Antreprenori

Teodor Holhoș: Când succesul se vede fără ochelari

Reading Time: 4 minute

Rețeaua de clinici Dr. Holhoș, din Transilvania și-a construit reputația pe combinația unică dintre riscul investiției personale, o strategie de carieră și poziționarea de business – specializarea în chirurgia oftalmologică de vârf. 

Chiar dacă pare greu de crezut, există afaceri de succes pornite de la zero în domeniul serviciilor medicale. Plecând de la un simplu cabinet privat de oftalmologie din Alba Iulia, orașul său natal, medicul Teodor Holhoș a dezvoltat în ultimii zece ani, în cinci orașe din Transilvania, o rețea de clinici care oferă servicii complete de oftalmologie – de la simplul consult pentru determinarea dioptriilor la intervenții pe retină. În clinicile sale, doctorul Holhoș realizează de unul singur, cu succes, toate operațiile – câteva mii în fiecare an. Celor cinci clinici Dr. Holhoș li se adaugă 12 cabinete de optică medicală sub același brand, toate aflate de asemenea în Transilvania. În construcție este un spital multidisciplinar la Alba Iulia și, în plan, unul în Cluj-Napoca. Povestea doctorului Holhoș servește ca exemplu de succes care îmbină riscul investiției personale cu o strategie de carieră și poziționarea de business: specializarea în chirurgia oftalmologică de vârf. 

Serviciile oftalmologice, la același nivel cu cele din Occident 

Cel puțin în domeniul oftalmologiei, pacienții din țara noastră au în prezent aceleași posibilități de tratament ca în orice alt stat din Occident. „Oftalmologia depinde foarte mult de aparatură, mult mai mult decât aproape orice altă specializare medicală, poate doar cu excepția imagisticii și a neurochirurgiei. De fapt, progresele din domeniul nostru sunt legate strâns, de vreo treizeci de ani încoace, de avansul tehnologic. Ca să dau un exemplu, acum cinci ani, când mi-am operat soția – o corecție banală de dioptrii, ca să poată renunța la ochelari – tehnica de elecție era PRK, în care se sculpta corneea pentru a se obține corecția viciului de refracție. Dacă aș face azi aceeași operație, aș folosi un aparat SMILE Pro, de ultimă generație, care realizează o incizie de 2 până la 4 mm. Iar durata efectivă a operației este de doar 7-8 secunde – restul înseamnă pregătirea pacientului, spălarea ochiului, anestezia etc.” 

Aparatura ultraperformantă, de ultimă generație, le permite chirurgilor oftalmologi din România să realizeze aici în țară aceleași intervenții de corecție a dioptriilor pe care le fac colegii lor din vestul Europei și America de Nord. Aparatele, spune medicul, sunt de fapt niște roboți extrem de avansați, care lucrează cu o precizie de ordinul câtorva microni, ceva imposibil de realizat pentru un om. Defectele de refracție (miopia, hipermetropia etc.) sau cataracta nu se pot opera fără aparat; aceste echipamente, spune medicul, fac cam 90% din treabă. Restul înseamnă aportul chirurgului, care trebuie să știe foarte bine ce face – cât de adâncă să fie incizia, cât de agresivă corecția și așa mai departe.  

„De fiecare dată când sunt întrebat de ce nu am plecat din țară, spun același lucru: pentru că pot face aici exact același lucru pe care l-aș face și acolo. De exemplu, operația SMILE Pro, în acest moment cea mai avansată din lume, care va putea corecta inclusiv dioptrii cu plus (hipermetropie), și Presbyond, singura operație de corectare a presbiopiei”, spune dr. Teodor Holhoș. În Transilvania, clinicile medicului Teodor Holhoș sunt de altfel singurele unde se efectuează operația SMILE Pro. 

Chirurgia de vârf, un atu și un diferențiator 

În clinicile sale, dr. Teodor Holhoș este singurul care realizează intervențiile chirurgicale, ca și consulturile pentru cazurile dificile. Restul echipei medicale se ocupă de consultații, tratamente și investigații. Acestea din urmă acoperă practic spectrul complet – de la determinarea dioptriilor la copiii mici, cu vârsta de două-trei luni, până la tomografii în coerență optică, topografie corneană, angiografii și angiofluorografii etc. 

Faptul că un singur medic realizează toate operațiile pentru pacienții a cinci clinici pare greu de crezut, însă progresul tehnologic a redus foarte mult durata operațiilor. În medie, medicul realizează în jur de 3-4.000 de intervenții chirurgicale în fiecare an, peste 20.000 în total până în prezent. „Cele mai multe operații pe care le-am făcut într-o zi au fost în număr de 66”, spune dr. Holhoș. 

