, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice”, a declarat Eugen Teodorovici, ministru de finanțe la data aprobării HG 775/2015 și fost ministru al Fondurilor Europene, consultat de reprezentanții asociațiilor noastre.
Reprezentanții asociațiilor de profil au arătat că deși au trimis cereri oficiale, nu au primit nicio explicație argumentată economic și social din partea Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) cu privire la excluderea celor două coduri CAEN de pe lista codurilor eligibile pentru alocarea fondurilor europene în perioada 2014-2020.
Prezent la conferința de presă, Răzvan Horia Mironescu, vicepreședinte al Comisiei pentru Industrie și Servicii din Camera Deputaților, a arătat că adresat deja o interpelare Ministrului Dezvoltării Regionale, vicepremierul Vasile Dâncu.
”Având în vedere că, în România, majoritatea tipografiilor digitale sau offset sunt microintreprinderi și IMM-uri, ținând cont că este o activitate cu o rată de profitabilitate redusă, unde mecanizarea și specializarea au un rol important in creșterea competitivității, consider excluderea acestor activități din categoria celor eligibile complet eronată”, a precizat Mironescu, în interpelarea sa scrisă adresată Ministrului Dezvoltării Regionale.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz