Companii

Tehnologie pentru orașele viitorului

Reading Time: 4 minute

Cum vor arăta autobuzele în era smart city? Am fost în vizită la fabrica și la centrul de R&D Anadolu Isuzu din Istanbul ca să înțeleg cum tehnologia schimbă și acest mijloc de transport considerat banal, dar și ce planuri de expansiune au cei de la Isuzu pentru România. 

Un birou mic, dotat cu calculatoare de ultimă generație și tapetat cu schițe, machete, mostre de materiale multicolore de diverse texturi și fotografii, inclusiv din show-uri ale designerilor de modă celebri – așa arată departamentul de design al Anadolu Isuzu din Istanbul, locul unde începe totul. Aici se face designul autobuzelor companiei, se desenează schițele și se randează machetele 3D care merg apoi la centrul de research and development al fabricii. Aici se urmăresc cele mai noi tendințe din zona de tehnologie, producție și inovație din domeniu, dar și cele din zona de modă, pentru că dincolo de specificațiile tehnice, și culorile autobuzelor sau ale tapițeriei scaunelor sunt importante, explică Cengizhan Bilgin, R&D Manager la Anadolu Isuzu, când întreb de unde vine interesul pentru modă.

Cengizhan Bilgin lucrează de peste 13 ani la Isuzu, dar pasionat de tehnologie a fost toată viața și spune că ar putea vorbi o zi întreagă despre munca sa. Asta a și făcut pe parcursul vizitei noastre la centrul de R&D și în fabrica Isuzu, unde ne-a fost ghid. Ne-a arătat zona unde se fac instalațiile electrice pentru autobuze și cel mai nou motor hibrid diesel-electric, care era în teste pentru obținerea variantei pentru cel mai bun consum, dar și cea mai lungă rampă de testare a autobuzelor din Turcia. Și, dacă tot suntem la capitolul superlative, am văzut și cea mai mare cameră climatică din Turcia, în care încap 2-3 camioane sau autobuze deodată, pentru a fi testate la temperaturi de la -40 până la +60 de grade Celsius. Dacă în camera climatică nu am fost interesați să intrăm, la testul de apă, în care am putut vedea cât de bine sunt izolate autobuzele și cum rezistă la ploi de diverse intensități, am fost încântați să participăm.

Bineînțeles, cea mai spectaculoasă este zona unde autobuzele Isuzu se asamblează. Capacitatea anuală de producție a Ana­dolu Isuzu, ale cărei unități de producție sunt dispuse pe 300.000 metri pătrați, însumează 19.000 vehicule, luând în considerare producția pe o singură tură. “Exportăm autobuze Isuzu în 45 de țări, pe mai multe continente, din Africa până în Europa. Cea mai mare parte din exporturi merge către 10 țări, dar topul se schimbă în fiecare an, în funcție de comenzi. Între aceste țări sunt și România, Franța, Bulgaria, Polonia, dar și Azerbaidjan sau Maroc, în afara UE”, spune Hakan Kefoglu, director pentru export la Anadolu Isuzu Otomotiv, adăugând că producătorul exportă și camioane în afara UE. Este un domeniu într-o continuă schimbare, iar Hakan Kefoglu spune că în următorii 10 ani schimbările vor fi mai spectaculoase decât tot ce s-a întâmplat în industrie în ultimii 50-100 de ani. Vorbim deja despre motoare hibrid și electrice, iar specificațiile cerute sunt din ce în ce mai complexe. Fiind un domeniu în care lucrezi cu autoritățile publice, este un trade-off continuu, spune reprezentantul Isuzu, explicând că dotările suplimentare pot să ridice costurile și la 500.000 de euro pentru un autobuz. Trebuie însă să se țină cont de eficiență.

Hakan Kefoglu, director pentru export la Anadolu Isuzu Otomotiv

Dacă în cazul autobuzelor exportate în Polonia autoritățile au avut cerințe speciale în cazul sistemelor de taxare, pentru Israel autobuzele au fost dotate cu un sistem multimedia pe care să poată rula reclamele magazinelor de pe traseul autobuzelor, iar cele livrate în Constanța au Wi-Fi și port USB pentru încărcarea telefoanelor. În România au fost livrate în ultimii doi ani 244 de autobuze Isuzu Citiport: 88 la Iași prin BERD și 4 prin licitație publică, 38 la Sibiu, prin BERD, 104 la Constanța, prin BERD, și 10 la Brăila, prin licitație publică.

“Piața autobuzelor urbane a avut o creștere semnificativă în ultimii ani. Mai multe municipalități din țară au accesat fonduri de dezvoltare oferite de BERD pentru achiziția de autobuze”, spune
Magdalena Peșu, director general al Anadolu Automobil Rom (AAR), importatorul brandului Isuzu în România. O parte din livrările celor trei licitații câștigate s-au făcut în 2018, iar o altă parte anul acesta. Cel mai bine primit model al companiei a fost Anadolu Isuzu Citiport de 12 metri. Anul acesta au fost livrate până în acest moment 94 de autobuze din gamele Citiport, Citibus și Novo. La fel ca și anul trecut, topul livrărilor a fost dominat de Anadolu Isuzu Citiport. Din estimările AAR, anul acesta se vor mai livra cel puțin 44 de unități, ceea ce va duce la un total al vânzărilor de 138 de autobuze, din gamele Citiport și Novo. Achizițiile autorităților contractante pe fonduri BERD au fost făcute direct de la producător, compania Anadolu Automobil Rom fiind copartener în aceste licitații și specialist în serviciile postvânzare.

“Cea mai mare parte din exporturi merge către 10 țări, dar topul se schimbă în fiecare an, în funcție de comenzi. Între aceste țări este și România” – Hakan Kefoglu, Export Director Anadolu Isuzu Otomotiv

Dincolo de faptul că toate autobuzele livrate de Anadolu Automobil Rom sunt dotate cu instalații de climatizare performante, a crescut și gradul de siguranță al pasagerilor, spune Magdalena Peșu. Pe lângă sistemele electronice de control al tracțiunii și stabilității vehiculelor, au fost implementate sisteme automate de menținere a benzii de rulare și sisteme radar de frânare automată. Tot pentru siguranța călătorilor, la bordul autobuzelor au fost instalate sisteme de monitorizare și supraveghere video, care au făcut posibilă reducerea furturilor din mijloacele de transport în comun. O altă evoluție tehnologică este aceea de asigurare a sistemelor computerizate de gestiune a flotelor de la distanță. Astfel, managerul de transport al companiilor dotate cu autobuze moderne poate urmări parametrii de funcționare și pot identifica rapid eventualele probleme ce pot apărea. Sistemele de management al flotelor pot da rapoarte foarte clare despre stilul de condus al șoferilor, despre consumurile de carburant sau despre utilizarea excesivă a frânelor și sistemelor auxiliare de încetinire (retarder).

Oana Voinea

Recent Posts

Spațiu dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor, deschis în București

În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…

2 ore ago

O fabrică de baterii se va construi la Oradea cu tehnologie Lockheed Martin

Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…

10 ore ago

„Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al grupului DIGI

Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…

16 ore ago

Jason Silva: Viitorul e cibernetic și psihedelic

Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…

17 ore ago

Românii și-ar cumpăra pompe de căldură dacă statul ar acorda subvenții

Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…

17 ore ago

Cifră de afaceri de 3,57 mld. $ pentru Rompetrol Rafinare în primele nouă luni din 2024

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…

17 ore ago