Pentru a atinge succesul, medicul a înțeles că trebuie să se diferențieze de concurență atât prin diversitatea serviciilor pe care le oferă clinicile sale, ci și prin specializarea în chirurgia oftalmologică, inclusiv în intervenții pe retină, care sunt cele mai dificile – și în care rolul cel mai important îi aparține chirugului, nu aparatelor. 

Marea majoritate, poate 90%, din medicii oftalmologi fac doar consulturi, investigații și tratamente. E o situație generală, nu una care există doar în România. Chirurgii sunt puțini; cam 10% din medici fac operații oftalmologice și poate doar 1% realizează operații de retină.  

„Fără a face din asta un motiv de laudă, cred că acesta este un alt aspect important care ne diferențiază de concurență: eu realizez aproape toate operațiile din sfera oftalmologiei, cu câteva excepții, cum ar fi de exemplu transplantul de cornee, pentru care e nevoie de acces la sistemul național de transplant. E foarte multă muncă în spatele unei specializări în chirurgia oculară. Eu merg frecvent, de fiecare dată când pot, la congrese și sesiuni științifice – abia m-am întors de la Londra cu o echipă din care au mai făcut parte cinci colegi. Tocmai pentru că vreau să fiu la curent cu tot ce apare nou în domeniul meu, de la echipamente la tehnici de intervenție”, spune medicul.  

Povestea primei clinici 

Înainte de a înregistra succes, proiectul a însemnat investiții inițiale semnificative. Doctorul Teodor Holhoș a început să profeseze dând mai întâi consultații la primul său cabinet din Alba Iulia, orașul său natal, în 2010. A urmat prima clinică, deschisă în 2013 tot la Alba Iulia, când a început să realizeze și primele operații, apoi deschiderea clinicilor din Turda (2017), Mediaș (2018), Sibiu (2019) și Cluj-Napoca (2022).  
În 2017, unitatea de la Alba Iulia era singura clinică privată  de oftalmologie din județ; pacienții care nu găseau un loc  nu aveau altă alternativă mai apropiată decât să meargă la  Cluj-Napoca. Pentru a deschide această primă clinică, medicul a primit ajutor de la părinți și socri.  

„Am avut noroc și datorită relației pe care am construit-o cu compania Zeiss, liderul mondial în aparate chirurgicale laser pentru operații oftalmologice. Avem cu ei o colaborare îndelungată, astfel că de-a lungul timpului am putut beneficia de un parteneriat care ne-a permis să ne dezvoltăm organic”, explică medicul. Această relație cu furnizori de top i-a permis doctorului Holhoș să aibă acces la aparatură ultraperformantă, care oferă cele mai bune rezultate: refractometre, ecograf pentru ecografii oculare, tomograf ocular de mare viteză, care poate realiza și angiotomografii. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 375 (16 iulie – 16 septembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Ovidiu Neagoe

Recent Posts

Proiectul românesc VR ce redă încrederea în umanitate, selectat la Geneva Digital Market 2024

Printre cele 15 proiecte inovatoare din întreaga lume selectate în acest an la Geneva Digital Market, în cadrul XR Coproduction…

26 de minute ago

DIGI s-a lansat și în Portugalia cu prețuri foarte mici. Se pregătește lansarea din Belgia

Din 4 noiembrie, DIGI inaugurează operațiunile comerciale în Portugalia cu o gamă extinsă de servicii dedicate utilizatorilor persoane fizice: internet…

35 de minute ago

KUBIS anunță consolidarea echipei prin numirea lui Andrei Nica, Executive Creative Director, și a Biancăi Naumovici, Client Service Director

Agenția independentă de publicitate KUBIS și-a întărit departamentele de creație, respectiv client service, prin numirea lui Andrei Nica în funcția…

o oră ago

Irina Ricciardi, consultant de imagine: „Au început să rezoneze cu mesajul meu antreprenorii care conștientizează importanța imaginii lor personale pentru business-ul lor”

La scurt timp după ce a absolvit cursurile Institutului European de Design din Milano și ale unei academii de profil,…

2 ore ago

Efectul Black Friday: „Anul trecut, stocul pregătit pentru produsul-vedetă s-a epuizat în 5 minute”

După câteva luni de pregătiri, care debutează în luna august, Karla Balint, fondatoarea KA&MA Trading, și echipa ei erau pregătiți…

4 ore ago

Filmele de festival în cinematografe în cadrul Mastercard Festival Selection

Între 14 și 17 noiembrie, Mastercard întinde covorul roșu la cinema Victoria din Cluj-Napoca pentru a oferi cinefililor oportunitatea de…

16 ore ago